Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Kake/dessert og snacks

Dronning Maud's fromasj

Kake/dessert og snacks Her kan du poste dine lavkarbo-oppskrifter av desserter, snacks, lavkarbokaker og andre lavkarbovennlige godterier.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-04-08, 18:58   #1
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Dronning Maud's fromasj

Fant ikke oppskrift på denne da jeg søkte her, så legger ut. For dette er noe som er godt i vårdagene er jo mange som har festdager fremover..
Husker besto lagde den et par ganger da jeg var liten. Har ikke hennes oppskrift, men laget meg min egen etter å ha sjekket litt på nettet.

3 plater gelatin
4 eggeplommer
2ss sukrin - ev 3ss, synes 2 var nok (jeg har med litt malt vanilje i, satte ingen dårlig smak, men er ikke nødvendig)
1/3dl fløte
ca 1/2dl sherry (cognac er også godt, portvin nevnes også) - fikk akkurat vite at Besto brukte rom i sin
knappt 1/2 dl vann
sjokolade ca 70g - eller etter smak, raspes (ostehøvel funker bra)
noen jordbær - mange lager uten, så det er litt smak og behag

Legg gelatinplatene i bløt 5 min
Visp eggedosis av eggeplommene og sukrin(ev ditt valg av søtstoff)
Visp fløten til krem
Visp krem og sherry inn i eggedosisen
Kok opp vannet og rør ut gelatinen

Visp i egge/kremblandingen mens den oppløste gelatinen helles i en tynn stråle ned i bollen

Legg lagvis - sjokolade - fromasj - jordbær - sjokolade -fromasj-...
Settes kjølig
NAM


Vedlagte bilder
Filtype: jpg fromasj.jpg (20,2 KB, 32 visninger)

Sist redigert av Zincite : 13-04-08 kl 18:06. Årsak: legger til muligheten for å bruke rom som tilsetning
Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 19:37   #2
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Dronning Maud's fromasj

Åh...denne så digg ut!!
Noe til 17.mai kanskje??

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 20:41   #3
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Dronning Maud's fromasj

dette er vestlandets bidrag til desserthimmelen! Løp og lag! denne husker jeg fra haugesund..mmmm

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 21:06   #4
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Dronning Maud's fromasj

Oi oi oi, det var en gammel klassiker som jeg husker jeg elsket da jeg var mindre. Mmmm, den skal prøves

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:08   #5
martefie
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Østlandet
Innlegg: 276
martefie er en juvelmartefie er en juvelmartefie er en juvel

Sv: Dronning Maud's fromasj

oooooooo Det så sykt godt ut!

__________________
Ingenting er umulig for en som er umulig fra før
Prins Umulius
martefie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kjernesunnere for hver dag... Svar med sitat
Gammel 12-04-08, 22:57   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Dronning Maud's fromasj

synes den er veeeeldig god ja, men den er mektig - så jeg kan ikke spise så mye om gangen er egentlig ikke en dum ting det da ..

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 13-04-08, 00:58   #7
Hyper
Seniormedlem
 
Hyper sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2006
Hvor: Kristiansand
Alder: 41
Innlegg: 6.709
Hyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressursHyper er en virkelig god ressurs

Sv: Dronning Maud's fromasj

Får vann i munnen...

__________________

Hyper er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-05-08, 08:45   #8
Lindabtn
Seniormedlem
 
Lindabtn sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Aust Agder
Alder: 38
Innlegg: 1.595
Lindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt liktLindabtn er veldig godt likt

Sv: Dronning Maud's fromasj

Jeg prøvde å lage denne her om dagen og den ble heeelt rennenes. Hva er det jeg gjør galt da??

Og er det sånn at man må røre i den hver halvtime før den blir stiv?? For den skilte seg

Vil ha DMF

__________________
Mamma til verdens hærligste William

Lindabtn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mamma til William. Ny start med sunn mat! Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 10:43   #9
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Dronning Maud's fromasj

Opprinnelig lagt inn av Lindabtn, her.

Jeg prøvde å lage denne her om dagen og den ble heeelt rennenes. Hva er det jeg gjør galt da??

Og er det sånn at man må røre i den hver halvtime før den blir stiv?? For den skilte seg

Vil ha DMF

Vet ikke hva som gikk galt. Jeg har bare laget 2 ganger selv.
Pisket fløten ganske stiv.. ? Vet ikke hva du brukte som søtning. Kanskje det har noe å si?
Klemte du godt ut bløtevannet før du rørte ut i det kokte vannet?
Går an å lage med eggedosis av 2 hele egg også. Da kan du jo piske eggedosisen stivere. Med hvitene først.
Tror det er viktig å helle gelatinen i sakte. Slik at det blander seg godt. Vispet nok ganske godt med gelatinen i før jeg helte opp i skål.
Har dessverre ikke noen god forklaring
Min var nesten stiv før den kom i kjøleskapet.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-05-08, 14:46   #10
LilleRosin
Seniormedlem
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Alder: 58
Innlegg: 1.244
LilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlysLilleRosin er et fyrlys

Sv: Dronning Maud's fromasj

Det så knallgodt ut!!

__________________


LilleRosin sin journal
LilleRosin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fromasj leeide Kake/dessert og snacks 1 26-07-07 18:04
Fryse fromasj?? Tiril77 Lavkarbo generelt 2 16-01-05 09:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no