Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-08-11, 00:06   #51
krokodillen
Medlem

krokodillen sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Begge mine har mislikt tannpuss en lang periode, minstejenta er ikke så glad i det ennå.

Vi har prøvd diverse, mye er allerede nevnt.

Denne varianten har vi hatt hell med: La et eller annet kosedyr eller lekefigur "pusse" tennene. Litt mer styr enn å bare holde tannbørsten, men langt mindre styr enn gråtende barn. Barna har fått velge hva som skal "pusse" tennene selv, og valgene har vært relativt kreative iblant (selv stueveggen og tørkestativet har "pusset" tennene ).

Vi har alltid klart å få en kjapp puss over alle tannflater, om enn bare en gang. Har tilogmed kilt barnet litt for å slippe til de siste tennene.

Å få skylle og spytte i vasken fungerer som belønning på minstejenta for tida, hun blir to år til høsten.

Men det er en fase! Eldstejenta var også sånn, og det er lenge siden nå. Tannpussen har vært en lek for henne i flere år nå.

Å knipe i kinn og slikt gjør vi ikke. Tennene til eldstejenta var helt perfekte på kontroll hos tannpleier uansett.

Vi fikk forresten som råd fra tannpleier å pusse over tennene til større barn med tannpasta for voksne iblant, den er sterkere og tar belegg bedre. Men det hadde jeg ikke gjort før barnet klarer å spytte og skylle.

Fluortabletter har vi aldri gitt, for det er tilsatt i tannkremen vi bruker. Ingen vits i å gi dobbelt opp.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 06:52   #52
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Smart løsning, krokodillen
Det er godt å høre at det er flere som har hatt problemer med tannpussen i denne alderen. Da er det vel bare en fase han går gjennom.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 07:29   #53
Imp
Seniormedlem

Imp sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 47
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Han skjønner.
Han bestemmer nå situasjonen.

Sorry, men at en 13måneder skjønner det, er ikke selvfølgelig. Ingen av mine ville skjønt det i den alderen. Så det syns jeg ikke er riktig av deg å si.

Jeg har også en på 15 mnd som er vanskelig å pusse tennene til. Å klype kinnene er sikkert en mulighet, men det er vondt, altså. Prøv å la noen klype kinnene deres selv, så ser dere.

Det som fungerer best her, er å legge ham ned på stellebordet, og skikkelig tulletøyse. "Nåååå kommer mamma med tannbørsten a boooooof!" og pusse raskt frem og tilbake mens han ler. Og flere ganger. Kile litt. Synging fungerer heller ikke her.

Jeg er enig i at tannpussen er viktig, men jeg er sterk motstander av tvang.

Håper det går bedre snart Cyan!

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!

Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 07:44   #54
Cyan
Supermoderator

Cyan sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 45
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Jeg tror absolutt ikke at han skjønner det eller er i stand til å tenke eller forstå at han bestemmer noen som helst situasjon. Han er nok bare nå for tiden mer opptatt av andre ting enn å f.eks. pusse tennene. Han har jo hatt perioder hvor han syns det var kjempestas å pusse tennene, men det er akkurat som om det har mistet nyhetens interesse.

For vår del gjelder det nok for det første at vi må lære oss å slappe litt mer av i tannpussesituasjonen. Og så må vi finne den rette avledningsmanøveren .

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 09:11   #55
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Jeg har også en på 15 mnd som er vanskelig å pusse tennene til. Å klype kinnene er sikkert en mulighet, men det er vondt, altså. Prøv å la noen klype kinnene deres selv, så ser dere.

Nå tror jeg du misforstår hva vi mener med å klype i kinnene, vi klyper jo selvfølgelig ikke barnet! Man presser bare kinnene lett inn på hver side av munnen slik at munnen åpner seg som en loddrett "spalte" og man får lurt tannbørsten inn.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matpakke til 3-åring som ikke liker brød! Kamelen Ketolysekuren 5 07-10-10 12:00
2 åring som ikke liker middag/kjøtt Dolly Generell ernæringsdebatt 17 18-03-07 12:37
Hull i tennene av søtstoff? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 06-06-05 23:22
sjokolade bra for tennene! :-D volcanus Generell ernæringsdebatt 2 12-10-04 13:12
Vi skal pusse opp Anitra Generell diskusjon 0 24-03-04 17:20

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:58.