Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Grunnstønad avslag

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-05-11, 23:07   #51
bevaremegvel
Medlem

bevaremegvel sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Grunnstønad avslag

Opprinnelig lagt inn av BitTorres, her.

Som det står på forsiden av boken til Sofie: Ingen diett, bare vanlig mat.

les hva moderator skriver og ikke vær så opptatt av å få siste ordet

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:15   #52
Simpfan
Medlem

Simpfan sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Simpfan er på en erverdig vei

Mye av disse sunne produktene som vi med lavkarbo skal spise, er dyrere. Det er f.eks aldri ta 2 betal for 1 på grønnsaker og frukt. Men potechips derimot, er det det. Samme med f.eks på Coop kjøper du en pakke kjøttdeig, så får du med en pakke spaghetti. Er jo lagt opp til ikke lavkarbo her akkurat. Fiberhusk er dyrt, og det får jeg ikek tak i vanlig butikk her i norge, men i Sverige derimot. JBKM fåes ikek i Sverige, de vet knapt hva det er, så de fåes kun på helsekost i Norge, eller på internett. Egg er dyrt, sukkerfrie produkter som syltetøy er mye dyrere enn vanlig, samme med f.eks en sukkerfri sjokolade. Lever for det meste på kylling og kjøtt kjøpt i Sverige, og blir veldig ensformig måltider, fordi jeg ikek har råd til noe annet. Har ofte kyllingvinger til middag, og da bare det, ikek noe ved siden av. Til frokost kan jeg ha ingis bollerundstykker som jeg baker ofte, fordi dette er det eneste jeg kalrer å spise til frokost og lunsj. Kan steke meg egg og bacon innimeloom, så unne rmegd et noen få ganger. Kjøper bacon i Sverige. Egg er dyrt, og det er nå sagt at alle matvarer som egg, melkeprodukter som fløte, rømme og grønnsaker skal økes i pris fordi det er mindre av det i år.

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:26   #53
Simpfan
Medlem

Simpfan sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Simpfan er på en erverdig vei

Føler meg veldig såret og skuffet over av hva alle her inen har skrevet, og har mistet motivasjonen. Så spørs nok om jeg går over til vanlig kost igjen nå. Orker ikke styre med klager og sånn, for er jo ikke noe håp sier alle her inne, så da har dere vel rett. Jeg har fått en legerklæring fra lege som dokumneterer at lavkarbo har vært det ENESTE som har funket, men da håpet er borte, så er det det da.

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:32   #54
Supah
Seniormedlem

Supah sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Alder: 35
Supah er en juvelSupah er en juvelSupah er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Føler meg veldig såret og skuffet over av hva alle her inen har skrevet, og har mistet motivasjonen. Så spørs nok om jeg går over til vanlig kost igjen nå. Orker ikke styre med klager og sånn, for er jo ikke noe håp sier alle her inne, så da har dere vel rett. Jeg har fått en legerklæring fra lege som dokumneterer at lavkarbo har vært det ENESTE som har funket, men da håpet er borte, så er det det da.

Det er dumt at du føler slik, men jeg synes ikke at du skal ta deg nær av hva folk har skrevet i denne tråden. Ja, så ble det litt overopphetet, men de fleste her inne er veldig omtenksomme og hyggelige mennesker, og skriver alt i beste mening.

Ikke gi opp det eneste som fungerer for deg! Vil bare sende en varm tanke og en klem Jeg heier på deg videre

Supah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:33   #55
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Næmmen - ikke la fremmedes kommentarer på et åpent forum få deg til å SLUTTE med lavkarbo da! Hev deg over det og gjør det som er riktig for deg. Det er jo mange som har gitt deg råd om å klage, og hvordan du evt kan gå fram for å få dette i orden Når man velger og legge ut innlegg på et åpent forum - må man nesten forvente og få både positive og negative tilbakemeldinger på innlegget sitt - forhold deg til de som støtter deg og ignorer resten

Du kan jo heller forsøke deg på å få det dekket over ligningen, dvs at du kan bekrefte at du har over 9000 og noe i utgifter pga kostholdet/helsen, og du har jo legeerklæringen. Godt nok begrunnet og med denne erklæringen legger du det ved ligningen din

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:33   #56
LenaBeatrice
Seniormedlem

LenaBeatrice sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 54
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Mye av disse sunne produktene som vi med lavkarbo skal spise, er dyrere. Det er f.eks aldri ta 2 betal for 1 på grønnsaker og frukt. Men potechips derimot, er det det. Samme med f.eks på Coop kjøper du en pakke kjøttdeig, så får du med en pakke spaghetti. Er jo lagt opp til ikke lavkarbo her akkurat. Fiberhusk er dyrt, og det får jeg ikek tak i vanlig butikk her i norge, men i Sverige derimot. JBKM fåes ikek i Sverige, de vet knapt hva det er, så de fåes kun på helsekost i Norge, eller på internett. Egg er dyrt, sukkerfrie produkter som syltetøy er mye dyrere enn vanlig, samme med f.eks en sukkerfri sjokolade. Lever for det meste på kylling og kjøtt kjøpt i Sverige, og blir veldig ensformig måltider, fordi jeg ikek har råd til noe annet. Har ofte kyllingvinger til middag, og da bare det, ikek noe ved siden av. Til frokost kan jeg ha ingis bollerundstykker som jeg baker ofte, fordi dette er det eneste jeg kalrer å spise til frokost og lunsj. Kan steke meg egg og bacon innimeloom, så unne rmegd et noen få ganger. Kjøper bacon i Sverige. Egg er dyrt, og det er nå sagt at alle matvarer som egg, melkeprodukter som fløte, rømme og grønnsaker skal økes i pris fordi det er mindre av det i år.

Du som bor nær Sverige (det gjør jeg også :-)) Jeg pleier å kjøpe store pakker med fryste grønnsaker veldig billig der, og frukt er det jo ikke så farlig med.
Bær kan jeg også kjøpe i store pakninger i Sverige ganske billig (Fryst).

Om du ikke kjøper noe særlig av de dyrere tingene, som fiberhusk, JBK og sukkerfritt syltetøy, så sparer du jo også en del penger der, som du kan bruke på annet?

Og jeg tenker, hvis du vil ha noe muffins/bollelignende til frokost, hva meg eggemuffins? Det er mange som liker det. Du kan ha i mye godt der!
Og fløte og creme fraiche er jo mye billigere i Sverige, det pleier jeg å kjøpe der.

Det er klart det kan være en utfordring hvis lommeboka er slunken, men det går, med litt oppfinnsomhet og planlegging, trust me, det er prøvd ut!

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:38   #57
bevaremegvel
Medlem

bevaremegvel sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du kan jo heller forsøke deg på å få det dekket over ligningen, dvs at du kan bekrefte at du har over 9000 og noe i utgifter pga kostholdet/helsen, og du har jo legeerklæringen. Godt nok begrunnet og med denne erklæringen legger du det ved ligningen din

dette er ett godt råd, vi gjør dette hver år pga av sønns ekstrakostnader og det er gode penger å få igjen i juni
ank i tillegg vedtaket og se om det blir omgjort, så slipper du å angre på det i alle fall. en vet aldri, kanskje går det inn

masse lykke til, ikke gi deg med verdens beste kosthold. gjør som nerthus skriver og hev deg over dem som ikke ser tømmerstokken i eget øye men flisa i andres

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 23:40   #58
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Syns vel egentlig at denne tråden er i ferd med å ryke av langs kamakslingen. Det ene ordet tar det andre hos både den ene og den andre. F.eks nå skulle jeg til å tenne på alle pluggene fordi jeg syns ett tilsvar på mitt innlegg var ganske så frekt, men så ombestemte jeg meg.

Syns uansett TS burde prøve å søke på nytt om vedkommende virkelig mener at hun har en sak. Nevermind at jeg syns grunnlaget er tynt f.eks. Hva slags rolle spiller vel det? søk! Har ikke noe å tape! Men lag en grundig og veldokumentert søknad ja!

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 00:01   #59
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

syns vel ikke egg er dyrt jeg da ,, du får jo 18 first price egg for 27 kr på meny ,mulig det har stigi til 29 kr ,det er vel billig,,eller?
å siden du kan handle i Sverige ,, er det jo billig kjøttdeig,, koteletter, kyllingfile,ost, frosne grønnsaker , pålegg i alle mulig kjøtt er vel også billig
å dette er jo egentligh varer du kan få på tilbud i norge også
å sukkerfri sjokolade er vel også billigere ,men det er jo ikke mat

men om legen din mener du burde få stønad ,, så klag på avslaget,,men tror som mange andre her at du nok ikke får ,, fordi fedme ikke blir regnet som en relatert sykdom ,,,jeg syns den er en sykdom ,men hva du å jeg å andre mener teller lite i det offentlige

Sist redigert av arkine : 19-05-11 kl 00:09.
arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 07:15   #60
Dolly
Seniormedlem

Dolly sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 42
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Jeg vart muligens krass i innlegget mitt, men det var mest for å få deg til å innse at det er ikke dyrt, hvis du ikke vil det skal være det. Og du kan ikke tenke sånn som du skrev i hovedinnlegget at om du ikke får grunnstønad kommer du til å dø av fedme.. Det er isåfall ditt valg å backe ut for du får litt kritikk! I stedet burde du tatt det til deg og sett at du er ikke alene, vi andre klarer det, så hvorfor skal ikke du, alle har samme utgangspunkt, vi har mulighet til å spise den samme maten, være like sterke.
Det jeg prøver å si er at du trenger ikke gi opp om du får litt kritikk, du kan heller ta det med deg på veien, å se at vi er mange i samme båt, som ikke får stønad men klarer det likevel..

Du kan heller dø av fedme, hvis du gir opp, går tilbake til gamle vaner og tenker sånn som du gjør..

Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 07:23   #61
Glorfinia
Medlem

Glorfinia sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av rut311, her.

Men vet du hva, jeg blir nesten like sint over å lese TS`s innlegg... Ikke pga avslag, men pga høge forventninger til staten, på noe som ikke har grunnlag og hold.
Jeg er sykmeldt student, og lever lavkarbo pga overvekt. Vi som er sykmeldte i studiesituasjon har ikke rett på noe som helst.
Men jeg klarer det. Har ikke sprukket en eneste gang på et år, og har heller ikke gått sulten! Og jeg har gått ned 20 kg!

Det handler om prioriteringer.

Muligens litt offtopic, men du har flere muligheter som sykemeldt student. Du kan få sykestipend for noe sånt som inntil fire måneder etter du ble syk. Etter en viss tid kan du også få arbeidsavklaringspenger. Hvor kjapt, kommer an på hvor gammel du er. I en eventuell mellomtid kan sosialkontoret være en mulighet.

Det er faktisk meninga at folk skal kunne få endene til å møtes her i landet, uansett situasjon. Norge er en velferdsstat.

Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 08:48   #62
BitTorres
Seniormedlem

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Jeg vart muligens krass i innlegget mitt, men det var mest for å få deg til å innse at det er ikke dyrt, hvis du ikke vil det skal være det. Og du kan ikke tenke sånn som du skrev i hovedinnlegget at om du ikke får grunnstønad kommer du til å dø av fedme.. Det er isåfall ditt valg å backe ut for du får litt kritikk! I stedet burde du tatt det til deg og sett at du er ikke alene, vi andre klarer det, så hvorfor skal ikke du, alle har samme utgangspunkt, vi har mulighet til å spise den samme maten, være like sterke.
Det jeg prøver å si er at du trenger ikke gi opp om du får litt kritikk, du kan heller ta det med deg på veien, å se at vi er mange i samme båt, som ikke får stønad men klarer det likevel..

Du kan heller dø av fedme, hvis du gir opp, går tilbake til gamle vaner og tenker sånn som du gjør..

Mulig at jeg også er krass, men jeg stiller meg bak deg i denne. Lavkarbo skal ikke være dyrt, og vi skal ikke ha stønad for å spise lavkarbo. Da blir vi jo "de derre folka som må ha stønad for å spise". Not good at all.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 08:56   #63
KiNo
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
KiNo er på en erverdig vei

Simpfan - det er en ting til som må sies. Jeg har lest mange av dine tidligere innlegg, og veldig mange av dem går på ting man kan kjøpe på nettet som spesielle bakeblandinger og sjokolade. Ikke bruk penger på slikt! Det er dyrt og unødvendig, og du kan få masser av grønnsaker for de pengene stedetfor!

Og ikke gi opp - det blir bare dumt og sutrete. Du har lagt ut en innlegg, og fått ærlige tilbakemeldinger. Er det ikke det vi vil ha da?

KiNo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:21   #64
Dolsi
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Næmmen - ikke la fremmedes kommentarer på et åpent forum få deg til å SLUTTE med lavkarbo da! Hev deg over det og gjør det som er riktig for deg. Det er jo mange som har gitt deg råd om å klage, og hvordan du evt kan gå fram for å få dette i orden Når man velger og legge ut innlegg på et åpent forum - må man nesten forvente og få både positive og negative tilbakemeldinger på innlegget sitt - forhold deg til de som støtter deg og ignorer resten

Det er ikke så lett å få trekke fra fordyret kost på skatten heller.
Pga jeg er vektoperert så prøvde jeg et år.
Hadde legeattest og skrev et brev om hva og hvordan jeg skulle spise.
Bla bare rene produkter som kyllingfilet osv.
Fikk avslag med begrunnelse av at jeg spiste slik folk flest bør gjøre

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 09:30   #65
arkine
Seniormedlem

arkine sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 71
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Det er ikke så lett å få trekke fra fordyret kost på skatten heller.
Pga jeg er vektoperert så prøvde jeg et år.
Hadde legeattest og skrev et brev om hva og hvordan jeg skulle spise.
Bla bare rene produkter som kyllingfilet osv.
Fikk avslag med begrunnelse av at jeg spiste slik folk flest bør gjøre

jeg e rogså vektoperert ,å ser at flere mener de får et fordyret kosthold,
vel i mitt tilfelle så spiser jeg jo minimalt av hva jeg gjorde før ,så matbudsjettet blir jo langt billigere enn før ,,kjøper jeg en fjordland ,har jeg middag i tre dager,,(

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:09   #66
Lil@
Medlem

Lil@ sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Lil@ har en fantastisk aura rundt segLil@ har en fantastisk aura rundt seg

Hadde blitt overrasket om man fikk det godkjent til lavkarbo-mat, her i kommunen får man ikke ved melk og egg allergi en gang.. og da snakker vi at kostholdet begynner å bli komplisert..

Gammel 19-05-11, 14:39   #67
Antoinette6
Seniormedlem

Antoinette6 sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Asker
Alder: 65
Antoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastiskAntoinette6 er bare helt fantastisk

Akkja, sann

Kristin_B er best
Antoinette6 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 16:34   #68
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Rema 1000 har faktisk bla proteinpulver fra proteinfabrikken.
Coop har også proteinpulver fra proteinfabrikken.

Var på bytur i dag og jaggu meg hadde de ikke 40% rabatt på proteinpulver fra proteinfabrikken!!! Kjøpte denne jeg med 1.4 karber pr servering.

Jeg fikk dessuten snakket med en kar fra proteinfabrikken og han sa at Rema 1000 er i forhandlinger med dem på nytt igjen om utvidet sortiment. OG billigere.

Gammel 19-05-11, 16:38   #69
Timiane
Seniormedlem

Timiane sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Var på bytur i dag og jaggu meg hadde de ikke 40% rabatt på proteinpulver fra proteinfabrikken!!! Kjøpte denne jeg med 1.4 karber pr servering.

Jeg fikk dessuten snakket med en kar fra proteinfabrikken og han sa at Rema 1000 er i forhandlinger med dem på nytt igjen om utvidet sortiment. OG billigere.

Hvor var dette? I Oslo?

Gammel 19-05-11, 16:39   #70
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Snopsy, her.

Hvor var dette? I Oslo?

Nope, nordpå....

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.