Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Spiser jeg for lite.. ?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-11-06, 11:12   #1
smookie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 58
Innlegg: 6
smookie er på en erverdig vei

Spiser jeg for lite.. ?

Trenger litt hjelp her... Ingen drastiske episoder, men føler at jeg ikke helt har kontroll på hva jeg gjør..
Er veldig usikker på hva jeg skal spise og hva jeg kan spise.. Jeg leste ett sted at jeg skal ha ca 2600 kcal pr døgn med den "lille" aktiviteten jeg bedriver... Jeg har prøvd å regne hva jeg får i meg av kcal pr døgn og jeg har kommet til ca 500 kcal på brødmat, dvs 2 skiver til frokost, 1 til lunsj, 1 til mellom lunsj og middag og en til kveld. Bruker stort sett kokt skinke uten smør, og Fedon brød. Det gir sånn ca 100 kcal pr brødskive. I tillegg så blir det en "vanlig" middag, dvs en medium porsjon.. f,eks grov pasta (350 kcal pr porsjon) samt pastasaus med kjøttdeig/karbonadedeig.. Ofte så blir det bare en salat med litt skinke, reker og f.eks kylling, så kanskje middagen blir på 400 kcal..
Totalt inntak pr døgn for meg er da ca 1000 kcal, samtidig som jeg mosjonerer i 40 minutter, noe som gir meg en forbrenning på ca 400 kcal.. (tok en test på iform.nu)
Og det er her jeg detter av.. stemmer dette.. at jeg kun "får" i meg netto 600 kcal pr døgn, mot en "anbefalt" dose på 2600 kcal.. ?
Jeg er stort sett "mett" hele døgnet, selvfølgelig skulle øynene mine ønsket seg en porsjon med middag til, men samvittigheten min sier nei..
Jeg har gått ned 9 kg på 3 uker, og skal veie meg nå til mandag igjen, og jeg er veldig redd for at jeg rett og slett spiser for lite og derfor ikke får den effekten jeg ønsker..
Jeg har ett blodsukkergjennomsnitt på ca 5.7 mmol og overstiger aldri mer enn 6.4, selv etter middag..
Er ganske rådvill akkurat nå.. er veldig komfortabel med matinntaket mitt som det er, men er altså redd at metoden blir for tøff for kroppen min..
Noen som har noen synspunkter.. ?

Jon..

smookie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 11:27   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Jeg er vel ikke den som har mest greie på dette med kalorier, men jeg gir deg et lite svar som er litt på siden av spørsmålet ditt uansett...

Det er ikke nødvendig å telle kalorier når en går på lavkarbo, en teller karbohydrater, og det er mye enklere

Først må finne seg en filosofi (f. eks Ketolyse, Atkins eller Lindberg), også må en lese boken som hører til filosofien godt og følge den.

Lavkarbo generelt går ut på å kutte karbohydrater i form av pasta, brød, ris og poteter (stivelse) og sukker, og spise mer fett og proteiner.


Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 11:33   #3
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Virker som du spiser for lite protein.
Og for lite fett.
Og for mye brød...
Skriv ned alt hva du spiser, så blir det lettere å gi deg råd!

Det er en del Lindbergere her, de kan sikkert gi deg tips.

Jeg er veldig nybegynner på Linberg, har ikke lest boka ennå engang...

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 11:44   #4
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Og nå ser jeg at du er en lindberger...

Jaja..

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 11:53   #5
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Enig med de andre... se i boka, følg den, og glem å telle de kcal

Når jeg teller kcal så kommer jeg aldri over 800-1000 pr dag...og har man først begynt å fokusere på kcal er det vanskelig å la vær...

lettere å forholde seg til mat med høy/lav GI...

og da kan du jo spise en ekstra middagsporsjon også (om det er riktig type mat da)

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 11:58   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

En ting er iallefall sikkert .... du spiser altfor mye brød !
Et brødmåltid til dagen er mer enn nok, - også på Lindbergkost. Omdu har lest boka så har du sikkert lest at brødmat er en matvarene du skal spise begrenset av. I din dagsmeny er brød nesten hovedingrediensen ! Og som de andre sier, så behøver tu ikke tenke på å telle kalorier eller karbohydrater om du setter måltidene riktig sammen. da faller det hele på plass av seg selv:

Les her om STARTRÅD FOR LINDBERGKOSTHOLD

Men noe av det viktigste for deg er sammensetning av måltider når du følger Lindberg:

Opprinnelig lagt inn av MHM

Det kan være forvirrende å vite hvordan de anbefalte matvarene skal settes sammen på tallerkenen. Jeg anbefaler at du tenker på tallet 3 når du skal sette sammen maten. Det er fordi det er tre komponenter som alltid bør være i et måltid:

1) Proteiner (kjøtt, fjærkre, fisk, skalldyr, egg, cottage cheese). Det er veldig individuelt hvor mye man trenger, men minst 20 gram proteiner fire ganger om dagen kan være en grei tommelfingerregel. Det tilsvarer 100 gram kjøtt, fisk, kylling, skalldyr, eller 2,5 egg. Hvis proteinkilden er cottage cheese, så tilsvarer det er halvt beger. Man kan selvfølgelig lage en blanding av alle disse også. Det er i tillegg proteiner i ost og nøtter, men la dette være ”bonus-proteiner”.

2) Antioksidanter (grønnsaker, bær, frukt, urter, krydder). Mest mulig i hvert måltid. Men ha som tommelfingerregel at du minst har like mye grønnsaker som proteiner på tallerkenen. Helst dobbelt så mye. En halv teskje kanel er faktisk like mye antioksidanter som i et eple, så ikke undervurder krydder og urter. Bær er også suverent.

3) Fett (oljer, avokado, nøtter, tran, fet fisk). Hvert eneste måltid skal inneholde fett tilsvarende minst 1 ss olje eller ¼ avokado.

Så er det bare å kombinere i veg!

Du savner kanskje matvarer som korn, yoghurt, ost, rødvin, smør, kokosfett, belgfrukter m.m.? Det er ikke noe galt i å bruke disse matvarene, men de er ikke essensielle for kroppen vår. De må komme i tillegg til annen mat. Proteiner, antioksidanter og fett er hva kroppen må ha. I hvert måltid!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:13   #7
smookie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 58
Innlegg: 6
smookie er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Uff, dette er jammen ikke lett.. er jo veldig enkelt med brødskivene da..

Er redd for at hvis dietten skal bli for vanskelig så blir den også ett altfor stor del av livet mitt...

Men mange gode tips her.. jeg er ikke kresen når det gjelder mat, spiser gjerne det samme hver dag...

Om jeg er en lavkarbodude.. tja, men det er fordi jeg ikke vet bedre.. har nyoppdaget diabetes 2 og "må" slanke meg.. kunne selvfølgelig spist det samme som før, men mindre og trent mer, men med 2 store måltider pr dag og snop til kvelds er ikke omforenlig med diabetesen..

Noen som har ett tips på et vanlig måltid en gjennomsnittsdag så hadde jeg vært utrolig glad for det..

Og jeg er ingen fedontilhenger, jeg bare vet ikke om andre gode muligheter for vekttap...

Jon

smookie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:18   #8
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

vet ikke om du har lest så mye om de ulike filosofiene jeg, men det kan være greit å sette seg litt inni de ulike, og velge en. Siden du har diabetes type 2, så er jo lavkarbo perfekt for deg. Mange har faktisk spist seg medikamentfri av diabetes type2 på lavkarbomat.

Du kan bytte ut brødskivene dine med mye annet godt... feks egg, karbonader, falukorv og masse grønnsaker

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:31   #9
smookie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 58
Innlegg: 6
smookie er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Satt akkurat og leste litt på Fedon sin hjemmeside og han selger jo gjerne både pasta, brød og pizza.. jeg mener å lese at jeg skal ligge under 160 gram med karbohydrater hver dag.. kommer jeg opp i disse verdiene selv om jeg da spiser 5 brødskiver og f.eks 100 gram Fedonpasta.. ?

100 gram brød inneholder 14 gram karbo, ett brød veier 600 gram, jeg får ca 20 skiver , dvs at hver brødskive veier ca 30 gram ; altså inneholder 1 skive ca 5 gram karbohydrater * 5 stk = 25 gram i brød..

100 gram pasta = 50 gram...

dvs at pasta og brød inneholder totalt 75 gram karbohydrater.. kokt skinke, pastasaus og mager kjøttdeig aner jeg ikke hvor mye inneholder, men det kan da virke som jeg har litt å gå på allikevel, eller er jeg rett og slett på jordet.. ?

Jon

smookie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:37   #10
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Om du skal spise såppas mye brød, så bør du i allefall ha masse pålegg på, så du er sikekr på at at du får i deg nok proteiner...

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:44   #11
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Hvis du synes det blir mye å ta tak i samtidig, så kan du jo satse på å bytte ut to av brødmåltidene dine med annen mat. Ifølge Fedon kan du spise 2 skiver Fedon-brød eller 1.5 dl kokt villris eller 2 dl fullkornpasta eller 2 middels poteter (ca 130 gram). Så det blir mye med dine 5 skiver for dagen..

F.eks noe alla dette.
Frokost: Omelett
Lunsj: 1 skive fedon med MYE pålegg
Mellom: et beger yoghurt naturell eller yoplait 0.1% eller eple/appelsin/pære f.eks .. I tillegg til noen nøtter, mengde avhenger litt av typen nøtter
Middag: Kjøtt/fisk m/grønnsaker og fett
Kvelds: 1 skive fedon med MYE pålegg

Husk fett til alle måltider. F.eks makrell i tomat eller annen fet fisk som pålegg, avocado, kaldpressede oljer, oliven.

Les forøvrig denne tråden her for bra tips:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:51   #12
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av smookie, her.

Satt akkurat og leste litt på Fedon sin hjemmeside og han selger jo gjerne både pasta, brød og pizza.. jeg mener å lese at jeg skal ligge under 160 gram med karbohydrater hver dag.. kommer jeg opp i disse verdiene selv om jeg da spiser 5 brødskiver og f.eks 100 gram Fedonpasta.. ?

Du behøver ikke telle karber på Lindberg, Lindberg har ikke satt noen grense for hvor mye karber du skal innta. Det er heller ikke likegyldig HVA SLAGS karbohydrater du spiser. Og bruker du så stor del av alle karbohydratene på brød og pasta har du ikke noe Lindberg kosthold. Kroppen din går glipp av viktige næringsstoffer- Om du leser skikkelig så står det klart og tydelig at brød og pasta er av matvarene som bør inntas i BEGRENSEDE MENGDER. Og 5 skiver er ikke begrensede mengder. Du spiser så mye brød at det går på bekostning av andre viktige matvarer som proteiner og antioksidanter/grønnsaker.

Anbefaler å lese boka godt. Den nye utgaven av "Kost i balanse", Fedons Metode, anbefales. Der står det klart og tydelig forklart hva du kan spise, til og med med ukesmeny forslag !

Les & lær !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:53   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av Trolljenta, her.

,
Les forøvrig denne tråden her for bra tips:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=1474

En god ting kan ikke gjentas for ofte, det er samme tråden jeg har linket til også ! Les den !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:54   #14
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Og ikke glem at de karbene også inneholder grønnsaker så alle kan ikke brukes på brød og pasta

Omeletter med kjøtt og ost og noe grønt er et mye bedre alternativ

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 12:56   #15
Trolljenta
Seniormedlem
 
Trolljenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 2.146
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av smookie, her.

Satt akkurat og leste litt på Fedon sin hjemmeside og han selger jo gjerne både pasta, brød og pizza.. jeg mener å lese at jeg skal ligge under 160 gram med karbohydrater hver dag.. kommer jeg opp i disse verdiene selv om jeg da spiser 5 brødskiver og f.eks 100 gram Fedonpasta.. ?

100 gram brød inneholder 14 gram karbo, ett brød veier 600 gram, jeg får ca 20 skiver , dvs at hver brødskive veier ca 30 gram ; altså inneholder 1 skive ca 5 gram karbohydrater * 5 stk = 25 gram i brød..

100 gram pasta = 50 gram...

dvs at pasta og brød inneholder totalt 75 gram karbohydrater.. kokt skinke, pastasaus og mager kjøttdeig aner jeg ikke hvor mye inneholder, men det kan da virke som jeg har litt å gå på allikevel, eller er jeg rett og slett på jordet.. ?

Jon


Når du følger Fedon Lindberg sitt kosthold er det ikke bare mengden karbohydrater i gram som er viktig, men også i hvilken grad de ulike karbohydratene påvirker blodsukkeret. Spiser du 50 gram glukose, vil blodsukkeret øke mer enn om du spiser 50 gram karbohydrater fra grønnsaker (det er dette som kalles GI = glykemisk indeks). Mesteparten av karbohydratene i kostholdet skal ha lav GI (det vil si grønnsaker og eventuelt noe frukt; inntil 1-2 frukter pr dag). Fullkornspasta, Lindberg-brød, noen typer knekkebrød og villris blant annet er det Fedon kaller for middelglykemiske karbohydrater. Disse middelglykemiske karbohydratene kan vi spise litt av.

Spiser du 75 gram karbohydrater fra brød og pasta vil dette øke blodsukkeret ditt mer enn om du spiser 75 gram karbohydrater fra grønnsaker.

__________________
Min lavkarbo blogg
Trolljenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 13:13   #16
smookie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 58
Innlegg: 6
smookie er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

oj, er overveldet over all respons.. håper jeg ikke virker kverulerende, jeg er nok desverre bare rådvill og nybegynner..

Listen var fin, den gav meg mange gode ideer.. iom at jeg har diabetes kan jeg da spise frukt etc som står beskrevet i listen.. ?
Og ja.. jeg skal lese masse om Lindberg og co, får kjøpe meg boken.. men nå skal jeg gå og ta meg en brødskive... eller forresten.. det blir kanskje et eple ?

Om ikke dette er nok så skal jeg til den årlige fårikålmiddagen hos mine foreldre i dag.. kjenner til potetene, men hva med kål og kjøttet.. ?

smookie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 13:18   #17
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Kål og kjøtt er kjempebra.
Om du ikke vil kutte potetene helt, kan du jo nøye deg med en liten en?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 13:20   #18
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av smookie, her.

oj, er overveldet over all respons.. håper jeg ikke virker kverulerende, jeg er nok desverre bare rådvill og nybegynner..

Neida, vi har alle vært nye engang. Det er derfor vi maser sånn om å "lese boka" ! Der er det masse nyttig info og ikke minst gode forklaringer på hvordan og hvorfor ting funker !

Sitat:

Listen var fin, den gav meg mange gode ideer.. iom at jeg har diabetes kan jeg da spise frukt etc som står beskrevet i listen.. ?
Og ja.. jeg skal lese masse om Lindberg og co, får kjøpe meg boken.. men nå skal jeg gå og ta meg en brødskive... eller forresten.. det blir kanskje et eple ?

Om du har diabetes type to bør du vel unngå mye frukt. Det øker blodsukkeret. I boka står det som Trolljenta sier, en GI tabell og den er spesielt viktig for deg med diabetes ! Hvis jeg var deg ville jeg ikke spist eple heller, - men kanskje en yoghurt ?

Sitat:

Om ikke dette er nok så skal jeg til den årlige fårikålmiddagen hos mine foreldre i dag.. kjenner til potetene, men hva med kål og kjøttet.. ?

Kos deg med kål og kjøtt du. Kan godt ta en potet å rense opp på tallerkenen med også !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 13:28   #19
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Velkommen til forumet, forresten!
Og det er ikke masing å spørre. De aller fleste er store spørsmåltegn i begynnelsen, lavkarbo er jo helt motsatt av sånn vi lærer på skolen og av rådene til ernæringsekspertene...

Hvis du vil, kan du føre journal: skrive ned hva du spiser, og få tilbakemeldinger og heiarop.. Noen fører også journal på trening.



Det er masse masse oppskrifter her inne, og tråder som "hva har du spist til frokost i dag"..
Verdt å kikke på!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 14:04   #20
smookie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 58
Innlegg: 6
smookie er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Mye å sette seg inn i her.. trodde man kom langt med husmannskost og litt mosjon, men det er tydligvis mange faktorer som spiller inn.. som glucagon og insulin etc...

Ett siste spørsmål i dag (tror jeg.. ) er å få synspunkter på noe "mat" jeg spiser, eller har lyst å spise...

Hva med lettrømme/dip med "KIM`s smak" og gulerøtter.. ? (som kos på lørdagskvelden)
Pepsimax
Kaffe
Pastasaus/kjøttdeig

sikkert masse annet jeg har lyst på også, men kommer ikke på noe mer..

__________________
"God vurderingsevne skyldes erfaring, og erfaring får man på grunn av dårlig vurdering."




smookie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 14:16   #21
chili
Seniormedlem
 
chili sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 51
Innlegg: 1.730
chili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjentchili begynner å bli godt kjent

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Grønnsaker med dip er super lørdagskos!
Men bruk seterrømme.
Og litt gulerot og mer av f.eks. agurk, paprika, selleri... grønnsaker du liker. (kan nemlig bli litt mye karber med bare gulerot.. kanskje er den også en høy GI-vare??)

Føles litt fælt å rette på deg... Men: gulerøtter m lettrømme er mye bedre enn potetgull uansett!

__________________
Just keep swimming
chili er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Optimal Ernæring/Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 14:27   #22
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Pepsimax og kaffe må du bare prøve deg frem på, for enkelte går ned til tross for disse, og andre gjør det ikke...

Kjøttdeig er ok å spise, men pastasaus/tomatsaus må du nesten se på posen/glasset før du lager

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 14:27   #23
smookie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 58
Innlegg: 6
smookie er på en erverdig vei

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Men bruk seterrømme.

Her detter jeg litt av.. mot alles viten.. hvorfor ikke lettrømme.. ?

Opprinnelig lagt inn av chili, her.

Føles litt fælt å rette på deg... Men: gulerøtter m lettrømme er mye bedre enn potetgull uansett!

Ikke noe problem, jeg ber om det selv...

__________________
"God vurderingsevne skyldes erfaring, og erfaring får man på grunn av dårlig vurdering."




smookie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 14:31   #24
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Opprinnelig lagt inn av smookie, her.

Her detter jeg litt av.. mot alles viten.. hvorfor ikke lettrømme.. ?



Ikke noe problem, jeg ber om det selv...

Lettrømme inneholder mer karber enn seterrømme (fettet "erstattes av noe"

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 18-11-06, 18:24   #25
Grethe
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2006
Alder: 62
Innlegg: 273
Grethe har en fantastisk aura rundt segGrethe har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Spiser jeg for lite.. ?

Kan anbefale deg å låne bøkene til Lindberg på biblioteket, det kan fort bli dyrt hvis man skal kjøpe "alle " bøkene for å sette seg inn i de forskjellige kurene.

Grethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no