Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Sosialt avgrensande ...

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 09-01-12, 11:08   #26
Notabella
Medlem

Notabella sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Aksdal
Alder: 34
Notabella er på en erverdig vei

Sv: Sosialt avgrensande ...

Jeg lager somregel noe å tar med. Lille julaften ble vi bedt på grøt,spekemat og saft. Jeg hadde med fløtegrøt/fløyelsgrøt/smørgrøt og egen saft, men forsynte meg av spekemat. På julaften så hadde jeg med delfiakake der jeg hadde laget kjeks, gele og marsipan lavkarbo som jeg hadde inni kaken. Jeg pleier ofte å ha med meg noe, å når jeg gjør det så spiser de andre det også, å jeg får alltid skryt for at det er godt. Når jeg da ikke tar med meg noe så får jeg ikke noe særlig kommentarer da heller. De vet jeg ikke tåler sukker, mel, gjær, ++++ i det hele tatt å de har sett meg bli dårlig. Det at jeg blir syk av det gjør det jo lettere for dem å forstå. Men når jeg er i selskaper der de ikke vet det så sier jeg at jeg ikke er suten å at jeg da ikke har lyst på noe.

Bloggen
Notabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 14-40 kh til dagen Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:09   #27
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Ulempen med å lyve på seg diabetes er at verten kan finne på å sjekke diabetesforbundets sider og finne ut at fruktose og fullkorn er perfekt for deg, og bruker masse tid og penger på å tilpasse... DA blir det vrient å si nei... sann historie Nå har jeg sagt at jeg ikke rører mel, melk og sukker og ingen blir snurte lengre. Eller, jo, litt - men det hever jeg meg over

Da sier man at Statens råd for diabetikere er basert på at man skal leve så "normalt" som mulig og samtidig bruke medisiner for å regulere blodsukkeret, mens du heller vil prøve å spise deg frisk uten medisiner Det bruker å fungere ganske bra.

Det kan være en vanskelig situasjon dette her, spesielt når man har folk rundt seg som faktisk støtter deg og prøver å tilpasse det som blir servert, men så blir det galt likevel fordi de mangler kunnskapen. Svigermora mi er typisk sånn - kjøper diabeteskaker og diabetesis og står i. I det tilfellet har jeg gjort det enkelt og nærmest gitt henne en enkel liste (Kok ekstra grønnsaker til middagen eller lag en salat til og sleng noen naturelle nøtter oppi en skål til kaffen). Det kommer fortsatt en og annen diabeteskake og litt sånn på bordet, men da har jeg jo sagt fra tidligere og opptil flere ganger, så da har jeg ikke dårlig samvittighet for å stå over.

Når de gjelder alle de andre som ikke respekterer matvalget ditt eller syns du er uhøflig får man velge om man skal ta litt for syns skyld eller om man skal si nei takk. Og om verten skulle bli fornærmet er det bare p drite i det - de kommer over det også Jeg har blitt mye flinkere på å si nei, spesielt etter at jeg kunne begynne å dra diabeteskortet uten å føle at jeg lyver, men jeg syns fortsatt det er litt ekkelt dersom det er mennesker som jeg ikke kjenner noe særlig og ender noen ganger opp med å spise litt

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 11:56   #28
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Så man kan ikke takle høflig nei, men man kan lyve til sine kjære? Jeg er faktisk ganske sjokkert.

Jeg tror, uten at jeg vet, at svigers faktisk foretrekker en ærlig svigerdatter framfor ei som lyver på seg sykdommer og sympati. Man bør vel heller gro noen baller, slik at man klarer være ærlig å si nei. Eventuelt bare spise den maten man blir servert. Å lyve er et lavmål jeg aldri kommer til å synes er greit.

Gammel 09-01-12, 12:28   #29
Parrot
Juniormedlem

Parrot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Rælingen
Parrot er på en erverdig vei

Det er da ikke uhøflig å si nei takk til mat? Jeg kan ikke engang forstå hvorfor vertskapet skal ha en gyldig grunn. Hva man putter i munnen må da være en privatsak.

Parrot er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:29   #30
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

For å presisere (siden jeg tror Peppa Gris sikter til meg), så har jeg ikke løyet om at jeg har diabetes til min svigermor - Jeg har diabetes (eller, for å være hundre prosent korrekt, jeg er kraftig insulinresistens med en 2-timers verdi bare 0.1 fra diabetes, men det er litt enklere å si at jeg har diabetes enn å forklare akkurat den der), og jeg syns heller ikke at det er greit å lyve for sine nærmeste bare for å slippe ubehaget med å si høflig nei. Det blir for dumt, syns jeg.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 12:39   #31
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

For å presisere (siden jeg tror Peppa Gris sikter til meg), så har jeg ikke løyet om at jeg har diabetes til min svigermor - Jeg har diabetes (eller, for å være hundre prosent korrekt, jeg er kraftig insulinresistens med en 2-timers verdi bare 0.1 fra diabetes, men det er litt enklere å si at jeg har diabetes enn å forklare akkurat den der), og jeg syns heller ikke at det er greit å lyve for sine nærmeste bare for å slippe ubehaget med å si høflig nei. Det blir for dumt, syns jeg.

Neida, var flere som foreslo å lyve.

Gammel 09-01-12, 12:57   #32
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj

jeg kan gjerne spise den kamelen

hva er karboinnholdet i en kamel i dag?

Før i tida, dvs på åtti og tidlig nittitall, da var det helt vanlig at diabetikere haddde med seg egne kaker f.eks når de skulle i selskap, møter eller annet. Jeg jobba på bakeriutsalg på nittitallet, og da hadde vi stadig bestillinger fra diabetikere på poser med diakaker som de kunne ha i fryseren og ta med seg når de skulle bort. Nå var det nok hvetemel i de, men prinsippet er jo det samme. Tror ingen så rart på de om de haddde med seg det, heller tvert i mot!

Gammel 09-01-12, 13:20   #33
timich
Medlem

timich sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Indre Agder
Alder: 48
timich har en fantastisk aura rundt segtimich har en fantastisk aura rundt seg

Problemet er vel at det er sosialt akseptert at man må ha med seg spesialmat om man har en diagnose som diabetes, cøliaki el.l., mens dersom man "bare" er overvektig (som for oss er en sykdom!) eller blir dårlig av hvetemel, sukker eller stivelse så er det liksom ikke så akseptert.
Det er akkurat som med røyking, jeg kjenner at det irriterer meg de gangene jeg er på besøk der det røykes inne (heldigvis færre og færre steder!), og så blir det spurt: "Er det noen som er allergiske mot røyk her?" Og hvis ingen svarer ja så er det fritt fram for å røyke inne... Nei, jeg er ikke allergisk i den forstand at jeg får utslett eller pusteproblemer, men kroppen min og jeg liker/tåler det ikke! Skal jeg da være nødt til å sitte og ta det inn hele kvelden?

Gammel 09-01-12, 14:05   #34
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Jeg sier nei takk. Å gi etter for andre er feigt.

Gammel 09-01-12, 14:20   #35
teleslynga
Medlem

teleslynga sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Jeg sier nei takk. Å gi etter for andre er feigt.

Du får et triveleg lag med familie eller venner til å høres ut som rene krigen.

Gammel 09-01-12, 14:29   #36
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

hva er karboinnholdet i en kamel i dag?

Tilsvarer en neve druer om man spiser den medhårs!

I det drøye halvåret jeg gikk på strikt candida-/eliminasjonsdiett tok jeg alltid med meg mat når jeg skulle bort. Men en a4-side med matvarer på utelatelseslista så var det eneste utvei.
Og så er jeg vel så ... sær at jeg tenker at folk får sette mer pris på at jeg kommer, enn at jeg spiser ... ?

Veldig ofte serverer folk ferdigmat og da må jeg uansett lese på eska og det er definitivt ikke særlig høflig.

Gammel 09-01-12, 14:48   #37
Livsnytersken
Juniormedlem

Livsnytersken sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Østfold
Livsnytersken har en fantastisk aura rundt segLivsnytersken har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

Dagens gullkorn!!!!!!!!!!

Livsnytersken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo men slurver noen ganger Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:00   #38
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Neida, var flere som foreslo å lyve.

Bare for og ha sagt det, den ene gangen jeg løy var i delikatessbutikken Jeg gadd bare ikke begynne og forklare!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 15:28   #39
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Det er da ikke Yrla som får det til å høres ut som rene krigen, det er da virkelig de som svikter både familie og hjem om de ikke spiser den hjemmelagde kaka. Det høres jo ut som enkelte kommer til å bli kuttet fra testamentet om de ikke spiser noen skjeer is.

Gammel 09-01-12, 15:31   #40
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Jeg har sikkert en veeeldig forståelsesfull familie.. Og venner.. Og ja, egentlig alt jeg har truffet av mennesker må ha vært veldig forståelsesfulle. Har aldri vært noe problem å bare si: "Nei takk, jeg prøver å ikke spise så mye karbohydrater." Ingen som har sagt noe på det.

Gammel 09-01-12, 19:49   #41
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Men å være vegetarianer er helt OK.... Eller muslim og spise Halal... Det siste blir jo respektert i skoler og barnehager (apropos en annen diskusjon her inne)...

Bare en digresjon, nei, jeg sier rett ut at jeg spiser streng lavkarbo, kan godt si at jeg er sær også, så slipper folk å tenke det. Så tar jeg med eller spiser i forkant. Jeg kan fint si at jeg blir syk, forklarer ikke før jeg blir spurt, men det er da heller ikke en løgn.

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 20:26   #42
Mariann S
Seniormedlem

Mariann S sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Sunnmøre
Alder: 57
Mariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt avMariann S har veldig mye å være stolt av

Eg får masse himlande øyne for mitt kosthold, men eg spiser ingenting eg ikkje vil spise av den grunn
Blir eg invitert i selskap tilbyr eg meg å ta med ei kake eller en dessert,
og eg ser ikkje anna enn at det forsvinner
Eg har valgt å leve med dette kostholdet og spiser ikkje mat (spesielt ikkje sukkerholdig mat) for å tilfredsstille andres behov!!!!!
Vil eg spise ett pizzastykke av egen lyst er det greit, men ikkje fordi andre vil det.

Mariann S er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo, BMI 21 ♥ Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 10:35   #43
teleslynga
Medlem

teleslynga sin avatar

teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sikkert forskjell på ulike miljøer. Blir jeg invitert bort er det på middag, der desserten like gjerne er ost og potet/ris/loff er en så uviktig del av måltidet at ingen bryr seg om man dropper det.

Gammel 10-01-12, 10:36   #44
teleslynga
Medlem

teleslynga sin avatar

Må innrømme at kakeslabberas forbinder jeg med gamle damer.

Gammel 10-01-12, 11:07   #45
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Men å være vegetarianer er helt OK.... Eller muslim og spise Halal... Det siste blir jo respektert i skoler og barnehager (apropos en annen diskusjon her inne)...

Med fare for å kuppe tråden, så er det jo utrolig at det i 2012 er allment akseptert å spise mat i henhold til overtro (som Kosher og halal) og ikke etter vitenskap/fakta. Jeg var inne på et flyselskap der jeg kunne velge mellom sikkert ti forskjellige måltidsformer (vegan-religion-lav salt-lav kalori, allergimat osv), men LCHF fantes ikke.
Har ikke sett den andre diskjusjonen her inne (hvis det ikke er den som går på lavkarbo i barnehagen da??)

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 15:00   #46
FrkMarge
Seniormedlem

FrkMarge sin avatar

FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Når invitasjonen kommer fra svigermor, så er vel saken klar?

Forrsten så er det fortsatt mange av oss "yngre" som har adoptert kaffeslaberasskikken
Min omgangskrets har i allefall den skikken selv om vi ikke er gamle damer helt enda. Men for min del er det ikke venner som er probemet. De kan snakkes med og forklares for. Gamle damer, som du sier, blir lei seg, fornærmet, fortvilet og desperate etter å klare å servere noe man kan spise fordi husmoren "måles" etter hvor fornøyde gjestene er. Det er prestige å ha fornøyde gjester. Og det er i noen kretser nesten uhørt å ikke "like" det man får servert....

Jeg tror det er en gedigen generasjonskløft her som noen av oss sliter mer med enn andre

FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 10-01-12, 16:26   #47
teleslynga
Medlem

teleslynga sin avatar

Hehe, det tror jeg også, frk. Marge.

Gammel 10-01-12, 17:09   #48
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

På store arbeidplasser er det vel ofte kake pga av noen har bursdag? Vet ikke, er hjemmearbeidende forfatter
Mn ja, jeg har aldri invitert til kakeselskap for venninner. Mn jeg var litt av en snop-lager da jeg var 14 år, sammen med mine venninner den gangen.

Gammel 10-01-12, 17:16   #49
VSB
Seniormedlem

VSB sin avatar

VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Med fare for å kuppe tråden, så er det jo utrolig at det i 2012 er allment akseptert å spise mat i henhold til overtro (som Kosher og halal) og ikke etter vitenskap/fakta. Jeg var inne på et flyselskap der jeg kunne velge mellom sikkert ti forskjellige måltidsformer (vegan-religion-lav salt-lav kalori, allergimat osv), men LCHF fantes ikke.
Har ikke sett den andre diskjusjonen her inne (hvis det ikke er den som går på lavkarbo i barnehagen da??)

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49977

Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:41.