Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fettangst

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-05-08, 16:30   #26
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Sv: Fettangst

Opprinnelig lagt inn av karbolia, her.

..men kanskje dette ikke er livsstilen for deg?

Jeg innbiller meg liksom at om den gjøres *feil*...så gjør den vondt verre? Eller?

Jeg vet jeg har det bedre uten karbohydrater - har prøvd det før, så lavkarbo i ordets rette forstand er veldig riktig for meg. Det er kun fettdelen jeg ikke klarer å svelge helt.

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 16:34   #27
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Da vil jeg virkelig anbefale "bedre uten brød" boken. Det forklares så godt hvorfor det fungrere som det gjør i den boken

Den gjør kanskje ikke at du liker fett bedre, men du vil sikkert forstå hvorfor det anbefales å spise fett

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 16:40   #28
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Da vil jeg virkelig anbefale "bedre uten brød" boken. Det forklares så godt hvorfor det fungrere som det gjør i den boken

Den gjør kanskje ikke at du liker fett bedre, men du vil sikkert forstå hvorfor det anbefales å spise fett

Hm, du har vel rett i det.. Hvor får jeg tak i den da?

Nå har jeg akkurat kastet pannekakemixen og havregrøten og alt annet fy (sukk), så nå er jeg fit for fight i morgen Litt godt og da

Gammel 18-05-08, 16:47   #29
Veggpryd
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 58
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Nike, her.

Klarer ikke helt å forstå at masse fett=høyere forbrenning - rett nok er det enklere å omdanne fett til energi, men hva da om vi får i oss for mye fett? Altså mer enn vi bruker? Da vil jo det like fullt være fett, og det må da legge seg der fett omdannet fra karbohydrater og proteiner legger seg?

Har vanskeligheter med å tro at noen klarer å få i seg for mye fett. Fettet gjør at man kjenner metthetsfølelsen og fett og proteiner gjør deg mett lenger.

Du sier du ikke spiser noe særlig med fett, og velger magert protein. Da har du egentlig bare karbohydrater igjen. Karbohydrater gir dessverre ikke metthetsfølelse - snarere tvertom - det kan mange gamle jo-jo-slankere bekrefte. Karbohydrater gir også signaler om fettlagring.

Det fettet kroppen ikke behøver kommer ut igjen på vanlig måte. Fettet blir ikke lagret som fett - som karbohydrater blir.

Det finnes masse bøker om dette - "Bedre uten brød" er en god start

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:15   #30
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sjekk om de har den på biblioteket Det var der jeg fant den

Nybegynnerinfo!

Gammel 18-05-08, 17:15   #31
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Rubens, her.

Har vanskeligheter med å tro at noen klarer å få i seg for mye fett. Fettet gjør at man kjenner metthetsfølelsen og fett og proteiner gjør deg mett lenger.

Du sier du ikke spiser noe særlig med fett, og velger magert protein. Da har du egentlig bare karbohydrater igjen. Karbohydrater gir dessverre ikke metthetsfølelse - snarere tvertom - det kan mange gamle jo-jo-slankere bekrefte. Karbohydrater gir også signaler om fettlagring.

Det fettet kroppen ikke behøver kommer ut igjen på vanlig måte. Fettet blir ikke lagret som fett - som karbohydrater blir.

Det finnes masse bøker om dette - "Bedre uten brød" er en god start

Grønnsaker og magert protein metter godt synes jeg da Bruker jo også litt oljer som sagt. Men skal lese meg litt opp på fettfeltet ja - selv om jeg ikke rekker det til MUP-oppstart imorgen..

Gammel 18-05-08, 17:23   #32
Lisbeth
Seniormedlem

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 57
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Etter hva jeg har hørt, klarer man ikke å få i seg for mye fett..da får man diaré..

Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:39   #33
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Etter hva jeg har hørt, klarer man ikke å få i seg for mye fett..da får man diaré..

Trodde det kun gjaldt de som går på Xenial (eller hva det heter)?

Gammel 18-05-08, 17:42   #34
Aline
Admin

Aline sin avatar

Om man spiser for mye karbohydrater og masse fett = lagring av fett.
Lite karb og for mye fett = diare... pluss at du sannsynligvis vil føle deg så mett at du ligger i sofaen og sier ååååååh...

Nybegynnerinfo!

Gammel 18-05-08, 17:44   #35
Lisbeth
Seniormedlem

Lisbeth sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Alder: 57
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lisbeth, her.

Lite karb og for mye fett = diare... pluss at du sannsynligvis vil føle deg så mett at du ligger i sofaen og sier ååååååh...

Ja, selvfølgelig under forutsetning av lite karbo..

Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 17:46   #36
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Hehe - ingen sofaslitingmed min MUP nå nei

Gammel 18-05-08, 18:53   #37
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg har spist store mengder fett (50-75 prosent) under hele vektnedgangen, og har tapt 20 kg.
Det finnes ikke insulin nok i kroppen til å lagre fettet fra maten når man spiser så lite karbohydrater som man gjør på en ketogen kost, ergo så lagres ikke fettet i kroppen, men blir forbrent sammen med et eventuelt overflødig fettlager.
Å spise mye fett har også med metthet å gjøre, om man spiser fet mat, så blir man mettere på mindre mengder, og over lengre tid enn det man blir på magre produkter og karbohydratrik mat!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-05-08, 19:01   #38
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Jeg har spist store mengder fett (50-75 prosent) under hele vektnedgangen, og har tapt 20 kg.
Det finnes ikke insulin nok i kroppen til å lagre fettet fra maten når man spiser så lite karbohydrater som man gjør på en ketogen kost, ergo så lagres ikke fettet i kroppen, men blir forbrent sammen med et eventuelt overflødig fettlager.
Å spise mye fett har også med metthet å gjøre, om man spiser fet mat, så blir man mettere på mindre mengder, og over lengre tid enn det man blir på magre produkter og karbohydratrik mat!

Hmmja - it makes sense igrunnen. Men tar nok litt tid å jobbe seg ut av gamle tankemønstre (-fettangst)..

Gammel 18-05-08, 19:02   #39
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ikke så rart det, man blir jo eksponert for det overalt, reklame, kostholdsråd, venner og familie, i butikken, jeg bare himler med øynene og tenker at "jeg vet bedre"

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 18-05-08, 19:04   #40
Salt
Medlem

Salt sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Salt er en juvelSalt er en juvelSalt er en juvel

Ikke så rart det, man blir jo eksponert for det overalt, reklame, kostholdsråd, venner og familie, i butikken, jeg bare himler med øynene og tenker at "jeg vet bedre"

Veldig sant. Jeg sliter med en kostholds-frik av en mor (frik på den negative måten, that is), og hun var OH SO skeptisk da jeg kom med denne dietten. Hun var t.o.m. skeptisk etter at jeg påla henne å lese ketolyseboka mi, så jeg skulle få fred fra gnålet om at det UMULIG kunne være bra å spise så mye fett.

Hun spiser fettfritt og KUN lettprodukter. Stakkars dame..

Gammel 18-05-08, 19:07   #41
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Huff, jeg er glad det ikke er sånn i min familie, der pøser de med spekk i kjøttdeigen, for da smaker alt så mye bedre, og all mat stekes i smør. Men så er ikke foreldrene mine så veldig overvektige heller, men de har vært det
Pappa ble meget overrasket da han innså at han spiste ganske så lavkarbo uten at han var klar over det
Det tror jeg har hatt mye å si for meg, selv om det ikke alltid har vært sånn!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 18-05-08, 19:25   #42
Salt
Medlem

Salt sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Salt er en juvelSalt er en juvelSalt er en juvel

Huff, jeg er glad det ikke er sånn i min familie, der pøser de med spekk i kjøttdeigen, for da smaker alt så mye bedre, og all mat stekes i smør. Men så er ikke foreldrene mine så veldig overvektige heller, men de har vært det
Pappa ble meget overrasket da han innså at han spiste ganske så lavkarbo uten at han var klar over det
Det tror jeg har hatt mye å si for meg, selv om det ikke alltid har vært sånn!

Så GODT å høre!! Unner ingen den oppveksten jeg har hatt.. Min mor har vært meget ond (ja, ond) når det kommer til vekta mi, og jeg ble satt på sykehusdietten i en alder av 11......

Gammel 18-05-08, 19:27   #43
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Salt, her.

Så GODT å høre!! Unner ingen den oppveksten jeg har hatt.. Min mor har vært meget ond (ja, ond) når det kommer til vekta mi, og jeg ble satt på sykehusdietten i en alder av 11......

Herregud! 11 år!! Det er jo rett og slett ille!

Gammel 18-05-08, 19:34   #44
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Da jeg var tolv så la jeg på meg over tretti kg på veldig kort tid, ingen har til dags dato skjønt hvorfor eller hvordan det kunne skje, og legene gadd ikke en gang å bry seg med å prøve å finne ut hvordan ei litt lubben jente på tolv år plutselig veide nitti kg på kort tid...
Da måtte mamma slanke meg, og fulgte legens anbefalninger med mager kost, brødskive uten smør, skummamjølk etc..., pluss at jeg måtte måles og veies hver uke... Men like fort som det kom på, så raste det av igjen.
Det var en ganske fæl periode, og det sitter fortsatt litt i (samt at jeg har uvanlig mange strekkmerker uten å noengang ha vært gravid), mamma syntes det var forferdelig å gi dattera si som var så ung et slikt fokus, men det var jo ganske prekært.
Det er ganske lite snakk om slanking hjemme hos oss nå. Deilig!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 18-05-08, 19:39   #45
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Da jeg var tolv så la jeg på meg over tretti kg på veldig kort tid, ingen har til dags dato skjønt hvorfor eller hvordan det kunne skje, og legene gadd ikke en gang å bry seg med å prøve å finne ut hvordan ei litt lubben jente på tolv år plutselig veide nitti kg på kort tid...
Da måtte mamma slanke meg, og fulgte legens anbefalninger med mager kost, brødskive uten smør, skummamjølk etc..., pluss at jeg måtte måles og veies hver uke... Men like fort som det kom på, så raste det av igjen.
Det var en ganske fæl periode, og det sitter fortsatt litt i (samt at jeg har uvanlig mange strekkmerker uten å noengang ha vært gravid), mamma syntes det var forferdelig å gi dattera si som var så ung et slikt fokus, men det var jo ganske prekært.
Det er ganske lite snakk om slanking hjemme hos oss nå. Deilig!

Høres ut som det skjedde noe med stoffskiftet ditt? Uansett - det der hørtes ikke greit ut. Men det er jo fortsatt det veldig mange leger råder foreldre med overvektige barn til - mager kost og mosjon - punktum. Og så begynner jojo-karusellen..

Gammel 18-05-08, 20:19   #46
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg har aldri slanket meg siden. Har tenkt på det, og gjort noen fånyttes forsøk, men ikke slanket meg. Ikke før nå, men nå handler det jo også om så mye mer!

Det må ha vært noe med stoffskiftet, ja. Kan ikke skjønne annet. Men utrolig provosereden at legen aldri spurte seg selv om hvordan ei lita jenta legger på seg over tretti kg på et halvt år.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 18-05-08, 20:21   #47
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Jeg har aldri slanket meg siden. Har tenkt på det, og gjort noen fånyttes forsøk, men ikke slanket meg. Ikke før nå, men nå handler det jo også om så mye mer!

Det må ha vært noe med stoffskiftet, ja. Kan ikke skjønne annet. Men utrolig provosereden at legen aldri spurte seg selv om hvordan ei lita jenta legger på seg over tretti kg på et halvt år.

Må si jeg har sansen for kostholdsfilosofien din - den var fin

Gammel 18-05-08, 21:29   #48
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Takk
Det nytter ikke å bare dekke det fysiske med mat og trening og sånn, man må prøve å elske seg selv og livet i tillegg

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 18-05-08, 21:38   #49
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Takk
Det nytter ikke å bare dekke det fysiske med mat og trening og sånn, man må prøve å elske seg selv og livet i tillegg

Det er derfor jeg er her inne...

Gammel 18-05-08, 21:50   #50
Distrea
Støttemedlem

Distrea sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 54
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

http://www.tanum.no/vtx.aspx?n=%7C15...C9788292605172

"bedre uten brød" er på tilbud på tanum til 200 kr

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:14.