Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-03-12, 21:46   #1
60kg
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 1
60kg er på en erverdig vei

Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig?

Hei! Jeg er helt ny på dette. I forhold til BMI er jeg ikke overvektig. Er 160 cm høy og veier 60 kg. Men kunne gjerne tenke meg å gå ned 5-6 kilo.

Er lavkarbo da noe for meg?

Har kuttet karbohydrater i 3 dager nå, og kjenner meg ekstremt slapp.

Håper på svar

60kg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vet ikke enda Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 21:53   #2
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig?

Jada. For ikke å bli så slapp kan en sakte omlegging hjelpe istedenfor å endre drastisk på dagen slik jeg gjorde og var slapp i syv uker.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 22:24   #3
Åssi
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Hvor: Paris
Innlegg: 246
Åssi er på en erverdig vei

Sv: Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig?

Ja, det kan gjerne funke. Men det kan også, som for meg (162 høy og 58 kg) ikke ha noe å si på vekten.. Men det er veldig mange fordeler med kostholdet likevel!

Åssi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert LC(hf) Svar med sitat
Gammel 15-03-12, 22:34   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Funker lavkarbo dersom man ikke er veldig overvektig?

Opprinnelig lagt inn av 60kg, her.

Hei! Jeg er helt ny på dette. I forhold til BMI er jeg ikke overvektig. Er 160 cm høy og veier 60 kg. Men kunne gjerne tenke meg å gå ned 5-6 kilo.

Er lavkarbo da noe for meg?

Har kuttet karbohydrater i 3 dager nå, og kjenner meg ekstremt slapp.

Håper på svar

Dette med å gå ned noen få kilo når man er innenfor normalvekt handler vel oftest om at man har litt "ekstra" her og der man ønsker å bli kvitt. Ketogen lavkarbo (veldig lite kh) vil nok være mest effektiv om man er reelt overvektig.
Lavkarbo er vektregulerende - slik at om du ikke går ned på lavkarbo OG spiser riktig - har kroppen din sannsynligvis den vekten som er optimal for den.

Ønsker du å bli kvitt litt "ekstra" - bør du i større grad tenke sunt kosthold - som etter min mening ER en eller annen form for lavkarbo (ren mat, rene råvarer, mye viktig næring fra gode proteinkilder, masse grønnsaker og gode fettkilder) OG trening... For deg som er innenfor normal BMI - kan jeg neste garantere at minimum en halvtimes svært rask gange hver eneste dag vil gi oppstrammende resultater innen en måned.

Kast vekta og finn fram målebåndet. Er du litt aktiv og spiser lavkarbo kan du godt gå ned en buksestørrelse uten at det vises på vekta. Bruk målebånd og sunn fornuft, vekta kan drive enhver til vanvidd, siden den vil variere med syklus, saltinntak, matinntak, trening osv osv osv.

Lavkarbo anbefale ikke som "slankekur" over en kortere periode - men som en livsvarig kostholdsendring. Du trenger ikke spise strikt og ketogent, men bør bruke noen måneder på å finne et karbohydratinntak som er optimalt for DIN kropp og DIN situasjon.

De første 1-2 ukene på lavkarbo kan man oppleve å bli slapp. Har du erstattet karbohydratene med godt med grønnsaker og fornuftige mengder fett, eller har du kun kuttet karbohydratene?
For nybegynnere anbefales å følge en retning - en oppskrift som feks ketolyse eller atkins, hexeberg, skaldeman eller rett og slett "lavkarbo på 3 minutter" som jeg linker til i nybegynnertråden min.

Sjekk ut nybegynnertråden som også linkes til i signaturen min - les litt og se om dette faktisk ser ut som noe som kan fungere for deg. Husk at det er stor forskjell på ketogen lavkarbo og generell lavkarbo mer a la Fedon Lindberg. Det finnes en "retning" for alle

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Veldig lavkarbo passer ikke for meg TrillTrall Lavkarbo generelt 11 19-10-10 17:21
Lavkarbo, men ikke ketose, funker det? Cec1973 Lavkarbo generelt 18 14-06-10 20:48
Ikke overvektig - men ... bodilla Ketolysekuren 3 03-12-08 19:29
Hva spiser man sammen med f eks frukt dersom man ikke har nøtter? Lollypop! Dr Lindbergs 1 03-11-07 21:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no