Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#26 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Tror Photo er inne på kjernen her... jeg spiser slik idag - legger ned bestikk mellom hver bit. Men jeg har fremdeles en vei å gå på å kjenne igjen signalene fra kroppen min. Dessuten - jeg har en ekstremt dårlig vane med å lese/se på tv mens jeg spiser og dermed mister jeg litt kontakten med den delen av meg som skal si fra når det er nok... (Uvaner er pyton å avvenne seg med... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#27 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2009
![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Jeg må telle kalorier for å gå ned. Grunnen til at man ikke skal telle kalorier på en lav-karbo diet tror jeg for det meste er et lite salgstriks for å promotere dietten. Sannheten er jo at veldig mange spiser automatisk mindre på lavkarbo og går derfor ned, det er ikke fordi man blir "immun" mot kalorier slik mange tror. Enkelte av oss må telle for å gå ned, så enkelt er det. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent
![]() |
![]() |
#28 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?
Det er ikke en enhetlig sannhet at alle overvektige er det fordi de spiser veldig mye! Mange er det faktisk fordi de spiser for lite, og kroppen er vant til å spinke og spare på alt. Selv spiser jeg omtrent 3 ganger så mye mat på lavkarbo som det jeg gjorde før!
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#29 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Dette stemmer jo ikke særlig godt med hva jeg både har lest og erfart selv. Jeg må spise ganske mye mer om jeg f.eks spiser kylling fremfor fett kjøtt for å bli mett. Jeg mener også at det er satt opp i et forsøk på å "knekke koden" på hvorfor lavkarbo fungerer, og feilet. Nå må jeg samtidig si at jeg ikke husker hvor jeg hørte om forsøket og hvordan det var gjennomført, så min sterkeste indisie blir i grunn at for meg fungerer det helt motsatt. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#30 |
Seniormedlem
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Dessuten har jo protein 4kcl pr gram, og fett 9, bare det sier jo at det er mye mer enerig i fett og at det dermed bør mette mer.
![]() |
![]() |
#31 |
Medlem
![]() |
Nei, det var ikke det jeg sa :P Jeg sa at man spiser automatisk mindre når man er på lavkarbo pga. lavere apetitt og høyere inntak av fett og protein
Og du går ned i vekt? :O Dette høres jo veldig rart ut, du må bli megahyper og kjempevarm :P Hvor blir det av kaloriene?
Ja, jeg har også lest mye at fett metter veldig godt, men jeg leste en studie hvor de serverte tilfeldige personer forskjellige retter, ene hadde et høyt innhold av fett mens den andre hadde det ikke. Etter noen å 400 retter var konklusjonen rimelig klar, de som spiste måltider med høyt innhold av fett spiste flere kalorier. Det ble også gjort en rimelig stor dansk studie for noen år siden som testet dette med metthetsfølelse. De hadde en entydig konklusjon at protein rett og slett gjør deg mettere enn noe annet. Dette stemmer bra for min del, jeg blir langt mettere av å spise pølser enn bacon. Du kan jo også prøve å drikke en dl. med fett/olje og se hvor mye det metter :P For min del metter det veldig dårlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Seniormedlem
Ja, jeg går ned i vekt, men kun når jeg klarer å holde matinntaket oppe. Når jeg er matlei, og begynner å skli nedover på kalori-inntaket stoper det opp. Lær deg litt om hva som skjer ved lanfgvarig kaloriunderskudd i kroppen, så er forklaringen enkel. Og nei, det er IKKE vektnedgang man får av langvarig kaloriunderskudd!
Selvfølgelig spiser de flere kalorier, siden det er over dobbelt så mange kalorier i fett.... Foirøvrig, hvis det er samme undersøkelse jeg har lest om, så inneholdt rettene også karbohydrater, og da er de irrelevante i sammenhengen.
![]() |
![]() |
#33 |
Supermoderator
Ja, det begynner å demre. Det er vel kanskje den undersøkelsen der testpersonene fikk pasta med fløtesaus eller no |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Medlem
![]() |
Dette henger jo ikke på greip. Selvfølgelig går du ned hvis du har et kalori underskudd, hvis du ikke gjør det er det jo noe alvorlig feil. Fettlagrene er der for å brukes, kroppen ofrer ikke følelsen av å ha energi og opplagthet hvis ikke den må. Tenk deg for noen hundre tusen år siden, å gå på sparebluss er uheldig og øker sjansen for å dø. At du spiser mer enn kroppen forbruker og alikevel går ned i vekt høres merkverdig ut, rart slike gener har overlevd siden det ikke akkurat skaper noen bedre sjanse for å overleve.
Det blir jo fortsatt ikke irrelevant. Karbohydrater skaper ikke sult, de bare metter utrolig dårlig. Hvis eneste forskjellen i to måltider er konsentrasjonen av fett bør jo det måltidet som inneholder fett mette mer pr. kalori enn det uten, er du ikke enig?
Jeg ser den, men har du virkelig veid f.eks. 100g nakkekotelett mot 100g kyllingfilet? Kan du ikke prøve å teste med f.eks. bacon og se hvordan metthetsfølelsen blir da? Det er mulig det er kombinasjoner av fett, protein og volum som er tingen, jeg vet i alle fall at rene proteiner metter mer enn rent fett hvis man tenker per. kalori. |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Supermoderator
Dette stemmer ikke helt, ettersom karbohydrater, særlig raske som du finneri f.eks pasta øker blodsukkeret relativt fort, og synker tilsvarende fort. Vel vil du få en bremsning med fettet, men det vil likevel skape en kunstig sulttilstand i kroppen din. Når blodsukkeret synker etter en topp, vil kroppen be opp påfyll, reell sult eller ei.
Hvordan vet du at rene proteiner metter mer enn rent fett? Jeg kan ikke svare deg på det, for jeg har aldri prøvd å spise 100 gram rent fett kontra 100 gram rene proteiner, men det sier jo ikke noe om en naturlig situasjon, så hva skal det i så fall være nyttig for? Det er jo mer nyttig å vite om en viss mengde proteinrik matvare kontra en med like mye eller mindre proteiner men mer fett metter mer enn den andre. Om du har link til seriøs forskning på dette så kom gjerne med det |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Seniormedlem
Huh?
![]() |
![]() |
#37 |
Sperret
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
Sv: Hvorfor telles ikke kalorier?Jeg tror det er kombinasjonen som metter. Når jeg spiser grønnsaker, kjøtt og fett er jeg lenge og fortere mett enn om jeg spiser næringsmidlene hver for seg. Karbohydrater alene metter dårlig og å spise bare det er derfor å be om å legge på seg som vi vet. Proteiner alene og fett alene metter trolig dårlig også. De metter på forskjellig måte og når de er spist sammen blir man helt mett |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert
![]() |
![]() |
#38 |
Medlem
![]() |
Kroppen går ikke inn i sparebluss uten at du merker noen negative konsekvenser av det, i så fall kunne vi jo like gjerne gå rundt på sparebluss konstant. Selv kommer jeg i sparebluss jeg hvis spiser under 1000kcal på en dag, da merker jeg at jeg blir sliten og helt tøvete i hodet. Er man et par hundre kcal i underskudd ser ikke kroppen på dette som noe nød, dette er jo normalt. Derfor vil den velge å forbrenne fett framfor å gå i sparebluss (som regel). Dette er grunnen til at så mange går ned i vekt og likevel føler seg opplagte.
Det ble i testen servert 487 måltider (tror jeg). Måltidene var nøyaktig like, altså det var like mange og lik type karbohydrater i hver av de, det var kun fettinnholdet som var forskjellen. Når de serverte så mange måltider kan jeg godt se for meg at en del av de hadde et lavt innhold av karbohydrater også.
http://www.klikk.no/helse/dinkost/article341957.ece Jeg klarte ikke å finne hvordan dette studiet ble gjennomført, men så vidt jeg forsto var det en rimelig anerkjent og stor studie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Supermoderator
Den filmen var den jeg tenkte på, og den slår jo i hjel teorien din om at proteiner metter mer enn fett, om man først skal tillegge den noe tillit. Jeg synes den er fullstendig latterlig uansett, og det er motsigelser og dårlig gjennomført forskning over en lav sko. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvorfor teller Atkins kalorier og Ketolyse ikke? | Margrethe | Spørsmål og svar | 23 | 13-09-09 13:55 |
Kalorier og ikke kalorier | smilefjes | Lavkarbo generelt | 15 | 19-09-08 21:27 |
Teller ikke TE som en del av den daglige vannmegden? Hvorfor ikke? | SkinnyToBe | Ketolysekuren | 24 | 23-09-07 21:53 |
The Health Report - kalorier ikke årsak til overvekt? | Snikende Saccosekk | Nyheter / media | 8 | 20-07-07 01:36 |
Tell kalorier, ikke karbohydrater (Dagbladet) | silje | Nyheter / media | 18 | 04-05-07 19:05 |