Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-06-12, 22:34   #1
smågodteri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
smågodteri er på en erverdig vei

LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Hei.

Gikk på LCHF (ketolyse) dietten i noen måneder for et par år siden og gikk ned 12-15 kg. Gikk deretter tilbaket til "normalt" kosthold og gikk opp 15,5kg.

Begynte nå i mai på LCHF dietten igjen, og har allerede gått ned 7kg på 6 uker.
Da ligger jeg på i snitt 23 karber per døgn, tar kostholdstilskudd fra ketolyse systemet og trener noenlunde regelmessig.

Det jeg lurer på er:
Kan jeg nå fase ut ketolyse og LCHF, og heller gå over til noe som ligner moderat lavkarbo? Altså å ligge på 30, 50 eller 70 karber per døgn? Noen som har prøvd?

Jeg mener ikke å begynne med sukker igjen, bare å leve litt mer avslappet mtp f.eks frukt, brød og noen meieriprodukt.
Vil fortsette å trene og holde en diett (bare med andre rammer)

Svært takknemmelig for tips!

smågodteri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-06-12, 23:56   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Toleranse for kh er nok inviduelt. jeg ville fortsatt som nå til du har nådd målvekt, og deretter økt kh inntaket gradvis over tid for å finne "nivået" ditt.
Evt kan du forsøke deg fram allerede nå, og øke med 5-10kh pr uke til du oppnår vektstagnasjon, da har du funnet "ditt" nivå.

Det finnes nok ingen fasit dessverre...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 11:36   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Og et lite tips - styrketrening øker insulinfølsomheten og kan dermed også påvirke karbohydrattoleransen din positivt.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 25-06-12, 16:42   #4
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Som Nerthus sier er nok dette veldig individuelt.
Selv var jeg "ferdig slanket" i november i fjor. Under slankingen levde jeg ketogent, under 15g kh pr dag.
Da jeg var ferdig økte jeg VELDIG sakte. Jeg avsluttet økningen på rundt 50g om dagen. Ikke pga at jeg begynte å legge på meg da, men rett og slett pga at jeg stortrives her. Kroppen føles bra og jeg synes egentlig jeg får plass til alt jeg ønsker meg av kh på det nivået. Og jeg er alvorlig (og positivt) sjokkert over hvor stabilt vekta holder seg. Veier meg ca 1 gang i mnd og har faktisk enda ikke sett mer variasjon enn +- 0,5 kg på disse månedene!!
Etter min mening er det ikke noe poeng i seg selv å finne sitt "maksimums nivå" - men poenget må heller være å finne et nivå en selv trives med, føler seg helsemessig bra på og kjenner at "ja, dette kan jeg faktisk leve med resten av livet"

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 26-06-12, 20:10   #5
smågodteri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
smågodteri er på en erverdig vei

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Takk for gode svar!

Jeg mener selv at jeg bør gå ned 6-12 kg til for å vere i god form, så å holde meg i ketogent kosthold er nok å foretrekke for å få rask og fin nedgang.

Slik jeg leser deres erfaringer vil da det beste vere å holde meg på ca 20 karber per dag til jeg er fornøyd med vekta, og deretter over (lengre) tid sakte øke med opptil 10 karber per måned.

Jeg er ikke interessert i å finne noe maksimum, men med 50 karber kan en i det minste spise lavkarbobrød og litt frukt og rotgrønnsaker uten å "skade" noe.

Ellers vil eg påstå at kroppen fungerer bedre no enn før, så om en stortrives på 50 karber gleder jeg meg til det :P

Jeg trener 2 x 90 minutter salsport per uke, pluss sykkel og gåturer omtrent hver dag. Målet er at ingen dager skal ha mindre enn 30 minutter trening.
Ser tips om styrketrening, som jeg absolutt bør prøve å få mer av.

smågodteri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-07-12, 12:28   #6
smågodteri
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2012
Innlegg: 3
smågodteri er på en erverdig vei

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Hei,

Var på ferie nå nyss, og røk på en smell. Gikk opp 400g og gikk ut av ketose. Gikk trolig opp litt mer for jeg var jo i ketose når jeg reiste og holdt den en stund ut i ferien.

Nå er jeg tilbake på ketose, og har allerede tatt igjen det "tapte".

Har mål om 5-10 kg vekttap fra dagens nivå - og deretter holde meg der.
Bør jeg gå ned 15kg også justere opp (sakte) til en fri lavkarbo diett.?

smågodteri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 00:27   #7
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Opprinnelig lagt inn av smågodteri, her.

Hei,

Var på ferie nå nyss, og røk på en smell. Gikk opp 400g og gikk ut av ketose. Gikk trolig opp litt mer for jeg var jo i ketose når jeg reiste og holdt den en stund ut i ferien.

Nå er jeg tilbake på ketose, og har allerede tatt igjen det "tapte".

Har mål om 5-10 kg vekttap fra dagens nivå - og deretter holde meg der.
Bør jeg gå ned 15kg også justere opp (sakte) til en fri lavkarbo diett.?

400gram er vel ikke det jeg vil kalle en smell.....

Men ja, fungerer ketose og ketogen kost for deg, så hold deg der til du har nådd ditt mål, deretter gå gradvis over til moderat karbohydrat ville jeg gjort (eller fri som du kaller det).

Jeg gikk på en kontrollert smell nå i ferien og feis opp 5 kg (fra 66kg til 71kg), siden jeg er utålmodig så gikk jeg rett over på ketogent kosthold med myyye proteiner og grønnsaker. Nesten litt sånn PSMF aktig, uten å være det. Tok da av 1,5 kg i uke 1 og skal veie meg snart nå etter 2 uker.

  Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 10:52   #8
Lavkarboforlivet
Medlem
 
Lavkarboforlivet sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Innlegg: 352
Lavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvelLavkarboforlivet er en juvel

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Vil heller ikke kalle 400 gram en smell:-) jeg har skeiet ut (kontrollert) mange ganger. Har som egen regel å aldri skeie ut uplanlagt, det går helt fint og jeg beholder da kontrollen selv. Før i tiden dreide alt seg om å ta av mest mulig på kortest mulig tid, og jeg nektet meg alt av utskeielser. Det fungerte aldri i lengden, og jeg ville nå gjøre endring for livet. For min del inkl det høykarbomat innimellom. Har alikevel tatt av 50 kilo på 1,5 år nå. Start BMI på nesten 48 BMI nå er på 29. Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er så viktig å henge seg opp i eksakt antall gram av kh. Trives du nå på rundt 20 gram ville jeg holdt meg der til vektmålet er nådd. Jeg bruker selv ketose mye i denne vekttaps prosessen. Ikke fordi jeg personlig kun går ned i vekt på ketose, men fordi jeg føler det lettere psykisk på en måte. For ketogen kost gir meg mindre matlyst og dermed mister jeg lettere vekt:-) det er en liten myte at ketogen kost er den eneste veien til suksess, men mange opplever ketose som "lettere". Jeg går omtrent like mye ned på 50 gram for dagen, som 20 gram. Men matlysten øker i takt med nivå av karbohydrater. Derfor kjører jeg mye ketose. Selvfølgelig er det feil av meg og mene at alle mister like mye vekt på 20 og 50 gr karbo (for eks) for det er jo ikke tilfelle;-) veldig inviduellt dette her, og det meste handler om å kjenne sin egen kropp både fysisk og psykisk. Hos meg går det mye på det psykiske, og ketose holder matlysten i sjakk:-) gratulerer med flott fremgang, og lykke til med de siste kiloene;-) selv har jeg ca. 14-15 kilo igjjen og ser lyset i tunnelen:-D

Lavkarboforlivet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-12, 11:27   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.198
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Høyst individuelt dette ja. Jeg for min del har ligget på 40-70 gram karbo til dagen og har i dag nådd målet mitt, 22 kg ned på 11 måneder. Jeg tror ikke jeg ville ha klart å holde en diett under 20g karbo over tid uten å sprekke, men med det nivået jeg ligger på går det helt fint! Så jeg kommer til å fortsette med samme filosofi, om vekten fortsatt vil nedover så går den ned. Ikke noe stress. Jeg er uansett pr. definisjon normalvektig nå, og det er det lenge siden jeg har kunnet si sist...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 10:36   #10
lizliz
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 240
lizliz er ny på veien

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Det har i hvertfall fungert veelsig bra for meg. Sluttet med Ketolyse i begynnelsen av januar og har gradvis økt siden da. Nå ligger jeg på rundt 200 om dagen og bryr meg igrunn ikke noe særlig om karboene. Og jeg har gått ned i denne perioden fordi jeg har valgt å folusere på styrketrening og energi innhold og dermed holdt meg til anbefalt energi inntak om dagen ( som slettes ikke er så vanskelig som enkelte skal ha det til spør du meg ) Om man skal slutte å tenke på karbene bør man begynne å tenke å kaloriene. ( I hvertfall om man ønsker å fortsette å gå ned i vekt )

Jeg har selv siden januar gått ned 5 kg, ja det går saktere men så har jeg bare 3 kg igjen så for min del så gjør i hvertfall ikke det noe. Så til alle som mener at man ikke kan bruke lavkarbo som slankemetode så kan jeg vel heller sitte som motbevis. Så lenge man er fornuftig i forhold til hva man spiser så vil man ikke nødvendigvis legge på seg igjen ( mener nå jeg. Og kan igrunn ikke snakke for noen andre enn meg selv og hva som fungerer for meg. Men dersom det funker for meg så kan det nå ha seg slik at det kan fungerer for noen andre og )

__________________
Min Journal


lizliz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-07-12, 22:47   #11
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: LCHF i starten og deretter moderat, eller?

Opprinnelig lagt inn av lizliz, her.

Det har i hvertfall fungert veelsig bra for meg. Sluttet med Ketolyse i begynnelsen av januar og har gradvis økt siden da. Nå ligger jeg på rundt 200 om dagen og bryr meg igrunn ikke noe særlig om karboene. Og jeg har gått ned i denne perioden fordi jeg har valgt å folusere på styrketrening og energi innhold og dermed holdt meg til anbefalt energi inntak om dagen ( som slettes ikke er så vanskelig som enkelte skal ha det til spør du meg ) Om man skal slutte å tenke på karbene bør man begynne å tenke å kaloriene. ( I hvertfall om man ønsker å fortsette å gå ned i vekt )

Jeg har selv siden januar gått ned 5 kg, ja det går saktere men så har jeg bare 3 kg igjen så for min del så gjør i hvertfall ikke det noe. Så til alle som mener at man ikke kan bruke lavkarbo som slankemetode så kan jeg vel heller sitte som motbevis. Så lenge man er fornuftig i forhold til hva man spiser så vil man ikke nødvendigvis legge på seg igjen ( mener nå jeg. Og kan igrunn ikke snakke for noen andre enn meg selv og hva som fungerer for meg. Men dersom det funker for meg så kan det nå ha seg slik at det kan fungerer for noen andre og )

Det du erfarer her fungerer. Gjør det samme selv uten problemer.

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vanskelig å si om jeg er litt eller moderat aktiv som diett.no spør om Yrla Spørsmål og svar 4 16-05-12 00:26
Bønner og linser - ja eller nei på LCHF? Klara LCHF 24 11-09-11 12:22
LCHF bringebær-is med eller uten ismaskin |Ingrrid Kake/dessert og snacks 1 06-08-11 21:17
Ny på ketolyse eller LCHF - HELP! SUSDUS Lavkarbokosthold for prøvere, gravide og ammende 2 20-03-11 21:03
Fort nedgang i kilo den første veka, deretter stopp nattinatt Ketolysekuren 0 21-08-09 19:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no