Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Plutselig søtsug hos nybegynner

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-05-12, 22:57   #1
Leyla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 8
Leyla er på en erverdig vei

Plutselig søtsug hos nybegynner

Hei, håper jeg poster dette på rett sted.
Litt om meg først. Jeg har iløpet av det siste 1,5 året gått mye ned i vekt med grete roede.
25 kg de første 10 mnd og etter det har jeg vaket opp og ned 5 kg å kommer ikke videre ned. Bestemte meg derfor for en uke siden at jeg skulle forsøke Lavkarbo.
Jeg har lagt meg på en type som består av grønnsaker som vokser over jorda, 1 fiberrik, ulike kjøtt/fisk/fugl/skalldyr og ellers ingenting med mer enn 5g kh pr 100 g.
Jeg trener hardt 3-4 ganger i uka.

Denne første uka på Lavkarbo har kroppen vært litt slapp, men ellers grei. Søtsuget har ikke vært her i det hele tatt og vekta har tusla seg ned over hele uka.

Så plutselig i dag er jeg så fysen , sulten og sukkerhungrig. Wæh, vil ikke ha det sånn.

Hva bør jeg endre på?

Leyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 23:16   #2
bligravid?
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Nord for Sinsenkrysset
Innlegg: 151
bligravid? er ny på veien

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Ikke gi etter!!

Det er kroppen som savner gamle vaner!!

Ihvertfall i starten, å se om det går over. Gjør det ikke det, innta mer fett.. hjalp meg. Det var også rett før mensen det da.. En periode jeg til vanlig føler for kosemat.

__________________
Delmål 1 - Under 100. I MÅL!!! (etter 2 uker og 4,5kg ned)

Delmål 2 - 90

Delmål 3 - normalvekt 70-75
bligravid? er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse? Svar med sitat
Gammel 15-05-12, 23:59   #3
Leyla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 8
Leyla er på en erverdig vei

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Lagde meg pannekaker av egg, cc, fløte og strødde litt sukrin på. Er det å gi etter? Eller ok på dette kostholdet?

Leyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 07:22   #4
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Når du er fysen - prøv med proteinrik mat. Og varm drikke som te eller kaffe. Om ikke det hjelper så puss tennene og vent. Det går over.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 08:41   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Støtter meg til smjg her - prøv å spise ordentlig proteinrik mat, litt grønnsaker og fett.

Hjernen din roper på sukker, det tar sånn tid i starten før den er komfortabel med å hente energi fra fett, derfor kommer søtsuget så plutselig og kraftig. Hvis du passer på å spise godt - jeg sier spis heller oftere og mer de første ukene - får å i større grad kontrollere søtsuget.

Tenk at det er en avvenning på gang, du har faktisk abstinenser. Sammenlikn med andre typer abstinenser (røyk, kaffe mm) Kanskje de blir lettere å håndtere om du bevisst kan se at dette er "kjemisk" - og at kroppen din vil klare seg fint UTEN søtsaker?

Ønsker deg uansett lykke til

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 09:05   #6
Leyla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 8
Leyla er på en erverdig vei

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Takk for råd.
Etter lange perioder med kalori telling er det litt vanskelig å spise mer mat.
Har vært vant til å døyve med frukt eller yoghurt.

Ny dag i dag:-) Som skal gjennomføres med glans.

Hvor mye ødelegger det egentlig å spise et kakestykke eller en sjokolade?

Leyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 16-05-12, 19:25   #7
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Leyla, her.

Takk for råd.
Etter lange perioder med kalori telling er det litt vanskelig å spise mer mat.
Har vært vant til å døyve med frukt eller yoghurt.

Ny dag i dag:-) Som skal gjennomføres med glans.

Hvor mye ødelegger det egentlig å spise et kakestykke eller en sjokolade?

Det er individuelt. Noen får et enormt søtsug etter en sånn utskeielse, for noen kan det så ta flere dager før fettforbrenning er i gang igjen, og noen ender opp med å karbo-fråtse i flere uker... skal du først dekke søtsuget ditt, gjør det med godkjente lavkarbovarianter. Feks kan du piske krem med litt flytende natreen (eller andre søtningsstoffer i) og ha over bær. Sjekk ut oppskriftstråder på oppskrifter mm for tips.
Jeg anbefaler dog at du FØRST spiser ordentlig mat og så sjekker om søtsuget fremdeles er like stort. Dette er en like stor mental jobb som fysisk jobb - det med å endre kosthold og kostholdsvaner

Jeg tar med at inntak av rent sukker som i sjokolade vil øke blodsukkeret og med det insulinutskillelsen. Du vil da ikke være i ketose igjen før glukoselagrene er tømt. Hjernen din blir superhappy - men vil raskt begynne å kreve mer rask energi når lagrene er tømt, og du vil stå overfor samme situasjon igjen. Det kan altså bli en ganske ond sirkel etterhvert.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 13:35   #8
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Og om du skal ha enkelte utskeielser, så vent til kroppen er godt i gang på dette kostholdet.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 21-05-12, 15:29   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Opprinnelig lagt inn av Leyla, her.

Takk for råd.
Etter lange perioder med kalori telling er det litt vanskelig å spise mer mat.
Har vært vant til å døyve med frukt eller yoghurt.

Ny dag i dag:-) Som skal gjennomføres med glans.

Hvor mye ødelegger det egentlig å spise et kakestykke eller en sjokolade?

I stedet for å døyve med frukt/youghurt så kan du bruke nøtter/ost (ikke alle kan spise ost i store mengder) eller noen ruller med skinke. Jeg spiste mye trønderfår i en periode...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 23-05-12, 00:11   #10
Leyla
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2012
Innlegg: 8
Leyla er på en erverdig vei

Sv: Plutselig søtsug hos nybegynner

Det går litt bedre her nå etter at jeg tok inn en liten neve nøtter i ny og ne :-)

Leyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mange som har søtsug? bouboulette LCHF 50 15-05-12 21:30
Søtsug Marella77 Ketolysekuren 23 17-10-11 16:12
B-vit mot søtsug Liv Generell diskusjon 2 23-09-09 20:18
Hjelp - søtsug Sina Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 6 09-11-07 21:56
Tips mot søtsug Dorothy Artikler 2 17-07-06 21:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no