Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-03-11, 15:49   #26
Sbond
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 57
Sbond er ny på veien

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Der jeg kommer fra er det det man sier ( brukes kanskje mest av de eldre) hvis noen virkelig ser godt ut, altså pene ut. Har faktisk aldri tenkt over at det kan bety noe annet en gang. Eneste vi kan bruke her, som kan høres litt likt ut er hvis noen er litt kraftige kan de si "hu e i godt hold, jaffal".

__________________


Sbond er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:03   #27
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Må forklare denne jeg.. Når noen her nordpå sier at du ser godt ut så er det ensbetydende med at man er blitt tykkere... Bortimot feit. Derfor jeg lurte på om du hadde blitt glad hvis noen kommenterte du var for tynn. Jeg tenkte overhodet ikke at "du ser godt ut" også kan ha en positiv mening. Vi er bare så vant med at det betyr feit..

Jeg er også nordfra, og jeg er ikke vant med at hvis noen sier at man ser godt ut, så har de blitt tykkere. Selv om man kan bruke det uttrykket for å si på en "pen" måte at noen har lagt på seg, ja. Siden TS stadig får høre dette, så regner jeg med at folk synes at hun ser bra ut, ikke at hun har blitt tykkere.

Synes Nerthus sa det veldig bra

Å si at noen ser godt ut hvis man mener at de har blitt tykkere, så pleier man da ikke si det rett til de??
Å få høre at man ser for tynn ut, er heller ikke bare bra. Hvis jeg skulle finne på å si noe slikt til noen, så ville jeg vært bekymret for om vedkommende var syk.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 16:17   #28
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Jeg er også nordfra, og jeg er ikke vant med at hvis noen sier at man ser godt ut, så har de blitt tykkere. Selv om man kan bruke det uttrykket for å si på en "pen" måte at noen har lagt på seg, ja. Siden TS stadig får høre dette, så regner jeg med at folk synes at hun ser bra ut, ikke at hun har blitt tykkere.

Synes Nerthus sa det veldig bra

Å si at noen ser godt ut hvis man mener at de har blitt tykkere, så pleier man da ikke si det rett til de??
Å få høre at man ser for tynn ut, er heller ikke bare bra. Hvis jeg skulle finne på å si noe slikt til noen, så ville jeg vært bekymret for om vedkommende var syk.

Der jeg kommer fra så ser man godt ut når man har lagt på seg.. Når man ser skrumpen ut så er man for tynn.. Og begge deler blir sagt! Uten at det legges noe i mellom. Har fått høre begge deler mange ganger jeg.

Men er det fornøyd med det de ser så sier de gjerne at du ser fin eller frisk ut.

Jeg regner forøvrig også med at for TS del så betyr det at hun ser friskere ut!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 22:27   #29
Bonitta
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 178
Bonitta er på en erverdig vei

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Når trøndere sier "du ser nå godt ut" så er det ensbetydende med at du er godt polstra.
Tolker ikke det utsagnet som noe positivt, for det betyr at man har nok.
Er man slank så sier man heller "jøss, så slank du har blitt, du har tyntes eller så bra du ser ut".
Men ser godt ut, nope ikke noe bra ordlag.

Bonitta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 23:17   #30
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Jeg får ofte høre at jeg "ser godt ut" og velger å ta det positivt

Ett smil og godt humør kan utløse en slik kommentar, uansett om man er stor eller liten. Tror man må høre på tonefallet hvis dette utrykket kan ha dobbelt betydning

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 23:18   #31
Antoinette6
Seniormedlem
 
Antoinette6 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 63
Innlegg: 11.116
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Heeeelt riktig, Lava kjære !

__________________


Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 23:33   #32
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Jeg for min del, blir glad om noen sier at jeg ser BRA ut

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 08:38   #33
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Jeg er også nordfra, og nyansen der jeg er fra ligger i om man "Ser godt ut" (=ser bra ut) eller om man er "i godt holdt"(=tykk). Men uansett hva dette betyr rundt omkring så regner jeg da med at man i det aller fleste tilfeller klarer å skjønne hva som menes utfra kroppsholdningen til den som kommer med komplimentet.

Er det en typisk kvinneting å ikke kunne ta til seg komplimenter, uten å analysere så mye? Jeg har inntrykk av at menn generelt er mye flinkere enn oss kvinner til å takke for komplimentet og ferdig med det. Vi må liksom analyserer i alle retninger hva som egentlig ble sagt mellom linjene. "Om h*n sier at jeg er fin nå, betyr at h*n syntes jeg var stygg før?".

Jeg prøver i hvert fall å bli mye flinkerer til å ta komplimenter som det det stort sett faktisk er: Et kompliment
Jeg jobber også med å bli flinkere til å gi komplimenter, men når jeg ser hvor mange ulike måter et kompliment kan bli tolket på vet jeg ikke helt om jeg tør å gi noen fler

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 09:41   #34
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Hvis noen kommer til meg med et stort smil, ser på meg og utbryter: Så godt du ser ut! Skal det mye til før jeg tar dette negativt.
Om noen sier til meg: Hmm, du ser godt ut, ja! Ja da mener de at jeg er for rund, og dem om det.
Det som er rart er at jeg fikk mange komplimenter for 25 kg siden om at jeg så så bra ut, hadde fine klær osv. Nå hører jeg nesten aldri noe...

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 12:56   #35
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Bonitta, her.

Når trøndere sier "du ser nå godt ut" så er det ensbetydende med at du er godt polstra.
Tolker ikke det utsagnet som noe positivt, for det betyr at man har nok.
Er man slank så sier man heller "jøss, så slank du har blitt, du har tyntes eller så bra du ser ut".
Men ser godt ut, nope ikke noe bra ordlag.

Som trønder må jeg dessverre bryte den påstanden der altså - for jeg har ikke den oppfatningen. Nå kan det være at jeg VELGER å la alle kompliment bety noe positivt for meg også da (Så slipper jeg og kaste vekk energi ved å irritere meg...) Vi har alle et valg om hvordan vi tar ting - selv om det kan oppfattes vanskelig.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 13:28   #36
galbi
Medlem
 
galbi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 81
galbi er på en erverdig vei

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Opprinnelig lagt inn av Bonitta, her.

Når trøndere sier "du ser nå godt ut" så er det ensbetydende med at du er godt polstra.
Tolker ikke det utsagnet som noe positivt, for det betyr at man har nok.
Er man slank så sier man heller "jøss, så slank du har blitt, du har tyntes eller så bra du ser ut".
Men ser godt ut, nope ikke noe bra ordlag.

He he jeg er også trønder ,og har en tante som brukte å si det til meg,og jeg tok det aldri posetivt :P.

Det var bedre om noen sa så flott du e,eller du e jammen bra fin no

__________________
galbi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 15:18   #37
Nyfrelst
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 78
Nyfrelst har en fantastisk aura rundt segNyfrelst har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Det kommer an på hvem som sier det. Hvor jeg kommer fra i Nordland er det ikke nødvendigvis positivt ladet. Der betyr det vanligvis at en person er er rund, eventuelt feit, rett og slett. Moren og bestemoren min bruker i hvert fall uttrykket i sistenevnte forstand, men jeg tror kanskje denne betydningen har blitt mindre vanlig de siste årene.

Nyfrelst er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 15:51   #38
LinLeia
Medlem
 
LinLeia sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nordland
Innlegg: 108
LinLeia er på en erverdig vei

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Ifølge "mine eldre" menes det at man har litt å tære på ja. Men i deres ungdom var det positivt,- man skulle ikke være for mager. Tynn var negativt det))).
Men komentaren du fikk var sikkert godt ment

LinLeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt på leit Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 16:08   #39
streber
Seniormedlem
 
streber sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 48
Innlegg: 18.961
streber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastiskstreber er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Jeg er trønder og har hørt den setningen med negativ betydning og positiv.forskjellen merkes med kroppspråk og tonefall. Mors slekta er fra vesterålen , har personlig kun hørt setningen brukt negativt der. Men siden ts får høre dette ofte, er det nok positivt ment. Prøver personlig alt jeg kan å ta alle tilbakemeldinger som positive / godt ment.

streber er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fitline Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 19:20   #40
Tidl. medlem
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Kan noe tolkes på to måter er det den positive måten som er ment! Når noe er negativt ment kommer det så godt frem at det ikke er rom for tolkninger =)

  Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 21:40   #41
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Etter å ha lest alle kommentarene i denne tråden, tror jeg at denne feilbruken av uttrykket "du ser godt ut" skyldes en sammenblanding med uttrykket "å være i godt hold".

Men, det er jo noen ganger slik språket utvikler seg...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 23:09   #42
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Huff, om jeg skal tolke alle de "du ser (veldig) godt ut" som jeg fikk i jula negativt, så blir jeg nok meget deprimert i kveld. Jeg har det med å tolke det meste i negativ retning, MEN disse kommentarene kom nok i en del tilfeller fordi folk så at jeg har gått ned, uten at de ville kommentere det, eller at de så at det var noe annerledes med meg, som de ikke helt klarte å sette fingeren på. Selv jeg tok dem i positiv retning

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-03-11, 23:56   #43
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Du ser "godt ut", positivt eller negativt?

Trønder her også. Og har hørt "Så godt du ser ut!" av andre trøndere, servert med et ekte smil, så selv om jeg tidligere kunne være småparanoid når det gjaldt komplimenter selv, så var det umulig for meg å tolke det negativt

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er det noen som praktiserer "spisedag",eller "karbo-måltid"? Borealis Lavkarbo generelt 4 02-11-10 14:14
"Slik blir brokkoli godt" Cherry Middag 19 22-03-10 01:08
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59
VANNMELON, veldig godt, kan den anbefales som "ketolyse mat"? matti Ketolysekuren 8 15-07-08 17:11
"Nikko" eller "Nikken" magnetplate ? Nille Generell diskusjon 5 22-03-06 11:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no