Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Stoffskifte / hormonproblemer

Forvirret av prøveresultater

Stoffskifte / hormonproblemer Har du problemer med hormoner eller stoffskiftet? Her kan du snakke med likesinnede og dele erfaringer.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-03-11, 20:56   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Det er utrolig snilt, Kanutten, men jeg skal nok klare det selv! Vet det finne mindre forpakninger sånn at jeg får testa det uten å blåse mange hundre kroner også.

Leser på kostdoktorn.se at anbefalt mengde d-vitamin for voksne i Sverige er 50-100 mikrogram. Er det det du mener? (Det skrives vel sånn (klipt og limt): µg.)

Veldig interessant det KarMa40 sier om at anbefalt dose i Norge er nok til å unngå sykdom, mens man i Sverige tenker optimale verdier.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 20:57   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Oi, der ble det uredigerbar kursiv som ikke gikk an å fjerne etter jeg limte inn det mikrogramsymbolet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:00   #28
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det er utrolig snilt, Kanutten, men jeg skal nok klare det selv! Vet det finne mindre forpakninger sånn at jeg får testa det uten å blåse mange hundre kroner også.

Leser på kostdoktorn.se at anbefalt mengde d-vitamin for voksne i Sverige er 50-100 mikrogram. Er det det du mener? (Det skrives vel sånn (klipt og limt): µg.)

Veldig interessant det KarMa40 sier om at anbefalt dose i Norge er nok til å unngå sykdom, mens man i Sverige tenker optimale verdier.

Det er det jeg mener.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:01   #29
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Se der! Utrolig at det skal være så stor forskjell fra land til land, altså. Det som for deg er femdobbel dose er normal dose i Sverige, liksom ... . Om man da ser bort fra det man får fra sollys og mat (hvilket vel heller er begrenset her i Norden).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:03   #30
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg vet du mener godt, men dette overser jeg bare. Jeg har en ok lege, men ikke en lege som har mer kunnskap enn en gjengs allmenlege, og jeg bedriver ikke selvdiagnostisering, akkurat, men prøver å finne ut hva som feiler meg, ettersom ingen andre klarer å gjøre det for meg. Er det så galt å ta interesse i sin egen helse?
Jeg har hatt helseproblemer hele livet, men de siste TRE årene har livskvaliteten min vært i snitt dritt, så vær så snill å la meg få lov til å prøve å legge sammen puslespillet, og kanskje ha muligheten til å se ting som lege/spesialist ikke ville ha sett på. Jeg klarer IKKE å sitte og tvinne tomler mens jeg venter på at legen er tilbake fra vinterferie, eller at jeg skal til Drammen om en uke.

KarMa40: Jeg tenker også at stoffskfitemedisin er aller siste utvei. Jeg vurderer også å prøver hvetegress/spirulina, og kanskje også d-vitamintilskudd når jeg får råd til det. Jeg har så lite energi og konsentrasjon om dagen at det rabler for meg. Det er jo sånn i perioder, men så lett å glemme i bedre perioder!

Jeg støtter deg 100% her photo - jeg har samme situasjon. Snakket med legen min i går og hun sa det samme - at jeg "leste for mye på nett" og at jeg ikke måtte "ta av"... jeg fikk forklart at hvis jeg ikke kunne få lov til å engasjere meg og hjelpe til så kom jeg til å gå på veggen!
Min lege har heller ikke nok kunnskap - jeg er henvist videre - med den evindelige ventetiden det fantastiske statlige helsevesenet kan tilby i dag... det å la mentalt svært oppegående mennesker miste fullstendig overskudd og ork til å engasjere seg i livet fysisk OG mentalt (det syns jeg er verst) - er pyton, og man må da ikke gjøre situasjonen verre ved å be de ikke engasjere seg i sin egen helsesituasjon... jeg har i tillegg flere erfaringer der leger har gjort feil/oversett ting som JEG tilslutt har måttet spurt om eller "fikset" på for å bli frisk - så jeg anser mitt engasjement som nødvendig for å bli frisk (Lå feks 8 uker UNØDVENDIG med de verste smertene du kan tenke deg før en ryggoperasjon pga for dårlig henvisning til spesialist...)

Puh... Kjente meg godt igjen her gitt!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:10   #31
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Takk for støtten, Nerthus!
Jeg er nysgjerrig by heart, så jeg kan ikke unngå å dykke litt inn i ting selv, i tillegg til det at det faktisk er svært nyttig for meg, for jeg har ingen garanti for ekstern ekspertise og hva de kan overse. Heldigvis har jeg som sagt en lege som forstår at jeg vet en del om kroppen min etterhvert, og er med på det meste når det kommer til henvisninger og prøvetakning.
Jeg vet ikke hva som er neste naturlige steg for meg. Spesialisten min er i første hand en gynokolog og ekspert i kvinnesykdommer, så hvem jeg eventuelt bør ta videre kontakt med er jeg usikker på, om noen.
Og så er det denne progesteronkremen jeg har vurdert også, da. Men jeg avventer svar på døgnmålingen av jod, ettersom det var hva jeg fikk beskjed om å sjekke av Dr Leif Ims, som tar konsultasjoner over mail. Men etter den første eposten hans, så sådda han sterke tvil om at han i det hele tatt har så god peiling på stoffskifteproblematikk.

Jeg tok meg forresten tid til å endelig få laget en liste over alle symptomer jeg opplever på normal basis. Lett å glemme.
F.eks i dag har jeg ekstra store problemed mer kvelningsfølelse i halsen, og vann som "sitter litt fast" før det renner videre i svelget. Om jeg ikke har det i morgen, kan jeg nesten "glemme" at jeg noensinne har hatt det, om noen skjønner ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:20   #32
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tok meg forresten tid til å endelig få laget en liste over alle symptomer jeg opplever på normal basis. Lett å glemme.
F.eks i dag har jeg ekstra store problemed mer kvelningsfølelse i halsen, og vann som "sitter litt fast" før det renner videre i svelget. Om jeg ikke har det i morgen, kan jeg nesten "glemme" at jeg noensinne har hatt det, om noen skjønner ...

Sånn har jeg det også - jeg har ordnet meg en liten skrivebok nå så jeg skal prøve å lage en oversikt... jeg har også "trang hals" innimellom - men ikke hver dag... så nå blir det dokumentasjon for alle penga! Jeg har balder-klinikken i bakhånda, fordi jeg har en svært ung og nyutdannet lege som er litt opptatt av å ikke miste ansikt (andres erfaringer, hun er klaget på fra før av...). Hvorfor er det slik at jeg opplever respekt fra de fleste rundt meg (familie, venner og kolleger) men det øyeblikket man blir syk kan man behandles som ikke så smart (av legen da tenker jeg)? Flere selvopplevde situasjoner - svært ydmykende og vanskelig å forholde seg til når man er syk og sliten...

Jeg krysser fingrene for at du finner utav hva som feiler deg og at du treffer på noen som kan nok om det til at du blir MYE friskere! Vi trenger deg nemlig her serru - våken, opplagt og engasjert

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:32   #33
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Takk, igjen! Ja, jeg begynner å bli litt lei av dette livet nå, kjenner jeg. Og det er ikke noe gøy å være "usynlig" syk, like lite som om det er gøy å minne folk rundt meg på at jeg faktisk er syk, ettersom ingen egentlig kan se det. De som kjenner meg godt kan merke det, men liksom ... Ja.

Men, jeg kikker på shopping4net, her, og er litt forvirret over D3 og D2, hva bør man ta?
Her er de som er inne på siden.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:56   #34
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret av prøveresultater

På ebay er det billig for d-vit. Om du handler for mindre enn 200 NOK slipper du tollgebyr. Jeg kjøper veldig mye som veier lite på ebay da det ofte gir liten eller null i fraktkostnad.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:58   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

D3 er anbefalt alle steder jeg har vært innom. Orker ikke finne linker akkurat nå - men det var gode forklaringer

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 21:59   #36
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret av prøveresultater

6. Hvilken type D-vitamin er den beste?


Den beste formen for D-vitamin er D3 (kolekalsiferol), som er den naturlige formen for D-vitamin kroppen din produserer når den blir eksponert for sollys. Mange kosttilskudd inneholder imidlertid D2 (kalsiferol), som ikke er en form for D-vitamin som kroppen din produserer – men en studie fra 2008 antyder at D2-vitamin fungerer like godt som D3-vitamin.http://www.kk.no/837094/dette-er-mirakel-vitaminet

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:12   #37
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Takk, men wooops! Der bestilte jeg visst det d-vitaminet som kostdoktorn anbefalte, og det beste av alt: 50 mikrogram PER kapsel! Leste anmeldelser på den svenske shopping4net-sida her, og det virker jo bra! Og så liker jeg at den heter Holistic D3!
Uansett, 125 kr for 90 kapsler inkludert frakt, det skal jeg oveleve! Fint man kan bestille med faktura, altså!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:45   #38
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Veldig interessant det KarMa40 sier om at anbefalt dose i Norge er nok til å unngå sykdom, mens man i Sverige tenker optimale verdier.

Egentlig tenker jeg at det er to forhold som spiller inn

Det ene er hva som er formålet med tilskuddet, og i Norge er dette bare ikke dø av mangel.

Det andre er hvordan evidensbasert medisin som metode og målestokk, ser bort fra noen grunnleggende statistiske feilkilder.
Så du skal driver evidensbasert medisinsk forskning og skal finne nivå på inntak av D-vitamin.
Punkt en er å undersøke hva slags nivå folk faktisk har. Hvordan da ved å se på den største tilgjengelige databasen med d-vitamin målinger, statistiske blodprøve-verdier. Her kan du definere en periode og utvalg, ev område, pluss kjønn, alder, andre parametre å undersøke og gjøre noen antagelser som er sånn omtrent: mange mennesker tar blodprøver, noen av disse er friske, vi trekker fra alle som har diagnose tilknyttet prøve-takingen, eller klare patologier i andre prøver. Da har du en oversikt over typiske verdier som folk har i landet.

Samtidig ser du bort i fra følgende faktorer:
1) det er lite sol i dette landet, og enda mindre av typen som vil gi d-vitamin produksjon. Gjør du samme undersøkelse i et land med mer sol vil du få andre svar...
2) folk som tar blodprøve uten diagnose, har ofte en grunn til å ta blodprøve, feks å finne en diagnose. Hvis du kunne overtale de friskeste folka til å gi blodprøver og bruke disse, ville du kunne få helt andre svar.
3) Det er de sjukeste folka som tar blodprøver, dvs at hvis du undersøker blodprøvesvar, selv om du sorterer vekk diagnoser eller svar utenfor normalområdet, så er de tallene du står igjen med, trukket fra den sjukeste delen av de ikke påviselig syke.

Jeg har tatt og likt(!) statistikk. Som jeg bruker til å være skeptisk til alt, særlig norsk medisinsk forskning, har sikkert lært det fra Sonjas.

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:52   #39
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Ja, det er mange eksempler på det der. F.eks har jo c-peptiden blitt justert for ca ti år siden, basert på snitt fra hjertesyke menn fra vestlandet, eller noe tilsvarende. Ikke så relevant for meg, akkurat, og hadde 2006 vært før 2001 hadde jeg den gang ikke fått insulinresistensdiagnosen, men fått konstatert diabetes 2. Ikke minst hadde jeg fått hypothyerosediagnosen for fire og et halvt år siden, hadde jeg vært bosatt i Tyskland. Etc.

Mens jeg først sitter her og skriver. Kan stor dose magnsium føre til at man samler vann? Jeg har googlet og googlet, men finner ingen sammenheng. Lurer nemlig på om det var etter jeg begynte å ta en større dose magnesium (en stund 1200 mg, nå 600, først og fremst for å sove bedre) at fingrene mine igjen begynte å hovne opp på kveldstid, og jeg våkner minst en gang i løpet av natta for å tisse en innsjø.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:52   #40
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Forvirret av prøveresultater

Fritt etter hukommelsen fra Sonjas:
D-vitamin er egentlig ikke vitaminer, men en gruppe (minst 5) halv-steroider som er helt grunnleggende for stoffskiftet i kroppen.

D3 er animalsk og klart best tilgjengelig for kroppen. Dette er den typen kroppen produserer selv ved sollys.

D2 er vegetabilsk og ikke lett tilgjengelig for kroppen. Den har bio-tilgjengelighet på rundt 10%.

Igjen norsk medisinsk forskning... De skal gjøre alle oppdagelsene selv, på nytt. Og norge har ikke kapasitet til det, dermed blir sannheter fra 50-tallet stående....

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 22:58   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Fritt etter hukommelsen fra Sonjas:
D-vitamin er egentlig ikke vitaminer, men en gruppe (minst 5) halv-steroider som er helt grunnleggende for stoffskiftet i kroppen.

D3 er animalsk og klart best tilgjengelig for kroppen. Dette er den typen kroppen produserer selv ved sollys.

D2 er vegetabilsk og ikke lett tilgjengelig for kroppen. Den har bio-tilgjengelighet på rundt 10%.

Igjen norsk medisinsk forskning... De skal gjøre alle oppdagelsene selv, på nytt. Og norge har ikke kapasitet til det, dermed blir sannheter fra 50-tallet stående....

Ja, ikke sant! Dritt. Hva med å se litt utenfor landegrensene?
Jeg merker at jeg er litt spent på om d-vit vil ha noe slags virkning, uten at jeg skrur opp forventningene for mye. Har vært gjennom mange runder i flere år, noe hjelper litt, noe hjelper en stund, noe hjelper innmari langsomt, midt oppi alt er jeg sliten og klarer ikke å følge opp, så sånne perioder som jeg er i nå (fikse alt-perioder) utmatter meg over lengre tid, før jeg orker å ta tak igjen. Men jeg blir litt klokere for hver gang, og jeg tror i alle fall at jeg nærmer meg målet, om enn babysteps. Men nye problemer avdekker gjerne nye problemer igjen, så jeg håper det er en kjerne et eller annet sted i alle fall. Og selv om jeg har nære venner og familie, så er det jo en ensom kamp.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 23:01   #42
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Forvirret av prøveresultater

Hvis du er i shopping-humør så finnes denne: http://www.amazon.co.uk/Magnesium-Ch...9189388&sr=1-9
Som høres koko ut men altså er magnesium oppløst i vann, som epsom salt, kjennes trått som sjøvann omtrent.

Altså hvis du trenger magnesium, finnes det alternativer til å spise det og slite med magen, mener helt sikkert at magnesium flytter rundt på vannet i kroppen. Men nå er jeg gravvvid (radio karate!) og stå opp og tisse skjer meg uansett...

Eller spørre en tante om hun har epsom salt til overs og lage fotbad ev?

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 23:07   #43
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Hvis du er i shopping-humør så finnes denne: http://www.amazon.co.uk/Magnesium-Ch...9189388&sr=1-9
Som høres koko ut men altså er magnesium oppløst i vann, som epsom salt, kjennes trått som sjøvann omtrent.

Altså hvis du trenger magnesium, finnes det alternativer til å spise det og slite med magen, mener helt sikkert at magnesium flytter rundt på vannet i kroppen. Men nå er jeg gravvvid (radio karate!) og stå opp og tisse skjer meg uansett...

Eller spørre en tante om hun har epsom salt til overs og lage fotbad ev?

Mitt shoppinghumør er det ikke så mye i veien med, kontoen sitt derimot ... Det er et av de mer merkbare symptomene ved å være meg, nemlig at man er prisgitt det latterlige livsgunnlaget Nav forventer at jeg skal overleve på. Ja, særlig.
De plagene jeg får ved høye magnesiumdoser er alltid midlertidige, og det går over etter et par dager. Nå er ikke dosen SÅ høy, 600 mg, men det er perioder hvor jeg ikke trenger tilførsel i det hele tatt, og om jeg klarer å sove uten så mye tilskudd, er det top notch. (Jeg tror uansett søvnproblemene mine bare var forbigående pga stress). Jeg bruker en del salt i maten, og kun mineralsalt fra confecta, eller maldon, pluss at jeg drikker en del farris/taffelvann, så det er muligens derfor jeg kun trenger magnesium unntaksvis. Og når jeg ser på symptomene på kalsiummangel, så skjønner jeg kanskje hvorfor magnsium ikke nyttet så mye i denne omgagen (åh, du evige puslespill). Dette med kalsiummangel er vel uansett såpass spesielt at jeg kan ta det opp med lege, og kanskje få noen kruttabletter på blåresept! (Det er i alle fall lov å håpe!)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 03-03-11, 23:57   #44
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.


Mens jeg først sitter her og skriver. Kan stor dose magnsium føre til at man samler vann? Jeg har googlet og googlet, men finner ingen sammenheng. Lurer nemlig på om det var etter jeg begynte å ta en større dose magnesium (en stund 1200 mg, nå 600, først og fremst for å sove bedre) at fingrene mine igjen begynte å hovne opp på kveldstid, og jeg våkner minst en gang i løpet av natta for å tisse en innsjø.

Det var nevnt i en annen tråd - husker ikke hvem det var? Som også sa at jo større dose magnesium jo mer vann ble drukket og ergo da turer på do midt på natta Så det høres ikke usannsynlig ut nei

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 00:01   #45
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det var nevnt i en annen tråd - husker ikke hvem det var? Som også sa at jo større dose magnesium jo mer vann ble drukket og ergo da turer på do midt på natta Så det høres ikke usannsynlig ut nei

Ah, ok. Tror jeg skal trappe ned til 300 mg snart, og kanskje droppe de helt for en stund. Klarer meg stort sett fint uten! Men veldig greit å ha uansett, f.eks fyllesyke opplever jeg at blir en smule bedre av magnesium.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 00:20   #46
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Dette var jeg faktisk ikke klar over, men det viser seg tydeligvis at d-vitaminmangel også kan føre til hårtap! Og her har jeg konsentrert meg om b-vitaminer, sink, progesteron og andre ting som tradisjonelt har med hårkvalitet å gjøre, og når jeg googler d-vitamine+hair, så er det gjort kliniske tester som viser sammenheng. Ok, det er jo også noe å vite. Jeg hadde veldig tykt (eller mye, da) hår fram til sent i tenårene/tidlig i tjueårene for det langsomt tynna ut i løpet av en ca femårsperiode, og jeg har, om så mye, halvparten av min origale manke igjen.

Til sammenligning: (ikke alltid like lett å få folk til å skjønne hvor ille det faktisk har vært, så why not go visual!)

Første bilde er fra rett etter et vekttap på rett under tjue kilo, da ramla håret av som nobodies business, som om det ikke var tynt nok fra før. Det er bedre nå, men fortsatt ganske tynt. Andre bildet er fra 2002, og hårtapet er vel knapt merkbart ennå (men det var enda tykkere før det, bare det eneste bildet jeg fant på pc-en). Det som er mer merkbart er at jeg vel har redusert kroppsvekta mi med maaange kilo siden det bildet ...

Som den i hvert fall litt forfengelige dama jeg er, så plager dette med håret meg en god del også ... Men nå som jeg er blond så er det i hvert fall ikke så overtydelig.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg user1734_pic1992_1267122441.jpg (25,8 KB, 45 visninger)
Filtype: jpg user1734_pic231_1216234087.jpg (10,0 KB, 45 visninger)
__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 07:50   #47
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Forvirret av prøveresultater

Nyere forskning viser jo at D-vitamin ikke er et vitamin, men mer enn slags hormon, som mennesker kan produsere selv ved eksponering for sol. (Tilstrekkelig sterk sol, når skyggen din er kortere enn deg selv)

Det er helt grunnleggende for stoffskiftet, også for de som går på medisin, for det inngår i prosessen der det passive T4-versjonen av thyroksin omsettes i den aktive formen T3. Det er en lang tråd inne på sonjas hvor en av veteranene legger ut om sin d-vit bruk. Riktignok tar han tre ganger så mye som jeg en periode (15 ganger anbefalt dose), men da må han også dosere ned stoffskiftemedisinen. Dette er bare d3-altså, det er fullt mulig å overdosere på d2, som ikke omsettes lett i kroppen.

Og lavt stoffskifte gir også lite hårvekst...

Selv den ur-teite legen til moren og søsteren min sier at du kan nærmest ikke få for mye d-vitamin. (Og ur-teit: når ungene til søsteren beviselig har hatt svineinfluensa, du selv har sendt inn prøvene, hvorfor er det nødvendig å vaksinere dem også? I den samme sesongen?)

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 08:34   #48
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Forvirret av prøveresultater

Mangel på D-vitamin er ansvarlig for mange mannlige bekymringer – fra hårtap til liten sexlyst og svake muskler, stølhet etter trening og leddsmerter. Hovedkilden til D-vitamin er solskinn – 10-15 minutter daglig duger.http://pub.nettavisen.no/nettavisen/...cle3076583.ece

Jeg finner heller ikke noe infor som sier at mangesium fører til vanntap utenom ved store doser og da gjennom avføring, ikke urin. Men jeg ser det motsatte; at for lite magnesium kan medføre økt vannlating. Men hvis kalsium er for høyt (i forhold?) da skjer det. Se her:http://www.hpth.no/symptomer.html

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 04-03-11, 09:06   #49
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Forvirret av prøveresultater

Dette blir jo bare mer og mer interessant!

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Og lavt stoffskifte gir også lite hårvekst...

Oh yes. Både lavt stoffskifte og pcos kan føre til at man får tynnere hår. Og tydeligvis også for lite d-vitamin. Full pakke, altså.

Ada E: Jeg har jo kalsiumbrist, så det har ingen sammenheng for meg.
Men, det som skjer, eller har skjedd den siste tiden, er at utpå kvelden så blir jeg alt tørstere, drikker følgelig en del vann, men toalettbesøkene avtar. Fingrene mine stivner gjerne sånn fra ni- titiden på kvelden, og jeg våkner så godt som alltid i femtida på morgenen, og tisser myyyyyye! Så det er bare som om kroppen holder på vannet i seks sju timer, eller noe. Merkelig det der. Har ikke noe problemer med magen i forhold til magnesium, altså.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-03-11, 00:26   #50
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Forvirret av prøveresultater

Mystiske greier.

Synes du skal skremme drammenslegen litt med hypoparathyroidisme. Kanskje hvis hun vil bevise at du tar feil så kan dere finne ut noe mer?

Lykke til!

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Forvirret e84 Spørsmål og svar 2 13-05-10 13:31
Forvirret! ChristianB Trening 3 01-05-10 08:32
Forvirret ... Ninamor81 Spørsmål og svar 4 12-01-10 15:30
Forvirret Løvinne77 Spørsmål og svar 5 13-11-09 13:07
Forvirret villebill Ketolysekuren 15 06-05-07 11:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no