Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Du blir glemsk av lavkarbo

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-10, 16:16   #101
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

hva var begrunnelsen da?for at man ble glemsk?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:31   #102
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

hva var begrunnelsen da?for at man ble glemsk?

husker ikke helt, men tror det var noe med at hjernen fikk for lite karbohydrater, dvs glukose..

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:32   #103
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Sunt? Å spise brød hele dagen? Du vet at det er ett protein i ruget som har ett enzym i seg som er årsak til sykdommer? Jeg leste nå nettopp noen som bedyrdet variasjon i kostholdet *plystre*

Spiser da variert da.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:39   #104
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Aeryth, her.

Oi, det skulle være en parantes rundt den. Den er bare essensiell for barn. De andre åtte er essensielle hele livet. (Listet opp ni stk)

Jeg har aldri sagt at det bare er lavkarbo som funker for å gå ned i vekt. Men la oss nå ikke blande å gå ned i vekt og spise sunt. Bare fordi man går ned i vekt betyr ikke at noe er sunt. Auschwitz-"dietten" funket som bare det for vektnedgang. Det var ikke mange som gikk opp i vekt på den.

Og når det gjelder din mening om lavkarbo så skal du få spise etter den retningen du vil selvsagt. Men ikke kom her med falske påstander og begrunn det med "fordi jeg tror det er slik" og nekte å gi slipp på meningene dine når du blir konfrontert med fakta. 50-100g kh er fint det, så lenge det er ett valg at man vil være mer moderat og ikke fordi man tror at kroppen trenger 50-100g kh. For det gjør den IKKE.

Mettet fett har aldri blitt bevist at det er skadelig for oss, ei heller har kolesterol. Det begynte som en hypotese som etterhvert ble godtatt som fakta til tross for mangel på bevis. Mangel på bevis er ikke nødvendigvis bevis for det motsatte, men når man prøver igjen og igjen og igjen gjennom 50 år og ikke klarer å bevise det så bør man stoppe og tenke. Og mange studier har faktisk bevist det motsatte, men de blir ofte ikke publisert eller så trekker de rare konklusjoner. Hvis de ikke får resultatet de forventer, så blir den ofte nedlagt fordi "det måtte være en faktor som de ikke fant som spilte inn".


Å herrejemini. Jeg har aldri sagt at for å spise lavkarbo må man spise under 20g kh. Og jeg sa da aldri sagt at man er ufornuftig hvis man spiser 50-100g. Det er ett personlig valg. Jeg følte jeg måtte gi svar på tiltale da Kari Marita synset uten å backe opp med fakta.

JEG blir småoppgitt over folk her som aldri klarer å forstå at man ikke angriper folk bare fordi man opplyser i en tråd at kroppen fungerer fint ned til 0g kh. Og folk som stadig føler at de må forsvare Lindberg-kosthold selv om ingen angriper personen eller kostholdet. Lær å lese hva jeg skriver i stedet for å lese mellom linjene ting jeg ikke mener en gang. Ro deg gjerne ned, slutt å være så negativt innstilt til alle mine innlegg, les innlegget mitt én gang til og se om du fortsatt leser det du trodde. Jeg skrev at man ikke måtte ha 50-100g kh, men at man klarer seg fint på tilnærmet null kh. Hvordan vinkler du det til at jeg synes alle som spiser moderat lavkarbo er dumme? Håper jeg får møte deg en gang, så får vi snakket ut og får bort den spente tonen mellom oss. Det er som regel DU som hopper opp i forsvarsposisjon, ikke andre som angriper deg.

Nei jeg gir ikke slipp på meningene min e nei.Alt trenger ikke være basert på fakta,og selv om ting er forsket på trenger det ikke bety at det er riktig heller.Det er slik at mange av dere sier en ikke skal stole blindt på eksperter ,det vil jeg tro gjelder forskning både på lavkarbo og karborikt kosthold.Så tvile på ting å ha sine meninger må man få ha .Blir fort fesing på forumet her hvis noen mener noe annet enn standaren og det som er "fakta" her!

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:41   #105
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nei jeg gir ikke slipp på meningene min e nei.Alt trenger ikke være basert på fakta,og selv om ting er forsket på trenger det ikke bety at det er riktig heller.Det er slik at mange av dere sier en ikke skal stole blindt på eksperter ,det vil jeg tro gjelder forskning både på lavkarbo og karborikt kosthold.Så tvile på ting å ha sine meninger må man få ha .Blir fort fesing på forumet her hvis noen mener noe annet enn standaren og det som er "fakta" her!

Foresten er det du som har forsvarsposisjon her og angrep mine meninger!

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:43   #106
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Chantelle, her.

Hei!
vil bare skrive om min erfaring på lavkarbo. Jeg har prøvd både 15, 30, 60 karbo pr dag og vanlig høykarbo -kost(lavfett). Jeg har aldri vært overvektig, men testet ut for helsen sin skyld.

Noen trives bra i ketose, mens andre fungerer ikke på det. Det betyr ikke at den er verken bra eller dårlig, men kan passe for noen. Noen er "fett" -typer, andre er protein eller karbo-typer(les stoffskifte).
Dette kan også forandre seg underveis.
JEG trenger karbohydrater i min kost. jeg blir sliten, trøtt, uvel og GIKK OPP i vekt på 20-30 karbo. jeg lå på ca 70-80 % kcal fra fett. jeg fikk cellulitt hud og en bilring rundt magen. altså ikke særlig sunt! jeg påstår IKKE at MYE fett(spesielt mettet) er skadelig, men mulig dårlig kombinasjon m lavt blodsukker, kronisk utmattelse og lavt stoffskifte. derfor blir tester og forskning på dette aldri riktig. hva om 100 som meg ble testet da?? da ville ketose og mettet fett fått dårlig rykte!
da jeg økte til ca 50-60 karboer fikk jeg mer energi(og tilsvarende ned i fett) og det ble lettere for meg.
jeg kjenner meg igjen at ekstrem lavkarbo ikke er så bra, men tror det kan være bra for noen

VI ER FORSKJELLIGE! .. og heldigvis for det )

Enig med deg

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:48   #107
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Hehehe det gjorde tydeligvis jeg også

Er litt morsomt å lese denne tråden for alle har sine meninger om hva som er rett og hva som virker. Virker også som om enkelte skriver kun for å provosere, mens andre desverre ikke helt klarer å få frem hva de mener og dermed blir mistolket. Er vel en stor andel hunkjønn her på forumet og vi er jo skikkelig flinke til å overtolke den minste lille ting

Vi har alle forskjellige meninger og erfaringer og det skal respekteres, men jeg synes at man kan tåle og bli spurt om å forsvare sine meninger og tro, gjerne med gyldige referanser og forskningsresultat. Og ikke bare slenge ut at "jeg tror" og "jeg syns", sånn er det bare "end of discussion" - basta bom (og du er teit som ikke kan forstå at jeg bare tror/mener at sånn er det bare) . Forklar saklig hva du mener så kanskje blir motargumentasjonen også rimelig (forskeren i meg nå som snakker )

Når det er sagt merker jeg at for meg og min kropp nytter det ikke med kh-inntak under 25 g daglig. Da blir jeg tung i både hodet og kroppen. ingenting fungerer og jeg surrer både på jobb og hjemme, kortidsminne er helt på trynet og jeg husker ikke noen ting. Klarer heller ikke trene noe særlig, verken kardio eller vekter. Dessuten kan jeg bare glemme vektnedgang. Min kropp trives best med en kh mengde på rundt 30-40 g (og ikke for mye fett) da fungerer alt optimalt, er fortsatt i ketose på de kh-mengdene og har alle helsefordelene. Men det er jo slik jeg har det, vi er jo alle forskjellige.

Må jo få tro og syns,for kan jo for all del ikke vite for da blir det rabalder daSkjønner ikke hva som er galt med å tro og syns forskjellig om ting, alle må jo få ha egne meninger på dette forumet uten å bli angrepet vel!

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:48   #108
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

husker ikke helt, men tror det var noe med at hjernen fikk for lite karbohydrater, dvs glukose..

Ok. Takk.Merkelig at det bare er hukommelsen som blir trukket frem. Hjernen styrer jo alt.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:52   #109
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.



Jo men da må du jo ikke si at du slanket deg med å spise rugbrød. For det er jo ikke hele sannheten. Du slanket deg jo med å spise mindre på Grete Roede vis, som nok stemmer mer når jeg leser dette . Du får det til å høres ut som du bare spiste brød, brød og brød og enda mer brød.

Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.

Det er forskning som viser at både rug og hvete (jeg ser begge i ingrediensene) har protein som har ett enzym som forårsaker sykdommer og betennelser. Det skjer riktignok ikke hos ALLE, så jeg skal ikke påstå at det er usunt eller farlig pga det, men du kan heller ikke påstå at det motvirker sykdommer og betennelser av samme grunn. Enzymet er livsfarlig for cølikare, som kan i ekstreme tilfeller dø av det.

Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg . Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer

Alle som vet hva ingers rugbrød er vet at en spiser mere enn bare brød.Det trodde jeg folk forsto å da.Å det ligner ikke Grete roede i det hele tatt.Du er mett på ingers rugbrød.Det er en ikke på Grete Roede.For brødet metter godt.Les om det da vel.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:55   #110
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.



Jo men da må du jo ikke si at du slanket deg med å spise rugbrød. For det er jo ikke hele sannheten. Du slanket deg jo med å spise mindre på Grete Roede vis, som nok stemmer mer når jeg leser dette . Du får det til å høres ut som du bare spiste brød, brød og brød og enda mer brød.

Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.

Det er forskning som viser at både rug og hvete (jeg ser begge i ingrediensene) har protein som har ett enzym som forårsaker sykdommer og betennelser. Det skjer riktignok ikke hos ALLE, så jeg skal ikke påstå at det er usunt eller farlig pga det, men du kan heller ikke påstå at det motvirker sykdommer og betennelser av samme grunn. Enzymet er livsfarlig for cølikare, som kan i ekstreme tilfeller dø av det.

Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg . Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer

Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:57   #111
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.

Kilde takk.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 16:59   #112
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Kilde takk.

Jeg lærte det når jeg gikk på 4 ingers rugbrød kurs av kurslederen.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 17:02   #113
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Foresten er det du som har forsvarsposisjon her og angrep mine meninger!

*kremt* Det var ikke du som var "folk" her altså. Ikke det at du ikke er folk, men det var ikke deg jeg siktet til. Jeg er fullt klar over at jeg angrep dine meninger.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 17:03   #114
Kari Marita
Seniormedlem
 
Kari Marita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Nord-Trøndelag.
Innlegg: 883
Kari Marita er en juvelKari Marita er en juvelKari Marita er en juvel

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Nå orker jeg ikke skrive mere,ingen vits for det nytter jo ikke å diskutere noe annet enn det som har med lavkarbo "fakta"på dette forumet.For da blir en jo angrepet,og alt en sier er feil uansett så.

Kari Marita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo. :) Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:38   #115
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Det har vist seg at brødet har positiv innvirkning på visse sykdommer ja.

Jeg synes det er merkelig at brødet kalles for Ingers rugbrød når det det er mest av i brødet er hvetemel?? Det er jo over 6 ganger mer hvetemel enn rug.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 18:56   #116
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Nå orker jeg ikke skrive mere,ingen vits for det nytter jo ikke å diskutere noe annet enn det som har med lavkarbo "fakta"på dette forumet.For da blir en jo angrepet,og alt en sier er feil uansett så.


Ja, det kan være en vanskelig øvelse å måtte tenke gjennom og begrunne standpunktene sine...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 19:06   #117
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.


Folk med diabetes får som regel forbedring av sykdommen så lenge de går ned i vekt. Det gjør også folk med høyt blodtrykk, så slike ting kan ikke tilskrives brødet, det kan heller ikke ett høyt fettinntak bare for å ha det sagt, så lenge at det medfører vektreduksjon. Da er det gjerne en kombinasjon av flere faktorer og vektreduksjonen er nok den en primære faktoren til dette.

Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg tror nok at du har rett i at det både er bra for fordøyelsen og metter veldig. Det har jo linfrø i seg . Og linfrø er bra for treig mage og er en god fettkilde, men man skal ikke spise for mye av det pga at det blir ubalanse i de essensielle fettsyrene og da oppstår helseproblemer

Linfrø inneholder omega 3 (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 20:03   #118
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Bombus, her.

Jeg tror (der kom det igjen - "tror") det er lavere blodsukker og dermed lavere insulin som bedrer verdiene, ikke vektnedgangen i seg selv. Grunnen til at jeg "tror" er at jeg har lest det i en troverdig kilde, men husker altså ikke hvor (det var dette med glemsomhet) og jeg gidder ikke lete i alle bøkene jeg har lest (man blir vel energiløs av dette kostholdet). Insulin er betennelsesfremmende, øker blodtrykket og fremmer fettlagring. Når insulintoppene uteblir på grunn av lite karbo eller lav GI, reverseres utviklingen av høyt blodtrykk, tendensen til betennelser og vektøkning. Veldig grovt brød har lavere GI (enn f.eks. baguette o.l.) og skulle altså ha samme positive effekt. Det er altså ikke selve vektreduksjonen som er årsaken, men den er virkningen på lik linje med blodtrykk mm. Sånn tror jeg det er.



Linfrø inneholder omega 3 (litt) og bidrar til en BEDRET balanse mellom omega 3 og omega 6. I følge Wikipedia. (riktig nok ikke marine omega 3 - det er kanskje det du mener?).

Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i . Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke . Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i

Jeg tittet forresten på innholdsfortegnelsen på brødet i butikken i stad, og der var det listet sammalt hvete først. Det vil si at brødet ikke er rugbrød siden det er mest sammalt hvete i det. Men jeg skal jo i alle tilfeller gi kred for at det er grovere enn kneip og dermed sunnere

Men jeg holder fortsatt fast på at rug og hvete kan forårsake sykdommer og betennelser, jeg skal bare være såpass storsinnet at jeg sier at dette ikke er en bastant regel for alle mennesker i hele verden

Jeg leste en eller annen plass i en forskningsartikkel at overdrevet inntak av linfrø gir ubalanse i de essensielle fettsyrene, fordi den inneholder for mye av det ene og for lite av det andre. Jeg har ikke sagt at linfrø i seg selv er farlig, bare ikke spis/drikk for mye av det, og det skal nok litt til . Det har jeg sagt.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 20:14   #119
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Jeg lærte det når jeg gikk på 4 ingers rugbrød kurs av kurslederen.

Åja, men da så. Mamma har sagt at alle gutter må drikke melk for å bli sterk. Så alle gutter som vil bli sterk må drikke melk. Det tror jeg de gjør. De må ha proteinene.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 20:28   #120
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Syns denne tråden spora litt av jeg, det var egentlig et fint emne som det starta med, men det ble helt borte.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 20:35   #121
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av aslaug, her.

Syns denne tråden spora litt av jeg, det var egentlig et fint emne som det starta med, men det ble helt borte.

Enig - mulig utgangspunktet ble litt avglemt på veien?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 20:39   #122
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Alle som vet hva ingers rugbrød er vet at en spiser mere enn bare brød.Det trodde jeg folk forsto å da.Å det ligner ikke Grete roede i det hele tatt.Du er mett på ingers rugbrød.Det er en ikke på Grete Roede.For brødet metter godt.Les om det da vel.

Helt sikkert riktig det du sier, men her på lavkarbo.no driver vi med lavkarbo, så da er ikke Ingers rugbrød noe alternativ.

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 21:13   #123
Bombus
Medlem
 
Bombus sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 74
Innlegg: 179
Bombus har en fantastisk aura rundt segBombus har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Virkelig? Men forbedring i diabetes ved vektnedgang skyldes vel ikke bare lavere blodsukker, men også mindre "press" på kroppen kanskje? Veldig grovt brød er bedre enn loff er vel alle enige i . Men det som er cluet er at ett brød som inneholder 35 + karber pr hundre gram og man spiser kanskje to brødskiver i ett måltid, så vil det gi litt blodsukkerstigning og dermed utskille insulin, vil det ikke? Eller det kanskje sånn at kroppen må jobbe hardere med å omsette veldig grovt brød slik at det på en måte utligner seg? Jeg vet ikke . Jeg vil tro at for diabetikere er det i alle tilfeller gunstig både med vektnedgang og mat med lavere gi. Hva som gir hva skal jeg ikke spekulere mer i.

Jo, svært grovt brød gir blodsukkerøkning, men det er langsommere økning og lavere toppnivå (det siste er visst omdiskutert). Jeg fant ut hvor jeg har sett/hørt at vektnedgang ikke er åsaken til bedre helse, men at både vektnedgang og bedre helse er en effekt av mindre insulin. Det var et internettforedrag med Gary Taubes. Han sier: alt som gjør oss feite gjør oss også syke. Når vi fjerner årsaken til overvekt fjerner vi også årsaken til sykdommen. Han sier forøvrig også at vi spiser fordi vi er feite (i motsetning til at vi blir feite fordi vi spiser, som er det som er vanlig oppfatning).

Har du god tid så se på Gary Taubes på video (tror det var denne).

Er ellers enig i at tråden har sporet litt av. Hadde helt glemt hva som var utgangspunktet

__________________


Bombus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, på en måte Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 21:42   #124
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Kari Marita, her.

Skjønner ikke hva som er galt med å tro og syns forskjellig om ting,

Jeg kan tro at raskeste vei til Trondheim er via Kristiansand. Jeg kan til og med syns at det er det. Men det gjør det ikke til en sannhet gjør det vel? Jeg kan argumentere alt jeg vil for at det er det beste, men fakta vil jo uansett vise at det kjappeste er å kjøre direkte opp gudbrandsdalen. Hvorfor jeg drar fram dette? Vil bare sette lys på hvorfor det innimellom kan være greit å innse at fakta kanskje stemmer bedre enn ens egen tro og mening...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-12-10, 22:51   #125
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Du blir glemsk av lavkarbo

Knutekål er godt!!! Dyppet i rømme...

Hva var det snakk om her forresten?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo.no blir utilgjengelig fra i kveld kl 22:15 til i morgen kl 07:30 HP Informasjon 9 11-05-10 08:34
Lavkarbo blir en belastning ... anonymen Spørsmål og svar 3 05-02-10 20:29
Blodsukker - blir det påvirket av lavkarbo? kamp Spørsmål og svar 5 14-03-09 21:46
Indre uro av lavkarbo? Blir redd Marsjenta Spørsmål og svar 2 19-12-08 17:04
Blir man mer fruktbar av lavkarbo? Fjonken Fysisk og mental helse 19 21-06-06 10:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no