Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hva er grunnen til at man ikke skal trene så hardt på ketolyse?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-01-11, 12:28   #26
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Kr.Sand
nonta har en fantastisk aura rundt segnonta har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva er grunnen til at man ikke skal trene så hardt på ketolyse?

[quote=Tøsa!;1003162]Ja jeg vet det.
Men jeg har hørt at ketolyse er en diett = man bør ikke ha det som livsstil, bare bruke det til vektnedgang, og max 6 mnder i slengen.

Det er vel det som står i ketolyse boka. Ev følges opp av lege etter 6 mnd hvis ikke jeg husker feil. Det er en diett for de som skal ned mye. Om om du ser på oppfølgerboka til Torkel "Etter slankekuren" er dette langt i fra en lavkarbobok.
Skaldeman derimot kjører "Gi null" og en lavkarbolivsstil permanent. Det er forskjeller (f. eks i forhold til fettkilder og grønnsaker) i alle diettene, men alle hører inn under paraplyen "lavkarbo" som ganske enkelt betyr et redusert karbo inntak i forhold til vanlig kosthold. (Ihvertfall er det min tolkning)

Min blogg: http://purefoodlifestyle.blogspot.no/
nonta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: PureFood Lifestyle Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:44   #27
Fjasnissen
Supermoderator

Fjasnissen sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 49
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Carisma.....Joda.... litt dårlig formulert fra min side her.... beklager det.
Skjønner jo at det er sykdommen som gjør det der. Men generelt sett vil lavkarbo gi mindre melkesyre.

Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 14:53   #28
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fjasnissen, her.

Carisma.....Joda.... litt dårlig formulert fra min side her.... beklager det.
Skjønner jo at det er sykdommen som gjør det der. Men generelt sett vil lavkarbo gi mindre melkesyre.

Ja, det var nettop poenget mitt, at det definitivt er et unntak. Syns ikke din forklaring var dårlig, bare spesifiserte litt

Gammel 16-01-11, 20:43   #29
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Tøsa!, her.

Ja jeg vet det.
Men jeg har hørt at ketolyse er en diett = man bør ikke ha det som livsstil, bare bruke det til vektnedgang, og max 6 mnder i slengen.
Og deretter gå over til litt mer karbo, men fortsatt holde seg innen lavkarbogrensen.

Maten som dr Andersen foreskriver er glimrende. Ren, ubehandlet animalsk føde sammen med masse grønnsaker. Det er ingen grunn til at denne glimrende maten skulle bli farlig for deg etter 6 måneder. Heller tvert imot!

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 09:58   #30
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Jeg har vært sykemeldt siden midten av januar grunnet ymse symptomer. Et av symptomene er følelsen av melkesyre i kroppen hele tiden UTEN å ha gjort noe mer enn feks å gå over stuegulvet eller opp ei trapp. Gjør jeg alt sakte går det høvelig greitt, men melkesyra er der. Jeg skal utredes for ME også, legene vil bare utelukke andre ting først.

Så det jeg egentlig lurte på kan man trene seg opp slik at man takler mer før melkesyra setter inn og hvordan trener jeg?? Jeg prøvde meg på ellipsemaskina vår, etter 1 min på laveste motstand måtte jeg gi meg! Jeg var kjempesprek tidligere og SÅ dårlig kondis kan jeg neppe ha pådratt meg de siste to årene?? Ikke så galt at det ikke er godt for noe; jeg sparer penger siden jeg ikke gidder rase i butikkene lengere.. For øvrig så prøver jeg å være utenfor ketose; holder meg i grenseland.

Det er ikke godt å vite hva dette kan være. Sykdom av en eller annen art ligger jo nærme. Ellers så funderer jeg over om det kan være den siste setningen i innlegget. Grenseland...Det får meg til å lure på om KANSKJE det kan være sånn at kroppen din ikke klarer å bestemme seg for hvilken forbrenning den skal bruke, fett eller sukker? Altså mangel på bestemte enzymer. ELLER at du lider av kronisk stress. Det fører til høyere blodsukker og insulin, samme søren om du ligger på under 0 karbo om dagen. Dette kan føre til at du ikke får brukt fett som energi, derav mest glukose, som du jo ikke har nok av, og derav "melkesyre"følelse = totalt kjørt hele tiden.
I såfall finnes det kanskje botemiddel, som høye doser av alle vitminer og mineraler, ginseng og rosenrot, og korte treningsøkter, max 40 minutter per dag, men med såpass høy intesistet at man kjenner det. Da vil kroppen forbruke en del stresshormoner, som den SKAL gjøre.
Dette er bare funderinger fra min side, altså

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 10:20   #31
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Maten som dr Andersen foreskriver er glimrende. Ren, ubehandlet animalsk føde sammen med masse grønnsaker. Det er ingen grunn til at denne glimrende maten skulle bli farlig for deg etter 6 måneder. Heller tvert imot!

-

Jeg er enig med deg, men etter endt kur sier Ketolysekuren at man over tid øke karboinntaket til rundt 150-250 g karbo, og da må man tenke fettfattig. Han legger seg mer på linje med Fedon enn med Skaldeman f.eks..Karbsene "bør (for) det meste komme fra grønnsaker og salat, noe frukt og noen tynne skiver grovt brød" (s 84)

Under avsnittet "hvor lenge skal jeg være på ketolysekuren" (s 64) står det at etter 6 mnd. bør kolestrolverdiene sjekkes. Nyre og leverfunksjoner bør sjekkes hver 3 mnd. Han sier også at mange av pasientene hans har vært på kur i 1 år uten påviselig helseskade.

Gammel 17-01-11, 10:39   #32
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Han sier også at mange av pasientene hans har vært på kur i 1 år uten påviselig helseskade.

Det overrasker meg ikke! Sier han noe om hvor lenge pasientene hans må være på kuren før de får påviselige helseskader?

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 12:41   #33
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Det er ikke godt å vite hva dette kan være. Sykdom av en eller annen art ligger jo nærme. Ellers så funderer jeg over om det kan være den siste setningen i innlegget. Grenseland...Det får meg til å lure på om KANSKJE det kan være sånn at kroppen din ikke klarer å bestemme seg for hvilken forbrenning den skal bruke, fett eller sukker? Altså mangel på bestemte enzymer. ELLER at du lider av kronisk stress. Det fører til høyere blodsukker og insulin, samme søren om du ligger på under 0 karbo om dagen. Dette kan føre til at du ikke får brukt fett som energi, derav mest glukose, som du jo ikke har nok av, og derav "melkesyre"følelse = totalt kjørt hele tiden.
I såfall finnes det kanskje botemiddel, som høye doser av alle vitminer og mineraler, ginseng og rosenrot, og korte treningsøkter, max 40 minutter per dag, men med såpass høy intesistet at man kjenner det. Da vil kroppen forbruke en del stresshormoner, som den SKAL gjøre.
Dette er bare funderinger fra min side, altså

Takk for tips!!! Absolutt verd å prøve! Har vært en tur på helsekosten. Dama der mente at selv om blodprøver etc viser at alt er ok med tanke på salter og mineraler så sier det ingenting om tilstanden i muskelaturen. Utifra det jeg fortalte mente hun at musklene var oversure. Jeg skal derfor prøve en tid med alkalisk mat(?) for å se om det hjelper samt drikke eplecidereddik og noe gressgreier i en måneds tid. Mineraler og rosenrot er innkjøpt. Kjøpte noe magnesium hun sa var basert på aminosyrer(?) det for at kroppen skal kjenne igjen magnesiumen og ta den mer effektivt opp i kroppen. Hvis ikke aminosyrene(?) er med vil magnesiumen omtrent bare skilles rett ut.. Det er i allefall verd å prøve!!! Og jeg skal prøve meg på ellipsemaskina igjen.

Gammel 17-01-11, 20:02   #34
nonta
Medlem

nonta sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Det overrasker meg ikke! Sier han noe om hvor lenge pasientene hans må være på kuren før de får påviselige helseskader?

-

Nei jeg tenker at de aldri kommer! (Men det er jo greit for de som følger kuren at de vet hva Andersen selv skriver i boka si synes jeg)

Gammel 17-01-11, 21:54   #35
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jeg har vært sykemeldt siden midten av januar grunnet ymse symptomer. Et av symptomene er følelsen av melkesyre i kroppen hele tiden UTEN å ha gjort noe mer enn feks å gå over stuegulvet eller opp ei trapp. Gjør jeg alt sakte går det høvelig greitt, men melkesyra er der. Jeg skal utredes for ME også, legene vil bare utelukke andre ting først.

Så det jeg egentlig lurte på kan man trene seg opp slik at man takler mer før melkesyra setter inn og hvordan trener jeg?? Jeg prøvde meg på ellipsemaskina vår, etter 1 min på laveste motstand måtte jeg gi meg! Jeg var kjempesprek tidligere og SÅ dårlig kondis kan jeg neppe ha pådratt meg de siste to årene?? Ikke så galt at det ikke er godt for noe; jeg sparer penger siden jeg ikke gidder rase i butikkene lengere.. For øvrig så prøver jeg å være utenfor ketose; holder meg i grenseland.

Ojsann... jeg kjenner meg igjen - jeg er sånn i bølgedaler jevnlig (akkurat nå også...) - har aldri tenkt på å beskrive det som "kronisk melkesyre" - men kjenner igjen den med å gå opp en liten trapp mens beina kjennes ut som betongsøyler og pusten går som om man har klatret mange mange etasjer... noterer nøye kommentarene her og ser om jeg kan dra litt nytte også Jeg har det gjerne slik i noen uker, så "slipper" det taket noen uker så er det tilbake. Har hatt det sånn hele mitt voksne liv - men har vært ganske bra på lavkarbo det siste 1.5 året - ble dårlig rett før jul og har stort sett hanglet meg gjennom de siste 3 mnd på samme måte som du beskriver - har prøvd å trent, men klarer ikke kondisjon, holder på å svime av på tredemøllen. Noe styrke går greit over kort tid, men akkurat nå er jeg "tom" gitt Stå på kanutten - jeg heier på deg! Håper du finner utav det! Jeg skal til legen på torsdag og få en gjennomgang av et stort antall blodprøver - så får vi se. Har hatt kronisk høy crp hele livet - men alle legene mine har sagt "det har du jo bestandig hatt"... åja, har chrons diagnose også, men er mye bedre med lavkarbo.

Ikke meningen å kuppe - ble bare litt engasjert når jeg ser historier som ligner på min egen

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:59   #36
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Ojsann... jeg kjenner meg igjen - jeg er sånn i bølgedaler jevnlig (akkurat nå også...) - har aldri tenkt på å beskrive det som "kronisk melkesyre" - men kjenner igjen den med å gå opp en liten trapp mens beina kjennes ut som betongsøyler og pusten går som om man har klatret mange mange etasjer... noterer nøye kommentarene her og ser om jeg kan dra litt nytte også Jeg har det gjerne slik i noen uker, så "slipper" det taket noen uker så er det tilbake. Har hatt det sånn hele mitt voksne liv - men har vært ganske bra på lavkarbo det siste 1.5 året - ble dårlig rett før jul og har stort sett hanglet meg gjennom de siste 3 mnd på samme måte som du beskriver - har prøvd å trent, men klarer ikke kondisjon, holder på å svime av på tredemøllen. Noe styrke går greit over kort tid, men akkurat nå er jeg "tom" gitt Stå på kanutten - jeg heier på deg! Håper du finner utav det! Jeg skal til legen på torsdag og få en gjennomgang av et stort antall blodprøver - så får vi se. Har hatt kronisk høy crp hele livet - men alle legene mine har sagt "det har du jo bestandig hatt"... åja, har chrons diagnose også, men er mye bedre med lavkarbo.

Ikke meningen å kuppe - ble bare litt engasjert når jeg ser historier som ligner på min egen

Jeg ser jeg har skrevet feil! Jeg har vært sykemeldt siden midten av september!

Vi skal bli friske, bare hiv deg på denne håranalysetråden.. eller et annet sted. Vi gir ikke opp!! Og jeg heier på deg!!!

Gammel 17-01-11, 22:33   #37
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jeg ser jeg har skrevet feil! Jeg har vært sykemeldt siden midten av september!

Vi skal bli friske, bare hiv deg på denne håranalysetråden.. eller et annet sted. Vi gir ikke opp!! Og jeg heier på deg!!!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 29-01-11, 19:06   #38
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av nonta, her.

Nei jeg tenker at de aldri kommer! (Men det er jo greit for de som følger kuren at de vet hva Andersen selv skriver i boka si synes jeg)

Raring, den der Andersen )

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan man trene for mye eller for hardt? neitakktilsukker Ketolysekuren 3 05-01-08 22:26
Er det sunt å trene hardt med en gang når man ikke har trent på lenge? Tidligere bruker Trening 2 28-05-07 15:51
Hva er grunnen til at dere valgte ketolyse? Titti Ketolysekuren 12 26-10-06 02:34
er det sunt og trene hardt og gå på atkins? Aadna Lavkarbo generelt 8 08-08-06 14:30

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:44.