Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva er realistisk vektap?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 08-03-06, 11:52   #1
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Hva er realistisk vektap?

I utgangspunktet kunne jeg jo gjerne ønske meg å veie det samme som da jeg var 19-20 år - 59 kg (er 171.5 høy).

Men etter mange år som feit, og mange år på slanking begynner jeg å innse at jeg heller bør få meg litt realistiske mål. For etter 2 barnefødsler etc så er det vel lite trolig at kroppen noen gang kommer til å bli som da jeg var 20 år?

I hodet mitt ønsker jeg selvfølgelig å veie så lite som mulig, 65 kg er det jeg ser for meg, men hvor realistisk er det? Vil jeg kunne klare å holde vekten, og leve med det når jeg er kommet til den vekten? Jeg ser at jeg antaglig alltid må tenke å hva jeg spiser, men jeg ønsker ikke å leve et liv hvor all fokus blir på å opprettholde en lav vekt.

Nå har jeg derfor satt meg 5 kgs mål på vei ned, og fokuserer på å nå disse, og har bestemt meg for at jeg får bare se hvordan det går når jeg om lenge krysser 75 kg....

Hvordan tenker dere rundt dette? Hva er et realistisk vektap/mål?

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 12:37   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 54
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Hva er realistisk vektap?

Jeg er like høy som deg, veide 57 f.b (før barn) og har nå fått to barn... Målet mitt er 72 kilo, 15 kilo over det som var idealvekta mi som 24-åring men en vekt som nå vil passe meg mye bedre

Hver og en må jo finne sin idealvekt, men jeg ser at for min del vil 57 kilo aldri bli realistisk igjen, jeg vil rett og slett se ut som en skinnmager høne med de kvinnelige formene jeg fikk etter at ungene kom til verden

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 13:23   #3
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hva er realistisk vektap?

Jeg er 165 og har satt målet mitt til 70 kg. Men det er jo såklart forskjellig fra kropp til kropp hvordan kiloene "ser ut" :-)

Jeg har aldri hatt "kroppen til en 19-åring" så jeg har ikke noen sånne minner å jobbe etter... heldigvis, kanskje..?

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 17:28   #4
Melania
Seniormedlem
 
Melania sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.135
Melania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snillMelania er virkelig snill

Sv: Hva er realistisk vektap?

Opprinnelig lagt inn av Aline

Jeg er 165 og har satt målet mitt til 70 kg. Men det er jo såklart forskjellig fra kropp til kropp hvordan kiloene "ser ut" :-)

Jeg har aldri hatt "kroppen til en 19-åring" så jeg har ikke noen sånne minner å jobbe etter... heldigvis, kanskje..?

Jeg må bare spørre hvordan det føles, nå som du er så nærme målet ditt?

Syns det er godt å høre at dere begge har "sunne tanker" om realistisk vektnedgang, - og at dere legger dere over "minimum". Jeg må nok jobbe litt med selv for å fjerne tankene om en vekt (som antagelig er urealistisk). Hvis jeg ikke setter meg for vanskelige mål så vil jeg antagelig bli mer lykkelig når jeg når målene mine, fremfor å strebe etter noe som nesten er uppnålig.

__________________
Melanias vei til ett lettere liv!
- Januar 06 til Oktober 06 = -30kg!
- Vekt 30.01.07: 73
Mål for 2007: tilbake til Match vekt 68kg og holde meg der, bli MILF, bli glad i meg selv og gripe alle muligheter!
Melania er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 17:30   #5
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Sv: Hva er realistisk vektap?

Det er en blandet følelse. På en måte føler jeg meg som for 15 kg siden, men samtidig så føles det veldig bra

Samtidig som jeg ikke helt vet hvordan jeg ser ut på 70 kg....

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 17:59   #6
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hva er realistisk vektap?

Jeg tror ikke det er realistisk å regne med at du kommer ned i 59 kilo nei. Men 65 høres ut til å være realistisk mål. Du kan jo ta det i delmål. Så ser du det an etterhvert ? Diskuterte det på jobben i dag, og de fleste (som også er slanke og i varierende alder), veier mellom 5 og 10 kilo mer enn de gjorde i ungdommen, men de ser ikke tjukkere ut.

Når man er "litt eldre" vil en som regel veie mer enn man gjorde tidlig i 20 åra. Uten at man nødvendigvis ser feitere ut. Det er hormonforandringer, man blir eldre, endrer fasong, barnefødsler etc. - og det siger både her og der.

Når man er over 40 (noen sier at detstarter allerede rundt 30) og nærmer seg overgangsalderen skjer det enda flere endringer og man begynner å "skrumpe" - både i høyde og andre steder ! Underhudsfettet tæres vekk. Og etterhvert som man blir "eldre", dvs. over 60, mot 65 og 70, - DA blir man lettere..... Det har også mye med å gjøre at man spiser mindre - faktisk.

Det er ikke mange rundt 40-50 som veier det samme og har samme fasong man hadde i 20 åra. Men det er vel forskjellig. Hadde jeg veid det samme jeg gjorde da hadde jeg sett dødssyk ut. Selv da jeg var 35 og veide det samme som jeg gjorde da jeg var 20 så jeg ikke helt frisk ut ! Tynn & skranten.

En annen ting er at på lavkarbo kosthold stabiliserer vekta seg på det kroppen selv syns er riktig. Dvs. jeg kunne godt tenke meg å vie 2-3 kg mindre enn det jeg gjør, men uansett hva jeg gjør står vekta stille. Det er lenge siden jeg aksepterte at idealvekta mi nå ligger nesten 10 kg over hva den gjorde for 25 år siden ! Og så har jeg funnet ut at jeg egentlig ser ganske så godt ut til å være så gammel. Det har tatt tid, men nå trives jeg med kroppen min slik den er

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 08-03-06, 18:05   #7
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Hva er realistisk vektap?

Jeg har vært feit siden jeg var 12 år, og har aldri opplevd det der med fin kropp som 19-20 åring... jeg er 1,60 høy, og har en drøm om 60 kg da....

tok en sånn test på nettet, hvor man skulle komme frem til sin idealvekt, og min var vistnok 45 kg

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva slags vitamintabletter er best? Tidligere bruker Kosttilskudd 5 06-09-04 09:54
Trenger tips til hva man kan spise Polyanna Lavkarbo generelt 13 25-08-04 21:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no