Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tagatose vs sukrin?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-12-11, 02:14   #76
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Tagatose vs sukrin?

Dette forsto jeg veldig lite av egentlig.. Tagatose som i følge wikipedia er 92% så søtt som sukker med en GI på 2 som blir blandet 50:50 med isomalt som er omtrent halvparten så søtt som sukker med en GI på 9. Og at på til står det at man skal bruke halvparten så mye fordi det er blandet ut? Det må vel være motsatt og at man må bruke dobbelt så mye?

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 07:20   #77
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

Dette forsto jeg veldig lite av egentlig.. Tagatose som i følge wikipedia er 92% så søtt som sukker med en GI på 2 som blir blandet 50:50 med isomalt som er omtrent halvparten så søtt som sukker med en GI på 9. Og at på til står det at man skal bruke halvparten så mye fordi det er blandet ut? Det må vel være motsatt og at man må bruke dobbelt så mye?

Tagatess som de flest av oss bruker består av :

Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%).

Ikke 50/50 som du skriver. Sukralosen søter det opp, det samme gjør inulin som også gir noe fiber.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 12:46   #78
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Tagatess som de flest av oss bruker består av :

Tagatose (39,9%), isomalt (39,92%), fiber: inulin og oligosakkarider, sukralose (0,02%).

Ikke 50/50 som du skriver. Sukralosen søter det opp, det samme gjør inulin som også gir noe fiber.

Og jeg har en teori om at det er sånn fordi det bare er et selskap som lager tagatesse. Kanskje det er dyrt å produsere eller noe, slik at de "sper" det ut med isomalt og sukralose? Sukralosen er jo 600 ganger så søtt som bordsukker, så bare den bittelille promillen gir nok litt smak.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-12-11, 18:53   #79
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Og jeg har en teori om at det er sånn fordi det bare er et selskap som lager tagatesse. Kanskje det er dyrt å produsere eller noe, slik at de "sper" det ut med isomalt og sukralose? Sukralosen er jo 600 ganger så søtt som bordsukker, så bare den bittelille promillen gir nok litt smak.

Er nok ikke urimelig den teorien der, i tillegg er det vel også slik at den jevne forbruker vil ha noe som er så likt vanlig sukker som mulig og da må det blandes opp med noe. Er jo samme med stevia, den er spedd ut med mye rart for at "søtheten" skal være på linje med sukker.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 05-12-11, 13:56   #80
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Jeg laget creme brulee (oppskrift på matprat.no) med tagatesse i helgen. OMG så godt! Riktig konsistens og nydelig smak

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 00:06   #81
sol-cellen
Medlem
 
sol-cellen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 52
sol-cellen er ny på veien

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Og jeg har en teori om at det er sånn fordi det bare er et selskap som lager tagatesse. Kanskje det er dyrt å produsere eller noe, slik at de "sper" det ut med isomalt og sukralose? Sukralosen er jo 600 ganger så søtt som bordsukker, så bare den bittelille promillen gir nok litt smak.

Hei,
Siden det er så mye diskusjon rundt Tagatesse her, tenkte jeg at jeg ville bidra med litt informasjon som kanskje vil oppklare noen spørsmål.

Ren Tagatose er 92% så søtt som sukker, og er en naturlig sukkerart (ikke en polyol/sukkeralkohol) med GI på 2. Tagatose har samme kjemiske formel som fruktose, men pga en liten forskjell tas den i liten grad opp i kroppen, og har et kaloriinnhold på max 1,5 kcal/g. I tillegg har Tagatose en rekke interessante effekter: Den forbedrer smaken (demper bismaker fra andre søtstoffer), senker blodsukkerstigningen på måltidet det inntas sammen med (såkalt ”blunting effect”), og har prebiotisk virkning (fremmer de gode bakteriene i tarmen).

Tagatose har også den egenskapen at den bruner/karamelliserer. Faktisk bruner den mye lettere enn både sukker og fruktose, og om man baker med ren Tagatose vil bakverket fort bli for brunt. Derfor er Tagatesse tilsatt Isomalt, fibre og sukralose, et intenst søtstoff.

Isomalt er 50% så søtt som sukker, og er en sukkeralkohol. Den er med på å nøytralisere den kraftige brunende effekten av Tagatose.

Fibrene i Tagatesse (inulin, FOS) har en søtsmak på kun 10-40%, men er med på å gi bl.a. bedre bakeegenskaper (saftighet, struktur).

En liten andel Sukralose øker søtsmaken til det dobbelte av vanlig sukker. Dette gjør at Tagatessen blir mye drøyere i bruk, og det minsker risikoen for å få mageubehag, siden mengdene av Tagatose, isomalt og inulin effektivt blir halvert.

Hilsen Asgeir,
Funksjonell Mat

sol-cellen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 08:07   #82
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Hei,
Siden det er så mye diskusjon rundt Tagatesse her, tenkte jeg at jeg ville bidra med litt informasjon som kanskje vil oppklare noen spørsmål.

Ren Tagatose er 92% så søtt som sukker, og er en naturlig sukkerart (ikke en polyol/sukkeralkohol) med GI på 2. Tagatose har samme kjemiske formel som fruktose, men pga en liten forskjell tas den i liten grad opp i kroppen, og har et kaloriinnhold på max 1,5 kcal/g. I tillegg har Tagatose en rekke interessante effekter: Den forbedrer smaken (demper bismaker fra andre søtstoffer), senker blodsukkerstigningen på måltidet det inntas sammen med (såkalt ”blunting effect”), og har prebiotisk virkning (fremmer de gode bakteriene i tarmen).

Tagatose har også den egenskapen at den bruner/karamelliserer. Faktisk bruner den mye lettere enn både sukker og fruktose, og om man baker med ren Tagatose vil bakverket fort bli for brunt. Derfor er Tagatesse tilsatt Isomalt, fibre og sukralose, et intenst søtstoff.

Isomalt er 50% så søtt som sukker, og er en sukkeralkohol. Den er med på å nøytralisere den kraftige brunende effekten av Tagatose.

Fibrene i Tagatesse (inulin, FOS) har en søtsmak på kun 10-40%, men er med på å gi bl.a. bedre bakeegenskaper (saftighet, struktur).

En liten andel Sukralose øker søtsmaken til det dobbelte av vanlig sukker. Dette gjør at Tagatessen blir mye drøyere i bruk, og det minsker risikoen for å få mageubehag, siden mengdene av Tagatose, isomalt og inulin effektivt blir halvert.

Hilsen Asgeir,
Funksjonell Mat

Tusen takk for den infoen

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 08:53   #83
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Siden jeg hadde igjen 4 eggehviter etter creme bruleen, har jeg nå en kranskakestenger-røre stående i kjøleskapet. Hittil har Tagatesse innfridd som en god sukkererstatning, bedre enn både sukrin og splenda (personlig mening) Veldig spent på hvordan kransekakestengene blir

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 09:57   #84
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Siden jeg hadde igjen 4 eggehviter etter creme bruleen, har jeg nå en kranskakestenger-røre stående i kjøleskapet. Hittil har Tagatesse innfridd som en god sukkererstatning, bedre enn både sukrin og splenda (personlig mening) Veldig spent på hvordan kransekakestengene blir

Gi lyd (og gjerne oppskrift) når resultatet er klart da

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 10:24   #85
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Gi lyd (og gjerne oppskrift) når resultatet er klart da

Signerer denne

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 22:49   #86
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Oppskrift på kransekakestenger fra matprat. Jeg hadde ikke nok mandler, så mine er med nesten halvparten hasselnøtt (fikk jo med en gratis pose som snart gikk ut på dato fra funksjonellmat, så da brukte jeg denne). De ble veldig gode! MEN - kan ikke stekes på 200 grader slik det står i oppskriften. Mine ble fort brune og måtte tørke/ettersteke lenge for ikke å bli helt brent. Neste gang skal jeg senke temperaturen til 160 grader, og kanskje kun bruke varmluft. Konsistensen ble nydelig og seig, akkurat som med sukker! Smakte også veldig godt - brukte halv mengde Tagatesse ift. sukker.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 07:45   #87
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Oppskrift på kransekakestenger fra matprat. Jeg hadde ikke nok mandler, så mine er med nesten halvparten hasselnøtt (fikk jo med en gratis pose som snart gikk ut på dato fra funksjonellmat, så da brukte jeg denne). De ble veldig gode! MEN - kan ikke stekes på 200 grader slik det står i oppskriften. Mine ble fort brune og måtte tørke/ettersteke lenge for ikke å bli helt brent. Neste gang skal jeg senke temperaturen til 160 grader, og kanskje kun bruke varmluft. Konsistensen ble nydelig og seig, akkurat som med sukker! Smakte også veldig godt - brukte halv mengde Tagatesse ift. sukker.

SLAFS og takk
Neste helg blir det å lage forskjellig julegodis med Tagatesse.
Nøttetopper, kransekake, brente mandler, marsipan, knekk og fløtekarameller. Kanskje jeg klarer å lage amerikanske cookies også??

Gleder meg allerede og i jula blir det karamellpudding til dessert.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 10:17   #88
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Oppskrift på kransekakestenger fra matprat. Jeg hadde ikke nok mandler, så mine er med nesten halvparten hasselnøtt (fikk jo med en gratis pose som snart gikk ut på dato fra funksjonellmat, så da brukte jeg denne). De ble veldig gode! MEN - kan ikke stekes på 200 grader slik det står i oppskriften. Mine ble fort brune og måtte tørke/ettersteke lenge for ikke å bli helt brent. Neste gang skal jeg senke temperaturen til 160 grader, og kanskje kun bruke varmluft. Konsistensen ble nydelig og seig, akkurat som med sukker! Smakte også veldig godt - brukte halv mengde Tagatesse ift. sukker.

Disse skal jeg også prøve. Tagatesse gir virkelig nye muligheter på bakefronten.
Laget med sukrinmelis i fjor, og de ble for tørre og harde for meg.

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 15:03   #89
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Tagatose vs sukrin?

Sitat:
Karbohydratene som er listet opp i Tagatesse trenger ikke telles med. Tagatose (39,9 g), er karbohydrater som ikke tas opp i kroppen. Sukkeralkoholene består av isomalt og sucralose, og disse består også av tilnærmet lik 0 karbohydrater.
Så Tagatesse er et meget godt alternativ for de som vil unngå karbohydrater J



Om det stemmer at karbohydratene fra tagatosen ikke taes opp i kroppen, hvor kommer da kaloriene fra?

Opprinnelig lagt inn av sol-cellen, her.

Ren Tagatose er 92% så søtt som sukker, og er en naturlig sukkerart (ikke en polyol/sukkeralkohol) med GI på 2. Tagatose har samme kjemiske formel som fruktose, men pga en liten forskjell tas den i liten grad opp i kroppen, og har et kaloriinnhold på max 1,5 kcal/g.
Hilsen Asgeir,
Funksjonell Mat

Og hva med dette?

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 08-12-11 kl 15:08.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 15:26   #90
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Tagatose vs sukrin?

Takker for info om Tagatesse, sol-cellen!

Jeg er litt skuffet over at den inneholder sukralose som jeg ser på som "mindre naturlig".
Jeg bakte med Tagatesse for noen dager siden (nøttetopper eller hva det het, oppskrift her inne, men med mandler). Jeg syntes det ble en veldig bismak - ettersmak som satt i lenge. Har ikke tenkt å gi opp, kjøpte altfor mye i slengen til å kaste inn håndkleet alt...

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 10:28   #91
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Jeg syntes det ble en veldig bismak - ettersmak som satt i lenge. Har ikke tenkt å gi opp, kjøpte altfor mye i slengen til å kaste inn håndkleet alt...

Jeg innbiller meg at man må være nøye med doseringen - jeg har brukt ganske nøyaktig halvparten av oppgitt mengde sukker og fått flott resultat, både konsistens- og smaksmessig. Kanskje litt i overkant søtt for en lavkarber, men helt innafor hos høykarberne

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 10:41   #92
Chamomilla
Seniormedlem
 
Chamomilla sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Innlegg: 2.453
Chamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjentChamomilla begynner å bli godt kjent

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Jeg innbiller meg at man må være nøye med doseringen - jeg har brukt ganske nøyaktig halvparten av oppgitt mengde sukker og fått flott resultat, både konsistens- og smaksmessig. Kanskje litt i overkant søtt for en lavkarber, men helt innafor hos høykarberne

Takk for tips. Jeg trodde jeg var nøye.. kanskje jeg blingsa kraftig. Håper det.

__________________
Journal
..lever du dagen i dag godt gjøres alle gårsdager til lykkelige drømmer og hver eneste morgendag blir et bilde på håp.
Chamomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalder-inspirert Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 04:28   #93
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Noe som har funnet tagatoseproduktene i Oslo utenom på funksjonell mat? evnt hvor?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 05:09   #94
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Noe som har funnet tagatoseproduktene i Oslo utenom på funksjonell mat? evnt hvor?

Har funnet det på nesten alle Sunkost-forretninger jeg har kikket innom, i alle fall! (Definitivt på butikken ved stortorvet, der jeg husker jeg kjøpte selv)

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 09:36   #95
Tiki
Seniormedlem
 
Tiki sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 642
Tiki er på en erverdig vei

Re: Sv: Tagatose vs sukrin?

Da laget jeg kransekakepinner som Camomille refererer til fra matprat.
Ca. 200g skoldede mandler og ca. 300g vanlige malt i foodprosessor. Synes det ble så mye Tagatesse, så jeg stoppet på ca 180g og hadde oppi litt steviapulver.

Stekte de på 150-160 grader og byttet på å ha de midt i ovnen og hakket lavere. De ble fremdeles litt brune, men seige og gode. Litt sånn hardseige på utsiden. Så disse er absolutt godkjent. Men ble nesten i søteste laget. Håper ikke seigheten blir borte med mindre Tagatesse da. Men nå har jeg en stor posjon, så jeg får prøve å ikke spise alt for mye på kort tid.

Eller er det best å oppbevare den i fryseren kanskje, også for seigheten?

__________________
Tiki
xxxxxxx
Tiki er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF, ca. 20 kh/dag Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 12:53   #96
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Har funnet det på nesten alle Sunkost-forretninger jeg har kikket innom, i alle fall! (Definitivt på butikken ved stortorvet, der jeg husker jeg kjøpte selv)

Tusen hjertelig. Mamma fant de på sunkost, enten på gunerius eller grensen, tre typer sjokolade med tagatose kjøpte hun. Gleder meg til jeg få de imorgen. Diggere oppfetingsmat finnes vel ikke?hi hi


Sist redigert av Yrla : 10-12-11 kl 17:16.
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 13:20   #97
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Re: Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Tiki, her.

Da laget jeg kransekakepinner som Camomille refererer til fra matprat.
Ca. 200g skoldede mandler og ca. 300g vanlige malt i foodprosessor. Synes det ble så mye Tagatesse, så jeg stoppet på ca 180g og hadde oppi litt steviapulver.

Stekte de på 150-160 grader og byttet på å ha de midt i ovnen og hakket lavere. De ble fremdeles litt brune, men seige og gode. Litt sånn hardseige på utsiden. Så disse er absolutt godkjent. Men ble nesten i søteste laget. Håper ikke seigheten blir borte med mindre Tagatesse da. Men nå har jeg en stor posjon, så jeg får prøve å ikke spise alt for mye på kort tid.

Eller er det best å oppbevare den i fryseren kanskje, også for seigheten?

Dersom man reduserer på tagatessen kan man sikkert kompensere med litt indisk tragant (apotek). Jeg har sett flere oppskrifter på marsipan der det tilsettes en knivsodd med tragant for den litt seige følelsen. Tragant er visstnok utvunnet av en tresort, og er et naturlig fortykningsmiddel (en slags gummi). Nå bør det jo bli mulig å lage perfekte kransekakestenger på LCHF

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 15:46   #98
hekas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nærøy, Nord-Trøndelag
Innlegg: 17
hekas er på en erverdig vei

Sv: Tagatose vs sukrin?

hei,
ettersom jeg reagerte veldig på sjokolade søtet med taglitose, er det noen som vet om jeg også da vil reagere like mye på tagatesse? Jeg prøvde kun en liten bit av sjooladen

hekas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 16:21   #99
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av hekas, her.

hei,
ettersom jeg reagerte veldig på sjokolade søtet med taglitose, er det noen som vet om jeg også da vil reagere like mye på tagatesse? Jeg prøvde kun en liten bit av sjooladen

Siden tagatose utgjør en stor del av tagatesse er det sikkert lurt å styre unna dersom det var denne du reagerte på.

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 10-12-11, 17:07   #100
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Tagatose vs sukrin?

Opprinnelig lagt inn av Chamomilla, her.

Takker for info om Tagatesse, sol-cellen!

Jeg er litt skuffet over at den inneholder sukralose som jeg ser på som "mindre naturlig".
Jeg bakte med Tagatesse for noen dager siden (nøttetopper eller hva det het, oppskrift her inne, men med mandler). Jeg syntes det ble en veldig bismak - ettersmak som satt i lenge. Har ikke tenkt å gi opp, kjøpte altfor mye i slengen til å kaste inn håndkleet alt...


Jeg vil gjette på at det er akkurat som med sukrinen - du må ikke bruke for mye av det ellers blir det bismak.

BTW har merket at det er bismak av vanlig sukker også, kanskje det har med smaksløkene å gjøre? :P

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatose - søtningsmiddel Livlys Spørsmål om matvarer og oppskrifter 59 29-12-13 00:35
Tagatose Bik Lavkarbo generelt 4 29-09-11 19:14
Tagatose Suann Lavkarbo generelt 9 24-08-11 11:42
Produktene fra Tagatose.. misslinda Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 05-08-11 11:10
Sukrin smilefjes:) Ketolysekuren 1 14-10-10 18:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no