Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-03-10, 17:44   #1
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

I slutten av mai har jeg planlagt 1 ukes telttur i fjellheimen. Da jeg mangler både pakkesel og sherpa skal jeg bære alt selv.. telt sove pose klær osv.. Vanligvis hadde jeg også hatt med meg real sine frysetørkede produkter. Disse er jo stinne av karbo for å gi økt energi osv....

Så her er spørsmålet.. hva kan en som går på lavkarbo ha med seg da. Eller må jeg slutte og spise lavkarbo en viss tid før turen osv.. alle innspill mottas med takk.

__________________

Sist redigert av hansola : 13-03-10 kl 18:04.
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:19   #2
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Hvor tung sekk orker du å bære? Tenker jo at den blir jo lettere etterhvert.. KOmmer du i nærheten av fiskevann?

Jeg ville nok spandert på å bruke 1/2-1kg av totalvekten på smør, det er nok det viktigste.

Og noen pølsesnabber, tørka kjøtt el.l Bacon kan visst holde seg noen dager hører jeg folk si.

Hm, egg holder seg, men må pakkes forsiktig. Du kan jo planlegge så du bruker opp det tunge først.

Jeg lurer også på om dette har vært diskutert fær og at det ligger noen slik tråder her om temaet.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 18:30   #3
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Du kan ta med myyye mat! I den tiden jeg pleide å gå i fjellet, som er ca 100 år siden, tok vi med oss alt hva vi ønsket. Maten som krevde kjølseskap gravde vi bare rett og slett ned i myra. Vi hadde bacon og annet kjøtt i dagevis lagret i et vått hull under våt mose, holder seg knall der!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:21   #4
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Jeg skal gå fra punkt a til punkt b. Så det er desverre begrenset hva jeg kan få meg. Jeg skal ha en 90 liters sekk. Og ja. jeg håper å kunne få noe fisk også. Men, det er jo ikke noe å basere seg på. Dårlig fiskelykke.

Tørket kjøtt var jo ett godt alternativ. Det tenkte jeg ikke på en gang. Må lese meg litt opp på tørking av ting og tang. Det samme kan jo gjøres med sopp. Holder kokte egg seg lenger enn ukokte. Og gjelder det samme for feks kjøtt. Att holdbarheten øker når maten er stekt på forhånd?.

Takk også for tips om å grave ned mat som kjøleskap. Men, er litt usikker på om jeg har det overskuddet etter en lang dags mars. Men, det er jo ett glimrende råd hvis man har en base camp.

__________________
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 20:46   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Jædersylte og majones er det jeg kommer på i farten.
Det skal være en god tråd om dette her inne (du kan jo søke på turmat eller jædersylte).
Ferdigkokte egg holder seg i hvertfall en tre-fire dager.
Røkt bacon er vel også veldig holdbar.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 21:29   #6
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

tubeost,og du trenger nok ikke kjøleskap i fjellet i mai , er nok kaldt nok der fra før, kvelden og natta

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 13-03-10, 23:33   #7
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Nøtter og mandler, cocosa, kanskje litt sukkerfri sjokolade i stedenfor Kvikk-lunsj.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:07   #8
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

http://www.matprat.no/oppskrift.aspx?artid=8356

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:16   #9
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Fiberhusk ev vanlig kli. Meget lett i vekt, sveller mye ut slik at det metter mye. Det kan du ha i supper ev blande med egg slik at du får omelett med brød..

Sopp er også lett å ta med seg. Nyydelig til stekt fisk! Skiv opp soppen på forhånd slik at den er klappet og klar.

Kanskje Vikingmelk?? Den er veldig holdbar, men jeg vet ikke hvor mange karber den inneholder.

Kaffefløtepulver?? Det er lett og er nyyydelig i sauser etc. Inneholder endel karber, men er jo veldig lett og man bruker ikke så mye av det i slengen. Sammen med stekt sopp blir den nyyydelig til fisken!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 10:49   #10
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Er fiberhusk vanlig kli?? Hvorfor er det da oppskrifter med både kli og fiberhusk??

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:00   #11
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Nei, fiberhusk er malte psylliumfrø. Kanutten mente vel enten kli eller fiberhusk.

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-03-10, 11:07   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Opprinnelig lagt inn av trillian78, her.

Nei, fiberhusk er malte psylliumfrø. Kanutten mente vel enten kli eller fiberhusk.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 14:55   #13
Morbeline
Juniormedlem
 
Morbeline sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 27
Morbeline er på en erverdig vei

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Jeg drar opp denne tråden igjen jeg, i og med at jeg (mest sannsynlig) skal på en ukes tur i fjellet om tre uker:

Er det noen mat som er fin å lage på forhånd, som er lett å pakke med seg og samtidig lavkarbo? Har dere noen gode ideer? Jeg har allerede tenkt å lage en flat eggeomelett med noe salt kjøtt i som er ypperlig på knekkebrød. Men det er jo lett å gå lei da..

Vet det er en tråd om turmat, men den virket mer for en dagstur, ikke for en uke på tur!

Morbeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-05-10, 15:02   #14
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: 1 ukes fjelltur i telt. Hva i all verden spiser man da?

Makrell i tomat er jo godt å spise rett fra boksen.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Laaang fjelltur på Ketolyse ebbeto Ketolysekuren 5 22-06-08 14:34
Sult i verden, Fedme i verden,kjøtt og korn Goggen Generell ernæringsdebatt 1 06-02-08 22:17
Ukes meny 1979 Ketolysekuren 9 26-07-07 14:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no