Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Et litt anderledes syn på lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 22-05-11, 01:48   #126
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg er faktisk klar over at om alle mennesker på jorden skulle spist slik jeg gjør, så ville det ikke være nok til alle.
Men jeg vil tro at om man får diabetes, og har mulighet til å kunne fungere normalt uten å bruke store mengder insulin, og bare trenger å begrense karbohydratene, ja da tror jeg de fleste ville velge bort sukker, fint mel, poteter og ris.
Jeg gjør det iallefall og helt uten skrupler.
Jeg spiser ikke mer proteiner enn tidligere. Proteinbehovet forandrer seg ikke om man går på lavkarbo. Men fett spiser jeg mer av nå enn før. Jeg bruker masse oljer fra planteriket, smør istedet for margarin og mer fløte og rømme.
Jeg spiser mer grønnsaker enn før. Pga diabetesen er en del av fruktene jeg spiste før byttet ut med bær, men jeg spiser begge deler, den dag i dag.
Har en voksen sønn som spiser det samme som meg, med unntak på intervalldager og løpsdager. Da spiser han mer karber. Han er ikke i verdenstoppen enda, men høyt her i Norge og har ambisjoner om å bli bedre. Så langt denne sesongen har han persa på fire distanser, selv om han spiser mindre karber dette året (han ligger mellom 50 og 100 karber pr dag) enn noensinne før.

vel jeg var på toppen, og endte tilslutt på bunnen pga lavkarbo. Tok tid, men det skjedde til slutt

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 02:09   #127
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

http://www.youtube.com/watch?v=MTNrI...eature=related
på 10:00 litt på diabets av han som har skrevet boka

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 05:00   #128
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Vel, det finnes nok av leger bøker osv. om folk som kurerer diabetes med høy karbo kosthold. Let litt så får du se selv
http://www.amazon.com/Neal-Barnards-...6021542&sr=8-3

Der har du en alelrede gitt happy hunting

Har lest linken.
Disse menneskene har diabetes 2 og har klart å redusere på medisinen.
Jeg har diabetes 1 og bruker nå insulin max en gang til dagen og da bare 1 ieh hurtigvirkende (spiser bær og da øker blodsukkeret).
Jeg kunne redusere mitt daglige insulinbehov fra to sprøyter i låret og fire i magen til max 1 sprøyte i magen på under ei uke, og jeg holder meg der!
Leser også at enkelte sliter med sinnsykt høyt blodsukker etter måltidene på dietten du linker til. Hjeloer lite at det går ned etterhvert om sukkeret svinger slik. Mitt blodsukker holder seg lavt og fint på lavkarbo.
Forøvrig ville jeg fått problem som ren vegeterianer. Jeg har Hashimoto (lavt stoffskifte og antistoffer mot skjoldbruskkjertelen). Alt av soyaprodukter er da utelukket. Vanskelig å få dekket mitt behov for næring når soya utelukkes.

Hver får finne sin måte å leve på. Jeg har funnet en måte som gjør godt for kroppen, som smaker godt og som gir meg kontroll over diabetesen.
Om du vil være vegeterianer, så er det helt greitt.

Viktigste er at vi alle finner en måte å leve på som gir oss så bra livskvalitet som mulig

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid
Gammel 22-05-11, 13:10   #129
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Helt klart. Du skal ikke spise soya som vegeterianer btw Nei det er lett som bare juling å få dekket ditt behov uten soya. Men hei, hvis det er du tror så er det greit jeg vil bare opplyse slik at du konkluderer etter hva du har lest ikke hva noen lav karbo guru`er sier om næringsstoffer osv. Bruk Cron-O-Meter å se, kanon program hvor du kan tracke alt du spiser. Så ser du hvor mye næringsstoffer osv. du får i deg

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 13:13   #130
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Helt klart. Du skal ikke spise soya som vegeterianer btw Nei det er lett som bare juling å få dekket ditt behov uten soya. Men hei, hvis det er du tror så er det greit jeg vil bare opplyse slik at du konkluderer etter hva du har lest ikke hva noen lav karbo guru`er sier om næringsstoffer osv. Bruk Cron-O-Meter å se, kanon program hvor du kan tracke alt du spiser. Så ser du hvor mye næringsstoffer osv. du får i deg

I filmen og i bøkene er det MANGE som har KURERT diabetes 2 og diabetes 1. Hvis du kan si til deg selv at du har lett overalt for å finne noe du kan bli frisk av, og lest alt på begge sider så ikke hør på meg jeg vet bare jeg var vanvittig ignorant i forhold til alt utenom lavkarbo. Helt klart, lavkarbo smaker helt latterlig godt men ingenting smaker bedre enn super helse føles


Sist redigert av dydde : 22-05-11 kl 13:20.
dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 13:19   #131
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Har lest linken.
Disse menneskene har diabetes 2 og har klart å redusere på medisinen.
Jeg har diabetes 1 og bruker nå insulin max en gang til dagen og da bare 1 ieh hurtigvirkende (spiser bær og da øker blodsukkeret).
Jeg kunne redusere mitt daglige insulinbehov fra to sprøyter i låret og fire i magen til max 1 sprøyte i magen på under ei uke, og jeg holder meg der!
Leser også at enkelte sliter med sinnsykt høyt blodsukker etter måltidene på dietten du linker til. Hjeloer lite at det går ned etterhvert om sukkeret svinger slik. Mitt blodsukker holder seg lavt og fint på lavkarbo.
Forøvrig ville jeg fått problem som ren vegeterianer. Jeg har Hashimoto (lavt stoffskifte og antistoffer mot skjoldbruskkjertelen). Alt av soyaprodukter er da utelukket. Vanskelig å få dekket mitt behov for næring når soya utelukkes.

Hver får finne sin måte å leve på. Jeg har funnet en måte som gjør godt for kroppen, som smaker godt og som gir meg kontroll over diabetesen.
Om du vil være vegeterianer, så er det helt greitt.

Viktigste er at vi alle finner en måte å leve på som gir oss så bra livskvalitet som mulig

Vel du har tydligvis ikke lest alt som jeg ga deg.

"Dr. Barnard has shown that it is possible to repair insulin function and reverse type 2 diabetes. By following his scientifically proven, life-changing program, diabetics can control blood sugar three times more effectively than with the standard diet; and cut back on and in some cases eliminate medications while reducing the risk of diabetes complications. "

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 13:54   #132
Pøsh
Seniormedlem
 
Pøsh sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Akershus
Alder: 45
Innlegg: 738
Pøsh er ny på veien

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Jeg skjønner seriøst ikke hva du egentlig vil frem til og fortsatt pusher på her.
Tar det at man bør være åpen for at lavkarbo ikke er fasiten, at andre ting også kan være bra. Dette er vårt valg her inne av kosthold, og de som ikke får dette til å fungere ser etter andre typer kosthold.

Kan du ikke bare sette et punktum?

__________________
Min journal

Pøsh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 22-05-11, 13:58   #133
bevaremegvel
Medlem
 
bevaremegvel sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 252
bevaremegvel har en fantastisk aura rundt segbevaremegvel har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Pøsh, her.

Kan du ikke bare sette et punktum?

enig, la oss få fred for alt det der useriøse tullet

bevaremegvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbokost
Gammel 22-05-11, 14:14   #134
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Enig i at det er nok nå. Jeg ser ingen grunn til at en liten gutt på 25 år skal komme her og fortelle hverken meg eller andre her inne at vi er lite reflekterte, ensporet, snevre i vårt syn osv for det at vi lever på lavkarbo og har valgt vekk høykarbo. For det om du gikk på en smell og trengte 4 år for å finne utav det (kanskje ikke så rart når man ser alderen din), trenger du ikke å anta at alle andre er så lite selvstendige. Tror de aller fleste her inne har gjort veldig reflekterte valg i sitt kosthold og jeg synes det vitner om en utrolig frekkhet, umodenhet og liten respekt for andre at du kommer med dine youtube linker og mener at alle skal gjøre samme valg som deg.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 22-05-11, 14:42   #135
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Denne youtube-videoen du la ut på første side, som skulle nevne alle disse folkeslagene som hadde levd vegansk, nevne gladiatorer og romerske soldater. Gladiatorene omtales som de "sterkeste mennene i historien". Han nevner ikke at dette var kriminelle, som ble tvunget til å sloss som et alternativ til dødsstraff. Hva de hadde tilgang på av mat var vel ikke akkurat det de valgte selv.

Hvis du ser dette foredraget av Loren Cordain, en av de mest annerkjente steinalderforskerne i verden, så går han gjennom kostholdet til alle de kjente urbefolkningene, og ser hva som har vært de største matkildene opp gjennom tidene.
http://www.youtube.com/watch?v=5dw1MuD9EP4
Spoiler: Det finnes ikke en eneste urbefolkning som lever 100% vegetabilsk!

Når det kommer til denne ekstremdietten du selv driver på med, der du lar fett og protein, de to essensielle makronæringsstoffene, få 5% av det totale energiinntaket, så kan jeg ikke si annet enn at dette er tull og tøys. Å påstå at mange populasjoner har spist slik i titusener av år, og at dette er det sunneste er faktisk ganske drøyt!
Et vegansk kosthold vil i 100% av tilfellene føre til mangel på vitamin B-12, i mange tilfeller kan du få problemer med vitamin-A, og med et så lavt fettinntak så vil du med stor sannsynlighet også få problemer med vitamin D, E og K.

De aller fleste karbohydratkildene inneholder over 4% av energien fra protein, så å innta bare 5E% fra protein er rett og slett umulig med mindre du lever på rent sukker.

Den eneste befolkningen som spiser noe i nærheten av det du beskriver, er de aller fattigste populasjonene i u-land. Og hva er de største, ernæringsrelaterte problemene i disse landene? PEM! (Protein energy malnutrition). Sykdommer som kwashiorkor er svært utbredt, og dette skyldes proteinmangel.
Fettmangel, spesielt i barndommen, kan gi opphav til en haug med neurodegenerative sykdommer, da hele nervesystemet er superavhengig av fettsyrer for å utvikles.

Dette er det jeg studerer, og bruker mye av fritiden min på å lese alternativ faglitteratur, så ikke prøv å påstå at jeg ikke har sjekket ut flere synspunkt, for der kommer du ikke særlig langt.

Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
Gammel 22-05-11, 15:41   #136
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Haha jeezus. Ses om 10 år folkens, så får vi se hvem som har det best
Skal ikke prikke mer i religionen deres

Håper alle får et fint liv og finner den beste løsningen til slutt

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 15:47   #137
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?[/quote]

protein: 40-60gram
Fett: 12-30gram

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 15:49   #138
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Haha jeezus. Ses om 10 år folkens, så får vi se hvem som har det best
Skal ikke prikke mer i religionen deres

Håper alle får et fint liv og finner den beste løsningen til slutt

Tja akkurat dette sier vel atskillig mer om deg og din mentale alder enn alle oss som faktisk har prøvd å diskutere på et fornuftig nivå og kommet med dokumenterte påstander og ikke jeezus i annenhver setning.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 22-05-11, 16:04   #139
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Tja akkurat dette sier vel atskillig mer om deg og din mentale alder enn alle oss som faktisk har prøvd å diskutere på et fornuftig nivå og kommet med dokumenterte påstander og ikke jeezus i annenhver setning.

Vel jeg har gitt dere nok av bøker å personer dere kan sjekke ut så om dere er interresert så er det å lese. Jeg er bare her for å sette lys på en annen side, om dere er interresert tar dere turen hvis ikke, kritiserer dere og blir vrange. Kanskje 1 eller 2 lavkarbo folk som har lest tråden sliter litt eller bare blir interresert, da er jeg fornøyd.

Sier ikke lavkarbo er feil og høykarbo rett. Jeg sier skaff deg nok kunnskap om begge fra begge sider før du drar din egen konklusjon. Ikke les hva høg karbo sier om høy fett dietter og visa versa. Les hva guru`ene på hver sin side sier om hvorfor de mener sitt er best. Hvor mange dem er hjulpet osv. osv.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 16:07   #140
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Tja akkurat dette sier vel atskillig mer om deg og din mentale alder enn alle oss som faktisk har prøvd å diskutere på et fornuftig nivå og kommet med dokumenterte påstander og ikke jeezus i annenhver setning.

Jada dra opp alderen min, har mer å si enn kunnskap tydligvis. Sorry for at du er så moden og vet bedre pga alder ikke pga kunnskap, prøving å feiling

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 16:23   #141
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Ærlig talt så skjønner jeg ikke helt (og jeg har lest hele tråden, ja) hva som skjer med trådstarter her. Til å hevde at du bare vil hjelpe og vil alles beste, virker du både utrolig bastant og fornærmet fordi vi er uenig med deg. Det er vel ikke noe å hisse seg opp for, det? All ære til deg som har funnet fram til det kostholdet du trives best med, og du må for all del bare fortsette med det uten noen sure miner fra denne kanten (i alle fall fra min kant).

Men hvorfor kan ikke vi som har funnet ut at lavkarbo virkelig er tingen for oss, få lov til det samme? Jeg skal ikke nekte for at det skjer innimellom, men jeg tror absolutt ikke at de fleste lavkarboentusiaster prøver å dytte kostholdet sitt ned i halsen på høykarbotilhengere. Tvert imot ser jeg titt og ofte at folk her inne på forumet er meget tolerante og anbefaler alle å finne den veien som passer best for dem.

Når du har levd på lavkarbokosthold i fire år og funnet ut at det ikke funker for deg, så er det jo selvfølgelig fint at du vil advare oss mot det. Men de fleste her inne har et helt livs erfaring med høykarbokosthold og har funnet ut at det ikke funker for oss. Så det er kanskje bare naturlig at vi velger å forholde oss til våre egne erfaringer da, eller?

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
Gammel 22-05-11, 16:52   #142
Sugarpill
Pauset
 
Sugarpill sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 40
Innlegg: 1.436
Sugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastiskSugarpill er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hm, kanskje full av normalvektige friske mennesker uten kostholdsinduserte sykdommer som diabetes?

Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.

Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.

Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.

Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min.

Sugarpill er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening
Gammel 22-05-11, 17:02   #143
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Ethereal, her.

Måtte bare si noe om akkurat det, uten å engang ha lest resten av tråden, kan hende dette er blitt motsagt allerede- hele verdens befolkning kan ikke leve LCHF i form av en diett med mye kjøtt- vi har ikke ressurser til å produsere så mye kjøtt til hele verdens befolkning. Vi brenner allerede ned regnskog nok for å lage beitemark for å fe dyr til kjøttproduksjon- og for å produsere nok kjøtt til å mette én person kunne vi istedet produsert korn til å mette 12-16 mennesker.

Selv om et moderat lavkarbo-kosthold gagner meg og min helse og vekt, kan jeg ikke unngå å tenke på at mitt kosthold ikke gagner miljøet, eller sultproblematikken i verden generelt. Det har blitt påstått gjentatte ganger at hvis vi i vesten reduserte vårt kjøttforbruk med 10%, ville mange sultende mennesker i verden kunne bli mette- hvis McDonalds ikke presset bønder i sørlige strøk til å brenne ned regnskog for å produsere kjøtt McDonalds (og andre) så kjøper til spottpris og selger billig i vesten, men ressursene i stedet ble brukt til å produsere mindre ressurskrevende næringsmidler til befolkningen i opprinnelseslandet, ville det gagne verden som helhet.

Så, lavkarbo-kosthold er ikke uproblematisk fra et etisk perspektiv, og miljøperspektiv.

Nå går jeg tilbake til å pleie omgangssyken min.

Først, vi kaster så mye mat i den vestlige verden at vi har faktisk NOK mat til å fø verden... I tillegg synes jeg ikke det er en løsning at vi må velge et kosthold som gjør oss syke for å berge "resten av verden". Pga den lett tilgjengelig energirike maten har vi nå overbefolket verden så det holder - skal vi alle da velge og spise oss syke slik at alle kan få nok mat?
For å gjenta meg selv - jeg spiser ikke mer protein nå enn jeg gjorde på høykarbo, jeg spiser vel egentlig MINDRE - siden den proteinen jeg tidligere spiste i stor grad kom fra prossesert mat med dårlig proteinkvalitet Faktisk spiser jeg generelt MINDRE mengder mat nå enn tidligere, så strengt tatt er jeg med på å avhjelpe situasjonen ved og endre kostholdet mitt på denne måten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 22-05-11, 17:05   #144
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Spørsmål:
Med ditt kosthold (95% karbohydrat), hvor mange gram protein/fett får du i deg hver dag?

protein: 40-60gram
Fett: 12-30gram[/quote]

Dette utgjør fra 168-510kcal. Hvis dette er 5% av ditt inntak, så spiser du mellom 3360-10200 kcal om dagen.
Av dette skal karbohydrater utgjøre 95%, noe som utgjør 3192-9690kcal, som igjen utgjør ca 800-2420 gram karbohydrater hver dag.

Hvordan i all verden klarer du å få i deg denne mengden karbohydrater uten å få i deg mer protein enn det du sier?

Du har også fått kritikk av China Study, som du forguder. Denne kritikken avblåste du, selv om du i samme innlegg innrømte at du ikke hadde lest den?

Om du er ute etter å hjelpe folk, så bør du gå foran med et godt eksempel. Hvis du forventer at folk skal lese dine kilder, så må du i det minste vise såpass respekt at du gjør det samme tilbake! Har du lest den kritikken du fikk link til, og har du sett det foredraget jeg linket til?

Selvfølgelig er det beste å sjekke ut kilder fra begge sider, og gjøre seg opp en mening, men dette er meget tidkrevende. De færreste har tid til å gjøre dette, med jobb, familie, barn osv.

Den optimale dietten vil vi nok aldri finne, men det er hvertfall ikke en ekstremdiett, hvertfall ikke over tid (ref din diett, ketogene dietter, psfm o.l.). Slike dietter kan være gunstig i korte tidsrom, men over tid vil en mer moderat tilnærming være mer fornuftig.
Sannsynligvis vil det være gunstig med ulike dietter til ulike tider av året, en syklisk variasjon i matvareutvalg og dermed næringsstoffssammensetning.

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat...
Gammel 22-05-11, 17:47   #145
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Han påstår han spiser 20 bananer om dagen da. Og da tviler jeg på atn får i seg så mye mer. 20 bananer er iflg diett.no:

25 gram proteiner
7 gram fett
427 gram karbohydrater

Det blir 91% KH 6% protein 3% fett

Det blir vel ca 2000kcal

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent
Gammel 22-05-11, 18:18   #146
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

jeg kan fint spise 40 bananer om dagen. Jeg spiser frukt hovedsaklig da får jeg det jeg trenger. Det stemmer jeg spiser alt fra 3000 - 5000 kalorier til dagen.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 18:19   #147
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Jeg gidder jo ikke å legge inn 1000 linker til folk som kritiserer høy fett. Jeg vil bare at folk skal sjekke ut begge deler. Hva de som praktiserer høy karbo og lavkarbo sier. Ikke hva folk sier om dem, da tenker du ikke selv.

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min
Gammel 22-05-11, 18:32   #148
MAR
Medlem
 
MAR sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 327
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Jeg vil bare at folk skal sjekke ut begge deler. Hva de som praktiserer høy karbo og lavkarbo sier. Ikke hva folk sier om dem, da tenker du ikke selv.

I så fall skjønner jeg virkelig ikke hvorfor du orker å starte denne diskusjonen, siden det faktisk er det det går i her inne også - vi har alle praktisert høykarbo og vet godt hva som sies om det, anbefalinger og alt det du nevner her. Når det gjelder lavkarbo: her inne på forumet er det jo NETTOPP det vi oppfordrer til, å sjekke hva som funker for deg selv ved å praktisere lavkarbo.

Og du har tydeligvis ikke sjekket forumet veldig grundig hvis du tror at vi ikke tenker selv. Hva tror du vi driver med her inne egentlig, massehjernevasking? Flere av de mest interessante trådene her handler jo nettopp om hvorfor dette kostholdet funker så godt som det gjør, om å sette sammen informasjon på nye måter, trekke egne konklusjoner og få informasjon fra de som vet mer enn oss selv.

Jeg tenker jeg snakker for flere når jeg sier at jeg aldri har vært så kunnskapsrik om kropp, kosthold, helse og alt i mellom, som etter at jeg begynte med lavkarbo. Nettopp fordi det handler om helse, og ikke bare vektnedgang.

__________________


MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
Gammel 22-05-11, 18:53   #149
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

Haha jeezus. Ses om 10 år folkens, så får vi se hvem som har det best
Skal ikke prikke mer i religionen deres

Håper alle får et fint liv og finner den beste løsningen til slutt

Eg er no meir redd for at du ikkje er her om 10 år i det heile tatt, enn at det er du som har det best...

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve.
Gammel 22-05-11, 18:54   #150
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av dydde, her.

...
Har dere noengang hørt om idrettsfolk i verdenseliten som kjører lavkarbo kosthold? disse lever av gullmetajler og det gjør også støtteapperatet, så hvis dette er så fantastisk hvorfor blir det ikke praktisert? Jeg vet godset og odd kjører lignende men jeg snakker om VERDENSeliten.

...

Jeg tror personlig ikke det er sunt å være idrettsmenneske i verdenseliten. Og jeg tror du skal ha gode forutsetninger i grunn for å kunne holde på med det.
Mange som kommer hit har helt andre problemstillinger å forholde seg til, og har sine erfaringer i forhold til kosthold. Selv har jeg levd nesten vegetarisk med lite fett, lite proteiner og mye trening. Det gikk brukbart nesten et halvt år, før kroppen ga klar beskjed om at det ikke passet for meg.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo litt som kristendom?? Jorkla Generell diskusjon 15 31-10-10 01:33
Litt lavkarbo? Tussi80 Generell diskusjon 2 25-09-10 16:22
Litt opphengt i lavkarbo? Søster Lavkarbo generelt 13 22-07-08 10:06
South beach , og litt spm om lavkarbo Lisekir Spørsmål og svar 3 06-04-08 21:52


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no