Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jordskokk?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-09-11, 21:38   #26
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Sånn er min erfaring også... lettere å få (til) enn å bli kvitt....

Har du prøvd å kverke de?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:04   #27
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Ja det er overkommelig i aller høyeste grad...

Har egentlig ikke gitt dem noe annet enn dyp mold...så at det var det de likte...Å hive på litt bæsj og mer mold må jeg vel til våren, vil jeg tro...

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Har du prøvd å kverke de?

Nope... men for å si det sånn... en 3m høy plante (på sitt høyeste) passer ikke nødvendigvis den første plassen man setter den (før man vet at den blir så høy)...

Resultatet: jordskokk der hvor jeg hadde den første gang... jordskokk der hvor jeg har den - og jordskokk der hvor jeg la komposten fra i fjor.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:11   #28
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Nope... men for å si det sånn... en 3m høy plante (på sitt høyeste) passer ikke nødvendigvis den første plassen man setter den (før man vet at den blir så høy)...

Resultatet: jordskokk der hvor jeg hadde den første gang... jordskokk der hvor jeg har den - og jordskokk der hvor jeg la komposten fra i fjor.


3 meter? herre jemini Det er jo et helt tre det!!!!! Men en så liten knoll på en så lang stake er vel litt uventet....

Jordskokk sprer seg over alt altså...en meget villig plante med andre ord...

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 22-09-11, 22:18   #29
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

3 meter? herre jemini Det er jo et helt tre det!!!!! Men en så liten knoll på en så lang stake er vel litt uventet....

Jordskokk sprer seg over alt altså...en meget villig plante med andre ord...

3m var de aller største. Snittet hos meg ligger på ca 2m. Og med hensyn til spredning så sprer de seg ca 20-30cm hvert år... Men om man bestememr seg for å flytte dem så ligger det alltid igjen nok skokk til at det kommer igjen skokk på gamleplassen også. Har jeg lært. Nå. Og at det "blir med" skokkbiter i komposten.

Og så er det ikke "en skokk" under staken. Det er gjerne en neve skokk under den. Iallfall om det er en stor stake.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:21   #30
HighFive
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Alder: 39
Innlegg: 32
HighFive er på en erverdig vei

Sv: Jordskokk?

Hurra! Jeg fant skokker på Meny Men de var små da... Jeg delte dem i to og bakte dem med litt smør og urter i ovnen sammen med noen pølser.

__________________
HighFive er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 12:53   #31
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Jordskokk?

Så fint at Meny har fått jordskokker igjen - har ikke funnet det siden april nå (sesongvare) og årets egenproduksjon er heller liten.

Jeg plantet knoller av de jeg kjøpte på Meny i vår og de gror som bare det - tror de er danskprodusert i utgangspunktet. Men jeg kjøpte også noen større og rundere noen i en innvandrersjappe og de ville ikke gro her i Norge (men det kan hende de var antigrobehandlet slik poterer er).

Jordskokker trenger man ikke å skrelle - bare vask de godt. og skjær vekk eventuelle bløte deler.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 14:16   #32
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Kan man sette skokk på høsten også? Lurer på om noen her i bygården merker det om jeg planter min egen lille grønnsakshage i de slunkne beddene her.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 14:37   #33
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Kan man sette skokk på høsten også? Lurer på om noen her i bygården merker det om jeg planter min egen lille grønnsakshage i de slunkne beddene her.

Ja, du kan sette iallfall nordiskprodusert skokk nå på høsten. Jeg lar all setteskokk være igjen - bare fordelt utover - i bedet der hvor jeg skal ha skokk neste år.

Men det er en viss fare for at det ville bli "oppdaget" når det begynte å vokse "bola solsikker" uten blomster (før muligens like før frost) på seinsommeren.

Jeg har forøvrig en bekjent som gerilahager i en bakgård på Løkka (tror jeg det var).

Det vil nok forøvrig komme mer skokk i butikkene nå utover. Siden det først er nå innhøstingen begynner for norskproduseert skokk iallfall.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-09-11, 15:02   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Ærlig talt tror jeg ingen bryr seg om jeg bedriver litt geriljahagestell her jeg bor, på Løkka, faktisk. Det var noen som drev dugnad her i fjorsommer, men jeg rakk aldri å tilby mine tjenester, og de bedene som står inntil husveggen her, de ble luka, men ingenting ble planta. Tror det i alt typ er en stemorsblomst som står ensom i et hjørne!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-09-11, 20:49   #35
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: jordskokk...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.


Ja, det er en del jobb med skrellingen.

Jeg trodde man ikke skulle skrelle de, jeg har bare vasket de og gratinert de...
Var helt ok for meg og mine

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 19:48   #36
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: jordskokk...

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg trodde man ikke skulle skrelle de, jeg har bare vasket de og gratinert de...
Var helt ok for meg og mine

Helt mulig det... vi har bare "alltid" skrellet dem. Kanskje vi bare skal forsøke å la være.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-09-11, 20:11   #37
Mariann S
Seniormedlem
 
Mariann S sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 56
Innlegg: 1.353
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Sv: jordskokk...

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Helt mulig det... vi har bare "alltid" skrellet dem. Kanskje vi bare skal forsøke å la være.

Eg og har skrelt jordskokken, og litt av ett arbeid ja
Såg at ho Wenche på God Morgen Norge sa at en kun trengte å skrubbe dei litt.
Ho laga jordskokkmos en morgen denne veka.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:14   #38
halkatlala
Seniormedlem
 
halkatlala sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: hamar
Alder: 46
Innlegg: 591
halkatlala har en fantastisk aura rundt seghalkatlala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ærlig talt tror jeg ingen bryr seg om jeg bedriver litt geriljahagestell her jeg bor, på Løkka, faktisk. Det var noen som drev dugnad her i fjorsommer, men jeg rakk aldri å tilby mine tjenester, og de bedene som står inntil husveggen her, de ble luka, men ingenting ble planta. Tror det i alt typ er en stemorsblomst som står ensom i et hjørne!

og hvis de skulle bry seg, så får du fortelle dem hva du driver med og tilby dem og smake

__________________


halkatlala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 26-09-11, 19:31   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av halkatlala, her.

og hvis de skulle bry seg, så får du fortelle dem hva du driver med og tilby dem og smake

Hehe, ikke sant!
Det er stort sett "voksen ungdom" (dere vet, Peter Pan-syndromisterte tredve og noe-åringer ) som bor her, og gjennomluftingen er relativt stor. Dette kalles ikke singelgården for ingenting. Jeg tror ikke at noen kommer til å reagere om det dukker opp enda mer vegatasjon i den bakgårdsjungelen her.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 14:41   #40
Catwoman
Seniormedlem
 
Catwoman sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 53
Innlegg: 12.815
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Hmm, må nok inkludere jordskokk i grönnsakshagen til neste vår!
Ellers så har jeg ymse frö til törk over hele kjökkenet nå.. Alt fra stauder til tomater Kommer til å bli reine drivhuset her om noen mnd

__________________



Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;) Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:33   #41
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Jordskokk?

Da skal det "settes" skokk her... hadde jodskokk til middag i går og knakk av noen kuler. Disse skal i sen stor blomsterpotte på trammen i vinter. Håper det går bra der, for vi har ingen hage...
Alternativt, eller kanskje i tillegg vil jeg plante noen på hytta også

Hvor ofte kan man høste av dem og hvor lang tid må disse søte sukkerbitstore kulene ligge i jorda før det er noen vits i å høste dem?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 29-09-11, 15:55   #42
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Da skal det "settes" skokk her... hadde jodskokk til middag i går og knakk av noen kuler. Disse skal i sen stor blomsterpotte på trammen i vinter. Håper det går bra der, for vi har ingen hage...
Alternativt, eller kanskje i tillegg vil jeg plante noen på hytta også

Hvor ofte kan man høste av dem og hvor lang tid må disse søte sukkerbitstore kulene ligge i jorda før det er noen vits i å høste dem?

Jeg har bare høstet mine i oktober... sånn som å ta opp poteter, liksom. Har lest at de trekker all næringen ned i røttene før vinteren...

En stor potte går antakelig bra - bare du gjødsler og den ikke velter!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 14:41   #43
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Jordskokk?

Jeg har fått kloa i noen fra en innvandrer sjappe. Han får alle varene fra gartnerhallen sa han, så da håper jeg de virker.

Rema skulle også ta inn noen kilo for meg denne uka så nå gleder jeg meg.

Jeg har tenkt å sette noen nå og lurer på hvor dypt jeg skal sette dem?

Og bør jeg dekke jorda med noe?

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 15:10   #44
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Vi legger dem ca 10-15cm dypt og dekker ikke med noe (annet enn jord), men lurer på å få tak i en balle med halm for å holde ugresset unna...? Ca 20cm mellom skokkene i begge retninger er fint.

Nå er det forresten jordsjkokkhøstetid for meg. Har tatt opp to bøtter allerede. (Og gitt bort det meste. Vi spiser ikke sååå mye.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-10-11, 15:49   #45
Sivensvans
Seniormedlem
 
Sivensvans sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.112
Sivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastiskSivensvans er bare helt fantastisk

Sv: Jordskokk?

Opprinnelig lagt inn av HighFive, her.

Jeg elsker jordskokker, problemet er bare at jeg ikke får tak i dem! Hvor kjøper dere jordskokker?

Jeg har kjøpt på innvandrerbutikk - og, de er veldig store og fine, nesten som en vanlig (litt liten) potet!

Sivensvans er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Minst mulig stivelse i maten min, takk! :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jordskokk Gogi Middag 56 10-05-12 17:08
Jordskokk Linn H Spørsmål om matvarer og oppskrifter 5 01-04-09 18:15
Jordskokk Polly Lavkarbo generelt 1 05-01-09 20:36
Jordskokk Adriane Annen mat 5 27-10-08 23:20
Jordskokk Skorpia Generell ernæringsdebatt 26 01-06-06 12:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no