Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 09-04-11, 22:28   #7076
Catwoman
Seniormedlem

Catwoman sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 53
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Har ikke hørt om akkurat den oppskriften, men kaldheving kan man vel gjøre med hvilken som helst gjærdeig – satt å fulgte med på Camilla Plum – Boller av stål forrige uke! Hun sa at for best smak på brød/rundstykker så var det best å kaldheve første heving og varmheving den andre hevingen.

Her leste jeg " Baller av stål "..... på tide å gå og legge seg eller

Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;)
Gammel 09-04-11, 23:00   #7077
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Catwoman, her.

Her leste jeg " Baller av stål "..... på tide å gå og legge seg eller

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 10-04-11, 00:22   #7078
silje21
Seniormedlem

silje21 sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sørlandet
Alder: 35
silje21 har en fantastisk aura rundt segsilje21 har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hmm... skjønner ikke helt spørsmålet ditt jeg? All mat har en viss mengde gram karbo, protein og fett pr 100 gram (vanligvis) oppgitt.

Hvis du mener at du tar antall gram protein (feks) pr 100 gram og deler på 100 og ganger med det antall gram du skal spise, så stemmer det på en prikk.

Var det det du mente?

Var akkurat det jeg mente ja Takk skal du ha

SiljeC sin Journal
silje21 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ketogent
Gammel 10-04-11, 01:51   #7079
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 40
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Jeg skulle egentlig jobbe kveld man-fre neste uke. Så ser jeg tilfeldigvis på turnusplanen, og så har han plutselig satt meg opp på dagskift mandag og tirsdag. Det har han ikke spurt meg om. Ble litt irritert nå. Han har vel ikke lov til å gjøre det uten å spørre meg?

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 10-04-11, 02:28   #7080
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg skulle egentlig jobbe kveld man-fre neste uke. Så ser jeg tilfeldigvis på turnusplanen, og så har han plutselig satt meg opp på dagskift mandag og tirsdag. Det har han ikke spurt meg om. Ble litt irritert nå. Han har vel ikke lov til å gjøre det uten å spørre meg?

Jo, jeg tror det, men de må i det minste informere deg så du har mulighet til å gjøre endringer ellers og evt komme med innsigelser (som de kan velge å etterkomme eller overse). Men som sagt, de har informasjonsplikt når det skjer endringer!

Gammel 10-04-11, 03:42   #7081
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Hvor: Moi
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Det eneste jeg finner i arbeidsmiljøloven om dette er § 10-3. Arbeidsplan:
Dersom arbeidstakerne arbeider til ulike tider på døgnet, skal det utarbeides en arbeidsplan som viser hvilke uker, dager og tider den enkelte arbeidstaker skal arbeide. Arbeidsplanen skal utarbeides i samarbeid med arbeidstakernes tillitsvalgte. Dersom ikke annet fremgår av tariffavtale, skal arbeidsplanen drøftes med arbeidstakernes tillitsvalgte så tidlig som mulig og senest to uker før iverksettelsen. Arbeidsplanen skal være lett tilgjengelig for arbeidstakerne.

Gjelder dette engangs-endringer også? Ikke at man det skal tas opp med de tillitsvalgte, men jeg ville nå tro at han måtte spørre meg og at jeg måtte godta altså. Av prinsipp nå, så tror jeg at jeg ikke kommer til å møte opp på mandag morgen. Og late som at jeg trodde jeg skulle jobbe kveld. Fordi det var det det stod på planen for noen dager siden.

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 10-04-11, 11:28   #7082
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Det stemmer det som du siterer fra AML. Har arbeidsplassen din tariffavtale?
Det gjelder ALLE endringer. Vanlig høflighet uansett er jo og spørre først...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 10-04-11, 11:36   #7083
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Er du organisert? I såfall vile jeg sjekket med dem. Man plikter å sette seg inn i vaktplanen, og sjekke med visse mellomrom. Jeg har vært borti krangling om det en plass, hvor det ble byttet mens en var på ferie. Det ble til at han slapp unna siden han hadde vært på ferie, men hadde han vært på jobb hadde det vært annerledes. Men mulig jobben sliter om de har endret dette fredag også.

Gammel 10-04-11, 13:38   #7084
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Finnes det en tråd her som forklarer HVORFOR rikelig med væske er viktig, ikke bare på lavkarbo? Skal skrive på min nye blogg serru.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 10-04-11, 13:40   #7085
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Finnes det en tråd her som forklarer HVORFOR rikelig med væske er viktig, ikke bare på lavkarbo? Skal skrive på min nye blogg serru.

HER står kanskje noe? Men det er kanskje mer rettet mot lavkarbo?

Gammel 10-04-11, 13:40   #7086
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

http://www.kvinneguiden.no/artikler/...n_viktig/55880
http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...8&postcount=85
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=9104

Gammel 10-04-11, 14:54   #7087
Shamu
Medlem

Shamu sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Stavanger
Alder: 50
Shamu er på en erverdig vei

Hvorfor må man ta vitamintilskudd når man går på lavkarbo? Hvilke vitaminer er det man ikke får i seg nårr det eneste man unngår er karbohydrater?
Jeg spiser veldig variert og kan ikke helt se at jeg skal mangle noe etterhvert?

Men har allikevel startet på magnesium da, etter å ha lest her inne. Samtidig går jeg på jern pga jernmangelanemi som kom lenge før jeg startet på lavkarbo.

Shamu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Peiler meg inn på ketolyse...
Gammel 10-04-11, 15:00   #7088
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Hvorfor må man ta vitamintilskudd når man går på lavkarbo? Hvilke vitaminer er det man ikke får i seg nårr det eneste man unngår er karbohydrater?
Jeg spiser veldig variert og kan ikke helt se at jeg skal mangle noe etterhvert?

Men har allikevel startet på magnesium da, etter å ha lest her inne. Samtidig går jeg på jern pga jernmangelanemi som kom lenge før jeg startet på lavkarbo.

Det er veldig delte meninger om dette. Jeg går selv på d-vitamin, men det er fordi jeg har mangel, noe som dessverre ikke er så uvanlig verken som nordmann, eller som hypothyerid.
Noe av grunnen til at det er smart å ta kosttilskudd BÅDE på lav- og høykarbokosthold er at vi i dag ikke dyrker grønnsaker på samme måte som før, de blir ofte hurtigdyrket i utarmet jord, og har ikke det samme næringsinnholdet det en gang hadde. Dette kan nok til en viss grad gjelde fõret vi gir dyra våre også.
Men det er veldig mye av det du trenger i både kjøtt, og særlig innmat, fete meiriprodukter, og litt i grønnsaker også. Om du føler deg ok, så MÅ du jo ikke ta kosttilskudd. Det er vel mer føre var. Men det er lurt å tenke på at alle vitaminer, bortsett fra b og c, er fettløselige, derfor er det også essensielt med en viss megnde fett i kosten.
Magnesium er særlig lurt i starten da spesielt ketogene kosthold er vanndrivende og skyller mineraler ut av kroppen ved økt væskeinntak og vannlatning, og da spesielt de første ukene, ettersom karbohydrater holder på fire ganger sin egen vekt i vann. Jeg trenger bare magnesium i enkelte perioder, mens andre tar det daglig. Du kjenner fort om du har magnesiummangel.
Forhåpentligvis kan du kanskje få bedre blodprosent på lavkarbokosthold, da du får mye jern via animalsk mat. Med mindre det er snakk om en malapsorbasjon.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 10-04-11, 15:00   #7089
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 34
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Man spiser ikke frukt og så mye grønt når man er på lavkarbo, i hvertfall ikke ketolyse. Så da går man glipp av mange viktige vitaminer og mineraler. Det er mye annet man går glipp av også, selv om man føler at man spiser mye igjennom en dag.

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 10-04-11, 15:05   #7090
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Regret, her.

Man spiser ikke frukt og så mye grønt når man er på lavkarbo, i hvertfall ikke ketolyse. Så da går man glipp av mange viktige vitaminer og mineraler. Det er mye annet man går glipp av også, selv om man føler at man spiser mye igjennom en dag.

Dette er en villfarelse som desverre har festet seg,. Frukt inneholder nesten ikke vitaminer lenger, og grønnsaker spiser man masse av. Dessuten innheolder f.eks rødt kjøtt mer vitaminer og mineraler enn de fleste grønnsaker.

Gammel 10-04-11, 15:05   #7091
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Velvel, får ikke i meg så mye grønnsaker uten ketolyseish kost jeg da.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 10-04-11, 15:08   #7092
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg har aldri i mitt liv spist så mye grønnsaker som etter jeg begynte på Atkins i 07, og fortsatt med et ketogent kosthold etter det (ca 10-30 gram karbohydrater om dagen), og jeg var veggis i åtte år! Just saying!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 10-04-11, 15:11   #7093
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Jeg får problemer med hår og negler om jeg ikke tar vitaminer, men det holder med ekstra B-vitaminer for meg. Jern og div. annet er helt fint. Fikk noe kramper i beina til å begynne med, men det har stoppet etter hvert, selv uten magnesiumtilskudd etc.

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 10-04-11, 15:25   #7094
Shamu
Medlem

Shamu sin avatar

Takk for oppklarende svar. Da tror jeg at jeg er på god vei med de 2 vitaminene jeg tar.
Men, jeg skal jo helst ta jern til appelsinjuice eller appelsin. Men nå rører jeg jo ikke frukt bortsett fra cantaloupemelonen som er under den magiske 5-grensen.
Hvor finner jeg C-vitaminer? Kanskje jeg burde ta det som tilskudd også?

Gammel 10-04-11, 15:28   #7095
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Velvel, får ikke i meg så mye grønnsaker uten ketolyseish kost jeg da.

Tenkte i forhold til hva som er 'sunt' for allmenn folk. Mange spiser nok ikke 5 om dagen,men i forhold til det, så er det så og si ingenting grønt og særlig frukt i et ketogent kosthold.
Jeg spiste gjerne en hel klase bananer, noen epler, en haug druer, gulerøtter, sitron og kiwi på kun 1 dag, så for meg så er det en stor forskjell. Og jeg kunne drikke 2L frukt og grønnsaks juice i tillegg til dette.

Regrets nye dagbok!
Gammel 10-04-11, 15:30   #7096
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Takk for oppklarende svar. Da tror jeg at jeg er på god vei med de 2 vitaminene jeg tar.
Men, jeg skal jo helst ta jern til appelsinjuice eller appelsin. Men nå rører jeg jo ikke frukt bortsett fra cantaloupemelonen som er under den magiske 5-grensen.
Hvor finner jeg C-vitaminer? Kanskje jeg burde ta det som tilskudd også?

Paprika har 200 mg C-vitamin per 100g. Appelsin har 51mg per 100g. XD 4 ganger så mye i paprika.

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~

Sist redigert av Kitsu : 10-04-11 kl 15:35.
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
Gammel 10-04-11, 15:31   #7097
Shamu
Medlem

Shamu sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Paprika.

Takk, det spiser jeg stort sett hver dag.

Gammel 10-04-11, 15:34   #7098
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Spørsmål

Kan man pådra seg fetilitetsproblemer av lavkarbo?
Jeg vet man kan bli mer fruktbar,eller forbedre sykdommer som PCOS, men kan det gå andre veien? at man ikke lengere får eggløsning f.eks?

Regrets nye dagbok!

Sist redigert av Regret : 10-04-11 kl 15:47.
Gammel 10-04-11, 15:37   #7099
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Spørsmål

Kan man pådra seg fetilitetsproblemer av lakarbo?
Jeg vet man kan bli mer fruktbar,eller forbedre sykdommer som PCOS, men kan det gå andre veien? at man ikke lengere får eggløsning f.eks?

Det har jeg aldri hørt om! Er det bare en tanke, eller har du hørt det et sted?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 10-04-11, 15:40   #7100
Beatrixie
Medlem

Beatrixie sin avatar

Medlem siden: May 2010
Beatrixie er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av silje21, her.

Anyway, drikker masse vann, og skulle gjerne ut å gått, men ryggen i lås hjelper ikke heller. noen ideer?

Prøv å gå en liten tur og se om ikke ryggen løser seg opp. Bevegelse er oftest det beste ved ryggplager.
Jeg har en prolaps i korsryggen som kommer og går, jeg blir værre jo mer jeg er i ro, så jeg beveger meg mest mulig.

Delmål

Beatrixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse
Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:27.