Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Fedme kan ikke kureres

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-10-10, 22:43   #151
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

I det ene øyeblikket er man offer for gener, men i det andre så har det ikke noe med saken å gjøre for da er det plutselig miljø som gjør en slank? Ser du ikke hva det har med saken å gjøre?

Du nevnte overvektige - det var de jeg valgte å kommentere. De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt. De hører oftere innunder de som du påstod bare kunne spise mindre og trene mer. De som lider av fedme i ulik grad har i mye større omfang følgesykdommer eller annet som vanskeliggjør vektnedgang.

Andelen som lider av fedme som er vanskelig å behandle, er mye større enn den andelen du velger å anerkjenne.

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:44   #152
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Solange, her.

Synes absolutt insulinrestens bør behandles på et tidligere tidspunkt,ja! Hvis man er tidlig nok ute kan kanskje medisin hjelpe, men jeg fikk metformin FØR jeg utviklet diabetes, allikevel var det ikke nok til å gå ned i vekt. Mulig jeg bremset vektoppgangen? Jeg måtte kombinere lavkarbo og medisin før jeg greide å gå ned i vekt.

Jeg har lest et sted at man ikke går ned på lavkarbo hvis man har insulinresistens uten medisiner, men jeg finner ikke kilden.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:46   #153
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Det er jo en vanlig påstand at lavere levestandard og overvekt skyldes at usunn mat og halvfabrikata er billigere.
At man er genetisk disponert for å være overvektig betyr ikke at man er overvektig. Men eksponert for de riktige (i denne sammenhengen feil, forsåvidt ) matvarene så må jo dette genet nødvendigvis trigges.
Som tidligere sagt så er jo fettlagring en overlevelseteknikk, at man spiser seg opp et visst fettlager i løpet av sommer/høst, når frukt, bær etc er tilgjengelige, for å overleve en lang og hard vinter med dårligere tilgang på mat. Nå i dag er jo all mat tilgjengelig så godt som hele tiden, og mange av de nyttige funksjonene våre blir som jeg sa tidligere en hemmelse ... .

Jeg bruker forresten metformin mot insulinresistens. Det fordi jeg tross et normalisert blodsukker hadde alt for mye insulin i blodet enn om jeg hele tiden har vært übernøye med kostholdet. Men jeg tør ikke å tenke på hva som hadde skjedd dersom jeg ikke hadde lagt om, da hadde jeg nok vært både diabetisk og gud vet hva i dag. Takk og pris at jeg vet hva jeg vet nå!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:49   #154
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Sjanten, her.

De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt.

Første gang. Og andre og kanskje tredje. Men før eller senere vil reseptorene deres også bli mer slitt, og man vil få større problemer med å gå ned. I tillegg til at kroppen lærer hva sulting er, pg begynner å spare på resursene.

Når det gjelder geografisk fordeling av overvekt er det vel slått fast at det ofte er knyttet til intekt og utdannelse (utdannelsen og inntektekten er høyere på Oslo vest enn i resten av landet). Dette fører igjen til at de med høyest inntekt spiser renere, men dyrere mat. Noen velger å se på den billige maten i lys av at den inneholder mye mettet fett, men man kan jo like gjerne si at den inneholder mye raske karber. Og hvis det da viser seg at en stor del av befolkningen er disponert for å reagere på denne type mat vil det først slå ut i de områdene det er mest av det.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:49   #155
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Sjanten, her.

Du nevnte overvektige - det var de jeg valgte å kommentere. De med en liten overvekt er sjelden de som har trøbbel med å gå ned i vekt. De hører oftere innunder de som du påstod bare kunne spise mindre og trene mer. De som lider av fedme i ulik grad har i mye større omfang følgesykdommer eller annet som vanskeliggjør vektnedgang.

Andelen som lider av fedme som er vanskelig å behandle, er mye større enn den andelen du velger å anerkjenne.

Jeg har full forståelse for at det er vanskelig å gå ned i vekt når man har fedme og all honnør til dere som klarer det! Jeg har aldri sagt at det er lett å gå ned i vekt. Det er årsakene til at man er der man er jeg er litt lei av at man skal bortforklare med at man lider av et eller annet arvelig. Man er et offer for arvelige omstendigheter man ikke kan gjøre noe med, selvom man vet at befolkningen generelt sett blir større og større. Det argumenteres med mennesker som kan spise hva som helst uten å gå opp i vekt. Ja de finnes. Jeg har ikke benektet at enkeltpersoners fedme kan skyldes arv i all vesentlighet, men det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:52   #156
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Jeg har lest et sted at man ikke går ned på lavkarbo hvis man har insulinresistens uten medisiner, men jeg finner ikke kilden.

Det er nok høyst individuelt. Jeg ble ikke medisinert før det hadde gått tre år etter kostholdsomleggingen, men da hadde jeg alene klart å gå ned nitten kilo, men sto stille med fortsatt ca femten kilo ekstra å gå på i ca to år, tross superstrikt kosthold uten sprekker, og det var først etter en stund på metformin at vekta begynte å bevege seg nedover igjen.
Jeg er nok en av de som er ekstremt resistente, og det er også forskjell på hvor resistensen ligger, altså i hvilke celler. Sånne som meg sulter på cellenivå med såkalt normalt kosthold, og blir i prinsippet underernærte, noe jeg selv måtte le litt av på legekontoret, mens jeg studerte bilringen min . Men det var før jeg visste at undernæring ikke nødvendvis er noe som henger sammen med å være for tynn ...
Jeg er i tillegg, i motsetning til flertallet, disponert for LADA, altså en voksenvariant av dia1, som over tid vil føre til at jeg må ta insulinsprøyter, mens de aller fleste som blir insulinresistene vil utvikle dia2 uten medisiner og/eller kostholdsomlegging.
Heldigvis så tror jeg at jeg mest sannsynlig vil unngå å få LADA, takket være kosthold og medisiner .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:53   #157
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

For min del er ikke kombinasjonen av de to nok til å gå ned noe særlig i vekt heller. Mye inne i kroppen som må på stell først tydeligvis....

Det forteller jo bare at det for mange er flere faktorer som må spille sammen for at man skal lykkes med en vektnedgang. Det er jo nok av eksempler på folk her inne som har prøvd utrolig mange kombinasjoner over mat, medisin og trim, og allikevel sliter. Ikke gøy å bli møtt med enkle løsninger, når man faktisk har prøvd alt....

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:55   #158
Sjanten
Medlem
 
Sjanten sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 390
Sjanten er på en erverdig vei

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

Det har du helt rett i! I den forstand at miljø=innholdet i det vi spiser fremfor nødvendigvis hvor mye.

Takk og lov for at noen tør snakke høyt om lavkarbo

__________________


Min journal
Sjanten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:56   #159
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

(...) men det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

Hva om vi snakker om at det er en kombinasjon? Det er en tankegang jeg er langt mer komfortabel med i alle fall.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:57   #160
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

For de som er interessert i litt dypere og seriøs synsing over temaet kan jeg på det varmeste anbefale Pål sin blogg!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:58   #161
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva om vi snakker om at det er en kombinasjon? Det er en tankegang jeg er langt mer komfortabel med i alle fall.

Ja forsåvidt.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 22:59   #162
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva om vi snakker om at det er en kombinasjon? Det er en tankegang jeg er langt mer komfortabel med i alle fall.

Nettopp. Jeg tror vi i dag lever i kryningspunktet mellom at et visst antall defekte gener har hopet seg opp, og vil gi utslag hos flere og flere, og at miljøet og maten rundt oss er mindre og mindre tilpasset de gode genene vi har igjen.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:00   #163
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nettopp. Jeg tror vi i dag lever i kryningspunktet mellom at et visst antall defekte gener har hopet seg opp, og vil gi utslag hos flere og flere, og at miljøet og maten rundt oss er mindre og mindre tilpasset de gode genene vi har igjen.

Ja, ikke sant! Det er jo snakk om å eksponere dårlige forutsetninger for nettopp det som gir utslaget. Det er jo veldig lett å se på f.eks urbefolkninger som samer, inuitter, masiaer og så videre som tradisjonelt har vært kjøtt/fett-spisere og så godt som ingen forekomster av diabetes, hjerte- og karsykdommer etc, og hva som skjer når de introduseres for vestlig kosthold.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:02   #164
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nettopp. Jeg tror vi i dag lever i kryningspunktet mellom at et visst antall defekte gener har hopet seg opp, og vil gi utslag hos flere og flere, og at miljøet og maten rundt oss er mindre og mindre tilpasset de gode genene vi har igjen.

Godt formulert! oppsummerer akkurat det jeg mener.

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:03   #165
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nettopp. Jeg tror vi i dag lever i kryningspunktet mellom at et visst antall defekte gener har hopet seg opp, og vil gi utslag hos flere og flere, og at miljøet og maten rundt oss er mindre og mindre tilpasset de gode genene vi har igjen.

Mener du det? At i løpet av en 30-års periode så har disse genene hopet seg opp? Jeg tror ikke evolusjonen går så fort..

Jeg har større tro på at man spiser mer sukker enn for 30 år siden, man beveger seg mindre og at vi de siste 20 årene har blitt lurt av Grethe Roede til å gå rundt sultne uten fett på poteter, spagetti og ris.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:05   #166
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Mener du det? At i løpet av en 30-års periode så har disse genene hopet seg opp?

Hvem snakker om en trettiårs-periode? (andre en Kari Jaquesson?) Å kutte ut hvitt brød og øl var kjent som en kur mot overvekt allerede på 1700-tallet. Men som jeg sa blir maten mindre og mindre tilpasset genene våre generellt, nettopp pga for mye sukker og andre tilsetningsstoffer.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:06   #167
Minimeg78
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 59
Minimeg78 er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvem snakker om en trettiårs-periode? (andre en Kari Jaquesson?) Å kutte ut hvitt brød og øl var kjent som en kur mot overvekt allerede på 1700-tallet. Men som jeg sa blir maten mindre og mindre tilpasset genene våre generellt, nettopp pga for mye sukker og andre tilsetningsstoffer.

Overvekt var ikke et samfunnsproblem for 30 år siden. Det er det nå.

__________________
Minimeg78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: salig blanding;) Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:07   #168
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Mener du det? At i løpet av en 30-års periode så har disse genene hopet seg opp? Jeg tror ikke evolusjonen går så fort..

Jeg har større tro på at man spiser mer sukker enn for 30 år siden, man beveger seg mindre og at vi de siste 20 årene har blitt lurt av Grethe Roede til å gå rundt sultne uten fett på poteter, spagetti og ris.

Jeg tror nok ikke vi snakker om tretti år, egentlig heller ikke om defekte gener, men kanskje heller gener som ikke er så relevante for oss i dag med vår tilgang på føde.
Men, ja, absolutt! Det er jo bare å se på hvor mye sukker man spiser i dag i forhold til for bare noen få tiår siden, det forteller oss veldig mye!
Bare i løpet av den tiden som har gått siden jeg vokste opp så ser jeg en enorm forskjell på hvor stor frekvens det er på godterispising. Da jeg var liten var det uaktuelt å spise godteri annet enn på lørdager og under høytider som jul og påske. Det ser ut til å ha sklidd bra mye ut, når jeg ser hvilke vaner f.eks mine tenårings-tantebarn har, vi snakker regelrett et hjernedødt inntak av snop ... De er dessverre svært overvektige begge to, og det får hjertet mitt regelrett til å blø ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:09   #169
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

men det faktum at den norske befolkningen blir feitere og feitere skyldes miljø og ikke arv!

Jo, man kan vel si at det i mange tilfeller er miljø/livsstil som ligger bak, uten at vi nødvendigvis må komme inn på ting som for mye bilkjøring, tilgang på godis i butikker osv.
Men samtidig er det nok også slik, mener jeg, at man kan være disponert for å reagere kraftig, mindre kraftig, eller ikke i det hele tatt på det miljøet og den livsstilen vi har i dag.
Så, enkelte klarer seg bedre igjennom denne livsstilen, mens andre får et lite/stort helvete.
Og det trenger da ikke nødvendivis være forskjell ilivsstil mellom en tykk og en tynn person.

Med disponert mener jeg...tja, hva mener jeg?
Jeg ser på min mor, min bestemor, min bestefar....
Og jeg ser på meg.
Vi ble alle tjukke, ja vi ble fete.
Ektefeller/partner ble aladri det. Kan jo ikke være bare livsstilen som spilte inn?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:12   #170
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Overvekt var ikke et samfunnsproblem for 30 år siden. Det er det nå.

For 30 år siden slo Grete Roede igjennom.
Overvekt var ikke et like stort problem da som nå, helt klart ikke.
Men det blir feil å gå tilbake til 70-tallet som om det var et bra tiår.
Det fantes mange overvektige da også.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:13   #171
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Jo, man kan vel si at det i mange tilfeller er miljø/livsstil som ligger bak, uten at vi nødvendigvis må komme inn på ting som for mye bilkjøring, tilgang på godis i butikker osv.
Men samtidig er det nok også slik, mener jeg, at man kan være disponert for å reagere kraftig, mindre kraftig, eller ikke i det hele tatt på det miljøet og den livsstilen vi har i dag.
Så, enkelte klarer seg bedre igjennom denne livsstilen, mens andre får et lite/stort helvete.
Og det trenger da ikke nødvendivis være forskjell ilivsstil mellom en tykk og en tynn person.

Med disponert mener jeg...tja, hva mener jeg?
Jeg ser på min mor, min bestemor, min bestefar....
Og jeg ser på meg.
Vi ble alle tjukke, ja vi ble fete.
Ektefeller/partner ble aladri det. Kan jo ikke være bare livsstilen som spilte inn?

Dette er jo noe som går igjen hele tiden! Og jeg synes tross at det er snakk om anekdotiske bevis er uhyre interessant, og noe jeg også selv har erfart og sett eksempler på, gang på gang.
At jeg har vært overvektig stort sett hele livet mye på grunn av lavt stoffskifte, skulle jeg gjerne ha visst tidligere (ettersom jeg da også tydligvis er frikjent for Kari Jaquessons utspill mot fete mennesker ). Jeg skulle også gjerne ha visst tidligere at det fantes noe som het lavkarbo, sånn at jeg ikke hadde gått rundt og sultet meg siden tidlige tenår. Men det får jeg ikke gjort noe med. Jeg kan bare gjøre det jeg kan ut fra mine kunnskaper i dag, og jeg er glad bare for det, at jeg har fått dette fantastiske verktøyet, og faktisk kan gå videre i livet nå med en normal vekt, og langt færre sykdommer og plager. Og jeg skammer meg heller ikke over meg selv lenger.
Midt i statistikken over fedme, og de bakenforliggende årsakene står det enkeltpersoner med hver sin historie, mange av de utrolig triste, vonde og tøffe.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-10-10, 23:19   #172
Lisbeth
Seniormedlem
 
Lisbeth sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Oslo
Alder: 56
Innlegg: 11.149
Lisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastiskLisbeth er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

For 30 år siden slo Grete Roede igjennom.
Overvekt var ikke et like stort problem da som nå, helt klart ikke.
Men det blir feil å gå tilbake til 70-tallet som om det var et bra tiår.
Det fantes mange overvektige da også.

Det var vel på den tiden man begynte å anbefale befolkningen å drikke skummet melk istedet for helmelk også.. og siden har det bare kommet flere og flere lettprodukter...

__________________



Lisbeth er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 09:44   #173
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Minimeg78, her.

Overvekt var ikke et samfunnsproblem for 30 år siden. Det er det nå.

Nåja, det kommer an på hvilket land du tenker på, men jeg antar du tenker på Norge - og da tar du feil. Jeg er født i 69, og var således 11 år i 1980.
Det året var jeg og badet på Høllen utenfor Kristiansand. Og det var forferdelig varmt. Folk badet - og vommene disset. Nå - 30 år senere, er det eksepsjonelt mye mer, men det var også veldig mye i 1980.
Men det er riktig at jo mer raffinerte karbohydratene blir, og jo mer du sitter på rompa, jo verre blir det. For 60 år siden fantes det svært lite raffinerte karbohydrater i forhold til nå, og vi satt nesten aldri på rompa heller. Klart det gikk bedre da. Men de andre sykdommene fantes da også. Kreft (finnes så å si ikke hos befolkninggrupper som spiser lite karbo og mye fett, men som de får når de introduserers for slik mat), diabetes, allergier, astma, fibromyalgi, utbrenthet, osv osv.
Det er kanskje tøft å komme med påstander om at dødsårsak nr 2 i Norge kommer av høykarbo, men når sykehus i Utlandet behandler kreftpasienter med lavkarbo, og man vet at den eneste energien til kreftceller er glukose og at ALLE former for kreft oppstår FORDI: En celle som får kun 1/3 av oksygenet den trenger, etter enn tid begynner å dele seg ukontrollert. Behandling på et slikt tidlig stadium har hos dyr vist at cellen normaliseres på lavkarbo. Lavkarbomat gir kroppen et godt fungerende hemoglobin, som frakter oksygen til cellene. Noe å tenke på..
Jeg gikk jo ikke noe særlig opp i vekt på høykarbo. Men jeg hadde lassevis av andre skader. Bare tennene mine så ut som et makkverk. Hull på hull allerede som 5 åring. Og i 1974 spiste jeg ikke mye godteri. Det fantes ikke lørdagsgodt for meg på den tiden. Men hull hadde jeg. Folk på strikt lavkarbo, som eskimoene, har ikke det. En tannlege forsket på dette på 30 tallet, og oppdaget store forskjeller på folk som spiste høykarbo vs lavkarbo. Hmmmm.
Jeg gjentar: Fedme kureres ikke. De ALLER fleste (men ikke alle) som er overvektige, lider av en metabolisk resistens i en eller annen form. Jo mer resistent, jo mer problem får man med hormonbalansen, som igjen gjør at alt baller på seg raskere og raskere.
Derfor vil nesten alle (men ikke alle) ha godt av å leve på lavkarbo. Selv slanke som har problemer med allergier, astma, diabetes, gjentatte betennelser, fibromyalgi, gjentatte forskjølelser, mye karies, acne, eksem, dårlig/livløst hår, sprukne neglbånd, psoriasis, og andre sykdommer som urbefolkning på lavkarbo IKKE har.

Vi i vesten har nøyaktig samme genkombinasjon som for eksempel masaiene og eskimoene har. Og kan således nyte samme kosthold og et godt liv på den måten. Alle som er overvektige og går over på lavkarbo, går ikke ned i vekt. De kan være for skadet, men vil slippe ytterligere skader. Selvfølgelig ville de gått ned i vekt på et Auswitch kosthold, dvs 300 kcal om dagen og 18 timers hardt arbeid hver dag i 8 uker. Men det er neppe å anbefale. Da er lavkarbo å anbefale, med gradvis økende fysisk aktivitet for å få enda bedre helse. Kanskje vil man etterhvert få såpass god helse, at kroppen begynner å reparere seg selv, og at man da går ned i vekt? Who knows, det der er bare spekulasjoner fra min side, men jeg har gått på lavkarbo i et år, og det skjer fortsatt forandringer i kroppen min.


Sist redigert av BitTorres : 25-10-10 kl 09:54.
BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 10:21   #174
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Fedme kan ikke kureres

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Korrigerer meg selv: Er ikke de medisinene du nevner for lavt stoffskifte? Vet det er flere her inne som bruker blant annet metformin - kanskje de kan si litt mer om dette?

Ellers er jo lavkarbo kjent for å gi gode resultat mot insulinresistens (litt unøyaktig kalt karbosensitiv).

Hvordan virker metformin?
Senkningen av blodsukkeret oppnås mest sannsynlig ved hjelp av disse tre mekanismene:

  • reduserer leverens produksjon av sukker (glukoneogenese)
  • øker følsomheten for insulin, noe som fører til bedret opptak av glukose i kroppen (og dermed mindre sukker som sirkulerer i blodbanen)
  • forsinker opptaket av glukose fra tarmen

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 25-10-10, 18:27   #175
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fedme kan ikke kureres

Uffameg her er vi i gang igjen:

* Er det riktig at de som passer på seg selv og ikke får livsstilssykdommer skal betale for alle de som ikke gjør det?
* Overvekt skyldes latskap og dårlige vaner.
* Fortsetter helsevesenets utgifter til livsstilssykdommer å vokse, kommer det et opprør fra skattebetalerne.


(han glemmer jo at overvektige mennesker også betaler skatt... )

http://vgdebatt.vgb.no/2010/10/25/lev-usunt-betal-selv/

Leder for landsforeningen for overvektige mot en yrkespolitiker på radio norge nå nyss - han blir jo sånn overkjørt, og han har jo ingen argumenter å komme med... Enn om lavkarbo-vennene våre kunne stilt opp i stedet?

Har skrevet en utfordring til han i kommentarfeltet - men jeg skal først se at kommentaren blir godkjent

Jo mer dette er et tema - jo større debatt - samttidig MÅ lavkarbovennene våre snakke høyere - tydeligere - velge andre fora. Se bare ALLE damebladene den siste mnd - de har jo lavkarbo-kosthold som anbefaling alle sammen! Tenk på alle de som abonnerer - de når jo MANGE mennesker!

Tror lavkarbo-vinden vil ligge over landet i lang lang tid framover

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fedme er ikke noe man HAR, man ER feit! Kanutten Nyheter / media 57 13-10-10 09:36
Masterstudium i fedme xtra Artikler 2 07-10-10 12:24
Fedme! :D fettnurket Livets lyse side 6 09-09-10 10:11
Fedme dreper Fjonken Nyheter / media 3 27-06-06 13:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no