Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hjelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-12-11, 13:33   #26
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Det har jeg også gjort, ikke noe problem. Nye støpsler får man kjøpt på Europris/C.O. osv for en billig penge.
Det eneste man må passe på, er at man kobler jordledningen (den gul/grønne) til jord på støpslet.

Jeg er ikke motstander av Europris, men elektriske duppedingser kjøpt på Europris er ikke å anbefale.... Det er ikke verdt å spare penger på dette er nå min mening.
Det kan bli dyrt og er det som regel også hvis man ser på husbrannstatistikk i Norge. Ofte forårsaket av skjøteledninger, "padder", adaptre osv (som selvsagt er kjøpt billigst mulig....)

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:34   #27
Klara
Seniormedlem
 
Klara sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.341
Klara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt liktKlara er veldig godt likt

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Har selv hatt en engelsk brødrister med norsk støpsel. Fungerte ypperlig!

__________________
PCOS type 2 og gravid på 2. IVF-forsøk!
Klara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat og lite karber, men kake så ofte som mulig! Nå tilpasset bolle i ovnen! Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 13:46   #28
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det er nok bare sikringen som går om det ikke fungerer. .

Øøøhh, har vel ikke tenkt på hvorfor sikringen går da?.....kanskje derfor husbrann skjer i Norge...hehehe.

Hvis du bruker apparater og sikringen går jevnt og trutt, så ville jeg nok slutta å bruke det apparatet/tilkoplingen/kursen...

  Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:18   #29
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Øøøhh, har vel ikke tenkt på hvorfor sikringen går da?.....kanskje derfor husbrann skjer i Norge...hehehe.

Hvis du bruker apparater og sikringen går jevnt og trutt, så ville jeg nok slutta å bruke det apparatet/tilkoplingen/kursen...

Sikringen er som navnet tilsier en SIKRING som gjør at ikke hele strømnettet ødelegges om det blir feil strømstyrke/motstand når man kobler inn et apparat. Dette kan skyldes at apparatet ikke er tilpasset spenningsstyrken i Norge, eller feil ved selve apparatet.

Husbrann skjer ikke fordi "sikringen går", sikring som går avhjelper problemet med brann. Husbrann skyldes ofte feil i det elektriske anlegget.
Det var heller ikke snakk om å bruke et apparat som stadig gjør at sikringen går, men om man kobler det på og sikringen går, så vet man at dette sannsynligvis ikke vil fungere.

I en del eldre hus kan man ikke sette på tørketrommel, vaskemaskin, oppvaskmaskin og komfyren samtidig uten at sikringene går. Dette skyldes ikke feil ved apparatene, men at det elektriske anlegget ikke tåler den høye belastningen som oppstår når såpass mange høy-effektsapparater kobles på samtidig.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 12-12-11, 19:21   #30
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Sikringen er som navnet tilsier en SIKRING som gjør at ikke hele strømnettet ødelegges om det blir feil strømstyrke/motstand når man kobler inn et apparat. Dette kan skyldes at apparatet ikke er tilpasset spenningsstyrken i Norge, eller feil ved selve apparatet.

Husbrann skjer ikke fordi "sikringen går", sikring som går avhjelper problemet med brann. Husbrann skyldes ofte feil i det elektriske anlegget.
Det var heller ikke snakk om å bruke et apparat som stadig gjør at sikringen går, men om man kobler det på og sikringen går, så vet man at dette sannsynligvis ikke vil fungere.

I en del eldre hus kan man ikke sette på tørketrommel, vaskemaskin, oppvaskmaskin og komfyren samtidig uten at sikringene går. Dette skyldes ikke feil ved apparatene, men at det elektriske anlegget ikke tåler den høye belastningen som oppstår når såpass mange høy-effektsapparater kobles på samtidig.

hehe, ok

  Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 08:22   #31
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Jeg er ikke motstander av Europris, men elektriske duppedingser kjøpt på Europris er ikke å anbefale.... Det er ikke verdt å spare penger på dette er nå min mening.
Det kan bli dyrt og er det som regel også hvis man ser på husbrannstatistikk i Norge. Ofte forårsaket av skjøteledninger, "padder", adaptre osv (som selvsagt er kjøpt billigst mulig....)

Jeg har ikke sett at støpsler eller skjøteledninger på europris har vært uten Nemko- og/eller Elkomerking, og da er det greit nok for meg.

Som regel er det feil bruk av elektrisk utstyr (inkludert skjøteledningsvaser og at man kobler for mye utstyr på samme kontakt) som forårsaker brann.
Visste dere at man (jevnlig) bør gå over støpsler og kontakter og skru til skruene? (Eller få en elektriker til å gjøre det)

Dette var en bra side hvis man vil vite mer:
http://www.sintef.no/Byggforsk/SINTE...nstallasjoner/

" Støpsler:

Følgende typer elektrisk feil kan oppstå i støpsler:

  • kortslutning/lysbueoverslag i ledning
  • oksidering og korrosjon av leder på grunn av varmeutvikling på grunn av kontaktsvikt
  • krypestrøm og lysbueoverslag mellom pinnene til støpslet.
Løse skruekoblinger:

Støpsler med skruekoblinger kan være utsatt for overoppheting på grunn av kontaktsvikt.
Mekanisk skade oppstår også ofte i støpsler som følge av at for eksempel rykking i eller bøying av ledningen tilstrekkelig mange ganger. Dette kan føre til at ledningstrådene i støpselet avbrytes. Dette kan føre til lysbue, overoppheting og brann.
I pinnene til støpsler, som sitter løst i en stikkontakt, kan det skje en ikke ubetydelig varmeutviking, som ved store strømbelastninger kan føre til brann.
"

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:17   #32
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg har ikke sett at støpsler eller skjøteledninger på europris har vært uten Nemko- og/eller Elkomerking, og da er det greit nok for meg.

Alt som selges i Norge skal være godkjent for salg, men hva den enkelte del tåler av belastning, det står ikke alltid tydelig. Eller så leser ikke nordmannen det med liten skrift (naive, godtroende som vi er). En skjøteledning er godkjent, men hvor tykk er ledningene og hvor mye belastning tåler den?

De billigste adaptre og overganger er selvsagt godkjente, det skjønner alle håper jeg, det var derfor jeg ikke nevnte dette som en selvfølgelighet. Men et sted har man jo spart inn penger og da snakker vi kapasitet, kvalitet og levetid.

Så før man gir anbefalinger om hva og hvor man bør kjøpe så er det greit å vite at det ER forskjell på det som selges i butikkene selv om alt har godkjenning. Hva den enkelte her synes er greit nok, kan bety brann og det som verre er for en annen om man ikke samtidig opplyser om "det med liten skrift" i tillegg.

  Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 22:47   #33
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Alt som selges i Norge skal være godkjent for salg, men hva den enkelte del tåler av belastning, det står ikke alltid tydelig. Eller så leser ikke nordmannen det med liten skrift (naive, godtroende som vi er). En skjøteledning er godkjent, men hvor tykk er ledningene og hvor mye belastning tåler den?

De billigste adaptre og overganger er selvsagt godkjente, det skjønner alle håper jeg, det var derfor jeg ikke nevnte dette som en selvfølgelighet. Men et sted har man jo spart inn penger og da snakker vi kapasitet, kvalitet og levetid.

Så før man gir anbefalinger om hva og hvor man bør kjøpe så er det greit å vite at det ER forskjell på det som selges i butikkene selv om alt har godkjenning. Hva den enkelte her synes er greit nok, kan bety brann og det som verre er for en annen om man ikke samtidig opplyser om "det med liten skrift" i tillegg.

Jeg klarer ikke finne noe sted at billigere skjøteledninger i større grad er opphav til brann enn dyrere, kravene til godkjenning er de samme uansett. Har du noen kilder som sier at kvaliteten er dårligere og at rimelige skjøteledninger er mer farlige enn dyre hypah? Jeg er også litt usikker på hvor du har funnet "liten skrift" på rimeligere skjøteledninger, kan du si noe om dette? Står det på selve ledningen? Er det med i pakken?

Faktisk sier Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskaps (DSB) at:

Sitat:

- Vi har ikke registrert noen branner som skyldes feil bruk av skjøteledninger, sier Cecilie Magnussen, seniorrådgiver i enhet for elektriske produkter i DSB til DinSide.

Feil bruk av skjøteledninger derimot vil kunne gi problemer uavhengig av prisen på selve skjøteledningen.

Mer om riktig bruk av skjøteledninger generelt kan finnes på denne linken for spesielt interesserte

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 13-12-11, 23:44   #34
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg klarer ikke finne noe sted at billigere skjøteledninger i større grad er opphav til brann enn dyrere, kravene til godkjenning er de samme uansett.

Tror ikke det er noen som kun har forsket på bare de billige skjøteledningene i branner, men det viser seg at halvparten av branner i Norge knyttes til en eller annen form for feil ved elektronikk/bruk av elektronikk. Halvparten av disse igjen knyttes direktet til feil bruk eller feil på det elektriske apparatet. Resterende er feil på selve anlegget i huset.


Sitat:

Har du noen kilder som sier at kvaliteten er dårligere og at rimelige skjøteledninger er mer farlige enn dyre hypah?

Litt sammensatt, men hvis du nå går på europris og finner et par av de aller billigste 10-25-30m skjøteledninger så ser du selv hvilke som er av dårligere kvalitet og potensielt farligere. En skjøteledning er ikke en skjøteledning, bruken må tilpasses typen. Å velge billigst mulig og tro at det er ett fett fordi den er CE godkjent er naivt.
1. Gummien er hardere på billigtyper, ergo lettere å få brekasje over tid med de konsekvenser dette kan gi.
2. De tåler mye mindre belastning på kabelen
3. De mangler overspenningssikring
4. Selve støpslet er av dårligere beskaffenhet og ofte er det feil knyttet til støpsel pga billig byggekvalitet som forårsaker kortslutning
5. Det er mer men kommer ikke på mer i farten. Uansett, dette er ting som er greit å ta høyde for. Skal man bruke skjøteledningen for å spille Nintendo DS, så holder vel det meste....

Sitat:

Jeg er også litt usikker på hvor du har funnet "liten skrift" på rimeligere skjøteledninger, kan du si noe om dette? Står det på selve ledningen? Er det med i pakken?

På de aller rimeligste skjøteledninger står det ikke noe som helst og det i seg selv er jo grunn til å unngå denne.....
Men, normalt står dette påklistret en egen lapp (ikke nødvendigvis en lapp, men preget også), eller som på noen av de dyrere så står det på kabelen, på trommelen, eller på selve "padden" (gjerne undersiden da)
Her vil det normalt stå hvor mange watt ledningen tåler, både i sammenrullet tilstand og i utrullet tilstand. Det er ikke uvanlig at man kan nesten doble belastningen i utrullet tilstand.
Det samme finner du på støspler også, samt adaptre/konvertere etc. Står som regel preget hvor stor belastning man kan max ha. Jo billigere, jo mindre belastning, men jøss, kjører du 300watt gjennom et adapter som er beregnet for max 100, så går det sikkert bra. Kan bli noe varmt bare. Har adapteret ikke sikring (noe de sjelden har de billigste), så er det jo grunn til bekymring.

Sitat:

Faktisk sier Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskaps (DSB) at:
Feil bruk av skjøteledninger derimot vil kunne gi problemer uavhengig av prisen på selve skjøteledningen.

Ja, og det har de jo helt rett i. Håper ikke de har brukt mye forskning og penger på å finne ut av akkurat det der. Feil bruk av strøm og apparater på strøm vil kunne gi problemer uansett pris. Men som jeg forsøker si, det er lettere å begå feil med billigere apparater, ledninger, skjøtekabler, adaptre osv osv fordi at veldig mange (ikke alle, men vil anta et midlere snitt av befolkningen er temmelig likegyldig fordi en skjøteledning er jo en skjøteledning holdningen råder) skal spare penger, kjøper det billigste, og leser ikke hva slags bruk det er beregnet på. Det er forøvrig ikke så enkelt å spørre om heller siden europriansatte og knapt clas ohlson ansatte har peiling selv når det ikke er merket på enheten...Jeg har dog kun vært inne i 4 clas ohlsonbutikker hvor dette har skjedd meg, så jeg kan ta feil her da (er jo mange fler Clasern butikker i Norge enn 4, mulig jeg var uheldig med de ansatte jeg spurte også)

Et eksempel er å bruke skjøteledning på kjøkkenet. Der plugger vi gladelig inn både vannkokeren og kanskje også miksmasteren eller vaffeljernet. Har vi det travelt så plugger bestemor inn alt på en gang. Tja drar ikke det der sånn ca 2-3000w da? Hvor mye er skjøteledningen beregnet til å tåle egentlig da.....1650w? (som er ganske vanlig på en billig skjøteledning/padde) eller?

Mer om riktig bruk av skjøteledninger generelt kan finnes på denne linken for spesielt interesserte [/quote]

Veldig bra link nerthus, lest den før, men det kan kanskje ha med å gjøre at min familien min er en egen installatørbedrift og vi er følgelig opptatt av kvalitet og korrekt bruk av elutstyr. Misforstå meg rett, lavpris strømpadder/ledninger/kontakter, er bra til sitt bruk, men grenseverdiene er lavere og følgelig blir sannsynligheten større for feilbruk, konsekvensene er jo fatale nok og derav øker risikoen også. Risiko=SannsynlighetxKonsekvens

  Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 12:40   #35
Treningsfrik
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 43
Treningsfrik er ny på veien

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Nå kan det hende du har fått svar på spørsmålet ditt, jeg har skummet gjennom alle kommentarene og kunne ikke se at det var besvart helt.

Jeg har jobbet som elektriker i mange år og jobber nå som lærer innen elektrofagene, pluss at jeg har drevet med kontroll av elektriske anlegg.

Du kan helt trygt skifte støpsel på blenderen din og koble den til din stikkontakt. Vi har samme spenning i norge som i uk så det trenger du ikke tenke på. Det som er greia er at når nettspenningen er lavere enn merkespenningen (på apparatet) så er det eneste du risikerer at apparatets motor får for lite kraft og så brenner den opp. Da vil sikringen gå uansett. Enten inne i apparatet, eller kurssikringen i skapet. Mer farlig enn som så er det ikke. Men det trenger du egentlig ikke tenke på for her er det så liten forskjell på merkespenning og nettspening. Nettspenningen i Norge ligger skal være 230 V, men varierer fra 220 til 240 V. Så kjøp et støpsel. Om du kjøper det på europris eller annet sted har ikke noe å si på et støpsel.

Når det gjelder billige skjøteledninger som jeg så var diskutert her, så er min erfaring at det som kan være et problem er at de kan være slakkere i fjærene som holder støpselet inne slik at det blir dårligere kontakt med pinnene på støpselet og så blir det varmgang dersom belastningen er stor. Noe annet jeg har funnet ved kontroll av skjøteledninger, men det gjelder alle typer skjøteledninger, billige som dyre, er at det kan være at tilkoblingen inne i kontakten er dårlig skrudd til, eller at ved langvarig bruk så lees den så mye at det blir dårlig kontakt. Jeg har ikke erfart at gummien er dårligere på billige enn på dyre. Men brukes de feil, f,eks. at inneledniger brukes ute, så vil gummien bli hard og sprekke. Uansett prisklasse.

Hvor mye en skjøteledning er beregnet for kommer litt an på flere faktorer: Tykkelsen på kobberlederen inne i ledningen og hvor lang ledningen er. Jeg skal ikke forklare hvordan dette virker inn, men som regel så er en vanlig skjøteledning 1,5 mm2 tykk og da skal den tåle å bli koblet til en vanlig 10 A kurs og sikres av denne. En vanlig skjøteledning har ikke overspenningsvern, det er heller ikke nødvendig til vanlig bruk. men noen skjøteldninger har et overbelastningsvern som løser ut dersom det blir vedvarende for stor belastning. Det er gjerne sneller som har det. Har du en lampettledning som er 0.75 mm tykk, så skal denne kun brukes slik navnet tilsier; til lamper. Ikke til å lage skjøteledning av.
Skal ledningen kobles til en kurs på 16 A, må den minst ha et tverrsnitt på 2,5 mm2. Uansett så er en skjøteldning å regne for et midlertidig anlegg og skal fjernes etter bruk. Permanente skjøteldninger blir liggende i bruk uten tilsyn og det er disse som skaper branner.

Lykke til med blendingen!


Sist redigert av Treningsfrik : 14-12-11 kl 12:51.
Treningsfrik er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 17:33   #36
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Alt man lærer her inne!!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 14-12-11, 18:13   #37
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hjeeelp! Blender fra UK - Norsk strøm

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Alt man lærer her inne!!!

Enig!

Skjønt jeg er av den typen som skifter støpsler i hytt og gevær...

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilken blender? timich Generell diskusjon 12 27-09-14 13:58
Hjelp til særemne i norsk Distrea Andre bøker 24 10-05-10 10:29
Blender!! Hyper Spørsmål og svar 19 14-10-06 11:48
Blender/hurtigmixwe Nooria Generell diskusjon 6 13-03-05 09:42


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no