Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Økt kolesterol og leververdier

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-06-08, 07:24   #26
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Økt kolesterol og leververdier

Hei
Først vil jeg beklage at det har glippet med å besvare en PM, dem pleier jeg å besvare. Ofte vil jeg heller ha en PM med visning til en tråd med et spørsmål, slik at flere kan få glede av svaret.
Når det gjelder ketolysekuren , kolesterol og leverprøver er forskningen klar, kolesterolet bedres, men det betyr at i snitt bedres det, noen vil oppleve en beskjeden oppgang.
Leverprøvene kan øke litt, det er ikke farlig.
Man bør selvfølgelig se på totalen for helsen og ikke slutte på en kur som kan redusere vekten med f.eks 25 kilo, gi gode kostvaner (daglig grønnsaker/salat) bare fordi en av 4 leverprøver blir litt forhøyet.
Prøv å ta en fest en lørdag og be legen sjekke leverprøver om mandagen - kanskje det da blir slutt på alkohol?
Husk tran/ omega IIIog mosjon hver dag.

Har man arvet en kolserterolverdi på rundt 10, kan man ikke spise det ned til 5 men man må ha medisiner som bremser leverens produksjon av kolesterol.

95-97% av det kolesterol vi har i blodet er produsert i leveren, bare de siste få prosent er kommet fra maten. Derfor har det ikke noe for seg å se på kolesterolinnholdet i mat, slik er da også egg nå blitt sunt, hvor det før var farlig på grunn av en del kolesterol i plommen.

Jeg anbefaler man venter 6-8 uker etter oppstart med ketolysekuren før man sjekker lever,nyrer og kolesteroltall. I starten kan verdiene være forhøyede. For de fleste som følger kuren med grønnsaker-mosjon-omega II og tabletten. vil kolesterolet senkes.

En stundet på idrettshøyskolen skal sjekke ketolysekuren i forbindelse med en masteroppgave, der blirt bla kolesterol, velvære, muskelmasse etc sjekket, det blir spennende å se de resultatene.(2009)

Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 10:40   #27
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Økt kolesterol og leververdier

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

En stundet på idrettshøyskolen skal sjekke ketolysekuren i forbindelse med en masteroppgave, der blirt bla kolesterol, velvære, muskelmasse etc sjekket, det blir spennende å se de resultatene.(2009)

Vennlig Hilsen
Torkil

Oi, så spennende! Håper du har mulighet til å holde oss oppdatert på dette, Torkil!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-06-08, 13:09   #28
tulla
Medlem
 
tulla sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Akershus
Innlegg: 223
tulla har en fantastisk aura rundt segtulla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Økt kolesterol og leververdier

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei
Først vil jeg beklage at det har glippet med å besvare en PM, dem pleier jeg å besvare. Ofte vil jeg heller ha en PM med visning til en tråd med et spørsmål, slik at flere kan få glede av svaret.
Når det gjelder ketolysekuren , kolesterol og leverprøver er forskningen klar, kolesterolet bedres, men det betyr at i snitt bedres det, noen vil oppleve en beskjeden oppgang.
Leverprøvene kan øke litt, det er ikke farlig.
Man bør selvfølgelig se på totalen for helsen og ikke slutte på en kur som kan redusere vekten med f.eks 25 kilo, gi gode kostvaner (daglig grønnsaker/salat) bare fordi en av 4 leverprøver blir litt forhøyet.
Prøv å ta en fest en lørdag og be legen sjekke leverprøver om mandagen - kanskje det da blir slutt på alkohol?
Husk tran/ omega IIIog mosjon hver dag.

Har man arvet en kolserterolverdi på rundt 10, kan man ikke spise det ned til 5 men man må ha medisiner som bremser leverens produksjon av kolesterol.

95-97% av det kolesterol vi har i blodet er produsert i leveren, bare de siste få prosent er kommet fra maten. Derfor har det ikke noe for seg å se på kolesterolinnholdet i mat, slik er da også egg nå blitt sunt, hvor det før var farlig på grunn av en del kolesterol i plommen.

Jeg anbefaler man venter 6-8 uker etter oppstart med ketolysekuren før man sjekker lever,nyrer og kolesteroltall. I starten kan verdiene være forhøyede. For de fleste som følger kuren med grønnsaker-mosjon-omega II og tabletten. vil kolesterolet senkes.

En stundet på idrettshøyskolen skal sjekke ketolysekuren i forbindelse med en masteroppgave, der blirt bla kolesterol, velvære, muskelmasse etc sjekket, det blir spennende å se de resultatene.(2009)

Vennlig Hilsen
Torkil

Den er grei (som de unge ofte sier)! Alle kan glippe! Jeg er bare glad for å få svar
Da tolker jeg deg som at jeg bør bruke kolestrolsenkende medisiner. Jeg har IKKE arvet et høyt kolestrol, det høye kolestrolet fikk jeg av å gå på ketolysekuren. Kolestrolet mitt har alltid tidligere vært "normalt", selv da jeg veide langt mer enn nå.
Jeg prøvde å følge de rådene jeg fikk her inne, jeg ventet i flere uker, og så målte kolestrolet igjen. Men det hadde ikke bevegd seg for min del. Jeg både kjøpte boka di og fulgte den så langt jeg selv kan se til punkt og prikke. (Jeg liker å vite hva jeg gjør). Og aktiviteten er det ingenting å si på. (Jeg sykler, går etc hver eneste dag, mer enn de fleste tror jeg)
Jeg gleder meg til å høre mer om de studiene som gjøres, i mens forstår jeg ingenting. Du skriver "bare de siste få prosent er kommet fra maten. Derfor har det ikke noe for seg å se på kolesterolinnholdet i mat". Hjelp, hvorfor økte da mitt kolestrol så drastisk under kuren? Et eller annet sted har jeg ramlet av lasset her
Med Hilsen Tulla

tulla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 14:30   #29
Ingvildamoe
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 19
Ingvildamoe er på en erverdig vei

Sv: Økt kolesterol og leververdier

Ser det er henvist til vår studie på NIH her.
Jeg skal opp i muntlig forsvar i morgen, og i løpet av sommeren bør min oppgave være mulig å få lest for dere alle på nett.
For deg som nevnte noe om melkefett, en interessant artikkel på melkefett er denne: http://www.lipidworld.com/content/6/1/25
Men det er jo for litt spesielt interesserte å begi seg ut på å lese sånnt da
En lettfattelig bok for å forstå mekanismene bak det man kaller "kolesterol" (men som ikke er kolesterol, men lipoproteiner ) er "The Great cholesterol Con" (denne er nå til og med tilgjengelig på norsk her: http://lillemaane.no/katalog/det_sto...lbedraget.html)

For å ha sagt det: det er ikke sånn at man bør ha lavest mulig "kolesterol"-verdier! Framingham-studien viste blant annet at fall i totalkolesterol gav økt dødelighet! Fall fra 5 til 4 mmol/L førte til 400% økt risiko for å dø, og risikoen for å dø av HKS økt med 546%.

Og andre studier ser ingen sammenheng mellom lipoproteinverdier og risiko for hjerte- og karsykdom hos KVINNER (kun hos menn, merkelig nok)

Og angående mosjon: Om det i det hele tatt er vist å påvirke lipoproteinene, så er det faktisk kun studier på menn som har klar å vise dette også. Men dette er studier der det er oppnådd økt muskelmasse og redusert fettprosent, det må derfor sannsynligvis effektiv styrketrening til.

Angående ulike typer fett:
Mettet fett er viktig for immunforsvar, redusere risikoen for kreft, redusere tumorvekst, og har i tillegg en antibakteriell effekt. Enkelte typer mettet fett har ingen påvirkning, mens andre øker både LDL og HDL. Økt HDL er viktig for å forebygge oksidering (oksidering er ikke bra for kroppen), infeksjoner, og økt reversibel kolesteroltransport (transport av kolesterol fra vev til leveren).
Umettet fett kombinert med oksidativt stress (forurensing, høyt karbohydratinntak osv) er sett å ødelegge DNA i cellene, gi økt risiko for kreft, og påvirke aldringsprosessene i kroppen. Umettet fett er mer reaktivt, og derfor kanskje ikke nødvendigvis veldig sunnt.

Håper dette gav litt oppklaring på endel spørsmål i diskusjonen

Ingvildamoe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapelig Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol på lavkarbo Manina Fysisk og mental helse 22 31-10-11 20:15
Dr. Torkil, ketolysekur og høyt kolesterol (arvelig) hvordan vil det evt gå? Icerus Ketolysekuren 6 04-05-08 12:47
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no