Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 28-07-12, 07:03   #15701
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Jeg har ikke direkte vært på julemarked, men befant meg i Budapest i desember. Masse som skjedde ute i gatene. Utrolig flott by, ganske billig, og veldig billig spa! http://www.szechenyibath.com/ anbefales på det sterkeste. Ikke det mest luksuriøse, men gud så vakkert.

Oooh, jeg og noen andre på jobb planlegger en tur til Budapest i høst, så litt spa hadde ikke vært feil da. Takk for link!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 28-07-12, 07:10   #15702
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg lurer på hvorfor noen av neglene mine har blitt så myke etter at jeg begynte på lavkarbo... De er fortsatt sterke og fliser ikke eller noe. Men noen av neglene bøyer seg... Særlig høyre lillefinger... Det er den jeg bruker til shift-tasten. Bruker aldri venstre shift-tast... Vil ikke klippe neglene korte.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 28-07-12, 08:38   #15703
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Det er masse forskjellige vitaminer og mineraler som bidrar til neglestyrken... men det er nok magnesium som det er vanligst å oppleve lite av på lavkarbo? Tar du tilskudd?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 28-07-12, 10:47   #15704
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Oooh, jeg og noen andre på jobb planlegger en tur til Budapest i høst, så litt spa hadde ikke vært feil da. Takk for link!

Å jeg kan skryte av Budapest lenge - har vært der flere ganger. Det kan lønne seg å se litt på forhånd hva som skjer i byen på det tidspunktet. Alltid masse kulturelle tilstellinger som kan være interessante å få med (vi var f. eksempel på en utstilling hvor man fikk gå rundt i bekmørke i over en time i forskjellige landskap, oppsett og fikk føle hvordan det var å bevege seg i en verden ute å ha synet - utrolig lærerikt).


Og så er det parken med alle de kommunistiske statuene som ble tatt ned rundt om i byen og samla på ett sted i steden for å bli ødelagt http://www.mementopark.hu/pages/home/?lang=en. Of så går det jo ann å velge seg ut noen av disse tingene http://www.budapestagent.com/101-thi...-budapest.html, man rekker jo ikke en brøkdel. Kollektiv trafikke er helt kul, litt retro og billig (tram, buss og metro).


Ja, nå kuppa jeg tråden, men jeg er bare så glad i den byen. Skal nok tilbake igjenn. Ja, og vill man ut så er det masse muligheter. Det eneste man må passe seg for er hovedgågaten. Der er prisene litt sinnsyke. Og så kan man sjekke litt på forhånd på internett plasser man har lyst å prøve. Jeg har gørt at det finnes plasser hvor man går inn bestiller en brus og så får man ikke gå før man har betalt masse - ekte turist traps. Har ikke vært borti det selv selv om vi har vandra byen rundt og drukket kaffe på de mest lugubre plassene, men tenkte det var greit å ha det i bakhodet.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet
Gammel 28-07-12, 11:57   #15705
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg lurer på hvorfor noen av neglene mine har blitt så myke etter at jeg begynte på lavkarbo... De er fortsatt sterke og fliser ikke eller noe. Men noen av neglene bøyer seg... Særlig høyre lillefinger... Det er den jeg bruker til shift-tasten. Bruker aldri venstre shift-tast... Vil ikke klippe neglene korte.

negler som krøller/bøyer seg er tegn på diabetes med høyt blodsukker leste jeg en plass.. men du som lever lavkarbo burde jo ikke ha det.. (jeg merker det forøvrig godt at neglene mine "går i vinkel" når jeg ikke er flink...)

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 28-07-12, 15:39   #15706
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Skje-fasong på negnene (negler som vipper oppover på tuppen når de blir lange) er ofte et tegn på jernmangel...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 28-07-12, 16:24   #15707
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

mine bøyer seg innover for det meste. men jeg ligger lavt på jern, har jeg gjort siden jeg var lita egentlig. men jeg har som regel kommet innenfor normalen på både jern og folat på lavkarbo

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 28-07-12, 18:29   #15708
Bønna200
Seniormedlem
 
Bønna200 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Akershus
Alder: 47
Innlegg: 8.394
Bønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastiskBønna200 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Men jeg skal på julemarked joo påska får seile sin egen sjø

Det jeg ville fram til her, men som jeg glemte å si, er at det er julemarked på samme stedet som påskemarkedet var. Og at siden påskemarkedet var bra, så er sikkert julemarkedet det også. Og billig i Praha.

__________________
"Dyrene i denne verden eksisterer for sin egen skyld. De er ikke skapt for mennesker mer enn svarte er skapt for hvite eller kvinner for menn."
-Alice Walker, forfatter
Bønna200 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer. Ren mat og matglede.
Gammel 28-07-12, 19:18   #15709
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Bønna200, her.

Det jeg ville fram til her, men som jeg glemte å si, er at det er julemarked på samme stedet som påskemarkedet var. Og at siden påskemarkedet var bra, så er sikkert julemarkedet det også. Og billig i Praha.

Oh, I see! Takk, bønna mi

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 28-07-12, 20:04   #15710
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Det er masse forskjellige vitaminer og mineraler som bidrar til neglestyrken... men det er nok magnesium som det er vanligst å oppleve lite av på lavkarbo? Tar du tilskudd?

Når jeg husker det tar jeg tilskudd av magnesium, d-vitamin, jod (spiser ikke fisk) og så kjøpte jeg nylig l-carnitine siden jeg leste at det kunne hjelpe på fettforbrenningen for noen og jeg har stått stille i to år nå.

Men altså, neglene er ganske sterke, men bare tynne og bøyelige. De brekker ikke lett og ikke fliser de seg opp heller. Og de fleste neglene er fortsatt tykke og harde. På høyrehånda er det bare lillefingeren som er myk. På venstrehånda er det pekefinger og langfinger.

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

negler som krøller/bøyer seg er tegn på diabetes med høyt blodsukker leste jeg en plass.. men du som lever lavkarbo burde jo ikke ha det.. (jeg merker det forøvrig godt at neglene mine "går i vinkel" når jeg ikke er flink...)

Tror nok ikke jeg har diabetes altså. Det varierer hvor flink jeg er til å spise som jeg skal, og i det siste har det blitt så som så siden jeg verken går ned eller opp så lenge jeg holder meg til lavkarbo mesteparten av tiden. I perioder der jeg har vært superflink har jeg heller ikke gått ned noe.

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

mine bøyer seg innover for det meste. men jeg ligger lavt på jern, har jeg gjort siden jeg var lita egentlig. men jeg har som regel kommet innenfor normalen på både jern og folat på lavkarbo

Hm, jernmangel kan jo hende. Moren min måtte nemlig ta jernsprøyter hos legen en gang i måneden fordi hun blødde mye under mensen. Det endte med at hun fjernet hele livmora eller noe sånt. Hun hadde fem barn og var ca 45 år gammel så hun hadde ikke tenkt å få flere barn. Jeg blør også ganske mye... Jeg mener på at jeg leste at normal blødning er to menskopper i løpet av perioden, men på de to dagene jeg blør kraftig fyller jeg opp 6-7 stk. Menskoppen er full etter ca 6 timer.

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Skje-fasong på negnene (negler som vipper oppover på tuppen når de blir lange) er ofte et tegn på jernmangel...

De vipper seg ikke oppover. De bøyer seg mot siden. Tok noen bilder av det. Det første bildet er tatt nesten rett ovenfra og da ser neglen ca normal ut. Det andre bildet er tatt i vinkel og da ser man godt at den har vridd seg. Jeg er ikke så flink til å ta vare på dem. De bare vokser og så reparerer jeg dem når de brekker... Jeg ser at noen av dem burde klippes og slipes litt for å gjøre dem litt finere.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2012-07-28 19.14.57.jpg (117,6 KB, 15 visninger)
Filtype: jpg 2012-07-28 19.15.30.jpg (107,3 KB, 20 visninger)
__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 28-07-12, 20:17   #15711
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Merkelige saker. Kanskje du sliter dem mer på den ene siden? Men det burde jo ikke være noe nytt da. Har ingen andre gode forslag da. Men blør du så mye kan det jo være greit å sjekke jern da. (Men det ser ikke ut som spoon-nails som er en rimelig sterk indikator på jernmangel... selv om man godt kan ha jernmangel uten disse skje-neglene.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 28-07-12, 20:20   #15712
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

ser ut som mine negler når de finner det for godt å vri seg. spesielt de 3 midterste fingrene holder på sånn. ene siden bøyer litt innover

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf
Gammel 28-07-12, 20:31   #15713
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Merkelige saker. Kanskje du sliter dem mer på den ene siden? Men det burde jo ikke være noe nytt da. Har ingen andre gode forslag da. Men blør du så mye kan det jo være greit å sjekke jern da. (Men det ser ikke ut som spoon-nails som er en rimelig sterk indikator på jernmangel... selv om man godt kan ha jernmangel uten disse skje-neglene.)

Ja, jeg har en sterk mistanke om at tastaturskrivingen gjør at de bøyer seg. Høyre lillefinger bruker jeg til høyre shift-tast (og bruker ikke venstre shift-tast), og da trykker jeg med det hjørnet som bøyer seg. Men jeg lurte på hvorfor noen av neglene har blitt mykere de siste årene... Jeg får sjekke jernnivået da... Takk for svar smgj og Sanney!

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 28-07-12, 20:45   #15714
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Å jeg kan skryte av Budapest lenge - har vært der flere ganger. Det kan lønne seg å se litt på forhånd hva som skjer i byen på det tidspunktet. Alltid masse kulturelle tilstellinger som kan være interessante å få med (vi var f. eksempel på en utstilling hvor man fikk gå rundt i bekmørke i over en time i forskjellige landskap, oppsett og fikk føle hvordan det var å bevege seg i en verden ute å ha synet - utrolig lærerikt).


Og så er det parken med alle de kommunistiske statuene som ble tatt ned rundt om i byen og samla på ett sted i steden for å bli ødelagt http://www.mementopark.hu/pages/home/?lang=en. Of så går det jo ann å velge seg ut noen av disse tingene http://www.budapestagent.com/101-thi...-budapest.html, man rekker jo ikke en brøkdel. Kollektiv trafikke er helt kul, litt retro og billig (tram, buss og metro).


Ja, nå kuppa jeg tråden, men jeg er bare så glad i den byen. Skal nok tilbake igjenn. Ja, og vill man ut så er det masse muligheter. Det eneste man må passe seg for er hovedgågaten. Der er prisene litt sinnsyke. Og så kan man sjekke litt på forhånd på internett plasser man har lyst å prøve. Jeg har gørt at det finnes plasser hvor man går inn bestiller en brus og så får man ikke gå før man har betalt masse - ekte turist traps. Har ikke vært borti det selv selv om vi har vandra byen rundt og drukket kaffe på de mest lugubre plassene, men tenkte det var greit å ha det i bakhodet.

Vi skal besøke en eks-kollega som er derfra og har flyttet tilbake dit. Så vi får litt lokalhjelp. Han tipser oss forhåpentligvis om gode steder og dårlige steder.

Jeg prøvde for en stund siden å se litt etter hva som skjer i høst. Det var to ting jeg fant som kanskje hadde hadde vært gøy å få med seg. Første uka i oktober er det palinka- og pølse-festival da, haha. På Buda-slottet. Og 12.-16. september er det vin- og champagne-festival også på Buda-slottet.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC
Gammel 28-07-12, 21:02   #15715
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som vet hvordan det virker med sykepenger (er langtidssykemeldt) og utenlandsferie?

Har hørt at jeg må søke Nav om dette, men hvem, hva, hvordan? Noen sier at det er legen som må søke for meg andre sier at legen bare skal gi en uttalelse til søknaden?

Jeg har lyst på en tur til syden i september og ser ikke for eg at jeg er friskmeldt til dess, muligens delvis arbeidsfør meeeen.......

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 28-07-12, 21:59   #15716
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Du må fylle ut sykemelding skjemaet med at du skal utenlands. Jeg har alltid gitt beskjed, å alltid fått sykepenger for det.

Men det kan vel kanskje som mye annet ha noe å si på de enkelte NAV kontor

Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo
Gammel 28-07-12, 22:01   #15717
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Jeg spurte legen min om jeg trengte å søke om det og han sa: Du vil ha godt av litt sol og varme. God tur!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 28-07-12, 22:14   #15718
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Noen som vet hvordan det virker med sykepenger (er langtidssykemeldt) og utenlandsferie?

Har hørt at jeg må søke Nav om dette, men hvem, hva, hvordan? Noen sier at det er legen som må søke for meg andre sier at legen bare skal gi en uttalelse til søknaden?

Jeg har lyst på en tur til syden i september og ser ikke for eg at jeg er friskmeldt til dess, muligens delvis arbeidsfør meeeen.......

Du må søke NAV om det....

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 28-07-12, 22:20   #15719
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Noen som vet hvordan det virker med sykepenger (er langtidssykemeldt) og utenlandsferie?

Har hørt at jeg må søke Nav om dette, men hvem, hva, hvordan? Noen sier at det er legen som må søke for meg andre sier at legen bare skal gi en uttalelse til søknaden?

Jeg har lyst på en tur til syden i september og ser ikke for eg at jeg er friskmeldt til dess, muligens delvis arbeidsfør meeeen.......

Legen min støttet en reise til utlandet da jeg var langtidssykemeldt, og skrev en erklæring på at hun anbefalte turen. Deretter fyller du selv bare ut på egenerklæringsdelen på sykmeldingen for den perioden som turen kommer innunder at du skal til utlandet og perioden det gjelder, og legger ved erklæringen fra legen på den delen som skal sendes til NAV.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
Gammel 28-07-12, 23:27   #15720
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 37
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Legen min støttet en reise til utlandet da jeg var langtidssykemeldt, og skrev en erklæring på at hun anbefalte turen. Deretter fyller du selv bare ut på egenerklæringsdelen på sykmeldingen for den perioden som turen kommer innunder at du skal til utlandet og perioden det gjelder, og legger ved erklæringen fra legen på den delen som skal sendes til NAV.

Gjorde jeg også da jeg var syk. Fikk erklæring fra både DPS og lege om at det ville være bra, men NAV slo seg vrange og kutta alt av støtte pga et eller annet jeg ikke kommer på i farta som de kom med

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 29-07-12, 13:30   #15721
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Gjorde jeg også da jeg var syk. Fikk erklæring fra både DPS og lege om at det ville være bra, men NAV slo seg vrange og kutta alt av støtte pga et eller annet jeg ikke kommer på i farta som de kom med

Er det jeg er redd for jeg også, har nemlig hørt om mange andre som har opplevd det selv med erklæring fra legen. Legen min også sier at jeg må komme meg ut og finne på koselige ting, selv om jeg blir totalt utslitt og sover i dagevis etterpå. Får vel ringe til NAV og høre hva de sier, kan vel muligens treffe på et vettugt menneske der.

Men bare for å oppsummere, det dere sier er at jeg krysser av for at jeg skal ha utenlandsopphold på sykemeldingen og sender ved evt erklæring fra lege/DPS o.l., jeg må altså ikke sende en søknad på forhånd ? JEg pleier jo bare å sende hele blanketten til arbeidsgiver også ordner de alt.

Fikk et brev for en tid tilbake fra NAV om at jeg hadde søkt om sykepenger (ehhhh... regner med at det er arb giver som har gjort noe) og at jeg ville få et brev når vedtak var gjort. Har ikke hørt noe mer så jeg aner ikke hva som skjer eller om jeg vil få penger fra NAV / arb giver i fremtiden og om jeg får vanlig utbetaling osv. Har prøvd å sette meg inn i reglene men NAV sine sider er ubrukelige.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 29-07-12, 14:10   #15722
elien
Seniormedlem
 
elien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Alder: 56
Innlegg: 532
elien er en juvelelien er en juvelelien er en juvel

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Er det jeg er redd for jeg også, har nemlig hørt om mange andre som har opplevd det selv med erklæring fra legen. Legen min også sier at jeg må komme meg ut og finne på koselige ting, selv om jeg blir totalt utslitt og sover i dagevis etterpå. Får vel ringe til NAV og høre hva de sier, kan vel muligens treffe på et vettugt menneske der.

Men bare for å oppsummere, det dere sier er at jeg krysser av for at jeg skal ha utenlandsopphold på sykemeldingen og sender ved evt erklæring fra lege/DPS o.l., jeg må altså ikke sende en søknad på forhånd ? JEg pleier jo bare å sende hele blanketten til arbeidsgiver også ordner de alt.

Fikk et brev for en tid tilbake fra NAV om at jeg hadde søkt om sykepenger (ehhhh... regner med at det er arb giver som har gjort noe) og at jeg ville få et brev når vedtak var gjort. Har ikke hørt noe mer så jeg aner ikke hva som skjer eller om jeg vil få penger fra NAV / arb giver i fremtiden og om jeg får vanlig utbetaling osv. Har prøvd å sette meg inn i reglene men NAV sine sider er ubrukelige.

Det er sånn jeg alltid har gjort det. Greit summert


Elin

elien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tilbake på generell lavkabo
Gammel 29-07-12, 14:13   #15723
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Fikk et brev for en tid tilbake fra NAV om at jeg hadde søkt om sykepenger (ehhhh... regner med at det er arb giver som har gjort noe) og at jeg ville få et brev når vedtak var gjort. Har ikke hørt noe mer så jeg aner ikke hva som skjer eller om jeg vil få penger fra NAV / arb giver i fremtiden og om jeg får vanlig utbetaling osv. Har prøvd å sette meg inn i reglene men NAV sine sider er ubrukelige.

Forskutterer arbeidsgiver sykepengene dine? Eller får du sykepenger fra nav?
Dersom arbeidsgiver forskutterer, er det deres jobb å kreve dette tilbake fra nav!
Har du vært sykemeldt mer enn 16 dager og fortsatt får lønn fra jobben, slipper du jo å tenke på hva nav driver med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 30-07-12, 08:17   #15724
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Forskutterer arbeidsgiver sykepengene dine? Eller får du sykepenger fra nav?
Dersom arbeidsgiver forskutterer, er det deres jobb å kreve dette tilbake fra nav!
Har du vært sykemeldt mer enn 16 dager og fortsatt får lønn fra jobben, slipper du jo å tenke på hva nav driver med!

Var i grunnen det jeg også trodde inntil jeg fikk et brev fra NAV at de hadde mottatt "min" søknad om sykepenger (?????). Har vært sykemeldt i 9 uker i dag og det er først gang jeg har vært sykemeldt lengre enn 2 uker (influensa) så jeg har ikke peiling

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 30-07-12, 08:17   #15725
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av elien, her.

Det er sånn jeg alltid har gjort det. Greit summert


Elin

Sender du alt til arb giver da eller?

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no