Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-08-11, 08:31   #1
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Er det noen som har noen råd å gi meg?

Vi sliter med åf å pusset tennene til sønnen vår på 13 måneder. VI har prøvd "alt":

- Ulike tannbørster (også sånn silikonsak som man setter på fingerern)
- Ulike tannkremer
- La han holde børsten selv
- Se på TV og ikke se på TV mens vi pusser
- På stellebordet, i stolen, stående etc.
- Prøver å gjøre det til en lek med synging og tulling, også prøvd å ikke gjøre så mye ut av det

Det eneste vi føler vi ikke har prøvd er å tvinge ham til å pusse dem, men det tror vi bare vil gjøre vondt verre. Dessuten virker det så brutalt å skulle gjøre det, så det er vi heller ikke villige til å prøve.

Enkelte ganger tror vi at vi har funnet løsningen, men det varer bare i noen få dager og så er det tannpussenekt igjen. Nå har det gått flere uker uten at vi har fått pusset tennene skikkelig. Vi er heldige om vi får til et drag over et par av dem Vi passer på at han drikker mye vann etter måltidene slik at han får skylt skikkelig (er ikke sikkert det har noen effekt i det hele tatt, men vi innbiller oss at det er bedre enn ingenting?), og han får alltid litt tannkrem inn i munnen i forsøkene våre.

Vi har spurt helsesøster om vi bør bruke fluortablett (f.eks. løse den opp i vann?), men det sa hun nei til fordi han kom ti å svelge det. Men fluortabletter er vel ment for å svelges, vel? Ellers sa hun bare at vi ikke måtte tvinge ham, men prøve å gjøre det til en lek, noe vi da selvsagt prøver på hele tiden.

Så er det noen som har noen råd, eller som vet om det har noen hensikt å starte med fluortablett? Har googlet, men rådene angående fluor er jo så sprikende ...

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:41   #2
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Nei, fluortabletten skal suttes på til den er oppløst Jeg har ingen råd, for jeg får heller som oftest ikke pusse tenna til Emma-Sophie. Faren får heldigvis alltid lov. Det var verre når hun var rundt ett altså, så er kanskje bare en fase?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:44   #3
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Vi har iallefall hatt stor suksess med fluortabletten, en liten "premie" hvis hun pusser tenna sine Hun er alltid villig til å pusse tenna hvis hun får "namnam" etterpå, men ikke sikkert gutten din er like lettlurt, hehe. Ellers ser jeg at dere har prøvd det meste, så har egentlig ingen andre gode råd nei!

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:44   #4
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Du må faktisk bare gjøre det. Det blir krangling en uke, men så blir det bedre. Husk ungen er bare et år, hvordan skal det da bli med alt det andre hun ikke vil når hun er større og sterkere? Hun er ikke sjefen.

Ellers kan du ta en tynn klut med tannpasta på (kjøp barnetannpasta med gyselig barnesmak) og ta det på en finger og puss med den. Du trenger bare å gå over alle flatene, tre minutt blir tull. Vår tulle får stå ved vasken med tannkosten og tynt rennende vann og søle i vei en stund, så går vi over selv. Hun synes at tannpasta er så nam at vi må gjemme den høyt!

Tannfrembrudd er vondt så det kan være at det plager henne også. Men pusses skal det.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:46   #5
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Sitat:

Nei, fluortabletten skal suttes på til den er oppløst Jeg har ingen råd, for jeg får heller som oftest ikke pusse tenna til Emma-Sophie. Faren får heldigvis alltid lov. Det var verre når hun var rundt ett altså, så er kanskje bare en fase?

Ok ... en ettåring vil jo selvsagt ikke skjønne at en fluortablett skal suttes på, nei Håper at det bare er en fase, men da er det en fase som har vart siden han fikk sin første tann (med gode perioder innimellom)

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:51   #6
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Du må faktisk bare gjøre det. Det blir krangling en uke, men så blir det bedre. Husk ungen er bare et år, hvordan skal det da bli med alt det andre hun ikke vil når hun er større og sterkere? Hun er ikke sjefen.

Ellers kan du ta en tynn klut med tannpasta på (kjøp barnetannpasta med gyselig barnesmak) og ta det på en finger og puss med den. Du trenger bare å gå over alle flatene, tre minutt blir tull. Vår tulle får stå ved vasken med tannkosten og tynt rennende vann og søle i vei en stund, så går vi over selv. Hun synes at tannpasta er så nam at vi må gjemme den høyt!

Tannfrembrudd er vondt så det kan være at det plager henne også. Men pusses skal det.

Han får jo ikke slippe alt det han ikke vil (eller gjøre alt det han vil ...), men akkurat det med å tvinge frem en tannpuss syns vi virker så brutalt. Da må man jo tvinge opp munnen med makt for å pusse dem liksom

Det eneste som har funket over en lengre periode enn bare noen få dager var da han fikk holde i børsten selv, men det fungerer desverre ikke lengre.

Takk for kluttipset. Det skal vi prøve. Vi har prøvd med en silikonbørste som man tar på fingeren, så det er jo noe lignende. men skal definitivt prøve med en klut

Tannfrembrudd er det ikke nå.

ps: Det er forresten en gutt vi har

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:55   #7
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Det gikk fort i svingen, gutt ja. Det funker faktisk å knipe opp kinnene, fortell at du kniper og så gjør du det. Det tar maks tre dager der han får alternativet knipe eller ikke. Det er mye i verden som ungene må tvinges til, og tannpuss er ikke et alternativ som er fint å unngå. Å borre hull eller trekke tenner på en treåring, DET kan være traumatisk det... Ungen må da faktisk ha beroligende...

Det skal sies at foreldrene mine begge er tannleger, mutt var skoletannlege i førti år...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:58   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Enig med Megvel.
Tannpuss (i en eller annen form) er ikke noe barna skal kunne "velge bort".

Å la et barn få dårlige tannpussevaner er større barnemishandling enn å måtte tvinge igjennom tannpuss i en uke eller to.

Lykke til :-)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:26   #9
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Helt enig med Megvel - tannpussen er en av de tingene mamma og pappa bestemmer over og den skal gjøres - to ganger om dagen. Sånn er det bare.

Still deg bak gutten og klem kinnene hans sammen så han åpner munnen og puss i full fart. Spiller egentlig ikke så stor rolle om du får pusset grundig på alle små tenner i begynnelsen, men at han lærer at dette er en fast rutine, morgen og kveld. Puss dine egne samtidig så han ser at også voksne gjør dette. Jeg husker ikke når mine begynte med fluortablett, men hvis han tygger den så er det vel ikke noe i veien med å begynne nå? Som en liten belønning etter tannpussen, den med banansmak faller best i smak her i huset.

Han vil sikkert protestere og hyle og skrike, da sier du bare vennlig, men bestemt at "jeg skjønner at du synes dette er ubehagelig, men vi må pusse tennene" og fortsetter til du er ferdig. Det er mulig du og pappan synes det er ubehagelig å presse gutten til dette, men jeg skal love deg at det vil føles mye verre å komme til tannlegen med ham som 3-åring for å trekke tenner med hull i...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:27   #10
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Ja, jeg skjønner jo hva dere sier og ser tegninga, og hull i tennene vil vi ikke ha (og derfor begynner vi jo blie en smule desperate). Men jeg tror dere glemmer at han bare er 13 måneder ..? Han vil vel ikke skjønne hvorfor? Vi innbiller oss at det kanskje bare vil gjøre vondt verre og at han i hvert fall ikke vil bli mer velvillig om man tvinger gjennom noe på den måten, men godt mulig vi tar helt feil. Men helsesøstre og brosjyrer og alle disse fagpersonene som skal gi oss råd sier at vi for all del ikke må tvinge gjennom en tannpuss, men gjøre det til en lek (lett for dem å si ).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:31   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Han skjønner.
Han bestemmer nå situasjonen.

For å sette det på spissen : Jeg observerte en trettenåring og en far på legevakten nylig. Trettenåringen hadde helt vann fra vannkokeren på låret sitt. Han "ville ikke" kjøles ned i dusjen sa pappan, så derfor slapp. Dermed gikk de fra en enkel første eller andregrads forbrenning til en alvorlig tredjegrads... Du skulle sett blikkene fra sykepleieren...

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:33   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Det var da veldig satt på spissen

Men vi skal prøve med en klut, og om det blir helt krise får vi bare tvinge ham da ...

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:38   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det var da veldig satt på spissen

Men vi skal prøve med en klut, og om det blir helt krise får vi bare tvinge ham da ...

Jeg kjenner en liten tass som nektet å slutte med bleie og smokk og foreldrene lot ham holde på med begge deler til han var over 4 år - de er nemlig av den oppfatning av at barnet selv skal finne ut når det er på tide å gjøre ting.

De har litt å se frem til når ungene der kommer i tenårene tenker jeg da...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:47   #14
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Nå syns jeg vel det er litt forskjell på å være fullstendige pushovere og å la barnet bestemme alt, til å ville prøve alle mulige andre metoder for å få til tannpuss før man må gå fysisk til verks å presse opp munnen og tvinge en børste inn i den

Men MegVel: Du som har tannlegeforeldre vet sikkert dette. Hvor bra pussing er bra nok? Til nå så får vi jo bare litt tannkrem inn i munnen hans, og så får vi dratt over kjapt en gang på noen tenner kanskje ved annenhver tannpuss. Dette er jo ikke godt nok, men er det mye mer enn det som skal til? Hva om vi ikke kommer til bak tennene?

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:56   #15
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Kjære vene, for noen skrekkelige sammenligninger dere drar da? Skjerp dere, sier jeg bare!
Et barn overlever helt fint om man ikke får til tannpussen når han er ett år. Og om foreldrene nekter å tvinge han til tannpuss, er dette faktisk en veldig bra måte å møte barnas behov på spør du meg. Han får jo ikke 3. grads forbrenning av den grunnen! Jeg er veldig imot tvang, og det grøsser i meg å lese tipsene deres, stå bak en ett-åring, knipe opp kinnene og tvinges til tannpuss? Hjelpes.... Om ikke dette fører til negative assosiasjoner ang tannpussing så vet ikke jeg.
Min jente nektet også å pusse tennene sine da hun var ett år. Ok, vi prøvde jo, men hun nektet plent. Så vi avventet, tok den fram i ny og ne, nå er hun to år og det er ingen problemer med å pusse dem mer.
Ikke har hun hull i tennene, og jeg tror faktisk at vi unngår 3. grads forbrenning om hun en gang brenner seg.... Det vi var og er nøye på, er at hun ikke spiste søtt i den tiden.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:59   #16
vibsen
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 95
vibsen er ny på veien

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Jeg ville ikke tvunget ham fysisk før jeg evt. var helt nødt. Har dere prøvd å vente ham ut? Litt avhengig av hvor mye språk han skjønner har jeg god erfaring med å si "vi skal ... (feks lese eller annen hyggelig ting) så fort du er ferdig med å pusse tenner", og deretter holde dem på stedet til de faktisk har pusset, og gjerne gjøre det litt kjedelig der. Det krever jo at man har større utholdenhet og vet at man kan gjennomføre, men kan være vellykket i en del sammenhenger.

En annen ting jeg ville vurdert, var belønningssystem av et eller annet slag. Enten i form av tegnøkonomi (samle klistremerker for å få belønning) eller direkte belønning (men ikke noe å spise, selvsagt). Litt avhengig av hvordan barnet er, kan bare det å klistre opp fine klistremerker være belønning nok (altså det som normalt bare ville vært markeringen av tegnøkonomien).

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:02   #17
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Takk for støtten, Vibeke. Som jeg har prøvd å si så ønsker vi ikke å tvinge ham til det fordi vi er redd for at det vil gi ham negative assosiasjoner. Men om det finnes noen smarte metoder som vi ikke har prøvd vil jeg gjerne ha det Og så lurer jeg jo som sagt på hvor bra er bra nok når de er så små. Og for å nevne det, han spiser selvsagt ikke noe søtt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:08   #18
Dolly
Seniormedlem
 
Dolly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Klepp Stasjon
Alder: 41
Innlegg: 645
Dolly har en fantastisk aura rundt segDolly har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Eldstejenta mi var sånn

Men jeg er livredd for å ikke pusse tennene så det ble tvang, det gikk ikke lenge før hun innsåg at det var vi som bestemte over tannpussen og hun slutta å være vrang og gapte frivillig opp munnen for tannpussen

men når hun hylte hadde hun munnen åpen og jeg pusset og hvis dun hadde den lukket holdt jeg den åpen og pusset.. Så skrøt jeg veldig og sa hun var flink når vi var ferdig... Det gikk fort over iallefall maks en uke hvis det va så lenge engang

Helsesøster rådet meg til å gjøre dette da... Det er snakk om mindre enn ett minutt... Og de er smartere enn man tror og lærer fort at man kan bruke tannpussnekt til å oppnå andre ting..

Minsta mi er 3 år nå og har noen ganger ikke lyst å pusse tennene eller pusse selv, og da sier jeg at hun enten kan gape fint opp og samarbeide eller så må jeg holde henne fast å få pusset..


Sist redigert av Dolly : 03-08-11 kl 10:14.
Dolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 100-150 karb og 1500-1600kcal Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:09   #19
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Den som ikke vil den skal! Når det gjelder tannpuss hvertfall

Her er det ofte gråt og låt, men det er ikke ekte angst for tannpuss. Men de slipper ikke unna.

Så får vi håpe at de ikke slutter å pusse tennene når de er voksne pga av traumer fra da de var små...



Lykke til, det skal ikke være lett..

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:10   #20
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av Dolly, her.

Eldstejenta mi var sånn

Men jeg er livredd for å ikke pusse tennene så det ble tvang, det gikk ikke lenge før hun innsåg at det var vi som bestemte over tannpussen og hun slutta å være vrang...

men når hun hylte hadde hun munnen åpen og jeg pusset og hvis dun hadde den lukket holdt jeg den åpen og pusset.. Så skrøt jeg veldig og sa hun var flink når vi var ferdig... Det gikk fort over iallefall

Når de demonstrerer og skriker så blir jeg egentlig veldig fornøyd med resultatet. For når munnen er åpen kommer man jo skikkelig til overalt
Uff...

__________________
Min dagbok.



manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:12   #21
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Med riktig kosthold behøver man ikke pusse tennene for å unngå karies.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:13   #22
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Opprinnelig lagt inn av vibsen, her.

Jeg ville ikke tvunget ham fysisk før jeg evt. var helt nødt. Har dere prøvd å vente ham ut? Litt avhengig av hvor mye språk han skjønner har jeg god erfaring med å si "vi skal ... (feks lese eller annen hyggelig ting) så fort du er ferdig med å pusse tenner", og deretter holde dem på stedet til de faktisk har pusset, og gjerne gjøre det litt kjedelig der. Det krever jo at man har større utholdenhet og vet at man kan gjennomføre, men kan være vellykket i en del sammenhenger.

En annen ting jeg ville vurdert, var belønningssystem av et eller annet slag. Enten i form av tegnøkonomi (samle klistremerker for å få belønning) eller direkte belønning (men ikke noe å spise, selvsagt). Litt avhengig av hvordan barnet er, kan bare det å klistre opp fine klistremerker være belønning nok (altså det som normalt bare ville vært markeringen av tegnøkonomien).

Han er nok for liten til å forstå eller ha glede av et slikt belønningssystem. Han skjønner ikke så mye språk enda, men han har jo begynt å skjønne hva han får lov til og ikke så kanskje han er "smartere" enn vi tror Det vi faktisk ikke har prøvd er å pusse tennene stående foran vasken. Og der inne er jo ikke alle de tingene som han sysn er morsomme å holde på med. Han bruker ikke å ha roa i seg til å hverken stå eller sitte rolig, men dette kan vi jo faktisk forsøke. Takk for innspillet, vibsen

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:18   #23
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Du kan kanskje ha to tannbørster? En han kan bruke og ta under rennende vann, og en dere pusser med? Snuppa her elsker (også da hun var så liten) å leke med vann.
Og kula har et godt poeng

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:22   #24
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Han liker å leke med vann, så det var ikke så dumt forslag, nei

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 10:25   #25
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Får ikke pusse tennene til min 1-åring

Også synger vi fast to sanger:
Puss puss så får du en suss
puss så får du en suss
Med børste og vann, hver eneste tann,
Puss så får du en suss


Også den andre - det blir ikke hull i en tann som er ren, og tennene de pusser vi jo en etter en, og godteri spiser vi bare til fest, sånn en dag i uka er best!
Det er FLAUT, det er FLAUT det er FLAUT FLAUT FLAUT å bare kunne spise graut.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matpakke til 3-åring som ikke liker brød! Kamelen Ketolysekuren 5 07-10-10 12:00
2 åring som ikke liker middag/kjøtt Dolly Generell ernæringsdebatt 17 18-03-07 12:37
Hull i tennene av søtstoff? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 5 06-06-05 23:22
sjokolade bra for tennene! :-D volcanus Generell ernæringsdebatt 2 12-10-04 13:12
Vi skal pusse opp Anitra Generell diskusjon 0 24-03-04 17:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no