Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-05-11, 13:26   #26
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Derfor bør man trene når man går ned i vekt

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Glemte et sentralt forslag: Lær å si nei, ikke ha dårlig samvittighet om du sier nei til større oppgaver\tjenester som du vet fører til utmattelse og smerter. Får håpe de finner ut av hva som er galt, og jeg håper faktisk det er FM du har siden den verken er farlig eller evigvarende (såfremt man er villig til å endre seg da), endel kjipe sykdommer starter som du beskriver, men disse er heldigvis sjeldne (leddgikt (RA), MS og noen få til, men det finnes heldigvis gode medisiner mot de fleste da.)

Det er lenge siden jeg lærte meg og si nei 16 år for å være nøyaktig hehe - da jeg hadde en mental liten tur i kjelleren. Jeg er flink til og ta vare på meg selv - sier stadig vekk nei uten dårlig samvittighet. Jeg skjønner hva du mener - jeg var nok slik til jeg var noen og tyve - men det er det slutt på for lenge siden gitt

Jeg håper jeg ikke har FM - det er fremdeles en del ting igjen som det KAN være og som forhåpentligvis i større grad kan bli mye bedre med behandling. Jeg er ikke klar for å "begrense" livet mitt pga en kronisk sykdom som FM... jeg skal forhåpentligvis reise ned til porto santo for sandbehandling igjen til høsten. Mamma jobber med dette - og jeg har vært og tatt en runde med behandling i 2009. Jeg sov hele første uka hehe - men uka etterpå var jeg mer opplagt. Da jeg kom hjem kom energien så voldsomt at jeg ble helt i hundre - klarte da og starte trening. Var ganske bra i nesten et år gitt
En av jentene som var og fikk behandling samtidig som meg hadde FM og hadde vært 100% sykmeldt i flere år. Bare noen mnd etter behandlingen begynte hun i 50% jobb igjen - mye av smertene var vekke og energien på vei opp. En stund siden jeg har snakket med henne nå - men hun var helt overveldet over hvordan dette fungerte på kroppen hennes.
Så - noe av feriepengene blir satt av til en ny runde med sandbehandling - gleder meg!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-05-11, 13:57   #27
ElisaT
Medlem

ElisaT sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Telemark
ElisaT er en juvelElisaT er en juvelElisaT er en juvel

Hvor mye karbo ligger du på? Trener du hard styrke? Pump, step etc er desverre for utholdenhet å regne da det er alt for lett og høyreps til at det blir styrke ut av det, ikke sikkert det er det du trener? Du kan f.eks legge inn sprintintervaller i svømming, løping etc da dette kan bygge bra med muskler og dermed få de viktige parametrene jeg nevner som bl.a kan redusere midjemål. Rot med hormonene og spesielt overgangsalderen kan gjøre vektnedgang svært vanskelig for en periode men ikke sikkert det gjelder deg heller? Evt kan det hende du spiser litt for mye? Ikke alle opplever den sterke metthetsfølelsen på lavkarbo like mye som andre og spiser litt for mye. Du kan f.eks øke inntaket av proteiner da de metter mest og støtter opp under hard trening, flere av proteinene er ketogene og vil sånn sett rote minimalt med ketose om du er i det. For både utholdenhetstrening og styrketrening er 2 gram pr kg kroppsvekt fornuftig, selv om mange på lavkarbo allerede ligger på dette og av og til over

Ligger på mellom 20 og 30 karber, tar det litt som det kommer. Er ikke på ketolyse, orker ikke stress med sticks, etc. Kjenner på kroppen hva jeg trives med.

Trener alt hard styrke til yoga, men har rundt 3 økter i uken med styrke i snitt. Går/løper litt også, bor i veldig ulent terreng så det blir endel toppturer med naturlig intervalltrening. Kjenner jeg liker variasjon best, da er treningen morsommere.

Ikke overgangsalderen enda her, men har ikke mensen, så jeg er forskånet mye av hormonkaoset !

Ligger på rundt 1400-1800 kcal om dagen, rundt 10% karber, 40% proteiner og 50% fett. Kjører helt greit kosthold, godt og variert, er så heldig at jeg er gift med en kokk som lager god og riktig mat.

Har tenkt å legge inn flere toppturer for å se om det hjelper, 2 1/2 time tar en tur. 1 1/2 time til toppen og så 1 time ned.

Takk for tips så langt!

Gammel 17-05-11, 20:49   #28
taraquin
Medlem

Medlem siden: May 2011
taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

ElisaT: Synes det høres ut som du gjør mye fornuftig Mulig proteininntaket er litt høyt? Endel av proteinene omdannes jo til glukose. Jeg ville kanskje endra fra 40\50 til 30\60 Enumettet fett og kortkjedet mettet fett brennes lettest av fettsyrene og kan sånn sett være verdt å øke på. "Middelshavsinspirert" med mye EV olivenolje trenger ikke være så dumt Kaldpresset rapsolje, kokosolje og MCT, evt hele kokosnøtter er også bra mat. Jeg liker godt å lage asiatiskinspirert mat hvor jeg har i kokosolje, eks grønnsakswok med biff eller kylling, kokosfett og en dash olivenolje når jeg tar maten av plata, mulgi du har stålkontroll på gode oppskrifter da

Ift styrke fungerer frivektsøvelser langt bedre enn apparatøvelser. Hvordan trener du? Eks på lette frivektsøvelser er manualbenkpress, utfall bakover, step-up, omvendt roing, smal nedtrekk foran, facepulls, armhevinger osv Disse bygger mer muskler og gir deg mer overføringsverdi til annen idrett enn apparatøvelser. Kan godt sette opp et program om du ønsker, men mulig du har stålkontroll allerede?

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 22:30   #29
taraquin
Medlem

taraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snilltaraquin er virkelig snill

Nerthus: Hvis du leser det jeg skrev isted så er ikke FM noen kronisk sykdom, men det kan være det. Senest for ei uke siden kunne vi fjerne FM diagnosen på ei vi hadde inne til vurdering da hun hadde blitt mye bedre og bare hatt stivhet over nakken og skuldrene Å få den diagnosen vil jeg si er befriende fordi man kan bli helt bra i motsetning til leddgikt, MS og andre sykdommer sm symptommessig kan ligne i starten.

taraquin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karboredusert-middelshavs-periodisk faste Svar med sitat
Gammel 17-05-11, 23:56   #30
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Nerthus: Hvis du leser det jeg skrev isted så er ikke FM noen kronisk sykdom, men det kan være det. Senest for ei uke siden kunne vi fjerne FM diagnosen på ei vi hadde inne til vurdering da hun hadde blitt mye bedre og bare hatt stivhet over nakken og skuldrene Å få den diagnosen vil jeg si er befriende fordi man kan bli helt bra i motsetning til leddgikt, MS og andre sykdommer sm symptommessig kan ligne i starten.

Jeg synes fremdeles ikke det å få FM diagnose er særlig befriende selv om jeg ser poenget ditt

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 23:30   #31
ElisaT
Medlem

ElisaT sin avatar

ElisaT: Synes det høres ut som du gjør mye fornuftig Mulig proteininntaket er litt høyt? Endel av proteinene omdannes jo til glukose. Jeg ville kanskje endra fra 40\50 til 30\60 Enumettet fett og kortkjedet mettet fett brennes lettest av fettsyrene og kan sånn sett være verdt å øke på. "Middelshavsinspirert" med mye EV olivenolje trenger ikke være så dumt Kaldpresset rapsolje, kokosolje og MCT, evt hele kokosnøtter er også bra mat. Jeg liker godt å lage asiatiskinspirert mat hvor jeg har i kokosolje, eks grønnsakswok med biff eller kylling, kokosfett og en dash olivenolje når jeg tar maten av plata, mulgi du har stålkontroll på gode oppskrifter da

Ift styrke fungerer frivektsøvelser langt bedre enn apparatøvelser. Hvordan trener du? Eks på lette frivektsøvelser er manualbenkpress, utfall bakover, step-up, omvendt roing, smal nedtrekk foran, facepulls, armhevinger osv Disse bygger mer muskler og gir deg mer overføringsverdi til annen idrett enn apparatøvelser. Kan godt sette opp et program om du ønsker, men mulig du har stålkontroll allerede?

Har tenkt at proteininntaket mitt er litt høyt, jeg også, får jobbe litt med den! Lager endel wok, asiatisk har vært endel av daglig mat så lenge jeg kan huske. Veldig godt! Men det å dashe oppi litt mer olje er noe jeg skal prøve, liker godt kokosmelk, men kokosoljen sliter jeg litt med.

Trener endel apparatøvelser og endel frivektøvelser, men har IKKE stålkontroll (enda ). Hadde vært fantastisk å få hjelp til å sette opp et program. Nå har jeg ett laget der jeg trener, men det fungerer ikke helt. Bor litt ute i periferien, har ikke så mange valgmuligheter (les 1) når det gjelder treningsstudio. Men de er veldig flinke på timer, god variasjon. Takk for inspirerende tips !

Gammel 21-05-11, 22:18   #32
taraquin
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Jeg synes fremdeles ikke det å få FM diagnose er særlig befriende selv om jeg ser poenget ditt

Neida, får håpe du ikke får den uansett, men den er uansett bedre enn mange av alternativene. Lykke til med utredninga, får håpe de finner ut hva som feiler deg og at du får hjelpen du trenger, gjerne gi meg oppdatering og gjerne spør om du vil ha treningstips tilpassa ditt nivå

Gammel 21-05-11, 22:20   #33
taraquin
Medlem

ElisaT: Du må nesten teste og finne ut ift protein, kan hende det passer deg bra, kan hende det blir litt mye, du må teste og lære din egen kropp å kjenne.

Vil sterkt anbefale å gå over til å trene kun frivektsøvelser foruten f.eks nedtrekk smalt grep, facepulls og noen få andre appartaøvelser, kan godt sette opp et enkelt program om du vil?

Gammel 22-05-11, 11:28   #34
ElisaT
Medlem

ElisaT sin avatar

Vil sterkt anbefale å gå over til å trene kun frivektsøvelser foruten f.eks nedtrekk smalt grep, facepulls og noen få andre appartaøvelser, kan godt sette opp et enkelt program om du vil?

Veldig gjerne !

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Opp i vekt når man begynner å trene? Nannah Trening 14 22-04-11 11:19
Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene? Lillemy71 Trening 1 22-04-11 05:05
Derfor bør du legge på deg... Kanutten Nyheter / media 0 25-11-10 16:54
Derfor får du rynker... Kanutten Nyheter / media 2 30-10-10 15:21
Derfor.... elian Lavkarbo generelt 3 03-02-05 09:48

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:38.