Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
11-05-05, 17:51 | #26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
|
Kanskje det er på tide at WHO advarer mot å hoppe over grønnsakene |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten |
11-05-05, 18:09 | #27 |
Seniormedlem
Hvor: Sola
Alder: 44
|
Kritikerne tror jo ikke engang vi SPISER grønnsaker, de tror både Atkins og Ketolyse = fett og proteiner og intet annet.
11-05-05, 19:58 | #28 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2004
Alder: 46
|
Så denne oppskrifta nå Ligna "mistenkelig" mye på "min" versjon av soyaproteinbrødet
11-05-05, 21:29 | #29 |
Juniormedlem
Medlem siden: May 2005
|
Enig med Torkil over. Samtidig vil jeg understreke at jeg snakker om å være ukritisk til inntaket om mettet fett. Dersom vi luller oss inn i dette går vi i samme felle som de offentlige kanalene gjorde da Atkins først kom med sitt revolusjonerende syn. De hadde sin mening om karbohydrater, og vi vet alle resultatet av den årelange blinde forfektelsen. Lukker vi øynene for ny forskning og dokumentasjon, kommer vi ikke lengre frem, og kan miste viktige helseår før en ny "revolusjonær" står frem. |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert og naturlig lav GI |
11-05-05, 21:44 | #30 |
Seniormedlem
Hvor: M & R
Alder: 57
|
Jo det er jo alltid den gyldne middelvei som er det beste, skjønner godt at leger ikke tørr å slippe sine klienter løs på noe som de ikke er 100% sikre på selv. |
Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten |
12-05-05, 10:54 | #31 |
Juniormedlem
|
Som nevnt over må vi passe oss for å ikke bli for fanatisk, slik at vi nekter å ta inn over oss ny forskning. Jeg nevnte en studie over. Har lyst til å nevne flere, det som ligger i bunn av mine meninger er at den menneskelige biokjemi trolig er langt mer komplisert enn vi først trodde, og at sannheter innenfor medisinen trolig aldri har vart kortere enn nå. |
12-05-05, 12:56 | #32 |
Jeg lever som en løve
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
|
Hvis de som gjør dette går ned i vekt og trives med kostholdet så må det da være greit. Grønnsaker er jo uansett sunnere enn pasta, ris og korn. Atkins råder til å kutte ned mest mulig av dette og det er jo logisk. Vektnedgangen går også fortere som jo er en annen positiv ting. Å følge Atkins intro er overhodet ikke usunt i seg selv så lenge man spiser kun grønnsaker for å få opp karbotallet. Det er ihvertfall sunnere enn et "normalt norsk kosthold". De fleste vil kanskje si (etter å ha fulgt Atkins intro): "Så mye grønnsaker har jeg aldri spist før". Det sa ihvertfall jeg.
Det er fortsatt forskjeller på Atkins fase 4 og Lindberg/SB. Lindberg/SB vil alltid være å fokusere mer på karbohydrater og ikke spise for mye fett. Atkins vil, i alle faser, fokusere mest på fett og proteiner. Det er jo det som er grunnstammen for Atkins-dietten.
Dette er feil! Helt, helt seriøst. Fett er ikke usunt i seg selv. Samme om det er mettet eller umettet. Det er når man kombinerer fett med for mye karbohydrater man risikerer hjerteinfarkt (og mere til).
Mvh donjuanwannabe Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon Sist redigert av donjuanwannabe : 12-05-05 kl 13:50. |
Min kostholdsfilosofi: Atkins |
12-05-05, 13:50 | #33 |
Juniormedlem
|
Og det er her vi er uenig. Denne holdningen er jo den samme som myndighetene hadde ovenfor karbohydrater i 70 årene, og vi har jo sett hvordan det gikk. Det kommer stadig ny forskning som kan være et varsel om at synet på mettet fett og karbohydrater må revurderes. Skal vi da gå rundt med skylapper i nye 30 år dersom dette holder vann, eller skal vi være åpne for nye ting, noe som Atkins ba tynt om for 30 år siden. Umettet er vi enig rundt.
Dersom dette er sant, er det desverre nok et tidsspørsmål. Jeg har selv sett skyhøye LDL og triglyserider hos Atkinsere i ketosefasen.
Ved å måle innholdet av beinrester fra skjelett. Dette er en nokså spesifikk og nøyaktig vitenskap, ikke på måned og år kanskje, men ganske så nært.
Skulle ønske det jeg også, men her er vi bare i starten. Feks har det vist seg at selve fettcellen er mye mer aktiv en vi trodde før, bla hormonellt. |
12-05-05, 13:59 | #34 |
Juniormedlem
|
Glemte 1 ting. Man vet nå at mettet fett fører til en reduksjon i funksjonen til blodårene rundt hjertet, innsiden av blodårene blir mer utsatt for sammentrekninger, og dermed øker risiko for at de går tapt. Dersom en blodåre som forsyner hjertet går tett, får man hjerteinfarkt. |
12-05-05, 14:51 | #35 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
|
En ting som kanskje er viktig å ha med i debatten om hvorvidt Atkins-spisere får hjerteinfarkt eller ikke, er jo noe som lett glemmes i retorikken. Dietten er utviklet for å hjelpe mennesker som har alvorlige helseplager på grunn av vekt, og som helt klart er i faresonen i utgangspunktet. Det vil si at det for disse pasientene nok kan være viktigere å lette belastningen på kroppen som ligger i vekten, og så kan de begynne å bekymre seg for et sunt kosthold i fase 3. Og denne fasen har jo et helt annet fokus på sunne grønnsaker, fiber og andre deler av et kosthold enn de første fasene har.
12-05-05, 16:54 | #36 |
Seniormedlem
|
Har du virkelig??
12-05-05, 18:00 | #37 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
|
Å se noe: |
Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren |
12-05-05, 18:17 | #38 |
Klar for nytt år!
Hvor: Mer sentralt
|
12-05-05, 18:32 | #39 |
Seniormedlem
|
Bare en liten "avsporing"; blir ikke barn med epilepsi satt på ketogen diett? Med mye fett og minimalt med karber? Leste det i Mat&Helse for ikke så lenge siden. Det sier vel litt?
12-05-05, 20:01 | #40 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
|
Hei |
Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren |
12-05-05, 20:06 | #41 |
Admin
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
|
oi... |
Min kostholdsfilosofi: LCHF |
12-05-05, 20:42 | #42 |
Seniormedlem
|
Grunnen til at jeg tok det opp var pga snakket om langtidsvirkninger osv. Jeg mener at når kroppen blir så bra i ketose så er det vel slik vi er ment å spise? Det var bare det jeg mente. Men det er jo min mening da.
12-05-05, 21:24 | #43 |
Administrator
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
|
Godt sagt - helt enig - og jeg har meldt meg ut for lenge siden
12-05-05, 22:27 | #44 |
Systemutvikler
Alder: 48
|
Skjønner ikke hvorfor dere melder dere ut jeg Dette er faktisk et kjempeviktig tema.
12-05-05, 23:40 | #45 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Rogaland
|
Jeg kom til å tenke på alle de innleggene jeg har lest på amerkikanske lavkarboforum, om de som har brutt platået ved å skeie ut. Det kan vel kanskje være akkurat fordi utkseielsen har tilført kroppen en booster av forskjellige enzymer den trengte for å fortsette ketosen. Disse menneskene har kanskje på forhånd vært skikkelig tilbakeholdne med karber, fordi de merker at de ikke er i ketose lengre (les:karbohydratsky), og kroppen manglet enzymer, så de lurte seg selv i en felle. Heller skulle de vel bare droppa alle andre karbokilder enn grønnsaker, og brutt platået på den måten, og HOLDT inntaket av grønnsaker. Det er fort gjort å lure seg selv inn i den fella, at man skal lage "lovlige" kaker og "lovlige" desserter, lavkarbo brød osv, og kaste bort verdifulle karber fra kvoten på det.
13-05-05, 10:16 | #46 |
Juniormedlem
|
Med den blandingen du skisserer er ikke jeg heller det. Det høres tilnærmet optimalt ut. |
13-05-05, 10:18 | #47 |
Juniormedlem
|
Enig, og så lenge vi ikke går rundt med skylapper som de offentlige ernæringsmyndighetene gjorde, kan vi denne gang være i forkant, fremfor å ikke skjønne hvorfor vi blire overvektige og sjuke når vi spiser som de anbefaler. |
13-05-05, 10:26 | #48 |
Juniormedlem
|
Skal prøve å ikke dra deg inn... I forkant av rupturerte plaques har man ofte sammentrekninger av karveggen, som kan gi seg utslag som hjertekrampe (angina), og disse øker stresset på det overflaten av det enkelte plaque, som kan medføre at de sprekker. Når den naturlige dilatasjonen i karveggen i tillegg er satt ned pga mettet fett, kan man få et problem. |
13-05-05, 10:46 | #49 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: Nord i landet
|
Skjønner nu at boka jeg har lest om Atkins , og dens forslag med mat, MÅ jeg lese flere ganger.
13-05-05, 22:22 | #50 |
Systemutvikler
Alder: 48
|
Om du leser den norske Atkins boken så blir du ikke så veldig mye klokere, den amerikanske / engelske forklarer mye grundigere. Når det gjelder diskusjonen i denne tråden så er vel kunnskapsnivået her litt over gjennomsnittet
|
|