Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-11-06, 06:41   #1
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

ny, lang reise, hva skal jeg spise???

ny reise, nye regler og nå dukker opp flere "problemstillinger" opp med maten min, hva skal jeg spise på reisen?

den 2 januar drar jeg her ifra ca kl 12 og skal da sitte på ett tog i 8 timer, også skal vi ta en på et hotell en natt, vi får frokost der morgenen etter, men jeg vet jo ikke hva som blir servert. så kl 0920 går flyet vårs fra gardermoen. og ca 12 senere og en mellomstopp ( ikke av flyet) så går vi av i Phuket flyplass og skal ta en buss i tre timer til Krabi. og da er vi fremme. og da er kl rundt formiddagen der nede. og samme veien hjem etter 15 dager.

så er spørsmålet siden reglene er blitt forandret og man kan ikke ha med seg så mye våte ting og det er da ikke lov til å ha med fryse elementer i sånn kjølebag, for nesten alle maten vi lager her inne må jo kjøles?

hva kan jeg lage på forhånd å ha med som nødvendighvis ikke trenger lenge kjøling???

en ting er jo toget bort og tilnøds frokost dagen etter? da kan jeg jo bare ha med nylagete ting eks. pølse og oste muffins. eller vannbakkels. og gjerne et par skiver keto brød til frokosten på hotellet. jeg kan sikkert få dem lagt i kjøleskap til dagen etter. men hva med flyet, vi får jo servert mat og et mellommåltid, men jeg vet jo ikke hva som blir servert. og nei det er ikke verd å bli dårlig hvis jeg spiser karbisser.

det gjør ikke noe om jeg ikke går ned på denne turen. men vil helst ikke opp masse :/

så det jeg har tenkt til nå
-ha med masse proteinbarer ( disse kan lagres til jeg skal hjem og)
-nøtter

men er det noe "tørr" lavkarbo mat jeg lage å ta med, hvertfall til flyturen ned, jeg kan jo kjøpe en billig kjøleveske, ikke så stor, og ingen elementer i. og bare tørr mat i. det kan jo gå.

men jeg trenger hjelp folkens, jeg kan desverre ikke alle oppskriftene :P

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 07:41   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Jeg ville sjekket med flyplassen om kjølebag er greit.
Elllers, som du sier. Nøtter og barer. (jeg ville sjekket om det var greit med mat også... Just in case )

Muffins holder også ut flyturen. Og babybel? De holder en uke uten kjøling

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:06   #3
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Hva med lavkarbo kjeks da?....Er vel litt oppskrifter på det her inne?
Kanskje ikke den beste maten, men bedre enn f.eks. vanlige kjeks osv...?

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:41   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Kjølebag er greitt, men ikke fryseelementer. Når disse tiner er de flytende. Det betyr at de må tas igjennom sikkerhetskontrollen i den lille plastposen. Og da kan hver enhet ikke være større enn 1 dl.

Tørr og "fast" mat er OK. Flytende mat er ikke OK. Forbudet/reglene for håndbaggasjen gjelder i/til/fra EØS/EU områder - og flytende og geleaktige væsker.

Sitat:

Utdrag av reglene:

Ifølge de nye reglene kan reisende medbringe kun en begrenset mengde flytende væske gjennom sikkerhetskontrollen.
- Væsken må være oppbevart i en liten beholder som rommer høyst 1 desiliter (100 milliliter).
- Avgjørende er størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. En nesten tom beholder vil dermed bli vurdert etter hvor mye den kan inneholde – ikke etter hvor mye den faktisk inneholder
- Hver passasjer kan medbringe et antall slike beholdere som får plass i en gjennomsiktig plastpose med et volum på maksimum 1 liter i lukket tilstand. Posen må kunne åpnes og lukkes
- Passasjeren skal kunne fremvise denne plastposen i sikkerhetskontrollen for gjennomsyn
- Selv om plastposer vil være tilgjengelige på flyplassene, oppfordres reisende likevel til å pakke beholdere med flytende væske i godkjent plastpose før de kommer til flyplassen
Som væske regnes vann, mineralvann, alkohol, suppe, gelé i ulike former, lotion, parfyme, barberskum, tannpasta, aerosoler og annet av tilsvarende konsistens.
Hva med medisiner og barnemat?

- Passasjerer kan ta med seg medisin i flytende form som er nødvendig på reisen, men må være forberedt på å kunne dokumentere behov i form av for eksempel resept. Medisin i fast form er fortsatt tillatt
- Væske som av kostholdsmessige grunner er nødvendig på reisen, kan tas med
- Det samme gjelder spebarnsmat for bruk under reisen
Reisende må være forberedt på at de blir bedt om å smake på innholdet av medisin- eller matglasset i sikkerhetskontrollen.

Anbefaler å pakke så mye som mulig i baggasjen dere leverer inn. Der er det jo ikke restriksjoner.

Det er ikke praktisk mulig å ta meg deg mat for hele oppholdet. Det meste du får på veie kan sikkert spises. Om nødvendig kan du høre med selskapet dere skal fly med om det kan bstilles enten lavkarbo eller vegetar eller diabetes mat. Bedre det enn sukker !
Skal tenke på matforslag .. kommer tilbake.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 15:51   #5
MonicaA
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2006
Innlegg: 64
MonicaA er ny på veien

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Hei!

Så heldig du er som skal til Thailand.. Du reiser sansynligvis med My travel? Min erfaring derfra i alle fall er at maten lett kan gjøres lavkarbo, man får gjerne velge mellom to retter, kjøtt eller kylling. Mellomlanding i Sharjah (hos dette selskapet), et sted jeg aldri ville spist noe som helst, hele flyplassen lukter av matforgiftning spør du meg.... Jeg tar også toget mange timer for å komme til gardermoen, og da spiser jeg stekte koteletter, så lenge får de holde ut. På flyplassen kjøper jeg gjerne baconpølse eller lignende. Med meg i veska har jeg med alle slags nøtter,barer og baconsvor, men det blir sjelden spist så mye av dette, for OK mat er alltid mer tilgjengelig enn ventet. Selvsagt greit å kriseløsninger, men jeg ville ikke hatt med et helt spiskammers i kofferten! Vel fremme i Thailand er det også et godt utvalg av proteinrike retter, og også frokostene ved alle hotellene jeg har vært på er internasjonal (egg, bacon, pølser...). Mitt største problem er alkoholen, men Thai-whiskey og cola light funker!

Ha en super tur!

MonicaA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egen variant av Atkins/Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 16:44   #6
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Sitat:

- Avgjørende er størrelsen på beholderen, ikke hvor mye væske det er i den. En nesten tom beholder vil dermed bli vurdert etter hvor mye den kan inneholde – ikke etter hvor mye den faktisk inneholder

Vil bare fremheve denne igjen... dvs si at tomme vannflasker ikke kan taes med inn gjennom sikkerhetskontrollen... Jaja...

Har nå skjønt at det er fordi andre ting kan blandes oppi den beholderen kanskje, men hva om man kjøper en imsdal innenfor området og drikker opp og tar med på flyet????

Ok, jeg sporer av... dette handlet om maten... og jeg har ingen bedre råd...

Hvordan er det med deg og melk/mel fortiden? Skal det mye til før du reagerer?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 19:05   #7
kristih
Seniormedlem
 
kristih sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sverige
Innlegg: 532
kristih er ny på veien

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Alt som kjöpes etter du har passert sikkerhetskontrollen kan tas med på flyet.. Det er jo trygge varer:-)

__________________
Allting er en overgang sa reven da han ble flådd...
kristih er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse.. Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 19:12   #8
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Jo, men like fullt har du en tom flaske... Akkurat som den tomme flasken man blir nektet å ta med igjennom kontrollen

Jaja

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 21:22   #9
tess81
Seniormedlem
 
tess81 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Arendal
Alder: 43
Innlegg: 1.720
tess81 er en juveltess81 er en juveltess81 er en juvel

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.

Jo, men like fullt har du en tom flaske... Akkurat som den tomme flasken man blir nektet å ta med igjennom kontrollen

Jaja

skjønner poenget ditt...fnis

__________________
Carpe Diem




tess81 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 21:39   #10
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Opprinnelig lagt inn av Aline, her.


Hvordan er det med deg og melk/mel fortiden? Skal det mye til før du reagerer?

melketing bra mel er det verre med, muligens pga at det inneholder så mye karbisser. :P

da har jeg planen klar: noe som oppbevares i kjølebag på toget bort, og masse barer og nøtter og kjeks på vei ned i flyet.

jupp jupp. men det skulle vært et eller annet lavkarbo mat som kunne oppbevares i luft temp lenge. og da som ikke va laga av melk :P

råttner ikke ting fortere om det er melk i dem?

jaja..

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-11-06, 22:43   #11
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Tenkte litt i forhold til flymaten, om du får kjøtt, saus og grønnsaker i sånn ting. Hvor dumt er det om det er litt hvete i sausen?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 06:37   #12
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

oki, det er ikke så kjempe farli siden maten er inkl. så er det ikke vits å avbestille det. :P så da skal jeg se hva det er og hvordan det smaker. men skal jo mat i reserve om det ikke går.

og faktisk så pleier det å være ganske grei mat på sånn langdistanse flyvninger. og da er det jo sjans. og det jeg ikke vil ha/tåler, leverer jeg til sambos tallerken


gleder meg jeg, idag er det 1 mnd og 1 uke og 6 dager .

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 16:14   #13
ELLINOR
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 52
Innlegg: 65
ELLINOR er ny på veien

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Leste innlegget og gleder meg allerede, vi reiser til phuket i slutten av februar. det skal bli artig. Jeg reiste til kreta i fjor på ketolyse kuren det gikk greit, men til tailand det er langt det. Til du er på flyet er tålig greit. Vet egentlig om det er lov å ha med mat på flyet, synes jeg har lest det, men kan hende jeg tuller. Har hatt med flere ganger på innenlands og det har gått bra. Frokost lpå hotell bruker å være grei, hvis de hhar egg og bacon ost.

Hvor skal dere? Vi reiser med ving til surin bukta. Har ikke vært i Tailand før, gleder meg vanvittig. Håper jeg er 10 kilo ned til 28 februar.

ELLINOR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 16:31   #14
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Opprinnelig lagt inn av ELLINOR, her.

Vet egentlig om det er lov å ha med mat på flyet, synes jeg har lest det, men kan hende jeg tuller.

Det er ikke noen restriksjoner på fast eller tørr mat i.h.t. de nye håndbagggasje reglene, men jeg vet noen flyselskap (bla. Sterling) nekter folk å ha med egen mat. De sier det er av hensyn til allergikere og av sanitære/næringsmessige hensyn. Men det er en dårlig unnskyldning. Det er vel fordi de vil selge maten de har til salgs. Inntil de kan servere folk den spesialmaten en må ha, som f.eks. lavkarbo, må de akseptere at folk har med egen mat. Spesielt på langflygninger som til Thailand. Så om de ikke kan/vil tilby en lavkarbo meny er det fritt frem.

Dette har jeg sjekket med juridisk avdeling i SAS Købehavn. Der vurderer de å tilby lavkarbo på langrutene - men kverna går langsomt og det er ikke noe prioritert område. Og inntil videre kan ikke cateringirmaet de bruker/har konrakt med levere.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 17:17   #15
ELLINOR
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2005
Alder: 52
Innlegg: 65
ELLINOR er ny på veien

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

]Ja mener jeg har lest det et sted, tror faktisk at det var spainair. Men det er nok som du sier for at de skal få selge maten sin selv. I fjor høst da vi reiste med Helios, dvs vi skulle reise med helis hadde jeg ikke bestilt mat, for ungene liker sjelden flymat og jeg gikk på kur da hadde vi med mat. Da det var andre flyselskap som fløy hadde de sikkert ikke oversikt over hvem som hadde bestilt og ikke bestilt så alle fikk mat levert. Hjemturen var traumatisk med 2 døgn på flyplassen på chania da måtte jeg bare spise den maten vi fikk. Uhyggelig tørre stygge baguetter aldri mer Startour for oss.

ELLINOR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 19:01   #16
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje, her.

oki, det er ikke så kjempe farli siden maten er inkl. så er det ikke vits å avbestille det. :P så da skal jeg se hva det er og hvordan det smaker. men skal jo mat i reserve om det ikke går.

og faktisk så pleier det å være ganske grei mat på sånn langdistanse flyvninger. og da er det jo sjans. og det jeg ikke vil ha/tåler, leverer jeg til sambos tallerken


gleder meg jeg, idag er det 1 mnd og 1 uke og 6 dager .

Vilket fly bolag reiser du med silje?
Det er stor sjanse att du får stekt ris og nudel suppe på thai air, medans jag husker de serverte omelett på Air france...

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 21:00   #17
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

fridolina: det er med apollo og vi flyr med mytravel.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-11-06, 21:44   #18
Fridolina
Seniormedlem
 
Fridolina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.514
Fridolina er en juvelFridolina er en juvelFridolina er en juvel

Sv: ny, lang reise, hva skal jeg spise???

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje, her.

fridolina: det er med apollo og vi flyr med mytravel.

ok.. ja då vet jag ikke.. Jag har aldrig flydd med de til Thailand.

__________________
1/6 -5/10 Nådd mitt mål 65 kg

Er på mine siste "ønskekilon" nå Mål: 60 kg
ca 3,5 år senare och uppe i 73 kg igensucks
[/IMG]
Fridolina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no