Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ny i gamet

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-05-11, 22:12   #1
5 barnsmor
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
5 barnsmor er på en erverdig vei

Ny i gamet

Hei dere!

Jeg er helt ny i denne tankegangen ang lavkarbo. Jeg har tidligere vært medlem i vektklubb og gått ned 15 kilo der. Det siste året har det vært stillstand, så nå tenkte jeg å prøve å kutte ut /redusere karbohydrater og se hva som skjer da...
Jeg har bestillt meg den boka av Hexeberg, men ikke fått den enda.
Jeg har likevel gått igang med "prosjektet" mitt :-)
Jeg har holdt på i 3 dager nå, og har gått opp 1 kg!! Morsomt..., not. Er det vanlig i starten eller?

Jeg kan jo si litt om hva jeg har spist, så kan dere kanskje kommentere hva dere syns om sammensetningen?

Frokost: 2 egg, noen skiver bacon, litt isbergssalat og noen agurkskiver.

Lunsj: 1 porsj havregrynsgrøt laget av 2.5 dl H melk og 2.5 dl vann.

Middag: 2 biter ovnsbaktlaks, med masse brokkoli og blomkål og med seterrømme.

Kvelds: 1 kokt egg og noen skiver røkt laks og noen agurkskiver.

Tok i tillegg noen få valnøtter, 2 skiver norwegia ost med røkt skinke inni nettopp siden jeg fortsatt var litt sulten.

Jeg drikker MASSE vann!! Noe kaffe og noe pepsi max..

Jeg er flink til å gå trimturer.

Takker for synspunkter ;-)

5 barnsmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 22:40   #2
Elena
Seniormedlem
 
Elena sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2005
Hvor: Vestfold
Alder: 43
Innlegg: 522
Elena har en fantastisk aura rundt segElena har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ny i gamet

Hei,

Jeg er ikke noen ekspert på lavkarbo, men er selv i gang. Det virker både på vekt og trivsel

Jeg ville nok droppet havregryn og melk i start perioden... inntil du blir kjent med hvor mye karber du tåler og fortsatt har vektnedgang, når det er målet

Spis gjerne mer grønnsaker

__________________
No gut's no glory

Elena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo ca 30 karbs om dagen Svar med sitat
Gammel 25-05-11, 23:40   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Hvis du har levd på lavkalori og lavfett i lengre tid er det ikke uvanlig at du vil oppleve litt vektoppgang i starten. Nå vet jeg ikke hvor mange kalorier du måtte ligge på for å gå ned, men for å få vektnedgang på lavkalori må det være et kaloriunderskudd. Når du så starter på et lavkarbokosthold, vil kroppen ta til seg næringen den endelig får, fordi den har opplevd sultetilstander over lengre tid - den har måttet tære på fett og muskulatur for å få energi.

Jeg ville konsentrert meg om å sette meg inn i lavkarbokosthold generelt, vent meg på maten, NYTE maten, spise god næringsrik mat slik at kroppen ikke lengre er i sulte/krisemodus. Det er mulig du vil gå opp et par kilo, men så lenge du spiser lite karbo og godt med fett og spiser når du er sulten og slutter når du er mett vil nok dette justere seg - det kan ta litt tid - så være tålmodig!

Hva betyr egenkomponert? Altså hvor mange karbohydrater ønsker du å ligge på pr dag?

Du spiser lite fett synes jeg - og havregrynsgrøt og melk blir helt feil om du skal spise lavkarbo ellers - faktisk ganske lavkarbo også siden du ikke har noe lavkarbo-brødmat i kostholdet ditt. Det ser også ut til at du spiser lite proteiner, et par egg og et par lakseskiver vil sannsynligvis ikke dekke helt opp proteinbehovet du har i løpet av en dag

Ser du har bestilt boka til Hexeberg som inneholder god informasjon og mange gode oppskrifter.

Hvor mye skal du ned - eller rettere sagt hva er din høyde/vekt pr i dag?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:07   #4
5 barnsmor
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
5 barnsmor er på en erverdig vei

Sv: Ny i gamet

Hei dere

Takk for svar!!
Jeg syns det er litt småskummelt det her... Veldig uvant å spise egg og bacon til frokost liksom..
Men tross at jeg er litt "redd" fettet, gjør nysgjerrigheten min det sånn at jeg likevel prøver meg

Æsj, så det funker dårlig med den gode havregrynsgrøten min.. Den er jo sååå goo. Ja, ja, jeg skal forsøke og ikke spise det om dagene.

Ellers, så er jeg 1.72 høy og veier 76 kilo. Det hadde vært toppers og gått ned 5 - 10 kilo

Jeg har ikke dannet meg noen mening om hvor mye karber jeg kan få i meg pr dag... Må jeg det da? Jeg bare holder meg borte fra karbomaten og heller har fokus på mat med proteiner og fett. Blir det feil å tenke sånn ?

Ellers, så bruker jeg masse tid om dagene her inne på dette forumet. Det er utrulig mye kjekt å lese om. Mange gode historier og jeg er imponert over resultatene som den enkelte har oppnådd. Wow!!
Det viser jo bare at det er noe i denne lavkarbotankegangen.

Hilsen 5 barnsmor

5 barnsmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:10   #5
5 barnsmor
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
5 barnsmor er på en erverdig vei

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Hvis du har levd på lavkalori og lavfett i lengre tid er det ikke uvanlig at du vil oppleve litt vektoppgang i starten. Nå vet jeg ikke hvor mange kalorier du måtte ligge på for å gå ned, men for å få vektnedgang på lavkalori må det være et kaloriunderskudd. Når du så starter på et lavkarbokosthold, vil kroppen ta til seg næringen den endelig får, fordi den har opplevd sultetilstander over lengre tid - den har måttet tære på fett og muskulatur for å få energi.

Jeg ville konsentrert meg om å sette meg inn i lavkarbokosthold generelt, vent meg på maten, NYTE maten, spise god næringsrik mat slik at kroppen ikke lengre er i sulte/krisemodus. Det er mulig du vil gå opp et par kilo, men så lenge du spiser lite karbo og godt med fett og spiser når du er sulten og slutter når du er mett vil nok dette justere seg - det kan ta litt tid - så være tålmodig!

Hva betyr egenkomponert? Altså hvor mange karbohydrater ønsker du å ligge på pr dag?

Du spiser lite fett synes jeg - og havregrynsgrøt og melk blir helt feil om du skal spise lavkarbo ellers - faktisk ganske lavkarbo også siden du ikke har noe lavkarbo-brødmat i kostholdet ditt. Det ser også ut til at du spiser lite proteiner, et par egg og et par lakseskiver vil sannsynligvis ikke dekke helt opp proteinbehovet du har i løpet av en dag

Ser du har bestilt boka til Hexeberg som inneholder god informasjon og mange gode oppskrifter.

Hvor mye skal du ned - eller rettere sagt hva er din høyde/vekt pr i dag?

Mener du at jeg burde spise litt av sånn lavkarbobrødmat? Har ikke funnet noen oppskrifter på det. Noe å anbefale?

5 barnsmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 08:41   #6
manebane
Seniormedlem
 
manebane sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: der ingen skulle tru...
Innlegg: 559
manebane er ny på veien

Sv: Ny i gamet

Jeg tror ikke lavkarbobrødmat er tingen til å begynne med. I starten er det vel best at de karbohydratene man får i seg for det meste kommer fra (riktige) grønnsaker.

Jeg er også ny i gamet og er på dag 6 tror jeg...er faktisk ganske så redd for at vekta kommer til å vise + 3 kg
Jeg har bestemt meg for å kun veie meg en gang per uke...så første veiing på lavkarbo blir på lørdag...skrekkblandet fryd

Men nå er jeg veldig varsom med å komme med råd siden jeg selv er ny...

manebane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:23   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.


Du spiser lite fett synes jeg - og havregrynsgrøt og melk blir helt feil om du skal spise lavkarbo ellers

Javel? Er dette en universell regel for alle som skal spise lavkarbo, eller? På Lindberg f.eks, som vel er lavkarbo, er det helt greit å spise slik som trådstarteren gjør.

Bare bytt ut små havregryn med store og tilsett en proteinkilde ala cottage cheese eller noe sånt, så er det helt legigimt å spise havregrøt, dersom du tåler det Og hold slike karbomåltider til en gang om dagen.

Synes menyen din ser kjempefin ut, jeg Du har jo gått ned på lavkalori, med mer karber og da virker det ikke som at du har noe stor intoleranse for karbohydrater, så kjør på sånn som du har gjort der.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:36   #8
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Javel? Er dette en universell regel for alle som skal spise lavkarbo, eller? På Lindberg f.eks, som vel er lavkarbo, er det helt greit å spise slik som trådstarteren gjør.

Neida, Nellie, ingen universell regel, men jeg synes ikke TS spiste særlig Fedonsk ellers - og det er jo alltid greit i starten når man skal komme inn i et lavkarbokosthold og prøve og lære seg en retning fordi av erfaring så ender man opp uten vektnedgang om man "egenkomponerer" for mye før kunnskapen sitter

Når TS i tillegg har gått opp en kilo allerede, så er det ihvertfall greit og prøve og spise så "riktig" som mulig til kunnskapen om hvordan dette fungerer sitter så man ikke gir opp lavkarbo fordi det ikke "fungerer"

Jeg prøver bare og hjelpe litt i en startfase - om man spiser havregrøt en gang om dagen vil jo det gi noe blodsukkerøkning avhengig av hvor sensitiv TS er, og det KAN jo være en faktor som gjør at TS ikke går ned. Samtidig spiser ikke TS særlig med fett, og da bør hun vel heller spise litt mer Fedon karbo, altså med lav GI slik at kroppen får energi fra et eller annet sted
Når man har kommet ordentlig i gang, lært mer og lært kroppen sin og kjenne er det jo ikke noe i veien for å prøve seg med havregrynsgrøt en gang om dagen - det kan jo hende det går helt fint
Som sagt - JEG mener det er greit og lære seg kostholdet før man begynner og eksperimentere, om du er uenig i mine råd er det helt greit

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:40   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Som sagt - JEG mener det er greit og lære seg kostholdet før man begynner og eksperimentere, om du er uenig i mine råd er det helt greit


Hvilket kosthold?

Jeg spiser Lindberg og spiser sånn som denne menyen, så ser ikke helt hva du mener der altså.

Og så flott at det er greit for deg at jeg er uenig med deg, for det er vel tross alt ikke du som sitter på kostholdssvarene for alle her i verden?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:45   #10
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvilket kosthold?

Jeg spiser Lindberg og spiser sånn som denne menyen, så ser ikke helt hva du mener der altså.

Du har sikkert rett - jeg ønsker ikke forvirre TS mer enn nødvendig

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:47   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Du har sikkert rett - jeg ønsker ikke forvirre TS mer enn nødvendig

Jeg tror ikke det er noen som har rett, andre enn det erfaringen til TS vil vise? Jeg bare går ut i fra at siden hun tross alt har gått ned helt fint på lavkalori, så er det ingenting som tilsier at hun ikke tåler en havregrøt om dagen. Hvertfall ikke hvis den balanseres, som jeg beskriver ovenfor.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:51   #12
5 barnsmor
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
5 barnsmor er på en erverdig vei

Sv: Ny i gamet

Hei igjen.

Jeg ser poengene deres

Jeg prøver så godt jeg kan å få i meg nok fett. Jeg har invistert i meierismør til og med. Nå er det slutt på margarin her i huset
Jeg har også kjøpt meierismør til brødskiva til resten av familien, men har skjønt det sånn at brelett/bremykt er greit i lavkarbo?

Jeg har akkurat spist en frokost bestående av noen stykker av røkt laks, to egg, 2 skiver skinke rullet inn i norwegia hvitost,3 agurkskiver og en kopp kaffe med kaffefløte (første gangen jeg har drukket kaffe med fløte, men det tror jeg jeg skal lære meg å like). Jeg ble stappmett.., kanskje for mett..

Ellers, så trodde jeg egentlig det skulle bli hardere å leve uten brødet. Men så langt går det helt fint faktisk .

Middagen uten poteter/ris/pasta går også helt fint. Det er jo nydelig godt med brokkoli og blomkål istedenfor! Er den Toro bernaicesausen grei å bruke eller?

Jeg må også få frem at mitt håp er at dette lavkarbokostholdet skal gi meg mer energi. Jeg har ofte tomme batterier og har både lest og hørt at flere føler seg piggere med et lavkarbokosthold. Så jeg håper jeg skal bli en av dem

Stå på alle sammen

5 barnsmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:52   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Jeg tror ikke det er noen som har rett, andre enn det erfaringen til TS vil vise? Jeg bare går ut i fra at siden hun tross alt har gått ned helt fint på lavkalori, så er det ingenting som tilsier at hun ikke tåler en havregrøt om dagen. Hvertfall ikke hvis den balanseres, som jeg beskriver ovenfor.

TS har jo gått OPP i vekt da... derav poenget mitt med havregrøten

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:53   #14
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Hvilket kosthold?

Jeg spiser Lindberg og spiser sånn som denne menyen, så ser ikke helt hva du mener der altså.

Lindberg er super, men no hadde jo ho bestilt boka til Hexeberg, og da er det vel betre å råde utifrå det enn Lindberg, for dei er jo tildels ulike i det praktiske her - i alle fall mtp havregrynsgraut. Det er no berre slik eg tenker.

Sånn a propos havregrynsgraut forresten, Nellie. Kor mykje CC brukar du til havregryna - eg lagar iblant dette til jentene mine til frukost fordi dei elskar det. Men den gongen eg skulle balansere det med cc for protein, så vart det blærgh så det har eg ikkje prøvd igjen...

Og velkommen til 5barnsmor

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:54   #15
5 barnsmor
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
5 barnsmor er på en erverdig vei

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

TS har jo gått OPP i vekt da... derav poenget mitt med havregrøten

Og DET vil jeg ikke!!! Jeg vil NED i vekt

5 barnsmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:56   #16
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av 5 barnsmor, her.

Hei igjen.

Jeg ser poengene deres

Jeg prøver så godt jeg kan å få i meg nok fett. Jeg har invistert i meierismør til og med. Nå er det slutt på margarin her i huset
Jeg har også kjøpt meierismør til brødskiva til resten av familien, men har skjønt det sånn at brelett/bremykt er greit i lavkarbo?

Ikke brelett, men bremykt kan du spise. Den består av smør og olje

Sitat:

Jeg har akkurat spist en frokost bestående av noen stykker av røkt laks, to egg, 2 skiver skinke rullet inn i norwegia hvitost,3 agurkskiver og en kopp kaffe med kaffefløte (første gangen jeg har drukket kaffe med fløte, men det tror jeg jeg skal lære meg å like). Jeg ble stappmett.., kanskje for mett..

Dette regulerer seg etterhvert, for min del lærte jeg kroppen min og kjenne på en helt annen måte i forhold til sult/fysing/mett etter at jeg startet på lavkarbo

Sitat:

Ellers, så trodde jeg egentlig det skulle bli hardere å leve uten brødet. Men så langt går det helt fint faktisk .

Det er jo kjempebra! Du kan ha i bakhodet at det finnes alternativer til både brød og knekkebrød, men hvis du klarer deg uten i starten er det det beste, siden NOEN har vektstagnasjon om de inntar lavkarbo-brød.

Sitat:

Middagen uten poteter/ris/pasta går også helt fint. Det er jo nydelig godt med brokkoli og blomkål istedenfor! Er den Toro bernaicesausen grei å bruke eller?

Det beste er å lage den selv, oppskrift finner du her inne. Såvidt jeg husker er det krydderbearnaisen som har minst karbo - husker ikke om det var Toro sin?

Sitat:

Jeg må også få frem at mitt håp er at dette lavkarbokostholdet skal gi meg mer energi. Jeg har ofte tomme batterier og har både lest og hørt at flere føler seg piggere med et lavkarbokosthold. Så jeg håper jeg skal bli en av dem

Stå på alle sammen

Jeg tror du etterhvert vil få bra med energi, om du bare husker og spise godt fett innimellom. Man MÅ ikke drikke fløte, det finnes mange matvarer med naturlig fett i seg som man kan velge og spise. Du spiser jo allerede laks som er glimrende kilde til fett

Stå på du også - dette kommer til å bli spennende og følge framover!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 09:59   #17
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av 5 barnsmor, her.

Jeg har også kjøpt meierismør til brødskiva til resten av familien, men har skjønt det sånn at brelett/bremykt er greit i lavkarbo?

Brelett og Bremykt er to ganske ulike ting. Bremykt er rett og slett ei blanding av smør og rapsolje, og det er heilt naturleg og fint å bruke. Brelett derimot er ein ekkel kjemikaliegraut som dei bruker som er redde for fett. "Gul skokrem" sa Annika Dahlqvist og det var godt sagt. Styr unna Brelett.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 10:02   #18
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.


Sånn a propos havregrynsgraut forresten, Nellie. Kor mykje CC brukar du til havregryna - eg lagar iblant dette til jentene mine til frukost fordi dei elskar det. Men den gongen eg skulle balansere det med cc for protein, så vart det blærgh så det har eg ikkje prøvd igjen...

Jeg bruker mer CC enn jeg bruker havregryn egentlig. Lager ikke store grøten da. Maks 1 dl havregryn også 2 dl cottage cheese Hatet det i starten, men nå synes jeg det bare smaker risengrynsgrøt.
Men litt er vel bedre enn ingenting, hvertfall for noen som ikke er på slankeren

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 10:05   #19
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Et supertips: Osteskiver stekt i micro`n Feks, vanlig gulost (gjerne med litt krydder) stekes i ca 1.45 min og type kavliost (de ferdigskjærte med jalapenos, tomat, pepperoni, bacon osv ) i ca 2 min.

Da blir helt sprø og fungerer helt utmerket som underlag for pålegg og som snacks

Nb. husk bakepapir!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:10   #20
5 barnsmor
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 12
5 barnsmor er på en erverdig vei

Sv: Ny i gamet

[quote=Charlott;1117633]Et supertips: Osteskiver stekt i micro`n Feks, vanlig gulost (gjerne med litt krydder) stekes i ca 1.45 min og type kavliost (de ferdigskjærte med jalapenos, tomat, pepperoni, bacon osv ) i ca 2 min.

Takk for tipset, MEN jeg har ikke micro...

5 barnsmor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 12:14   #21
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Ny i gamet

Opprinnelig lagt inn av 5 barnsmor, her.

Takk for tipset, MEN jeg har ikke micro...

Da synes jeg du skal ta med deg osten og hilse på nabo`n... hehe...

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-05-11, 20:32   #22
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Ny i gamet

[quote=5 barnsmor;1117803]

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Et supertips: Osteskiver stekt i micro`n Feks, vanlig gulost (gjerne med litt krydder) stekes i ca 1.45 min og type kavliost (de ferdigskjærte med jalapenos, tomat, pepperoni, bacon osv ) i ca 2 min.

Takk for tipset, MEN jeg har ikke micro...

Skal også funke i stekeovn.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ny i gamet ... rakianne Spørsmål og svar 2 13-08-10 17:11
Hei hei, Ny i gamet! Matgud Ketolysekuren 16 08-06-10 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no