Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Røyker dere?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 07-12-06, 10:26   #76
JEDI
Gjest

Sv: Røyker dere?

Opprinnelig lagt inn av jeef-micro, her.

Det er faktisk ikke alle røykere som ønsker å slutte, det er ikke alle overvektige som ønsker å slanke seg. Folk har forskjellige motiver for å ta de valgene de tar, og fortjener respekt for den de er og valgene sine.

Hvis det er noe man ikke mestrer så er den letteste veien å si at man ikke gidder/ønsker det!
Ønsker man derimot å være feit og/eller røyke, da er man dekadent og _det_ sier noe om personen.

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Jeg vil ikke bruke tid og energi på denne diskusjonen - har allerede bedt om en smule saklighet. For døve ører/blinde øyne visstnok.... men dog.

Hvis man må bruke utenlanske ord for å få frem et poeng er det også greitt, men da er det jo en fordel at ordet er forståelig. Jeg skjønner ikke helt hva "redicolous" betyr - ordet finnes ikke i mine ordbøker. Er det r i d i c u l o u s du mener, oversatt til latterlig ?

Sorry - kunne ikke dy meg ......

Det stemmer.

Opprinnelig lagt inn av Lise, her.

Ny tråd til deg Jedi:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=11065

Tror ikke det, holder meg kun til denne tråden her.
Jeg ser jeg skaper dårlig stemning, folk her nekter å innse realiteten, og det er ikke noe jeg ønsker.
Resignerer.

Sist redigert av JEDI : 07-12-06 kl 12:43. Årsak: staveleifer

Gammel 07-12-06, 11:15   #77
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av JEDI, her.

Tror ikke det, holder meg kun til denne tråden her.
Jeg ser jeg skaper dårlig stemning fordi folk her nekter å innse realiteten, og det er ikke noe jeg ønsker.
Resignerer.

Poenget er at jeg tror du sitter inne med en god del nyttig og god filosofi, det bare kommer galt til uttrykk i denne tråden fordi du går til angrep. I en slik tråd kan du dele filosofiene dine uten å gå til angrep på spesifikke grupper.
Jeg er hvertfall interresert i kunnskapen din.

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt
Gammel 07-12-06, 14:04   #78
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Jedi, angrep er ikke den beste måten å kommunisere på. Og jeg kjenner jeg blir veldig provosert når du i tillegg til å angripe røykere sier at man bestemmer selv om man er feit eller ikke. Det er ikke tilfelle for mange!

Du mangler kunnskaper, du mangler respekt, du mangler folkeskikk - du har en del å rette opp i før du setter deg på den høye hesten din!

Du avviser å komme med noe konstruktivt - det tyder for meg på at du er mest ute etter å lage bråk. Og det har du fått, så nå burde du i grunnen være fornøyd ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 07-12-06, 14:57   #79
JEDI
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Jedi, angrep er ikke den beste måten å kommunisere på. Og jeg kjenner jeg blir veldig provosert når du i tillegg til å angripe røykere sier at man bestemmer selv om man er feit eller ikke. Det er ikke tilfelle for mange!

Du mangler kunnskaper, du mangler respekt, du mangler folkeskikk - du har en del å rette opp i før du setter deg på den høye hesten din!

Du avviser å komme med noe konstruktivt - det tyder for meg på at du er mest ute etter å lage bråk. Og det har du fått, så nå burde du i grunnen være fornøyd ...

Man blir da vitterlig ikke feit over natta.
Du kan skylde så mye du vil på arv og genetisk tilrettelegging, men det bevises gang på gang hvor mye kosthold har å si.
Du kan stimulere/regulerer/provoserer samtlige prosesser i kroppen vha kosthold.
I fleste tilfeller blir man ikke feit av å være syk, men syk av å være feit.

Blanke ark er noe jeg gir deg, men respekt er noe du skal gjøre deg fortjent til!

Gammel 07-12-06, 15:13   #80
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Du kan skylde så mye du vil på arv og genetisk tilrettelegging, men det bevises gang på gang hvor mye kosthold har å si.
Du kan stimulere/regulerer/provoserer samtlige prosesser i kroppen vha kosthold

Javisst kosthold har mye å si, men du kan ikke vireklig mene at det skal være eneste faktoren ifht vekt? I såfall er jeg veldig nysgjerrig på hva du mener grunnen til at leger skriver ut diverse resepter for diverse ubalanser i kroppen (td. Thyroxin). og hvordan du forklarer dem som både spiser riktig, tenker riktig, og trener riktig og likevel ikke oppnår resultater. De finnes jo, - selv om du her påstår at det er løsningen ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt
Gammel 07-12-06, 15:25   #81
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Jedi

Du kan stimulere/regulerer/provoserer samtlige prosesser i kroppen vha kosthold.
I fleste tilfeller blir man ikke feit av å være syk, men syk av å være feit.

Blanke ark er noe jeg gir deg, men respekt er noe du skal gjøre deg fortjent til!

Da har vi forskjellig grunnsyn. Jeg mener respekt er noe alle har krav på i utgangspunktet. Du skal ikke dømme en mann før du har gått en mil i hans sko ... (kanskje ikke helt riktig gjengitt, men meningen kommer frem, håper jeg).

Jeg har ikke sagt at man blir feit over natta, og jeg "skylder" heller ikke "på arv eller genetisk tilrettelegging". Jeg betviler heller ikke at man kan gjøre mye via kosthold. Men det er mange flere faktorer inne i bildet.

Du kommer med generelle påstander som det er vanskelig å diskutere fordi det er så lite nyansert og fordomsfullt. Jeg kunne kommet med eksempler som motsier dine påstander, men det har jeg ikke lyst til, det blir for personlig. Så da setter jeg strek her.

Gammel 07-12-06, 15:50   #82
JEDI
Gjest

Da har vi forskjellig grunnsyn. Jeg mener respekt er noe alle har krav på i utgangspunktet. Du skal ikke dømme en mann før du har gått en mil i hans sko ... (kanskje ikke helt riktig gjengitt, men meningen kommer frem, håper jeg).

Jeg har ikke sagt at man blir feit over natta, og jeg "skylder" heller ikke "på arv eller genetisk tilrettelegging". Jeg betviler heller ikke at man kan gjøre mye via kosthold. Men det er mange flere faktorer inne i bildet.

Du kommer med generelle påstander som det er vanskelig å diskutere fordi det er så lite nyansert og fordomsfullt. Jeg kunne kommet med eksempler som motsier dine påstander, men det har jeg ikke lyst til, det blir for personlig. Så da setter jeg strek her.

Hva var det jeg sa?
Jo, jeg gir alle blanke ark, så er det opp til dem om de gjør seg fortjent til respekt eller ikke.

Du tror ikke kosthold har så mye å si, da ber jeg deg redgjøre for de andre faktorene som spiller inn.
Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har, men du vil vel ikke blande sandkorn i drivstoffet på bilen din?

Synd at du ikke kan komme med eksempler som taler meg imot.

Gammel 07-12-06, 15:53   #83
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Frøy

Jeg betviler heller ikke at man kan gjøre mye via kosthold. Men det er mange flere faktorer inne i bildet.

Dette var det Frøy skrev...

Dvs du misforstod, JEDI :

Opprinnelig lagt inn av JEDI

Du tror ikke kosthold har så mye å si, da ber jeg deg redgjøre for de andre faktorene som spiller inn.

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 07-12-06, 15:55   #84
JEDI
Gjest

nice.
beklager den, my bad!
multitasking genious.

flott at du er enig mtp kosthold,
men redgjør fremdels for de andre faktorene.

Gammel 07-12-06, 16:07   #85
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

nice.
beklager den, my bad!
multitasking genious.

her er en for deg, funny valentine: PCOS, hormonforandringer, de lure kostholds"ekspertene" på åttetallet som oppfordret alle om å tyte i seg karbohydrater, minst 60 prosent! og alle de såkalte eksperter i dag som ikke skjønner hvordan den individuelle metabolismen fungerer.
(jeg skal i snakkende stund ikke unnskylde meg med noe annet enn vanlig common uforstand).

og ellers, hva er din generelle agenda her, mann?

-jeg vet jeg resignerte for en stund siden, men nå er jeg mer i haha-mood enn huff-mood. synes dette begynner å få en viss underholdningsverdi.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 07-12-06, 16:09   #86
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Hva var det jeg sa?
Jo, jeg gir alle blanke ark, så er det opp til dem om de gjør seg fortjent til respekt eller ikke.

Nå vet jeg ikke hvilken utdannelse du har, men du vil vel ikke blande sandkorn i drivstoffet på bilen din?

Synd at du ikke kan komme med eksempler som taler meg imot.

Det blir litt håpløst når du tilsynelatende oppfatter det helt motsatte av det jeg sier. Kosthold har mye å si, der er vi enige.

Nå er ikke dette en diskusjon om vekt i utgangspunktet, og jeg har rett og slett ikke energi til å begynne en ny diskusjon. Det vil uansett oppleves som å kjempe mot vindmøller. Du har din oppfatning, og den får jeg neppe til å forandre selv om jeg legger ut min egen historie - eller noen andres. Det er litt for dyrebart til å kaste bort på en diskusjon som dette.

Jeg oppfordrer deg, som Lise, til å dele av dine erfaringer og kunnskaper og forklare bakgrunnen for dine meninger. Da kan vi kanskje få en fruktbar diskusjon .

Gammel 07-12-06, 16:14   #87
JEDI
Gjest

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

her er en for deg, funny valentine: PCOS, hormonforandringer, de lure kostholds"ekspertene" på åttetallet som oppfordret alle om å tyte i seg karbohydrater, minst 60 prosent! og alle de såkalte eksperter i dag som ikke skjønner hvordan den individuelle metabolismen fungerer.
(jeg skal i snakkende stund ikke unnskylde meg med noe annet enn vanlig common uforstand).

og ellers, hva er din generelle agenda her, mann?

-jeg vet jeg resignerte for en stund siden, men nå er jeg mer i haha-mood enn huff-mood. synes dette begynner å få en viss underholdningsverdi.

Først og fremst ønsker jeg at du holder den bleikfeite gotiske sarkasmen for deg selv.

Når det er sagt,
så er er de kostholdseksperetene du referer til vestlige medisinere.
Vestlig medisin har en lei tendens til å isolere og kun fokusere på symptomene og glemmer kroppen som en helhet.

Gammel 07-12-06, 16:15   #88
JEDI
Gjest

Det blir litt håpløst når du tilsynelatende oppfatter det helt motsatte av det jeg sier. Kosthold har mye å si, der er vi enige.

Nå er ikke dette en diskusjon om vekt i utgangspunktet, og jeg har rett og slett ikke energi til å begynne en ny diskusjon. Det vil uansett oppleves som å kjempe mot vindmøller. Du har din oppfatning, og den får jeg neppe til å forandre selv om jeg legger ut min egen historie - eller noen andres. Det er litt for dyrebart til å kaste bort på en diskusjon som dette.

Jeg oppfordrer deg, som Lise, til å dele av dine erfaringer og kunnskaper og forklare bakgrunnen for dine meninger. Da kan vi kanskje få en fruktbar diskusjon .

Ok,
vi er enige om at kostholdet har mye å si.
Og hvilket kosthold man har, så fremt man lever i en opplyst verdensdel og har tilstrekkelig med ressurser, avspeiler personligheten.

Gammel 07-12-06, 16:16   #89
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

nice.
beklager den, my bad!
multitasking genious.

OK.

De andre faktorene er noe jeg kanskje kan komme tilbake til på en dag jeg orker litt mer, i dag er jeg litt for sliten til å legge ut en lengre avhandling (jeg har ME, det sier deg kanskje litt både om faktorer og årsak til at jeg ikke orker mer nå).

Gammel 07-12-06, 16:17   #90
JEDI
Gjest

OK.

De andre faktorene er noe jeg kanskje kan komme tilbake til på en dag jeg orker litt mer, i dag er jeg litt for sliten til å legge ut en lengre avhandling (jeg har ME, det sier deg kanskje litt både om faktorer og årsak til at jeg ikke orker mer nå).

ok,
another day then.

Gammel 07-12-06, 16:19   #91
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Heisann, detta var en spenstig diskusjon. Mye følelser og ego ute og går her gitt. Jeg visste ikke at røyking var en så personlig greie, og et så sart tema.

Gammel 07-12-06, 16:20   #92
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Først og fremst ønsker jeg at du holder den bleikfeite gotiske sarkasmen for deg selv.

Nå gikk du langt over streken. For første gang her inne har jeg nå rapportert et innlegg.

Det er kanskje på tide å stenge denne tråden nå?

Gammel 07-12-06, 16:25   #93
JEDI
Gjest

Opprinnelig lagt inn av themonk, her.

Heisann, detta var en spenstig diskusjon. Mye følelser og ego ute og går her gitt. Jeg visste ikke at røyking var en så personlig greie, og et så sart tema.

indeed my man, indeed.

Nå gikk du langt over streken. For første gang her inne har jeg nå rapportert et innlegg.

Det er kanskje på tide å stenge denne tråden nå?

Beklager hvis det var støtende,
men hun kommer med særs upassende referanser selv.

Du trenger ikke se på tråden hvis du ikke ønsker,
men å stenge tråden ser jeg ikke nødvendig.

Gammel 07-12-06, 16:26   #94
Aline
Admin

Aline sin avatar

Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av JEDI

Og hvilket kosthold man har, så fremt man lever i en opplyst verdensdel og har tilstrekkelig med ressurser, avspeiler personligheten.

Når det er sagt,
så er er de kostholdseksperetene du referer til vestlige medisinere.
Vestlig medisin har en lei tendens til å isolere og kun fokusere på symptomene og glemmer kroppen som en helhet.

Vestlig medisin er det man er "oppdratt" til å stole på... Det er ikke så veldig vanlig å lete etter alle de "utradisjonelle" metodene. (som lavkarbo nok fremdeles er...)

Synes ikke du kan forvente at folk flest vet om alternativene til vestlige legener viten...
Men man kan jo gjøre sitt for å opplyse. Som f.eks lavkarbo.no er en god del av

Nybegynnerinfo!

Gammel 07-12-06, 16:36   #95
JEDI
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Vestlig medisin er det man er "oppdratt" til å stole på... Det er ikke så veldig vanlig å lete etter alle de "utradisjonelle" metodene. (som lavkarbo nok fremdeles er...)

Synes ikke du kan forvente at folk flest vet om alternativene til vestlige legener viten...
Men man kan jo gjøre sitt for å opplyse. Som f.eks lavkarbo.no er en god del av

Det var en tid hvor lobotomi ble sett på som riktig.
Det var en tid hvor man trodde at kjønnet kun var bestemt etter miljø, altså at man kunne oppdra en gutt til å bli ei jente.
Det er ønskelig at mennesket skal være kritiskt, og tenke alternativt.

Se på babyer hvordan de samler inntrykk og lager bilder, mens eldre blir kuet inn i rutiner og begrenser nytenkning.

Gammel 07-12-06, 16:41   #96
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Javisst kosthold har mye å si, men du kan ikke vireklig mene at det skal være eneste faktoren ifht vekt? I såfall er jeg veldig nysgjerrig på hva du mener grunnen til at leger skriver ut diverse resepter for diverse ubalanser i kroppen (td. Thyroxin). og hvordan du forklarer dem som både spiser riktig, tenker riktig, og trener riktig og likevel ikke oppnår resultater. De finnes jo, - selv om du her påstår at det er løsningen ...

Du har enda ikke svart meg Jedi.

Gammel 07-12-06, 16:43   #97
Aline
Admin

Aline sin avatar

Jo, men det tar tid å endre folks oppfatning om hva som er lurt og bra...
Og vi her inne VET at kostholdet har mye å si, men mange har fått en kostholdsstart som har ført til sykdommer og intoleranser..

Jeg ser ikke helt hva som er poenget med denne diskusjonen lenger..

Jeg svarte deg først fordi jeg syntes det var galt å dømme mennesker fordi de velger å ha en uvane eller tidlig i i livet tok et feil velg som har ført til en avhengighet de senere sliter med å komme ut av.

Jeg gjorde den feilen å prøve å snakke for en gruppe jeg ikke tilhører (røykere) og det var visst dumt...
Nå går diskusjonen på ting som vi her inne ikke har så innmari stor nytte av å diskutere. Det handler nå om de som ikke vet om lavkarbo eller østlig medisin...

Jaja...

Nybegynnerinfo!

Gammel 07-12-06, 16:44   #98
JEDI
Gjest

Det jeg spør deg da,
er hvordan hormonbalansen kom ut av balanse i utgangspunktet.

Gammel 07-12-06, 16:46   #99
Aline
Admin

Aline sin avatar

Det jeg spør deg da,
er hvordan hormonbalansen kom ut av balanse i utgangspunktet.

Fordi man som barn ikke bestemmer over maten sin og fordi man som ungdom ikke nødvendigvis skjønner at maten er problemet...

Da er det kanskje allerede gjort? Og det lar seg nok ikke fikse på et blunk ved å plutseig spise riktig...

Nybegynnerinfo!

Gammel 07-12-06, 16:47   #100
JEDI
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jo, men det tar tid å endre folks oppfatning om hva som er lurt og bra...
Og vi her inne VET at kostholdet har mye å si, men mange har fått en kostholdsstart som har ført til sykdommer og intoleranser..

Jeg ser ikke helt hva som er poenget med denne diskusjonen lenger..

Jeg svarte deg først fordi jeg syntes det var galt å dømme mennesker fordi de velger å ha en uvane eller tidlig i i livet tok et feil velg som har ført til en avhengighet de senere sliter med å komme ut av.

Jeg gjorde den feilen å prøve å snakke for en gruppe jeg ikke tilhører (røykere) og det var visst dumt...
Nå går diskusjonen på ting som vi her inne ikke har så innmari stor nytte av å diskutere. Det handler nå om de som ikke vet om lavkarbo eller østlig medisin...

Jaja...

Jeg diskuterer ikke lavkarbo eller medisin, derimot tankeganger med konkrete eksempler. Dette speiler personlighet på lik linje med røyking.

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
vektnedgang og selvfølelse firth Mer enn 30 kg overvekt 55 24-07-06 13:43
Mange av dere er på ville veier flap Lavkarbo generelt 75 29-01-06 05:33
Har ikke helsekosten deres det dere trenger? Joda det har de, sjekk her: Iset Lavkarbo generelt 4 11-12-05 03:18

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:48.