Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Penicillinparty?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-04-11, 20:10   #26
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Penicillinparty?

http://www.lommelegen.no/335048/tons...og-forkjolelse

Svaret til lommelegen her er vel ganske greit. Man bør være plaget tre ganger i året, i tre år.. Også hjelper det hvis man stadig får antibiotika for det.

Det var legen vår som sa at man måtte igjennom fire penicillinkurer for å bli vurdert

Man må tydeligvis fly ned dørene på legekontoret hver gang man kjenner litt til dem... Det har jeg ikke tid til gitt.

Gammel 04-04-11, 20:17   #27
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Gleder meg til den egentlige fastlegen vår kommer tilbake fra hospitering på legevakta

Gammel 04-04-11, 21:06   #28
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Men hvor jævlig er det å fjerne mandlene og etterpå da? For den halsvonden jeg hadde her i januar den vil jeg ALDRI ALDRI ALDRI ha igjen. Jeg vil heller ha grovsalt i åpne sår!

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:09   #29
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Når man er voksen så skal det være litt sånn ubehagelig i tiden etter

Gammel 04-04-11, 21:11   #30
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Men hvor jævlig er det å fjerne mandlene og etterpå da? For den halsvonden jeg hadde her i januar den vil jeg ALDRI ALDRI ALDRI ha igjen. Jeg vil heller ha grovsalt i åpne sår!

Det er verre for voksne enn for barn, sies det. Min datter var 6 år og hadde det ille i ca 36 timer etter operasjonen. Men det var plagsomt nok til at jeg ikke hadde store problemer med å holde henne i ro i de 14 dagene som trengs!
Selve operasjonen gjøres i narkose og er gjort på noen få minutter. Vi rakk vel akkurat ut på gata før mobilen pep og hun var på oppvåkningen!

En voksen bekjent fikk blødninger den kvelden hun kom hjem og ble hentet av ambulanse med blålys og full bæbu!

Gammel 04-04-11, 21:20   #31
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jeg fjernet de da jeg var 17 - var sår og ubehagelig de første dagene - men det går over... jeg syntes det var verre og fjerne begge visdomstennene nede... (ikke å fjerne de men de første par mnd etterpå)

Som en kuriosa husker jeg at de kom inn og lurte på om jeg ville ha mandelpudding til dessert samme dag jeg ble operert... fikk jo latterkrampe og holdt på å kvele meg selv i all latteren (Litt vanskelig og forklare hva som var så morsomt når jeg snakket som hele potetåkeren var i halsen - og jeg var sååå sår...)

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:24   #32
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Ikke noe problem her. Jentungen var akkurat fylt to år da hun tok mandlene og jeg husker hun hadde smerter neste formiddag, men vi brukte smertestillende stikkpiller vi hadde fått og da gikk det fint. Hun var tilbake i barnehagen etter 5 dager, men i ettertid har vi jo skjønt at det var i tidligste laget med tanke på smittefare fra andre barn, men det gikk nå bra.

Jeg var sykemeldt i 15 dager, men hadde ikke trengt så lang sykemelding egentlig. Brukte en del smertestillende (fikk resept på 100 (!) piller fordelt på 3 typer, hadde minst halvparten igjen etterpå) den første uka (2-3 om dagen) og slapp unna smerter. Det eneste var at varm mat og drikke gjorde dritvondt i rundt 3 uker! Ellers var halsen litt øm og sår de første dagene, men jeg klarte fint å leve på aprikoskompott med krem og vaniljesaus... Ble ikke helt den slankekuren jeg hadde sett for meg nei.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:28   #33
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

http://www.lommelegen.no/335048/tons...og-forkjolelse

Svaret til lommelegen her er vel ganske greit. Man bør være plaget tre ganger i året, i tre år.. Også hjelper det hvis man stadig får antibiotika for det.

Jentunge her var akkurat fylt 2 år da hun fikk tatt mandlene... De var litt betenkt med tanke på alder, men hun hadde hatt et utall halsbetennelser de siste 10 mnd i forkant og hadde enormt store mandler. Ønh-legen skjønte ikke hvordan hun klarte å svelge i det hele tatt, men det gjorde hun. Dette er nå 8,5 år siden og hun har knapt nok hatt vondt i halsen siden da (har hatt div. annet da, ikke relatert til halsen).

Jeg har heller ikke hatt halsbetennelser siden jeg tok mandlene. Nå kan jeg kjenne at det er noe som murrer i halsen og våkner opp frisk igjen neste morgen. Hadde jeg hatt mandlene på plass hadde jeg ligget langflat med 40 i feber og knasket penicillin.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 21:31   #34
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Jeg har tydeligvis perioder med mandelplager. Har ikke hatt noe problemer med dem etter den perioden når jeg var 19.. Men nå er det tydeligvis tilbake da. Forsvinner sikkert igjen snart, når sommeren kommer De har vært hovne og vonde i over to uker nå, så burde vel ha vært hos legen, men har ikke tid gett.

Får skylde megselv da. Og slite med det

Gammel 04-04-11, 21:33   #35
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Jeg var sykemeldt i 15 dager, men hadde ikke trengt så lang sykemelding egentlig. Brukte en del smertestillende (fikk resept på 100 (!) piller fordelt på 3 typer, hadde minst halvparten igjen etterpå) den første uka (2-3 om dagen) og slapp unna smerter. Det eneste var at varm mat og drikke gjorde dritvondt i rundt 3 uker! Ellers var halsen litt øm og sår de første dagene, men jeg klarte fint å leve på aprikoskompott med krem og vaniljesaus... Ble ikke helt den slankekuren jeg hadde sett for meg nei.

Haha...det er liksom lyspunktet med å ha det så dritvondt, det er jo all driten man kan stappe i seg nesten med god samvittighet Selv klarte jeg ikke å spise eller drikke på rundt 14 dager, annet enn ett par tre is og noen skjeer risotto. Mamma sa at hun så det dag for dag hvordan jeg bare smaaaalnet inn. Når jeg begynte å spise igjen var det jo baaare vaniljesaus og is og pudding og ting som gled lett ned. Følte at jeg lå i sukkerlake

Altså, jeg hadde så vondt at jeg var i konstant pinexforterus i nesten en uke. FIIIN sovemedisin. Men virkningen varer jo bare to timer. Så om det er SÅ ondt å få fjerna mandlene, så håper jeg at jeg holder meg unna halsinfeksjoner heretter

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 04-04-11, 22:08   #36
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ikke noe problem her. Jentungen var akkurat fylt to år da hun tok mandlene og jeg husker hun hadde smerter neste formiddag, men vi brukte smertestillende stikkpiller vi hadde fått og da gikk det fint. Hun var tilbake i barnehagen etter 5 dager, men i ettertid har vi jo skjønt at det var i tidligste laget med tanke på smittefare fra andre barn, men det gikk nå bra.

Det er da ikke smittefare som er grunn til at de skal være hjemme i 14 dager, men blødningsfaren!
Et så lite barn kan blø i hjelp på få minutter om suturene i halsen sprekker opp.
Fikk streng beskjed om å holde henne i ro i 14 dager og fikk legeattest hvor det ble stresset at det var svært viktig at jeg var hjemme med henne! NAV ville ikke være med på det(omsorgspenger), men jobbet i helsevesenet, så det ble ikke noe problem!

Etter at en voksen bekjent mistet så mye blod på den tiden det tok ambulansen å hente henne og kjøre henne til nærmeste sykehus med blålys(hun bodde midt i Oslo, få minutter unna Ullevål sykehus) at hun trengte blodoverføring, tok jeg ikke akkurat sjansen med min lille 6- åring, nei! Vet det som regel går bra, men man har jo ingen barn å miste!

Gammel 04-04-11, 23:15   #37
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Et par dager etter var han frisk, bortsett fra en alvorlig magesjau, som jeg er rimelig sikker på at han fikk fordi at han tok to piller av kuren, før jeg kom og reddet han. (han har en skjør mage og fikk 660 mg`s kur)

Jeg er også av den oppfatning at det noen ganger virker som om leger blir sponset av antibiotikaprodusentene hvis de er flinke til å skrive ut nok resepter.

Men, det å ta to piller av en kur, for deretter å avslutte behandlingen er ikke en god idé. Akkurat dette er en viktig grunn til at bakterier blir resistente mot et bestemt antibiotikum. Man slår bakteriene "litt i svime", uten å ta knekken på dem. Dette fører til at bakteriene overlever med et nyerhvervet forsvarsverk mot akkurat dette antibiotikumet. Hvis mannen din smittet en annen et par dager etter avbrutt kur, risikerer denne personen at medisinen ikke ville virket.

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 00:54   #38
Fluke83
Medlem

Fluke83 sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 42
Fluke83 er på en erverdig vei

Personlig har jeg aldri fått i meg en eneste penicillinpille, i og med at jeg er sistemann i en flokk på 3 og både mor og begge eldre søsken har reagert dårlig på penicillin.

Har dog hatt en del runder med en type antibiotika som heter Ery-Max, siden jeg hadde 2-3 halsbetennelser/streptokokkinfeksjoner hver vinter siden jeg var omtrent 10 til jeg fikk tatt mandlene når jeg var omtrent 20.

Jeg ble henvist til operasjon siden en halsbetennelse utviklet seg til en gedigen halsbyll som legevakta sendte meg videre til sykehuset for å få tatt hull på, det er noe av det JÆVLIGSTE som jeg med nåleskrekk har vært med på..!!

Skulle egentlig fjerne mandlene med laser, men siden det var avhengig av at de fikk satt "likegladsprøyte" først så gikk det ikke, etter omtrent enda et år fikk jeg "grini" meg til å få vanlig operasjon, under den betingelse at jeg ble lagt i narkose med gass, ikke sprøyte.

Hadde en litt vond uke i ettertid, men etter operasjonen har jeg ikke hatt en eneste halsbetennelse, og jeg pleide å ligge helt utslått opptil 3 ganger hver vinter..

Kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke fikk tilbud om å fjerne mandlene før..

Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 08:46   #39
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Jeg er også av den oppfatning at det noen ganger virker som om leger blir sponset av antibiotikaprodusentene hvis de er flinke til å skrive ut nok resepter.

Men, det å ta to piller av en kur, for deretter å avslutte behandlingen er ikke en god idé. Akkurat dette er en viktig grunn til at bakterier blir resistente mot et bestemt antibiotikum. Man slår bakteriene "litt i svime", uten å ta knekken på dem. Dette fører til at bakteriene overlever med et nyerhvervet forsvarsverk mot akkurat dette antibiotikumet. Hvis mannen din smittet en annen et par dager etter avbrutt kur, risikerer denne personen at medisinen ikke ville virket.

-

Han kan uansett ikke få samme type kur nestegang, siden han reagerte sånn Influensaen var ingen verdens ting mot den magesjauen

Gammel 05-04-11, 08:49   #40
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Fluke83, her.

Personlig har jeg aldri fått i meg en eneste penicillinpille, i og med at jeg er sistemann i en flokk på 3 og både mor og begge eldre søsken har reagert dårlig på penicillin.

Har dog hatt en del runder med en type antibiotika som heter Ery-Max, siden jeg hadde 2-3 halsbetennelser/streptokokkinfeksjoner hver vinter siden jeg var omtrent 10 til jeg fikk tatt mandlene når jeg var omtrent 20.

Jeg ble henvist til operasjon siden en halsbetennelse utviklet seg til en gedigen halsbyll som legevakta sendte meg videre til sykehuset for å få tatt hull på, det er noe av det JÆVLIGSTE som jeg med nåleskrekk har vært med på..!!

Skulle egentlig fjerne mandlene med laser, men siden det var avhengig av at de fikk satt "likegladsprøyte" først så gikk det ikke, etter omtrent enda et år fikk jeg "grini" meg til å få vanlig operasjon, under den betingelse at jeg ble lagt i narkose med gass, ikke sprøyte.

Hadde en litt vond uke i ettertid, men etter operasjonen har jeg ikke hatt en eneste halsbetennelse, og jeg pleide å ligge helt utslått opptil 3 ganger hver vinter..

Kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg ikke fikk tilbud om å fjerne mandlene før..

En sånn deilig byll fikk jeg også Det var herlige greier. Husker fortsatt følelsen av verket som rant nedover halsen

Jeg har tatt penicillin en gang, da jeg fikk slimposebetennelse i knærne. Ta medisiner mot noe kroppen helt fint tar selv er uaktuellt.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:45.