Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Et litt anderledes syn på lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 21-05-11, 22:18   #101
dydde
Sperret

Medlem siden: Feb 2008
Alder: 39
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av taraquin, her.

Nerthus:
Jeg er elendig på quoting, vi er vell enige ang urbefolkningene.

Taubes blir ikke det spor bedre når han er like selektiv som motparten, en god formidler vil ta med ting som støtter begge sider av saken for så å dra en konklusjon. Jeg tror nok uansett at lavkarbo vinner, men Taubes gjør flere feil ift å ikke nevne nyere og bedre studier som ikke nødvendigvis er like svart-hvite som hans syn. Såklart har "etabilisementet" gjort mye feil, jeg er svært uenige med mye av det de mener og mye mer enig med Taubes, men om man går gjennom studiene viser det seg at de f.eks etterhvert ser at mettet fett ikke leder til HKS og dette sa selv Rune Blomhof i ernæringsutvalget. De kommer gradvis etter selv om det tar tid

Jeg finner ikke kilden ift Fedon, men mener han sa det i et intervju, skal prøve å finne det senere, men det er uansett ikke noe sensasjonelt over det og dokumentasjonen ift dette er god selv uten Fedons meninger

Det er svært få som bruker seven countries studien lenger, senest leste jeg konklusjonen til WHO som sa det ikke var sammenheng\meget svak sammenheng mellom mettet fett og HKS, men det tar tid å endre.

Ift studiene, se på studier ift høykarbo\vs lavkarbo, nær sagt i alle hvor folk spiser fritt ift lavkarbo så ender de opp med høyere proteininntak enn karbogruppa, jeg gidder ikke linke til en drøss med studier, tror du meg ikke, se selv Som sagt, ikke umulig å leve sånn, men den eneste lavproteinkilden man har i lavkarbokosthold er jo smør, rene oljer og grønnsaker omtrent, alt annet som meieriprodukter, nøtter, egg, kjøtt, fisk osv inneholder langt mer protein enn høykarbomat som nesten ikke inneholder noe protein. Både jeg og ihvertfall 5 andre som spiser karboredusert\lavkarbo sliter veldig med å ikke øke proteininntaket, men det har uansett ikke noe å si, protein er bra, kan hjelpe ift ketosen, metter bra osv.

Vi må være tolmodige, om noen år har nok vi lavkarbofans mye større tyngde og gjennomslag enn vi har idag

Helt klart, sannheten vil alltid vinne tilslutt
The China Study er 30 års studering av alle folkegrupper som er dokumentert og hva de spiste osv. verdt å lese

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 21-05-11, 22:18   #102
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Me tanke på b12, de fleste trenger det supplementet.
http://www.amazon.com/Could-Be-B12-E...6007082&sr=1-1

Vært å lese er skrevet av HARDCORE kjøtteter

Jeg skal ta veldig snart, men du kan finne mange blodprøver ute på youtube.

Jeg hadde lavt B12 og folat på lavfett-høykarbo kosthold, måtte faktisk ta B-vit sprøyter. Dette normaliserte seg etter bare 3 mnd på lavkarbo. Jeg ser ikke helt poenget med og finne "blodprøver ute på youtube"??

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 21-05-11, 22:19   #103
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Nope. At du ikke klarer å yte maksimalt, at det ikke er sunneste måten å spise på i det hele tatt. At ingen som har hatt valget har levd slik før i tida

Tja jeg yter mer nå enn noen sinne. Har aldri trent så hardt før og aldri hatt så stor progresjon på så kort tid. Dette bekreftes også av min personlige trener, han er forbløffet over den fremgangen jeg har i forhold til mange av de andre han trener.

Tror vi har fått et av våre forumtroll på besøk jeg

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 21-05-11, 22:21   #104
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Jeg mener helse henger sammen med fettprosent også. Klart mange syke som har lav fettprosent, men generelt så henger det sammen pga for mye fett på kroppen er jo bare dritt og dødvekt. Ikke noe man har behov for.
Sunn fettprosent hos menn mener jeg er 6-10% og kvinner er jo seff høyere, men usikker på hvor mye

Du bør kanskje lese deg litt opp på fettets rolle i kroppen før du kvitter deg med ALT fettet på kroppen din...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 21-05-11, 22:21   #105
dydde
Sperret

Du har Gary Taubes som praktiserer det han mener er rett? http://api.ning.com/files/mHJu*77erJ...besDoughy.jpeg

vs en annen "guru" som praktiserer det han mener er rett

http://api.ning.com/files/DfEagAs7sl.../IMG_6751.jpeg

58 år, bilde er tatt i mars 2011

Gammel 21-05-11, 22:22   #106
dydde
Sperret

Du har Gary Taubes som praktiserer det han mener er rett? http://api.ning.com/files/mHJu*77erJ...besDoughy.jpeg

vs en annen "guru" som praktiserer det han mener er rett

http://api.ning.com/files/DfEagAs7sl.../IMG_6751.jpeg

58 år, bilde er tatt i mars 2011

Vet hvem jeg ville hørt på av de 2

Gammel 21-05-11, 22:23   #107
dydde
Sperret

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du bør kanskje lese deg litt opp på fettets rolle i kroppen før du kvitter deg med ALT fettet på kroppen din...

derfor jeg mener 6-9% er bra og ikke under 5-6%

Gammel 21-05-11, 22:24   #108
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Man må drepe ungene til kyrne så vi kan få melka. Er ikke nok til mennesker og ungene dems

Du har jobba på gård forstår jeg?? Hvis vi hadde drept ungene til kyrne, eller kalver som det heter på godt norsk hvor skulle vi da fått nye kyr fra? Selvfølgelig får kalvene vokse opp, på morsmelk. Den første melka fra kua etter kalving kan allikevel ikke gå inn i produksjon. Dessuten produserer en ku med kalv mye mer melk enn normalt så man kan både la kalven få sitt og allikevel melke til produksjon. Sjekke kilder før du slenger ut masse påstander??

Gammel 21-05-11, 22:26   #109
dydde
Sperret

[quote=Lillemy71;1112769]

Du har jobba på gård forstår jeg?? Hvis vi hadde drept ungene til kyrne, eller kalver som det heter på godt norsk hvor skulle vi da fått nye kyr fra? Selvfølgelig får kalvene vokse opp, på morsmelk. Den første melka fra kua etter kalving kan allikevel ikke gå inn i produksjon. Dessuten produserer en ku med kalv mye mer melk enn normalt så man kan både la kalven få sitt og allikevel melke til produksjon. Sjekke kilder før du slenger ut masse påstander??

Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør
Ikke arrester meg, arrester de som har undersøkt det.
Herregud du kan drepe 3 av 7 unger og fremdeles ha unger men mer melk

Gammel 21-05-11, 22:50   #110
Catwoman
Seniormedlem

Catwoman sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 53
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;)
Gammel 21-05-11, 22:54   #111
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Catwoman, her.

Popcorn?

Gammel 21-05-11, 22:57   #112
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Popcorn?

Ser ut som vann, men det er vanskelig å spise med klypa kanskje..

Gammel 21-05-11, 22:57   #113
Catwoman
Seniormedlem

Catwoman sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Värmland/Akershus
Alder: 53
Catwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastiskCatwoman er bare helt fantastisk

Baconsvor Smake?

Catwomans Schratchpost!
Catwoman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kattalyse;)
Gammel 21-05-11, 22:57   #114
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

[quote=dydde;1112773]

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Vel jeg har gitt dere en link til en som har sneket seg inn og filmet alle disse gårndene og hva de sier de gjør

Hehe, du kan da ikke mene at all dokumentasjonen du har er en som har sneket seg inn med et videokamera?

Regner med at "ungene" du snakker om er kalver? At man slakter kalver er ikke noe nytt, kalv er godt kjøtt det

Er helt i orden at du velger å være vegeterianer, så håper og tror jeg du vil respektere oss som velger å spise kjøtt

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 21-05-11, 22:58   #115
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Vel... er bare å søke det opp
Tror ikke de trenger å produsere melk så lenge dem ikke har kalver?
Vet at mor mi slutta å produsere melk i brystene for mange år siden.
Melka er for kalver sist jeg sjekka, har ikke møtt en ku som vil at jeg skal suge på brystene hennes

Hva f*en sammenligner du morra di med ei ku ? Er du sikker på at det er bare "sunn" mat du får i deg og at du ikke sper på med litt vekstfremmende hormoner? De lite gjennomtenkte svarene dine tyder på det.

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Kua produserer melk så lenge den blir melka.

Det kan man man faktisk få til med et menneske også. Ei venninne av meg amma i ett år og pumpa seg deretter i nesten to år og langt uti neste svangerskap for å gi melk til sykehuset, så kanskje hu er ei ku

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Nope. Kua må jevnlig ha kalv, er usikker på om den må kalve hvert år, men den må i alle fall ha fått minst 1 kalv før den begynner å gi melk og den må nok kalve med noen få års mellomrom for å opprettholde melken ja.

Her står det at kua må ha kalv hvert år for å gi melk hele tiden:
http://www.norsknettskole.no/fag/res...astri/kua.html

Men jeg er temmelig sikker på at den melkebonden jeg pleide å vanke i fjøset hos da jeg var liten ikke hadde kalv på samtlige kyr hvert år. Mener å huske han hadde 2-3 kalver hver sommer, men rundt 10 kyr kanskje.

Det stemmer nok at kua må kalve regelmessig for å få en optimal melkeproduksjon. Men dette varierer fra rase til rase og melkeproduksjonene opprettholdes også vha regelmessig melking, så dette blir en slags sirkel. Er ikke dermed sagt at alle kalver blir drept slik som trådstarter her påstår, kyrne må jo også byttes ut etterhvert.

Hvilken link er det, finner ikke noe link jeg? Og hvor er det filmet, her i landet eller? Jeg har jobbet i flere fjøs og har aldri sett noe av det su beskriver. Har vært med på insemineringsprosess og ser ikke noe galt med det. Det er jo for å ha en kontrollert befruktning der man kan bruke den beste spermen for å få dyr med best mulig egenskap. Kua går ikke rundt med en plastikkpenis (eller hva det nå var du sa) i hekken 24-7 for det. Inseminering eller parring skjer 1 ganger i året alt etter brunstsyklusen til kua:

Sitat:

vhengig av raser, er den optimale alderen for første kalving rundt 2 år. Deretter bør ei ku ideelt sett føde en kalv hvert år, altså med intervaller på 365 dager.

http://www.delaval.no/Dairy_Knowledg...production.htm

Gammel 21-05-11, 23:04   #116
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

The China Study er vel ganske omdiskutert
Jeg har lest at det er en observasjonsstudie. Det gir vel ikke noen klare årsaker til sammenhenger. I tillegg til at resultatene skal være ganske håndplukkede...

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert
Gammel 21-05-11, 23:19   #117
dydde
Sperret

[quote=Charlott;1112798]

Hehe, du kan da ikke mene at all dokumentasjonen du har er en som har sneket seg inn med et videokamera?

Regner med at "ungene" du snakker om er kalver? At man slakter kalver er ikke noe nytt, kalv er godt kjøtt det

Er helt i orden at du velger å være vegeterianer, så håper og tror jeg du vil respektere oss som velger å spise kjøtt

Helt klart, men prioterer helse og velvære over alt annet

Gammel 21-05-11, 23:20   #118
dydde
Sperret

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

The China Study er vel ganske omdiskutert
Jeg har lest at det er en observasjonsstudie. Det gir vel ikke noen klare årsaker til sammenhenger. I tillegg til at resultatene skal være ganske håndplukkede...

Klart bloggere liker å "debunke" det studiet. Men vet ikke helt hvem jeg stoler på de som faktisk har brukt 30 år på det, eller de som bruker 30 min på å blogge om det

Gammel 21-05-11, 23:34   #119
dydde
Sperret

Budskapet: Man kan lykkes på høg karbo og lavkarbo. Les om begge hvorfor begge fungerer i steden for å støtte seg til hva den ene siden mener om det andre. Utforsk begge sider. Siden alle her har lest low carb bøker, vil jeg anbefale folk til å lese The China Study, Rip Esseltyn, Dr McDougall, osv. osv. slik at man forstår begge sider og hva de mener om vekt, helse osv.
Jeg tråkkår ikke på noen kostholds teorier, bare les om begge før man utaler seg om høykarbo.

Gammel 21-05-11, 23:35   #120
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Klart bloggere liker å "debunke" det studiet. Men vet ikke helt hvem jeg stoler på de som faktisk har brukt 30 år på det, eller de som bruker 30 min på å blogge om det

Hm... synes argumentasjonen for å si at konklusjonen fra studiet var ganske tynn var overveldende solid jeg... men du liker vel ikke lese om ting som plukker det du tror på i småbiter Har du LEST innholdet i bloggen, eller har du bare tenkt og avfeie det fordi du tror bloggeren ikke har satt seg inn i temaet?

For meg høres det ut som du har gått fra et sett guruer - til et annet sett - og det ganske ukritisk. Snedig at du prøver og få OSS til å sjekke grundig og orientere oss om alternativene mens du selv tror blindt på din nye guru

Gammel 21-05-11, 23:41   #121
dydde
Sperret

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hm... synes argumentasjonen for å si at konklusjonen fra studiet var ganske tynn var overveldende solid jeg... men du liker vel ikke lese om ting som plukker det du tror på i småbiter Har du LEST innholdet i bloggen, eller har du bare tenkt og avfeie det fordi du tror bloggeren ikke har satt seg inn i temaet?

For meg høres det ut som du har gått fra et sett guruer - til et annet sett - og det ganske ukritisk. Snedig at du prøver og få OSS til å sjekke grundig og orientere oss om alternativene mens du selv tror blindt på din nye guru

Seff, jeg levde jo høy fett lav karbo i 4 år. Tror du ikke jeg fikk med meg det meste? jeg avfeide jo alt som høykarbo sa om høy fett f.eks

Gammel 21-05-11, 23:43   #122
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Seff, jeg levde jo høy fett lav karbo i 4 år. Tror du ikke jeg fikk med meg det meste? jeg avfeide jo alt som høykarbo sa om høy fett f.eks

??? Aner ikke hva du svarer på her jeg... jeg kommenterte linken som dissekerte din kjære China study...

Gammel 22-05-11, 00:58   #123
dydde
Sperret

Jeg har ikke lest den, men bra. Kritikk er kanon, les også dem som kritiserer høy fett lavkarbo så er du i mål men også les bøkene fra hver

Gammel 22-05-11, 01:17   #124
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Jeg er faktisk klar over at om alle mennesker på jorden skulle spist slik jeg gjør, så ville det ikke være nok til alle.
Men jeg vil tro at om man får diabetes, og har mulighet til å kunne fungere normalt uten å bruke store mengder insulin, og bare trenger å begrense karbohydratene, ja da tror jeg de fleste ville velge bort sukker, fint mel, poteter og ris.
Jeg gjør det iallefall og helt uten skrupler.
Jeg spiser ikke mer proteiner enn tidligere. Proteinbehovet forandrer seg ikke om man går på lavkarbo. Men fett spiser jeg mer av nå enn før. Jeg bruker masse oljer fra planteriket, smør istedet for margarin og mer fløte og rømme.
Jeg spiser mer grønnsaker enn før. Pga diabetesen er en del av fruktene jeg spiste før byttet ut med bær, men jeg spiser begge deler, den dag i dag.
Har en voksen sønn som spiser det samme som meg, med unntak på intervalldager og løpsdager. Da spiser han mer karber. Han er ikke i verdenstoppen enda, men høyt her i Norge og har ambisjoner om å bli bedre. Så langt denne sesongen har han persa på fire distanser, selv om han spiser mindre karber dette året (han ligger mellom 50 og 100 karber pr dag) enn noensinne før.

Gammel 22-05-11, 01:46   #125
dydde
Sperret

Vel, det finnes nok av leger bøker osv. om folk som kurerer diabetes med høy karbo kosthold. Let litt så får du se selv
http://www.amazon.com/Neal-Barnards-...6021542&sr=8-3

Der har du en alelrede gitt happy hunting

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo litt som kristendom?? Jorkla Generell diskusjon 15 31-10-10 01:33
Litt lavkarbo? Tussi80 Generell diskusjon 2 25-09-10 16:22
Litt opphengt i lavkarbo? Søster Lavkarbo generelt 13 22-07-08 10:06
South beach , og litt spm om lavkarbo Lisekir Spørsmål og svar 3 06-04-08 21:52

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.