Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Har gått ned mange kilo

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-04-11, 17:01   #26
Slankogfin
Sperret

Medlem siden: Apr 2011
Slankogfin er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Har gått ned mange kilo

en av dere skriver at jeg ikke aner noenting om dette. men jeg vet at jeg er blitt feit av snop og kaker og lite aktivitet. det kan ingen vite bedre enn meg. Og hvorfor kan jeg ikke få lov å skrive hva jeg tror og vet? er det bare deres meninger som er rette?

Slankogfin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:06   #27
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Slankogfin, her.

en av dere skriver at jeg ikke aner noenting om dette. men jeg vet at jeg er blitt feit av snop og kaker og lite aktivitet. det kan ingen vite bedre enn meg. Og hvorfor kan jeg ikke få lov å skrive hva jeg tror og vet? er det bare deres meninger som er rette?

Tull!

Du skrev:

Sitat:

Jeg har en teori. Jeg snakker av erfaring. Jeg mener at grunnen til fedme-bølgen vi opplever; er lite aktivitet og for mye snop og kaker.

Du gjør som mange andre, forutsetter at fete folk er late og overspiser.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:08   #28
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Du kan skrive og påstå hva du vil om DEG SELV - vi reagere på at du hevder påstandene dine som gyldige for OSS også! Ser du forskjellen??

KAN du noe om næringsomsetning i kroppen? Hvordan insulin virker og hva det gjør? Hva glukagon er? Hva som må til for å forbrenne kroppsfett?
Problemet er at man fint i mange tilfeller kan miste vekt vha lavkalori som du gjør - men du er jo SULTEN konstant! Hvorfor da ikke velge en metode som ikke gir sultfølelse men allikevel gir vekttap?

Og du - ikke bli så sur da - se litt på dine egne uttalelser før du blir fornærmet over at noen faktisk svarer deg tilbake

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:09   #29
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

At du har blitt feit av snop, kaker og ingen aktivitet er helt greit. Det har jeg også blitt feit av Alle har forskjellige grunner for hva de har blitt feite av.

Men du vinkler det jo nesten til at det er tull å telle karbohydrater og at det er helt feil at folk blir feite av brød, potet og frukt. Og at det er bare å spise mindre, for det funker for deg, og det må jo funke for svigermor også, bare hun kutter ut snopet i ukedagene. Du må utmerket godt skrive hva du tror og vet om deg selv - DU er eksperten, men når det kommer til kunnskapen om prosessen i kroppen så kommer du til kort for der vet du ingenting.

Jeg kan UTMERKET godt gå ned i vekt ved å spise mindre og trene mer. Vel, ikke nå. Nå er kroppen min såpass ute å kjøre pga for mye trening og lite mat at jeg må nok spise mer for å gå ned i vekt. Det betyr ikke at det må funke for ALLE andre, fordi jeg vet at jeg kan det.

Eller vent, det høres helt STRÅLENDE UT. Ja, det tror jeg. Skal skrive bok "cherry-dietten" skal den hete. Den eneste ene måten å gå ned i vekt på. Kommer til å selge til tusen.

Selv om man går ned i vekt med noe betyr det ikke at det er sunt =)

Det kroppen trenger er de 8 essensielle aminosyrene og de tre essensielle fettsyrene forresten.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:11   #30
Slankogfin
Sperret

Wink

jeg snakker av erfaring for meg selv. og alle de jeg kjenner som er overvektige. når min sviger mor sitter og fyller på middagstallerkenen så den får stor haug, burde helst hatt karmer, og samtidig sier at hun forstår ikke hvorfor hun legger på seg, for hun spiser jo ingenting, da sier jo ting seg selv akkurat i hennes tilfelle. Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.

men jeg skrev jo litt feil, jeg mener ikke at dette gjelder alle. det trekker jeg tilbake. og beklager.

Gammel 07-04-11, 17:13   #31
Slankogfin
Sperret

og jeg er er ikke sur!

Gammel 07-04-11, 17:13   #32
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Hvis jeg begynner å spise snop hver dag igjen. og kaker. og ikke gidder å gå så mye tur. så vil jeg gå opp i vekt igjen. Og hvis jeg ikke passer på karbohydrat-inntaket om kvelden, som legen sa. men fortsetter jeg slik jeg gjør nå, så vil jeg gå enda mer ned i vekt. problemet er jo å finne den gylne middelvei.

Jeg spiser sånn ca pr dag: frokost:to 98% grove skiver med enten ost eller makrell i tomat. en kopp med te med suketter.
lunsj. en grov skive med pålegg eller ost. en yuplait youghurt.
middag: grønnsaker og rent kjøtt (kyllingfilet eller annet) og bearnaisesaus. kvelds: tre stekte egg. en appelsin.

ellers drikker jeg mye vann. og spiser noen lavkarbo knekkebrød pr dag. Jeg går jevnt og trutt ned. vet ikke helt når jeg vil stoppe. og går tur i opptil 90 min pr dag. selv om jeg er kronisk syk. har trosset både vær og vind og smerter.

virker som du er litt hoverende, og håper at jeg vil gå opp i vekt igjen? det kan oppfattes litt nedlatende det du skriver også....

Du får stå for din oppfatning av det som blir sagt - men du kjemper mot vindmøller her inne på et lavkarbokosthold når du forfekter mindre kalorier og mosjon som eneste rette vei.... hva hadde du forventet? Applaus? Jeg VET at du sannsynligvis vil gå opp i vekt over tid - fordi det er så veldig vanskelig og kjempe mot konstant sultfølelse - og når kjemien i kroppen din i tillegg er i alarmberedskap fordi du sulter den - så har ikke DIN viljestyrke så mye og si - kroppen din vil framtvinge fettlagring uansett - og du ender opp med og spise mindre og mindre for å ikke legge på deg. Vi er mange hundre her inne som har opplevd akkurat dette - og DERFOR spiser vi lavkarbo i dag alle sammen

LES linkene jeg har gitt deg! Og slutt og bli fornærmet da - herlighet - du vandrer inn her og sier at det vi driver med er tull og at du vet den eneste veien til paradis for DU har personlig erfaring, du hadde blitt like ivrig etter å gå løs på argumentene dine selv om du hadde kunnet mer om lavkarbo

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:14   #33
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

jeg snakker av erfaring for meg selv. og alle de jeg kjenner som er overvektige. når min sviger mor sitter og fyller på middagstallerkenen så den får stor haug, burde helst hatt karmer, og samtidig sier at hun forstår ikke hvorfor hun legger på seg, for hun spiser jo ingenting, da sier jo ting seg selv akkurat i hennes tilfelle. Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.

So? Pappa spiser også fjell til middag. Og ikke bare ett. Han legger aldri på seg. Det sier vel litt om matvaretoleranse hos den enkelte =)

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:17   #34
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

So? Pappa spiser også fjell til middag. Og ikke bare ett. Han legger aldri på seg. Det sier vel litt om matvaretoleranse hos den enkelte =)

Faren min også.... og han går NED i vekt (15 kilo nå)... dessuten har han sluttet med medisinene for dia2 og høyt blodtrykk. BARE pga omlegging til lavkarbokosthold.

Du sier du er kronisk syk - kan du uten at det blir for personlig si noe om hva som plager deg? Det er svært mange her inne som har blitt kvitt symptomer på kronisk sykdom bare ved å kutte karbohydratene... jeg selv feks har ikke lengre 15 turer akutt på do med diare etter hvert måltid, eller skarpe magesmerter (slik hun på farmen hadde her en dag)... jeg har chrons - men 95% av symptomene er vekke

Gammel 07-04-11, 17:17   #35
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.

Da bør du gå tur litt oftere

Gammel 07-04-11, 17:17   #36
Slankogfin
Sperret

men da er kanskje faren din litt aktiv da? min sviger mor klarer ikke gå stort lenger. går kun fra senga til kjøkkenet, og toalettet. hun er nå for tung. har skikkelig helseproblemer. og ingen lege har ennå sagt til henne at hun bør gå ned i vekt! det sier hun flere ganger til meg....

Gammel 07-04-11, 17:18   #37
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Når jeg går tur, så er det de slanke jeg treffer som også går tur.

*Ler* ja det burde jo holde for å konkludere med at tjukke mennesker ikke går tur

Gammel 07-04-11, 17:19   #38
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

men da er kanskje faren din litt aktiv da? min sviger mor klarer ikke gå stort lenger. går kun fra senga til kjøkkenet, og toalettet. hun er nå for tung. har skikkelig helseproblemer. og ingen lege har ennå sagt til henne at hun bør gå ned i vekt! det sier hun flere ganger til meg....

Om pappa er litt aktiv? Neh, han går ikke turer sammen med dere andre slanke værtfall

Ligger stort sett på sofa hele dagen.

Gammel 07-04-11, 17:21   #39
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Faren min orket ingenting han. Han var konstant sliten og slapp. Han var ganske tjukk og i dårlig form. Etter en god stund på lavkarbo slapp kiloene og han kunne begynne å røre seg igjen. Det er en av de flotte tingene med lavkarbo - overvektige kan få lov til å gå NED en del i vekt først kun vha kostholdet, og SÅ får man mer overskudd og lyst til å bevege seg. Svært mange her inne trener ikke i det hele tatt og går ned i vekt... hvordan forklarer du det?

Du bør ikke forlange at din svigermor skal begynne å trene FØRST. Vis henne heller dette forumet og spør om hun kan være interessert i å gjøre noe med helsa Dette er alt hun trenger og vite

Og igjen LES LINKENE jeg har gitt deg!

Gammel 07-04-11, 17:21   #40
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Om pappa er litt aktiv? Neh, han går ikke turer sammen med dere andre slanke værtfall

Ligger stort sett på sofa hele dagen.

Gammel 07-04-11, 17:29   #41
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

*Ler* ja det burde jo holde for å konkludere med at tjukke mennesker ikke går tur

Jeg går på tur! Ergo er jeg slank!

Gammel 07-04-11, 17:30   #42
Slankogfin
Sperret

Nei min sviger mor er det ikke håp for. hun skulle ha operert bena, ellers kommer hun snart til å lande i rullestol. men hadde ikke så lyst til operasjon. har prøvd å si til henne at hvis hun minker ned på karbohydratene, så kan det hjelpe på vekta. men da sier hun bare: men jeg MÅ ha en liten potet til middag osv. så har litt gitt opp det der.

Men jeg tror mange av dere misforstår meg. Jeg har skrevet at jeg skjønner dette med karbohydrater og vektnedgang. det jeg ikke kan klare, det er fett og fløte osv. derfor kan jeg ikke følge den filosofien. og jeg er veldig fornøyd med min vektnedgang. skal fortsette med min "livsstil" så lenge så mulig. skal aldri mer spise snop og kake i ukedagene.

Men liker ikke at dr Hexeberg sier at folk ER BLITT FEITE PGA POTETER OG BRØD, for det er en sannhet for noen, men ikke alle.

Før i tida åt folk brød og poteter og grøt. og jobbet ute på garden hele dagen. kom slitne hjem, og åt enda mer brød og poteter og grøt. tror ikke de var særlig feite, iallefall ikke de gamle som jeg kan huske. før når jeg var liten; så var vi ute og lekte. nå sitter barna ved pcen. klart at det får følger!

Gammel 07-04-11, 17:30   #43
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg kan vel omtrent signere hvert ord Furine sier. Dette er min erfaring også. Jeg har alltid vært overvektig, jeg har aldri vært noe kake- og godterimenneske. Damnit, jeg var veggis, som liksom allment sett anses som toppen av sunnhet, i åtte år, og tjukk var jeg, og tjukk forble jeg. Inntil jeg oppdaga lavkarbo, og jeg er i dag slank og frisk fra en del lidelser. Jeg har spist lchf (lavkarbo/høyfett) i snart fem år, dette fordi det er hva jeg trives med, men jeg har tro på hele skalaen av lavkarbofilosofier, ut fra den enkeltes helsemessige forutsetning, toleranse og trivsel. Dette har vært redningen for helsa mi, fordi jeg, som Furine, hadde hormoner på bærtur.

Det er greit nok å ha sterke meninger om ting, men ikke når kunnskapen er så avgrenset empirisk og syltynn. Dette fyrer oppunder det vanvittig stigmatiserende bålet Kari Jaquesson tente opp i fjor en gang. Et slag i trynet på alle oss som har hormonlidelser og er ekstremt karbohydratsensitive. Selvfølgelig er det mange som er overvektige av et fullstendig hodeløst kosthold med masse kaker og sjokolade, men å si at alle som er feite spiser sånn og atpåtil er late er nesten som å si at alle fra distriktene er dumme bønder, eller no.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:33   #44
Slankogfin
Sperret

vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det: jeg mener ikke at min mening og erfaring gjelder for alle. dere henger dere utrolig mye opp i de "negative" tingene jeg skriver..

Gammel 07-04-11, 17:56   #45
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

vet ikke hvor mange ganger jeg må skrive det: jeg mener ikke at min mening og erfaring gjelder for alle. dere henger dere utrolig mye opp i de "negative" tingene jeg skriver..

Om du synes at svarene du har fått er hårsåre eller surmagede - så synes jeg du bør tenke over at mange her har slitt med overvekt hele livet, og hele veien blitt utskjelt og bebreidet for å være svake og late, mens dette virkelig ikke var sannheten. Kanskje de til og med begynte å tro på det selv, til slutt - at det var noe galt med dem, hvordan de tenkte, kanskje de virkelig var slike late og løgnaktige drog som de ble beskyldt for å være (for hvis de hadde trent og spist så sunt som de hevdet, så skulle de jo ikke vært tykke). Disse som har vært så enormt heldige å oppdage lavkarbo og kanskje samtidig sette fingeren på hormonlidelser som aldri ble oppdaget tidligere - SELVSAGT er de (vi!) opptatt av å spre korrekt informasjon om overvekt! Når du tenker over det, så er det kanskje ikke så rart at det blir tatt ille opp når noen fortsatt går ut fra at "overvektige er late og fråtser i kaker"?

Avslutningsvis - om du mener folk henger seg opp i "feil ting" av det du skriver, så er det ikke usannsynlig at det er du selv som bør tenke gjennom hva du ønsker å si, og hvordan det blir hørt. Et publikum hører bare ordene til taleren, de kan ikke kikke inn i vedkommendes hode. Tenk på språket som en hammer - et greit verktøy som gjør jobben sin, men det avhenger av at du faktisk treffer spikeren.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:56   #46
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ja, jeg skjønner at du tenker sånn, altså. Men det er vel kanskje greit å ta tak i diksusjonsformen din, synes jeg. Du kan faktisk ikke regne med at så krasse påstander vil stå ubesvart. Man må tåle å få litt strenge svar tilbake når man selv presenterer så strenge beskyldninger!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 17:57   #47
knh
Seniormedlem

knh sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 38
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Jeg må si jeg er ganske uenig i mye av det du skriver, men trenger ikke utdype det noe mer, for det har blitt kommentert

Men jeg synes mange her er litt vel krasse mot TS. Som sagt er jeg ikke enig i så mye av det som blir skrevet, men jeg tolker det ikke som at hun påstår at sånn er det, basta. Hun nevner at hun har lagt på seg av å spise snop og kaker, og er interessert i høre om andre erfaringer... slik tolker jeg det ihvertfall...

Hun sier jo også:

Sitat:

men hvis noen med hånden på hjertet, kan si at de aldri har levd sånn, og allikevel lagt på seg, så overgir jeg meg...

og

Sitat:

Hvis noen har blitt overvektig selv om de spiser sunt, og er aktive, så tror jeg på det! Har ingen grunn til å ikke tro på dere.

og

Sitat:

jeg mener ikke at dette gjelder alle. det trekker jeg tilbake. og beklager.

Hun bruker også "jeg mener" og "jeg tror" foran endel påstander, og det fremlegges ikke da som fakta, men hennes meninger/antakelser som skal være lov og komme med, selvom ikke alle er enig i det, eller det også kan være direkte feil. Hun er kanskje ute etter å lære mer, og lufte de tankene og meningene hun har nå. Får inntrykk av at hun er mottakelig for andres erfaringer, og påpeker jo flere ganger at det hun skriver er av egne erfaringer.

Jeg er ikke ute etter å forsvare de meningene TS kommer med, for der er jeg uenig i det meste. Jeg tror de fleste blir overvektige pga at de ikke tåler karbohydrater særlig godt, og noen blir det pga for mye drittmat og lite aktivitet (slik som TS beskriver sine erfaringer). Jeg skjønner at det er skikkelig kjipt å få slengt det i trynet (som skjer så altfor oftet....Kari Jaquessons uttalelser bl.a), når man selv har erfart at dette ikke er tilfelle. Men jeg oppfattet det ikke på den måten at slankogfin påsto at det var slik for alle, men heller var interessert i å høre andres erfaringer med overvekt. Men mulig jeg tar helt feil Prøver bare å lese sånne innlegg med så "snille og godtroende briller" som mulig. Men kan godt hende jeg er altfor naiv.....

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:17   #48
Julie
Seniormedlem

Julie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 30
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Det var ikke meningen å være nedlatende. Hvis noen har blitt overvektig selv om de spiser sunt, og er aktive, så tror jeg på det! Har ingen grunn til å ikke tro på dere.

Men for MIN del, og min erfaring er: jeg er blitt feit pga snop og kaker og lite aktivitet, og piller som hadde vektøkning som bivirkning. derav økende appetitt.

Jeg mener også: hvis en person som min svigermor hadde spist mindre, mye mindre, så kunne hun klart å gå ned i vekt. Og sluttet å gumle snop og kaker. Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.

ser at mange av dere sier at dere nesten ikke trenger måltider, fordi dere blir så mette. men det har nok noe med kaloriene å gjøre samtidig da, for det er nok ikke så mange kalorier dere får i dere ved å spise to ganger til dagen. da vil dere automatisk gå ned i vekt. hva mener dere?

Fikk bare veldig lyst til å komme med mine "two cents" angående dette.

Du skriver "jeg er blitt feit pga snop og kaker". Må bare spørre: er du ikke klar over at kaloriene i såkalt "snop" og kaker hovedsaklig kommer fra karbohydrater - akkurat slik som brød og poteter? Jeg mener ikke å være sær her, jeg spør ærlig talt fordi det virker som om du tror de er "forskjellige". Og det er de jo. Men - la meg oppklare én ting som jeg tror ganske mange ikke er klar over.

Jeg er ikke helt sikker på om det å spise stivelse (brød, poteter osv.) gir like stor blodsukkerstigning som "rent sukker" (godteri, kaker osv.) - jeg lærer fortsatt! - men om jeg husker å ha lest riktig, tolkes begge som sukker av kroppen. Derfor vil jeg - om jeg har forstått det jeg har lest her inne riktig, da - påstå at det å spise brød og poteter påvirker kroppen på den samme måten som om man spiser godteri og snop. For mange så er vel forskjellen kaloriinnholdet, derav grunnen til at de kutter ned på godteriet/sjokolade når de går på lavkalorikur á la Grete Rhoede.

Du skriver også "Hadde hun f.eks. kun spist 1500 kalorier til dagen, så MÅTTE hun gått ned i vekt.". For det første - litt utenfor tema, men det får så være - så er det veldig få som i det hele tatt SKAL spise så lite, da dette lave inntaket kan sende kroppen i sparemodus. Kroppen setter da ned forbrenningen fordi den tror det er krisetilstand, og som regel vil man mer sannsynlig legge på seg når man så begynner å spise et mer "normalt" antall kalorier (alt fra 1800-2200+ kalorier - alt avhengig av basalforbrenningen til hver enkelte).

Vil også referere til et lite eksperiment jeg har holdt med på - men først litt kjapp bakgrunnsinfo:

• Jeg har regnet ut at jeg har en basalforbrenning på rundt 1550 kalorier.
  • "Unntak": siden jeg fortsatt er i "voksealder", "skal" jeg ha rundt 2000 kalorier.

Om jeg nå skulle begynt å spise 1500 kalorier, hadde kroppen min hoppet i sparemodus med én gang! Joda, jeg hadde kanskje gått ned i vekt over lengre tid, men da hadde jeg mest sannsynlig ødelagt hele forbrenninga mi - og ingen vil vel ha "ødelagt forbrenning"? Jeg vil jo ligge på et kaloritall som ikke sender kroppen i sparemodus, men derimot lar meg gå ned i vekt uten å sulte kroppen. Etter litt eksperimentering har jeg funnet ut at rundt 1800 kalorier passer bra, og det har jeg ligget på inntil nylig.

Men, nå kommer jeg altså til poenget. Siden, tja, søndag sist uke, har jeg gått over til å spise hele 3000 kalorier i døgnet. Dette var i utgangspunktet et lite eksperiment som en her inne ville prøve seg på (tror trådstarteren heter Bestemamma?), og etter å ha fulgt med tråden en liten stund, fikk jeg - en nysgjerrig sjel av natur - óg lyst til å prøve.

Nå, rundt fem dager senere, har jeg faktisk gått ned i vekt. Det er ikke mye, det innrømmer jeg gjerne, men utifra de såkalte "kalorireglene", har jeg strengt talt spist mer energi enn kroppen forbruker. Jeg lurer bare på hvordan du ville forklart dette vekttapet? For med tanke på kaloriinntak, burde jeg vel strengt talt ha gått opp i vekt - spesielt siden jeg er normalvektig og har "normalt" energibehov?

Med tanke på det jeg skrev ovenfor vil jeg også peke ut et par ting:
  • Jeg er normalvektig utifra BMI'en min
  • Jeg trener ikke noe for tiden på grunn av en benhinnebetennelse som har vært litt "pågående"
  • Jeg har - bortsett fra ridning én gang i uka siden jeg var fem, og cirka halvannet år med tennis - aldri vært noe særlig aktiv av meg. Hvorfor? Rett og slett fordi ridning er den eneste sporten som har interessert meg. Men det er en annen sak
  • Jeg "lider" av en hormonforstyrrelse (PCOS), noe et par andre her inne på forumet også gjør, og spiser lavkarbo fordi det stabiliserer hormonene min
Om du fortsatt mener at man "kun" går ned i vekt ved å spise færre kalorier enn man forbrenner, vil jeg gjerne høre en forklaring på hvorfor jeg har gått ned i vekt med et inntak på rundt 2500-3000 kalorier over de siste fem dagene!

Sist redigert av Julie : 07-04-11 kl 18:35.
Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 18:25   #49
Minni1
Seniormedlem

Minni1 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Gratulerer med vektnedgang Slankogfin.

Jeg er nok også uendig i veldig mye av det du skriver, men skal ikke repetere det for det er skrevet før i tråden.

Ville bare si at den gang jeg kom inn her så hadde jeg nok noen av de samme tankene som deg og jeg har nok noen innlegg som jeg i dag syns er rart jeg mente. Det kom av at jeg ikke visste så mye om lavkarbo. I dag vet jeg mere og har forandret mening på mye.

Sitat:

Men liker ikke at dr Hexeberg sier at folk ER BLITT FEITE PGA POTETER OG BRØD, for det er en sannhet for noen, men ikke alle.

Jeg tenker som så om det hun skriver at på grunn av poteter og brød ( karbohydrater) så blir kroppen trigget til å ønske seg mere mat og man stapper i seg mere mat og snop og all verdens. Derfor blir potet og brød "grunn problemet" .

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-04-11, 19:19   #50
Haga
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
Haga er på en erverdig vei

Gratulerer med vektnedgangen

Jeg må si at jeg tror på vektnedgang gjennom et sunt og balansert kosthold.
For noen er det f.eks LCHF, men for andre er dette gjennom færre kalorier og økt aktivitetsnivå.

Jeg er enig i at brød og poteter ikke er grunnen til at mange av oss blir fete, men heller godis, økt brusdrikking osv...

Jeg har selv erfart at et kosthold sammensatt av litt sunne karbohydrater til hvert måltid, samt kun godis en dag i uken + trening fungerer!

MEN, selvfølgelig opp til hver og en!

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har bare gått ned 2,5 kilo på Atkins Yatta! Lavkarbo generelt 11 01-07-10 23:15
Hvor mange kilo har dere gått ned? Janis Generell diskusjon 1 13-07-09 23:46
Hvor mange kilo har dere gått ned? frustrert frue Spørsmål og svar 34 28-05-09 09:42
Da har jeg gått ned 20 kilo! Jenta Mer enn 30 kg overvekt 21 12-05-09 12:21
Hvor mange kilo har dere gått ned? *Tussi* Ketolysekuren 3 16-04-05 10:28

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.