Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Augustskravletråd for 30+

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-08-10, 20:35   #176
christine76
Medlem

christine76 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Bergen
Alder: 49
christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Augustskravletråd for 30+

Gjett hvem som har fått vondt i venstrearmen også nå da..
Ikke så ille som høyrearmen altså, men kjenner det igjen som sånn det var i starten. Så da er det slutt på å bruke venstrehånden til musen for å avlaste.

Ellers så må jeg si til sjefens forsvar at vi er et lite firma, og har det veldig travelt. Så jeg skjønner ikke selv hvordan det skal gå å være sykemeldt. Det var mer måten han sa det på som var feil. Jeg skrev en mail om at jeg ikke satte pris på det. Han forklarte at det ikke var personlig ment, og andre sjefen som også var på samme møte har sagt at han reagerte på at det var krasst sagt. Så da er det ingen sure miner nå. Men jeg har en presentasjon jeg må lage klar til torsdag, og en til tirsdag, så mye tid til avslapning blir det ikke. Jeg får satse på hyppige pauser og veksling mellom tablet, touchpad og mus. Det er travelt nå, men jeg kommer ikke til å ha bedre tid til å være sykemeldt senere, så det er bare til å ta det med ro.

Kjenner forresten veldig godt igjen det med å ha problemer med å bære lunsjbrett og løfte glass og sånn. Heldigvis klarer jeg å kneppe buksen med bare litt vondt.

Har gått ned ca 40 kg og driver og vedlikeholder
christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 20:42   #177
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

bruke venstrehanda er jo det værste man kan gjøre, man overbelaster den med å gjøre ting med den man ikke er vant til... og da får man trøbbel der og.
noe jeg har goood erfaring med da jeg pga en legetabbe har en høyrearm permanent ute av ledd med dertil feilstilling, og senebetennelser rett som det er.
heldigvis er jeg blitt god til å gjenkjenne signalene etter 22 år, så jeg får som regel stoppet det tidlig.. og jobben min slår den sjelden ut

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:59   #178
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 38
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Ikke så ille som høyrearmen altså, men kjenner det igjen som sånn det var i starten. Så da er det slutt på å bruke venstrehånden til musen for å avlaste.

Kjenner forresten veldig godt igjen det med å ha problemer med å bære lunsjbrett og løfte glass og sånn. Heldigvis klarer jeg å kneppe buksen med bare litt vondt.

Stakkar!! Jeg synes så synd på deg, for jeg vet så veldig godt hvordan det er! Uff. Men du? Kjøp deg sånne tennisalbuestøttereimer De henger sammen håndleddsstøtteskinnene på apoteket. Kjøp en til hver arm! Det avlaster littegranne. Og du? Bruk minst mulig PC hjemme Kos deg med å se på TV eller andre ting hvor du ikke bruker armene i hele tatt. Lag fatler av skjerf som du kan ha armene i og gå med hjemme. Det ser helt latterlig ut, men alt som gjør at du ikke belaster armene hjelper. Legg gjerne armene litt høyt på en pute om du sitter i sofaen og sånn. Ellers så kan du jo og forsøke ispose (jeg gadd aldri bruke penger på det, så jeg tok en pose frosne erter ) og legge på senefestet. Husk bare å ikke ha det direkte på huden! Og vær nøye med å gjør øvelsene dine. God bedring, kjære du!

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:24   #179
Kolve
Medlem

Medlem siden: Jul 2008
Kolve er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av christine76, her.

Ellers så må jeg si til sjefens forsvar at vi er et lite firma, og har det veldig travelt. Så jeg skjønner ikke selv hvordan det skal gå å være sykemeldt. Det var mer måten han sa det på som var feil. Jeg skrev en mail om at jeg ikke satte pris på det. Han forklarte at det ikke var personlig ment, og andre sjefen som også var på samme møte har sagt at han reagerte på at det var krasst sagt. Så da er det ingen sure miner nå. Men jeg har en presentasjon jeg må lage klar til torsdag, og en til tirsdag, så mye tid til avslapning blir det ikke. Jeg får satse på hyppige pauser og veksling mellom tablet, touchpad og mus. Det er travelt nå, men jeg kommer ikke til å ha bedre tid til å være sykemeldt senere, så det er bare til å ta det med ro.

Ser du har tablet / touchpad / mus.
Har du tegnebrett? da kan du bruke så det blir akkuratt som å skrive med kulepenn. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=495666
Så har du musekule isteden for mus.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=374502

Ser at mange anbefaler at du skal ha armene i fatle, det bør du om du ikke klarer å være rolig uten :-D

Om du absoult må sitte foran en pc og jobbe, anbefaler jeg ut av egen erfaring en sitte stilling som mange vil si er helt feil.
Pass på at du kan rulle deg inn under der pcen står.
1. Sett kontorstolen så lavt som mulig.
2. Sett deg godt tilrett, vipp så stolen bakover.
3. flytt deg inntil pulten/bordet
4. Plasser så begge underarmene på bordet med håndbaken på støtten til tastaturet
5. Plasser musen/alternativ mellom deg og tastaturet.
6. og sist men ikke minst slapp av

Kort versjon, Liggestilling på stol. kontorpulten på magen, og armene på bordet.

uansett god bedring og HVIL ARMENE

Gammel 18-08-10, 18:59   #180
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Alder: 39
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

I dag var jeg nede i sentrum, der delte de ut Friele sin nye iskaffè gratis. Jeg tok jo i mot, alt som er gratis er jo supert, og jeg tenkte at det var nok sukkerfritt siden det var kaffè og tenkte ikke på å lese på pakken. Jeg var tørst og det var kjempevarmt så jeg supet nedpå i full fart og kjente etter å ha drukket halve boksen (tynn litt lang boks på jeg tipper 0,33(?)) at dette var noe i søteste laget og leste da på siden av boksen at det var 9 karber pr dl. Dårlig samvittighet kom akutt og boksen gikk i søpla...

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 19:20   #181
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

I dag var jeg nede i sentrum, der delte de ut Friele sin nye iskaffè gratis. Jeg tok jo i mot, alt som er gratis er jo supert, og jeg tenkte at det var nok sukkerfritt siden det var kaffè og tenkte ikke på å lese på pakken. Jeg var tørst og det var kjempevarmt så jeg supet nedpå i full fart og kjente etter å ha drukket halve boksen (tynn litt lang boks på jeg tipper 0,33(?)) at dette var noe i søteste laget og leste da på siden av boksen at det var 9 karber pr dl. Dårlig samvittighet kom akutt og boksen gikk i søpla...

Gjort er gjort! Tenk på det positive, du kunne drukket HELE boksen

vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 20:33   #182
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sant så sant! Tror det veid opp av kylling og fløte og ostegratinert brokkoli

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 19:03   #183
sistegang
Seniormedlem

sistegang sin avatar

Hvor: Buskerud
Alder: 62
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

I dag har jeg meldt meg på et kurs i yoga. Har så dårlig kroppsbeherskelse og balanse. Opp og ned i vekt gjennom åra og vonde knær får skylda for det. Gruer meg til mandag, regner med at alle de andre ikke har +30 kg for mye på kroppen.

sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-08-10, 19:58   #184
Linuz
Medlem

Linuz sin avatar

Linuz er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av sistegang, her.

I dag har jeg meldt meg på et kurs i yoga. Har så dårlig kroppsbeherskelse og balanse. Opp og ned i vekt gjennom åra og vonde knær får skylda for det. Gruer meg til mandag, regner med at alle de andre ikke har +30 kg for mye på kroppen.

Det tror jeg du skal ta helt med ro! På yoga er det alle slags folk, og det er et mye mer inkluderende miljø enn f.eks. enkelte helsestudioer, synes nå jeg. Sitter og finner fram til høstaktivitet selv jeg... det står mellom magedans og yoga!

Linuz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse / LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 03:16   #185
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Jeg må anbefale kickboxing her! Fantastisk balansetrening! ikke det, de aller fleste kampsporter har det. Pluss at det er utrolig bra ellers også, og gøy!

Gammel 21-08-10, 05:08   #186
sarasirene
Juniormedlem

sarasirene sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: det blide sørland
sarasirene er på en erverdig vei

jeg slår et slag for zumba
det er veldig artig om man liker å danse da.

sarasirene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: xtravaganza og LK generelt Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 08:06   #187
christine76
Medlem

christine76 sin avatar

christine76 har en fantastisk aura rundt segchristine76 har en fantastisk aura rundt seg

Jeg kan anbefale magedans, det holdt jeg på med i et par år, og det var utrolig gøy, og bra trening for kjernemuskulaturen. Sluttet dessverre da jeg fikk barn og har ikke klart å plukke det opp igjen.

Zumba har de endelig fått på treningssenteret mitt, så det skal jeg prøve ut neste uke tenker jeg.

christine76 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Xtravaganza/generel lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 08:25   #188
christine76
Medlem

christine76 sin avatar

Artig hvordan noen ting er verd å få vondt for. Det er verd å ha gangsperr etter trening, noe som i og for seg er positivt. Men andre vondter kan også være verd det. Jeg har for eksempel tenkt å spise litt sukkerfritt smågodt til kinoen i kveld, selv om jeg vet at jeg får vondt i magen av det. Og så føler jeg meg litt teit som synes det er så viktig med de smågodtbitene.

Gammel 21-08-10, 11:40   #189
Sallie
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2010
Sallie er på en erverdig vei

Heisann, slenger meg på her jeg også!

Jeg vurderer starte med tai chi og qigong. Syntes det virker veldig spennende!

Er ikke så flink til å trene, som jeg kanskje burde vært, med tanke på å få strammet opp kroppen

Sallie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 15:27   #190
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Tai chi trenger du en del tålmodighet med. Det er jo i de fleste sine øyne den ultimate kampsport, men mange kjeder seg med tai chi, for det tar årevis å bli god. Man kan lett rekne med 20 år på å bli skikkelig god.

Jeg går Kali Sikaran og Kickboxing og syns at blåmerker og alt er verdt det. Elsker desse kampsportene, og spesielt kickboxing. Jeg får så utrolig mye ut av det. Er i strålende humør etterpå for alt av frustrasjoner og spenninger forsvinner ut av kroppen.

Sukkerfri sjokolade og annet snop.... er det egentlig noe man kan unne seg? Jeg ser enkelte mener det er "no go" om man er streng. Jeg blir veldig usikker, savner av og til sjokolade, selv om det er sjeldent. Men vet at innimellom kunne det vært godt. Og jeg tenker spesielt på når julen kommer og jeg og kjæresten skal feire hos min mor, og der er jo min sjokoladeavhengige (men veldig tynne) stefar. Da vil det være all slags snadder på bordet, og jeg vil ha et alternativ. Uansett om jeg får vondt i magen av det Spørsmålet er om man legger på seg av det?

Gammel 21-08-10, 15:30   #191
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

qi gong er aktiv avspenning, ikke noe du blir svett av. rolige bevegelser, men man er i bevegelse og man trener vel kanskje litt balanse i noen av øvelsene. ganske behagelig.

mener at noen nevnte på klinikken jeg gikk på at det var to typer qi gong, men den vi ikke hadde var visst ganske rå..

Gammel 21-08-10, 15:38   #192
Sallie
Juniormedlem

Japp, samboern holdt på med begge deler for endel år tilbake siden. Så han kan litt.

Gammel 21-08-10, 15:50   #193
vaskeklut
Seniormedlem

vaskeklut sin avatar

Sukkerfri sjokolade og annet snop.... er det egentlig noe man kan unne seg? Jeg ser enkelte mener det er "no go" om man er streng. Jeg blir veldig usikker, savner av og til sjokolade, selv om det er sjeldent. Men vet at innimellom kunne det vært godt. Og jeg tenker spesielt på når julen kommer og jeg og kjæresten skal feire hos min mor, og der er jo min sjokoladeavhengige (men veldig tynne) stefar. Da vil det være all slags snadder på bordet, og jeg vil ha et alternativ. Uansett om jeg får vondt i magen av det Spørsmålet er om man legger på seg av det?

Det er individuelt. Den største sannsynligheten er vel at du kan risikere å stagnere i vektnedgangen selv om du ikke går opp. Det er veldig vanlig. Om jeg skal ha sjokolade, spiser jeg 86%, eller sånne . Jeg rører ikke sukkerfri sjokolade lengre, jeg blir skikkelig dårlig av det.

vaskeklutpaleoblogg
Gammel 21-08-10, 19:49   #194
Linuz
Medlem

Linuz sin avatar

Linuz er på en erverdig vei

Jeg tar meg også heller en bit 90% med ekte sukker i, blir vel en 4-5 kh, enn en med kunstig søtning... det får jeg diare av. Jeg kommer ikke til å slutte helt med sjokolade, har gått jevnt ned uansett, men hver dag blir det ikke lengre!

Linuz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse / LCHF Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 20:13   #195
Sallie
Juniormedlem

Jeg unner meg litt bringebær i fløte innimellom. Og det har blitt litt kakebaking i sommer. Må si jeg var mektig fornøyd med ostekaken! Og hvis det er flere som liker Gelè så har Eldorado gelè uten sukker.Det er 0.2karbs pr 100g i bringebær og 0.8karbs pr 100g i jordbær.

Gammel 21-08-10, 20:21   #196
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

også jeg som ikke liker bringebær da.. eller bacongull unner meg 70% sjokis nå og sda, samt nøtter. jeg må bare jobbe med hvor ofte jeg spiser det.. men jeg tusler nedover, kanskje det hadde vært bedre om det ikke gjorde det så jeg kunne tvunget meg selv til å slutte med sjokolade og nøtter..

men nå venter middagen på meg, fylt marinert biff med salat og kryddersmør

Gammel 21-08-10, 20:33   #197
Sallie
Juniormedlem

Ah, den middagen hørtes god ut, Sanney!

Jeg tror det alternativet med å kutte helt ut er best

Gammel 21-08-10, 21:14   #198
Anarko
Seniormedlem

Anarko sin avatar

Jeg har så langt ikke kjøpt inn, eller spist noe snop, og jeg har drevet på i 1,5 mnd nå. Jeg har hatt lyst på av og til, men søtsuget har egentlig bare forsvunnet mer og mer... Jeg unner meg bacongull innimellom da men det er jo ikke sukker i. Og jeg merker at jeg syns alt er så salt. Salter kjempelite, men kan synes det er voldsomt likevel. Andre som merker noe på salt?

Gammel 21-08-10, 21:21   #199
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Og jeg merker at jeg syns alt er så salt. Salter kjempelite, men kan synes det er voldsomt likevel. Andre som merker noe på salt?

JA! Jeg salter så og si ikke maten i det hele tatt jeg, litt salt på kyllingfileten når den ligger i panna, masse pepper og basilikum, sammen med bremykt eller meierismør og rømme gir det smak i lange baner! På fisken bruker jeg citronpepper, mulig det inneholder noe salt? I alle fall trenger ikke jeg mer salt i tillegg til det. Bruker lite salt i brødmat også, synes det fort blir for mye.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-08-10, 22:45   #200
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Må ha fått i meg noe jeg ikke tåler!!!!!!
Har gått rundt med en voldsomt søtsug i hele dag, og endte opp med å tryne i samboerens ferske brød...... og det med nugati som pålegg!!!!!!
Kjente tendensene allerede i går ettermiddag, søtsug rett etter middag, men ikke på langt nær så framtredende som i dag.
Tror jeg må ha spist noe i kantina til lunch i går eller torsdag som inneholdt myyyyyye stivelse/sukker, for jeg har i to dager vært på jobbreise og ikke hatt anledning til å ta med egen lunch = ikke 100% kontroll.
Torsdag ble det saltkjøtt, flesk og pølse (den var nok ikke lavkarbo nei..), og i går gikk jeg for marinert kyllinglår med salat (spiste ikke skinnet/marinaden).
Jeg mente jeg hadde alt under kontroll, men tydeligvis ikke
Så enden på visa ble mageknipe og kvalme, i tillegg frykter jeg en hodepine/migrene-runde i morgen.
Ikke særlig stolt over meg selv, men spist er spist - nå er det bare å komme seg videre.

grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.