Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 31-08-11, 11:53   #9801
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

En håndarbeidsrelatert fråga: Jeg skal strikke denne. Begynte på den en gang før, i medium, og den ble for stor (tross at strikkefastheten stemte ...), så jeg bare rekte den opp, og det ble ikke noe mer med det.
Jeg skal begynne på den igjen nå, men da lurer jeg litt på ... Jeg har lange, (men tynne) armer, og selv om jeg ikke er så lang i ryggen, så foretrekker jeg at gensere minst rekker meg til ca hoftene ... Så ... Vil det være gjennomførbart å strikke den i maskeantall som small, men felle/øke etc som om den skulle vært i medium eller large (hvor jeg antar at lengden både i bolen og ermene stemmer på meg)? Eller blir det bare krøll?

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 31-08-11, 12:16   #9802
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Hvis det er noen steder på genseren hvor det ikke felles/økes på bolen eller ermene, så ville jeg heller ha forlenget det feltet. Om du skjønner...Hvis ikke så ville jeg ha strikket en omgang eller to her og der mellom fellingene/økningene for å strekke en S- genser...See?
Hvor mange omganger i mellom kan du regne ut ved å se hvor mye lenger ermer/bole du vil ha...

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP
Gammel 31-08-11, 12:21   #9803
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anne, her.

Hvis det er noen steder på genseren hvor det ikke felles/økes på bolen eller ermene, så ville jeg heller ha forlenget det feltet. Om du skjønner...Hvis ikke så ville jeg ha strikket en omgang eller to her og der mellom fellingene/økningene for å strekke en S- genser...See?
Hvor mange omganger i mellom kan du regne ut ved å se hvor mye lenger ermer/bole du vil ha...

Som det står i oppskrifta så går det på cm, og ikke på antall pinner. På ermene så er det jo faktisk kortere til økning på de store størrelsene kontra de mindre ... Det har vel sikkert en logikk jeg ikke klarer å innta. Men det felles/økes ellers jevnt uten særlige opphold noen steder. Ermestørrelsen i small (altså fra der man begynner bærestykket og ermer og bole strikkes sammen) er jo stort nok. Hmmm ... Så vanskelig det skulle være, da!

Nå tenker jeg høyt, men jeg ser jo f.eks at det fint går an å øke i bolen for hver 7. cm i stedet for 4,5. Men når det kommer til ermene er jeg mer usikker.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 31-08-11, 13:00   #9804
Nysgjerrig nok
Medlem

Nysgjerrig nok sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Hovedstaden
Nysgjerrig nok er på en erverdig vei

Noen som vet noe om glukosesirup, ift lavkaro?
Lurt eller ikke lurt?

Ser at melkeproduktet i kaffemaskinen på jobben inneholder glukosesirup og ble plutselig i tvil om det er ok å få i seg eller ikke....

Nysgjerrig nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 31-08-11, 13:13   #9805
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok, her.

Noen som vet noe om glukosesirup, ift lavkaro?
Lurt eller ikke lurt?

Ser at melkeproduktet i kaffemaskinen på jobben inneholder glukosesirup og ble plutselig i tvil om det er ok å få i seg eller ikke....

Glukosesirup er ikke lurt. Det er et sukker. Men det kommer jo an på mengdene da. Er de mikroskopiske betyr det kanskje mindre.

Gammel 31-08-11, 14:04   #9806
vibsen
Medlem

vibsen er ny på veien

Er det noen som har en god forklaring på at jeg nå har gått ned i vekt, men opp i cm et par steder? Tidligere har jeg gått ned i cm mens vekten har stått stille. Det kjennes ikke ut som jeg har mye vann, men kan det være lokale vannansamlinger feks?

vibsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo under 50 g kh pr dag
Gammel 31-08-11, 14:16   #9807
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av vibsen, her.

Er det noen som har en god forklaring på at jeg nå har gått ned i vekt, men opp i cm et par steder? Tidligere har jeg gått ned i cm mens vekten har stått stille. Det kjennes ikke ut som jeg har mye vann, men kan det være lokale vannansamlinger feks?

Hvor er det disse cm'ene har kommet? Hos meg ser jeg væske best på anklene, men kjenner den også andre steder.

På magen er cm veldig dagsavhengig (oppblåst/mat/væske) ... ellers er de stort sett stabile - og da jeg gikk ned gikk det i rykk og napp - ujevnt fordelt.

Gammel 31-08-11, 14:48   #9808
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Tema: barn på ca 2 år.(jente)

1. Når skal de helst ha sluttet å sove på dagen?
2. Når skal de helst slutte med bleier?
3. Når bør de helst flytte ut av sprinkelsenga?
4. Er det normalt at de får en slik en seperasjonsangst ved barnehagelevering rundt den alderen, når de aldri har hatt det før, eller er det noe jeg gjør galt? Dette har begynt samtidig som "selvstendighetsalderen" aka trassalderen begynte
4.5: hva kan jeg gjøre for å gjøre denne perioden i hennes utvikling best mulig for henne? Synes liksom det virker så slitsomt og stressende og måtte protestere så mye..
5. Når bør de slutte med smokk? Bør det skje gradvis? Hun er liksom ikke sånn suuuper avhengig av den, men veldig god å ha når hun sover og sånt da..
6. Når hun er størrelse 86 nå, hva kan jeg regne med at hun er neste vinter?

Gammel 31-08-11, 14:48   #9809
vibsen
Medlem

vibsen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Hvor er det disse cm'ene har kommet? Hos meg ser jeg væske best på anklene, men kjenner den også andre steder.

På magen er cm veldig dagsavhengig (oppblåst/mat/væske) ... ellers er de stort sett stabile - og da jeg gikk ned gikk det i rykk og napp - ujevnt fordelt.

Det ene låret og den andre leggen. Alt annet er ca. stabilt. Det er første gangen jeg opplever å gå opp i cm bortsett fra i sommer hvor jeg var en ballong når det var på det varmeste. Men da var det logisk og forståelig.

Gammel 31-08-11, 14:58   #9810
vibsen
Medlem

vibsen er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Tema: barn på ca 2 år.(jente)

1. Når skal de helst ha sluttet å sove på dagen?
2. Når skal de helst slutte med bleier?
3. Når bør de helst flytte ut av sprinkelsenga?
4. Er det normalt at de får en slik en seperasjonsangst ved barnehagelevering rundt den alderen, når de aldri har hatt det før, eller er det noe jeg gjør galt? Dette har begynt samtidig som "selvstendighetsalderen" aka trassalderen begynte
5. Når bør de slutte med smokk? Bør det skje gradvis? Hun er liksom ikke sånn suuuper avhengig av den, men veldig god å ha når hun sover og sånt da..
6. Når hun er størrelse 86 nå, hva kan jeg regne med at hun er neste vinter?

Min mening:
1-3: Når de er klare. Ingen sover uansett i sprinkelseng eller går med bleier når de er konfirmert
4. Ja, det er veldig vanlig. Økt selvstendighet gir også en økt forståelse for at andre også er egne individer og gjør at de kan bli mer engstelige for atskillelse for en periode. Det viktigste er å ivareta barnet, men uten å dra avskjedene ut i tid. Gå fort og greit som du alltid har gjort, men sørg for at hun blir ivaretatt i barnehagen.
5. Når de er klare. Noen få trenger litt mer press for å slutte etter hvert, men de fleste slutter greit når de er klare for det. Så lenge de ikke bruker smokk 24/7 er det ikke noe problem i forhold til tenner osv.

Gammel 31-08-11, 15:00   #9811
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Min mening:
1-3: Når de er klare. Ingen sover uansett i sprinkelseng eller går med bleier når de er konfirmert
4. Ja, det er veldig vanlig. Økt selvstendighet gir også en økt forståelse for at andre også er egne individer og gjør at de kan bli mer engstelige for atskillelse for en periode. Det viktigste er å ivareta barnet, men uten å dra avskjedene ut i tid. Gå fort og greit som du alltid har gjort, men sørg for at hun blir ivaretatt i barnehagen.
5. Når de er klare. Noen få trenger litt mer press for å slutte etter hvert, men de fleste slutter greit når de er klare for det. Så lenge de ikke bruker smokk 24/7 er det ikke noe problem i forhold til tenner osv.

Takk for fine svar Jeg har tenkt dette selv, men er ikke bare til å stole på sin egen magefølelse alltid

Gammel 31-08-11, 15:05   #9812
vibsen
Medlem

vibsen er ny på veien

Takk for fine svar Jeg har tenkt dette selv, men er ikke bare til å stole på sin egen magefølelse alltid

Jeg vet det . Jeg synes generelt det er kan være altfor mye press på barn i forhold til hvor fort de skal bli store og prestere på sånt. Jeg tror det er lurt å la dem være små så lenge de trenger det, og heller øve mildt press når man merker at de er klare for større utfordringer.

Gammel 31-08-11, 15:08   #9813
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Prøver å ta det gradvis.. Sånn som med smokken. Før hadde hun den jo 24/7, så sluttet vi å ha den når hun er opptatt med å leke og helt andre ting her hjemme og i barnehagen. Så får hun den når hun tar seg en lur. Det neste steget er kanskje å få henne til å sove luren uten smokk, tenker jeg..

Heldigvis er Jesper Juul på vei i posten mtp selvstendighetsalderen

Gammel 31-08-11, 15:10   #9814
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Det ene låret og den andre leggen. Alt annet er ca. stabilt. Det er første gangen jeg opplever å gå opp i cm bortsett fra i sommer hvor jeg var en ballong når det var på det varmeste. Men da var det logisk og forståelig.

For min del er væskesamling forbundet med mel. Har aldri lagt merke til om det skjer jevnt/ujevnt.

Noen andre ideer har jeg vel egentlig ikke. Jeg hadde nok gått meg en lengre tur og så målt igjen (fordi blodomløpet vil jevnfordele ev. væske og kanskje også sette igang de-væsking).

Gammel 31-08-11, 15:26   #9815
vibsen
Medlem

vibsen er ny på veien

Prøver å ta det gradvis.. Sånn som med smokken. Før hadde hun den jo 24/7, så sluttet vi å ha den når hun er opptatt med å leke og helt andre ting her hjemme og i barnehagen. Så får hun den når hun tar seg en lur. Det neste steget er kanskje å få henne til å sove luren uten smokk, tenker jeg..

Heldigvis er Jesper Juul på vei i posten mtp selvstendighetsalderen

Det høres lurt ut å ta det gradvis. Jesper Juul er bra :-)

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Noen andre ideer har jeg vel egentlig ikke. Jeg hadde nok gått meg en lengre tur og så målt igjen (fordi blodomløpet vil jevnfordele ev. væske og kanskje også sette igang de-væsking).

Nettopp. Det var lurt, takk for svar

Gammel 31-08-11, 15:33   #9816
Anne
Tar i mot hjelp....

Anne sin avatar

Medlem siden: Mar 2004
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå tenker jeg høyt, men jeg ser jo f.eks at det fint går an å øke i bolen for hver 7. cm i stedet for 4,5. Men når det kommer til ermene er jeg mer usikker.

Noe sånt, men du må regne ut hvor mye lenger du vil ha ermene og bolen enn det en S-str er.Da kan du regne ut hvor mange ganger du vil legge ut hver 7. cm i steden....feks 3 ganger hvis du vil den skal være 7, 5 cm lengre ermer... For da fpår du 3x 2,5 cm mer på samme antall masker...skjønner?

Noe lignende på bolen....

2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP
Gammel 31-08-11, 16:10   #9817
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

http://www.vg.no/sport/sykkel/artikk...artid=10081918
Hadde det ikke vært bedre å bruke de advokatpenga på å bestikke dommeren?

Gammel 01-09-11, 12:11   #9818
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Noen som vet om jeg kan putte en Høyang Polarsi Party- kjele i stekeovnen på 180 grader?

Maten skal liksom putre i stekeovnen i 4 timer etter å ha putret på plata i et par timer først. Vet ikke om jeg har stor nok ildfast form, rett og slett!

Gammel 01-09-11, 12:12   #9819
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

http://www.vg.no/sport/sykkel/artikk...artid=10081918
Hadde det ikke vært bedre å bruke de advokatpenga på å bestikke dommeren?

Noe av det dummeste jeg har lest i det siste faktisk!

Gammel 01-09-11, 16:28   #9820
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Noen ganger får jeg en "prikk" i synet mitt. Prikken er grå og den følger den veien jeg beveger øyeeplet. Jeg begynte å studere den i dag da jeg lå hos fysioterapaut og hadde mye morsomt med det. Men så begynte jeg å lure på hva det er. Det er ikke som om den forsvinner om jeg lukker øyet. Den er der. Og den beveger seg.

Rusk?`Grå stær? Galskap? What?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 01-09-11, 16:34   #9821
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Noen ganger får jeg en "prikk" i synet mitt. Prikken er grå og den følger den veien jeg beveger øyeeplet. Jeg begynte å studere den i dag da jeg lå hos fysioterapaut og hadde mye morsomt med det. Men så begynte jeg å lure på hva det er. Det er ikke som om den forsvinner om jeg lukker øyet. Den er der. Og den beveger seg.

Kalles floaters. Jeg har MANGE! Plenty flekker i forskjellig størrelse og form som fyker over når jeg flytter fokus fra side til side. For min del er det en del av symptombildet på borreliose.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 01-09-11, 16:39   #9822
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Jeg har hatt sånne så lenge jeg kan huske, opp til flere om gangen. Kan ikke minnes å ha hørt noe om at det er noe symptom for noe, men så vet jeg heller ikke om jeg har nevnt det for noen. (Igjen så har jeg ikke god hukommelse, so there you go ... )

Ops! Der runda jeg tjue tusen innlegg ...!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 01-09-11, 16:44   #9823
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Det er helt vanlig. Grums i auballn rett og slett.

Gammel 01-09-11, 16:45   #9824
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ops! Der runda jeg tjue tusen innlegg ...!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 01-09-11, 17:46   #9825
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Noen som vet hvor mange karber det er i Fedon-burgeren som selges på burger king?
Spiste en slik i går, og endte opp med føling en drøy time senere........
Jeg var veldig usikker og satte tre enheter insulin, noe som for meg betyr at kroppen min takler 25-30 karber uten alt for store hopp i blodsukkeret.
Vedkommende som solgte meg burgeren visste ikke, men ville gjerne selge meg en meny, altså burger + en halv liter brus og pommes frites

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.