Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fettforvirring ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-10-09, 20:29   #26
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Fettforvirring ...

Hvis du feks tyller i deg en hel pakke med linfrø og fire pakker tørrfisk har du fått i deg megamasse både fett og proteiner... Men jeg tror nok at kroppen utskiller MER enn det du innførte...(grunnet linfrøa) Og derfor sannsynligvis har tråkket over alle regler når det gjelder energi og kcal.

Alt er relativt som Einstein sier.

Gammel 18-10-09, 20:56   #27
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Kor kommer fette fra? Æ e opplært tell å tru at tørrfesk e tellnærma reine proteina.. Dæffør all den dårlie blei sendt tell Afrika, sånn at ongan dær sku få litt sunn mat... Får ikke skrevve rætte tt-lydan, men det får klare sæ. Trur æ står over linfrøan, uansett.

Gammel 18-10-09, 21:04   #28
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av frifuggel, her.

Kor kommer fette fra? Æ e opplært tell å tru at tørrfesk e tellnærma reine proteina.. Dæffør all den dårlie blei sendt tell Afrika, sånn at ongan dær sku få litt sunn mat... Får ikke skrevve rætte tt-lydan, men det får klare sæ. Trur æ står over linfrøan, uansett.

Fettet kommer fra linfrøan! Norlænning du også???

Gammel 18-10-09, 21:10   #29
Momsemor
Juniormedlem

Momsemor sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Fjernt avgarde...
Momsemor er på en erverdig vei

Sv: Fettforvirring...

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
De aller fleste får i seg nok fett igjennom maten, men Cocosa, Udo’s choice og MCT olje er fine tilskudd for de som ikke får i seg nok. …og som Kitt sier vi snakker om energi i %.

Det finnes flere steder på nettet hvor man kan legge inn det man spiser å få ut fordelinga av hva man spiser. Den eneste jeg kommer på i farten er www.diett.no
Det beste er vel om du greier å få i deg nok fett igjennom maten ved å velge fete alternativer.

Håper du også har lest disse:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24709
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=24058

Tusen takk for desse tipsa arnakristin, hadde lest ein av trådane før, men ikkje dei to andre. Imorgon skal eg rett på biblioteket og lesa meg opp litt meir på dette med lavkarbo. Frustrerande, for i det augneblinken eg trur eg veit det eg treng å vita, så les eg noko nytt som slår dei andre teoriane i hel.... Eg trur ein kombi av å prøva seg litt fram SAMTIDIG som ein les seg opp, kan vera lurt (= teori + eigen erfaring).

Takk for alle andre responsar også!

Momsemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver så godt eg kan å finne MIN retning...er enno på leit! Svar med sitat
Gammel 18-10-09, 21:23   #30
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av jvb, her.

fettfri masse: 81.3kg, energibehov 2512 kcal og aktivitetsnivå stillesitting
karbohydrat: 20 g | 80 kcal | 3.2%
protein: 116 g | 464 kcal | 18.5%
fett: 219 g | 1968 kcal | 78.3%
Stemmer dette, eller regner jeg feil?

Jeg kom frem til så og si samme tall som deg, så regner med (håper) at det stemmer sånn ca!

Gammel 18-10-09, 21:37   #31
frifuggel
Seniormedlem

frifuggel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 61
frifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjentfrifuggel begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Fettet kommer fra linfrøan! Norlænning du også???

Æ e vaskækte finnmarsking.. Oki, linfrøolje har æ jo hørt om. Skal se om æ ikke får kobla på hode iløpet av kveldn..

Gammel 18-10-09, 22:14   #32
lionesse
Medlem

lionesse sin avatar

Hvor: Spania
lionesse har en fantastisk aura rundt seglionesse har en fantastisk aura rundt seg

Jeg mener å ha lest opptil flere steder fra kvalifisert hold at man ikke behøver å telle kalorier?

Jeg spiser, holder ca orden på karbohydratene og tenker at det får holde i begynnelsen. Så får vi heller se...

lionesse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egekomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 07:36   #33
SunnhetMedSirrup
Seniormedlem

SunnhetMedSirrup sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: østfold
SunnhetMedSirrup er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av lionesse, her.

Jeg mener å ha lest opptil flere steder fra kvalifisert hold at man ikke behøver å telle kalorier?

Jeg spiser, holder ca orden på karbohydratene og tenker at det får holde i begynnelsen. Så får vi heller se...

helt sant.

så lenge man ikke spiser mer en til en er passe mett er sjansen for og legge på seg lavere en lavest

2400 kalorier om dagen er et av de dårligste begrensingene. jeg kan gå opp til 4-6000, og ned til 900. noen dager, f.eks jeg trener, er jeg ullvesulten.

Gammel 19-10-09, 09:21   #34
Margrethe
Medlem

Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av lionesse, her.

...mens noen av oss må telle kalorier i tillegg.

Prøvd deg først uten, men dersom du legger på deg, så hold et øye med energiinntaket også.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 10:59   #35
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Margrethe, her.

...mens noen av oss må telle kalorier i tillegg.

Eller bare klarer ikke gi slipp på gamle vaner?
Så lenge man spiser etter reglene skal det ikke være mulig å overspise på lavkarbo. Og så lenge kroppen ikke får blodsukkerstinginger og dermed sender ut insulin klarer den ikke lagre fettet.

Gammel 19-10-09, 11:32   #36
Viclin
Seniormedlem

Viclin sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Viclin er en juvelViclin er en juvelViclin er en juvel

Hos meg er det ikke gammel vane. Jeg har telt kh lenger enn kcal. Men jeg går ikke ned på lavkarbo/ketolyse, kun 2-3 vannkilo. Så nå har jeg i en uke sett på kcal i tillegg. Og det kan se ut til at det hjelper, men det har gått for kort tid til å si noe om det ennå.

Viclin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 11:59   #37
Momsemor
Juniormedlem

Momsemor sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg har Cocosa i teen min, bare for å få det lille ekstra!

Tåler Cocosaen dette utan at stoffa i den vert øydelagte? Reknar med du har den i varm te...

Momsemor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver så godt eg kan å finne MIN retning...er enno på leit! Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 12:11   #38
Momsemor
Juniormedlem

Momsemor sin avatar

Dessutan er det så kvalmande når olja legg seg på toppen av teen, og sjølv om eg rører i den så legg den seg på toppen att før eg rekk å drikka. Spørs om eg må finna meg ein annan måte å få den i meg på...

Gammel 19-10-09, 13:21   #39
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Momsemor, her.

Tåler Cocosaen dette utan at stoffa i den vert øydelagte? Reknar med du har den i varm te...

Dessutan er det så kvalmande når olja legg seg på toppen av teen, og sjølv om eg rører i den så legg den seg på toppen att før eg rekk å drikka. Spørs om eg må finna meg ein annan måte å få den i meg på...

Cocosa kan jo brukes til å steke i, så den tåler varm te, ja!

Er bittelitt ekkelt, men venter til teen er litt mer lunken og drikker den i noen store slurker uten å tenke over det!
Det positive er at jeg også får fett på leppene og ikke trenger lipgloss!

En annen måte å få i seg cocosa på er å smelte den sammen med sukkerfri sjokolade (175g cocosa, 45g sjokkis), helle i små konfektformer og spise som godis!
Har du oppi litt hakkete nøtter/kokos, får du skikkelig god sjokkis!

Gammel 19-10-09, 13:26   #40
Momsemor
Juniormedlem

Momsemor sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Cocosa kan jo brukes til å steke i, så den tåler varm te, ja!

Er bittelitt ekkelt, men venter til teen er litt mer lunken og drikker den i noen store slurker uten å tenke over det!
Det positive er at jeg også får fett på leppene og ikke trenger lipgloss!

En annen måte å få i seg cocosa på er å smelte den sammen med sukkerfri sjokolade (175g cocosa, 45g sjokkis), helle i små konfektformer og spise som godis!
Har du oppi litt hakkete nøtter/kokos, får du skikkelig god sjokkis!

Takk for tips - skal definitivt prøvast! Då må eg gå til anskaffelse av Cocosa som IKKJE er extra virgin skjønar eg...er nemleg extra virgin eg har brukt til no .

Gammel 19-10-09, 13:47   #41
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Takk for tips - skal definitivt prøvast! Då må eg gå til anskaffelse av Cocosa som IKKJE er extra virgin skjønar eg...er nemleg extra virgin eg har brukt til no .

Jeg har og bruker begge!
Liker kokossmaken, men den passer ikke til alt!

Lager jeg sjokkiser med kokossmak, har jeg kokos oppi. Bruker jeg den andre, hakkete paranøtter!

Gammel 19-10-09, 17:52   #42
Margrethe
Medlem

Hvor: Berkeley, USA
Margrethe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Eller bare klarer ikke gi slipp på gamle vaner?
Så lenge man spiser etter reglene skal det ikke være mulig å overspise på lavkarbo. Og så lenge kroppen ikke får blodsukkerstinginger og dermed sender ut insulin klarer den ikke lagre fettet.

Vel, jeg var i ketose, spiste kun karbohydrater fra salat, brokkoli, blomkål, fløte, rømme og ost og gikk opp nesten en tomme rundt hoftene på fem uker og to centimeter i livet. Så min kropp lagrer fett likevel.

For meg funker det å telle kalorier i tillegg. Det at jeg kan spise så mye jeg vil gjør at jeg tar inn flere kalorier enn jeg bør - for å gå ned med passe fart bør jeg ikke over 1600 kcal.

Men - jeg vet jeg er blant unntakene. Derfor anbefaler jeg først å ikke telle kaloriene, men at dersom vedkommende går opp holder et øye med kaloriene i tillegg.

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.