Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Barns kosthold

Mat i barnehagen

Barns kosthold Et karbohydratkontrollert kosthold er det optimale for alle - også for barna våre!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-01-05, 20:27   #26
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

veldig fint innlegg, HP

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 20:29   #27
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Hmmm...

Hvis du ønsker et nytt brukernavn, så si ifra.

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 16-01-05, 23:38   #28
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Jeg skriver fullt og helt under på HPs lange innlegg over her! Veldig bra, HP!

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Selv om måtehold er bra, er det ikke sundt å fjerne feks. sukker og hvetemel helt fra kostholdet til små barn!

Hva er det i sukker og hvetemel som er så sunt, Hmmm....?

Etter min mening, og mange mange andres; Absolutt ingen verdens ting.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 08:37   #29
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 57
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Hmmm...

Har dere folkens hørt om sammensatt kosthold?
Vi kan bare ikke fjerne en matvare eller en matvaregruppe fra barnas kosthold!

Selv om måtehold er bra, er det ikke sundt å fjerne feks. sukker og hvetemel helt fra kostholdet til små barn!
Kan ikke forstå at det kun er barnehagen sin oppgave å sørge for kostholdet til barna.

Mulig dette virker litt fjollete, men jeg ble rett og slett provosert da jeg leste dette!
Og fant ut at jeg bare måtte svare med en gang.
Har du fortalt på helsestasjonen at du utelater viktige ting i ditt barns kosthold?
Det er fort gjort å bli underernært når dere driver på sånn med en liten kropp!

Jeg har litt problemer med å tro at dette innlegget er seriøst ment. Du har fått med deg at du er på en website som er dedikert lavkarbokosthold, ikke sant? Å fjerne sukker og hvetemel fra kostholdet til små barn er faktisk VELDIG sunt for dem - så kan de istedet spise seg mette på mat med næring i !

Kan du vise til noen forskningsrapporter som underbygger påstandene dine om at det er usunt for barn å ikke spise hvetemel og sukker?

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 08:40   #30
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 46
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Jeg er 99% sikker på at denne såkalte "Hmmm..." kommer fra NM.... Siden vi ikke hører noe mer, så var nok det innlegget bare lagt der for å lage litt "uro" i et supert forum hvor ingen krangler om hvem som har rett hele tiden.....

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 08:49   #31
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av elian

Jeg er 99% sikker på at denne såkalte "Hmmm..." kommer fra NM.... Siden vi ikke hører noe mer, så var nok det innlegget bare lagt der for å lage litt "uro" i et supert forum hvor ingen krangler om hvem som har rett hele tiden.....

men det skal mere til enn dette for å skape kaos og sure miner her, ja!!!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 08:51   #32
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 46
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av aline

men det skal mere til enn dette for å skape kaos og sure miner her, ja!!!

Jepp, det skal jeg love deg!! Jeg er så glad for at jeg har dere her inne!!!!!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 08:52   #33
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

Jeg har litt problemer med å tro at dette innlegget er seriøst ment. Du har fått med deg at du er på en website som er dedikert lavkarbokosthold, ikke sant? Å fjerne sukker og hvetemel fra kostholdet til små barn er faktisk VELDIG sunt for dem - så kan de istedet spise seg mette på mat med næring i !

Kan du vise til noen forskningsrapporter som underbygger påstandene dine om at det er usunt for barn å ikke spise hvetemel og sukker?

Ulex

Jeg velger å tro at det er seriøst ment jeg. Ser ingen grunn til at det ikke skal være det, epost-adressen som er registrert er også gyldig.

Det at kostholdet har innvirkning på vår helse og sykdom er en stor kamel for mange å svelge... Hvorfor? Jo fordi at med den vissheten så innebærer det også at det er noe vi selv kan gjøre for å motvirke sykdom... Vi kan ikke hjemme oss bak gener og overnaturlige fenomenere som rammer oss blindt.

En slik reaksjon er helt grunnleggende for å kunne ta tak i ting.

Men påstanden om at det kan være farlig å ta helt bort hvetemel fra kostholdet til barn har jeg hørt før fra seriøse faglig oppdaterte personer. Til en viss grad også sukker. Men påstanden er aldri basert på fakta. Og jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor det er en gyldig påstand. Jeg tror den er basert på egne preferanser jeg...

Barn liker sukker og hvete, og når de kommer opp i den alderen at de skal bestemme selv er det dette de velger om de kan... Det er da utrolig viktig at vi legger et godt grunnlag og ikke minst bestemmer valgmulighetene. Vi har en klar regel her hjemme som vi omsider har fått gjennomslag for "Mamma og pappa bestemmer hva som skal på tallerkenen" utover det så bestemmer han selv hva han spiser.

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 09:00   #34
elian
Stressa 4-barns mor
 
elian sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2004
Hvor: Sarpsborg
Alder: 46
Innlegg: 2.216
elian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastiskelian er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av HP

Men påstanden om at det kan være farlig å ta helt bort hvetemel fra kostholdet til barn har jeg hørt før fra seriøse faglig oppdaterte personer. Til en viss grad også sukker. Men påstanden er aldri basert på fakta. Og jeg har aldri fått noen forklaring på hvorfor det er en gyldig påstand. Jeg tror den er basert på egne preferanser jeg...

Barn liker sukker og hvete, og når de kommer opp i den alderen at de skal bestemme selv er det dette de velger om de kan... Det er da utrolig viktig at vi legger et godt grunnlag og ikke minst bestemmer valgmulighetene. Vi har en klar regel her hjemme som vi omsider har fått gjennomslag for "Mamma og pappa bestemmer hva som skal på tallerkenen" utover det så bestemmer han selv hva han spiser.

Veldig bra HP! Flott at du er saklig og klarer å sette ord på det vi andre også tenker!! Jeg har nok litt lett for å irritere meg over de som IKKE VIL innse av lavkarbo er bra..... 0 poeng til meg for det.......
Flott at du kommer inn å ordner opp når vi roter HP!

__________________

elian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon (frem til p-hormonene har forlatt kroppen) Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 10:06   #35
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Veldig bra svart HP!

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 17-01-05, 21:21   #36
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 48
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Det kan så være Ulex, men temaet trengte utdyping uansett.

Kommer der flere slike så har vi trolling på gang, da tier jeg still og sletter alle som svarer...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 20:46   #37
Elena
Seniormedlem
 
Elena sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 522
Elena har en fantastisk aura rundt segElena har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Mat i barnehagen

Oj nå ble jeg veldig i tvil om hvem jeg "holder med"!

Jeg jobber selv i barnehage og ser begge sider av saken.

I barnehagen der jeg jobber har vi to dager i uken med matpakke. Da spiser barna kneip med assosiert pålegg- veldig sjelden grønnsaker! + litago yoghurt!
Disse dagen må barna ha med frokost, lunsj og to måltid. det eneste vi serverer er melk, vann og frukt til to-måltidet.

De andre tre dagene i uken serverer vi mat.
Frokost
Lunsj
to måltid

To av dagene består av hovedsaklig av brød og pålegg.
Vi koker egg, lager omelett, eggerøre,
har mye agurk tomat, paprika, salat og suragurk,
kjøttpålegg, pølse, salami, kokt skinke
gul og brun ost
prim
leverpostei
fiskepudding/ kaker
banan


+ frukt/ gulerøtter til to måltidet

på fredager lager vi middagsmat

pizza med kjøtt og grønnsaker
lasagne -"-
fiskeboller med poteter og koktgrønnsaker
grønnsakssuppe
pannekaker innimellom - sjelden
fiskepinner poteter grønnsaker
pølser på bål
maibrød på bål
kjøttpudding
tomatsuppe + andre supper

vi serverer hovedsaklig vann og melk
kakao og saft forekommer kanskje en gang i uka.

jeg synes dette er normal sund kost... men selvfølgelig den inneholder mye stivelse, hvetemel, sukker
men jeg synes ikke vi skal stramma inn barna, men lære de å spise variert og godt!

hva synes dere?

__________________
No gut's no glory

Elena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo ca 30 karbs om dagen Svar med sitat
Gammel 17-10-05, 20:51   #38
Helene
Seniormedlem
 
Helene sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Alder: 37
Innlegg: 2.399
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Sv: Mat i barnehagen

Jeg synest barn skal få et variert måltid med sunt brød, og grønnsaker, frukt..

men jeg mener barn får for mye sukker i seg, som gjør dem vant til å spise det og forsetter med dette når de begynner å velge selv...

men tror egentlig barnehagene er flinke, hvertfall mange av de.

det er ofte foreldrene som er problemet.

__________________
Hilsen Helene.




Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 08:35   #39
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Mat i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Elena

jeg synes dette er normal sund kost... men selvfølgelig den inneholder mye stivelse, hvetemel, sukker
men jeg synes ikke vi skal stramma inn barna, men lære de å spise variert og godt!

hva synes dere?

Normalt kanskje, men ikke spesielt sundt! Desverre! Det er min mening om det du lister opp!

Det er for mye 'ferdig'-mat, bearbeidet mat fra bokser, pakker, poser. Jeg savner kunnskap om ernæring - i barnhagen til min datter i hvertfall. Næringsstoffer!!! Friske, rene råvarer! Rene proteiner! Sundt fedt! Masse antioksidanter. Godt sammensatte måltider.

Jeg anbefaler alle barnhagerer og kjøpe boken 'Bare barnemat' som jeg vet kommer, sansyligvis i år.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 18-10-05, 12:33   #40
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Mat i barnehagen

Opprinnelig lagt inn av Elena

Oj nå ble jeg veldig i tvil om hvem jeg "holder med"!

Jeg jobber selv i barnehage og ser begge sider av saken.

Jeg synes dette høres ganske bra ut jeg. Jeg tror ikke du skal lure på "hvem du holder med", for det er tydeligvis forskjeller ute å går i barnehager.
Det eneste jeg ville gjort annerledes i den listen var å tilsette flere egg, kutte sukkeret og ha grovt mel i pannekakene, fjernet primen, og byttet kneipen med grovt brød. (tilsatt medisterfarse eller pølser i grønnsakssuppen).

I vår barnehage er det kun et varmt måltid i uken, og da serveres det ofte grøt eller pizza. Jeg hadde satt stor pris på om de kunne hatt mer grønnsaker, og kutta ut grøten. I tillegg, så er det bursdagsfeiringer ca annehver uke, pluss at det hender de lager vafler eller boller for å kose seg.

Jeg skulle virkelig ønske de kunne kuttet opp grønnsaksstaver med dip for å kose seg, og lage grove vafler uten sukker og servere med smør og fårepølse i tillegg til syltetøy med minimalt med suker i.

Det er så små justeringer som skal til og som har stor innvirkening både på holdningene barna utvikler til mat, og på helsen og humøret deres.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Trangen til mye mat, matrus... Spirea Lavkarbo generelt 6 04-07-04 13:32
Kald mat a-slbakk Atkins kosthold 15 24-06-04 23:49
Kan jeg frityrsteke mat????? Anitra Induksjonen 2 14-03-04 05:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no