Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > South Beach

Espelids oppskrifter

South Beach - Legens diett

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-12-04, 07:21   #1
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk
Question

Espelids oppskrifter

Er det noen som har noen erfaring med den norske 'oversettelsen' / reformuleringen av Agatstons bok? Skjønner at den har oppskrifter som er tilpasset norske forhold av Ingrid Espelid, men hvor mye avgår de fra Agatstons?
Er disse oppskriftene andre enn de fra den orginale utgaven av boken, eller er de kun oversatt med norske 'navn' på matvarer, eventuelt tilpasset norske forhold a la 'mager ricotta' blir til 'kesam'? Har inntrykk av at Espelid har kommet opp med helt nye, egne oppskrifter selv? Er det riktig - og i så fall, er de anbefalingsverdige?

Er det annet som skiller den norske utgaven fra den orginale? Den heter jo ikke South Beach Diet engang? Er de sammenligningsdyktige? (ikke bare oppskrifter, men hele boken tenker jeg på da)

Skulle gjerne hatt noe info fra noen som har lest denne norske - selv bruker jeg den orginale (og den nederlandske oversettelsen).

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 12:15   #2
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

vel jeg har kun den norske (og den ligger igjen i bergen...) har ikke lest den originale, men i den norske så står det at oppskriftene er besrbeidet norske forhold av fru Espelid.

spør du meg så hadde det vel vært bedre om en her inne hadde gjort den jobben
ikke fordi hun har gjort en dårlig jobb... tror jeg?? har brukt få av oppskriftene,.. men hun er vel mere på GR bølgen vil jeg tro... uten at jeg har noe grunnlag for å tro det..


også lurer jeg veldig på dette med mager ricotta... jeg forstod det sånn at det var snakk om ricotta, som er en mager ost (10 gr fett pr 100 gr) og ikke en mager utgave...?? men det virker som mange andre mener man skal kjøpe mager-ricotta...

skjønner ikkeno', jeg...

forhåpentligvis så er resten av boka (del 1) kun en oversetning og ikke en omskrivning!!!!

tror det var HP som påpekte at boka anbefalte lettmargarin, og det er vel kanskje espelid..? ikke vet jeg...

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 12:22   #3
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Jeg har lest litt andre kritikker av SB, og det ser ut til at det er Agatston som anbefaler lettdressing, og lettmargarin... Agatston er en hjertespesialist og ikke noe ernæringsmedisiner. Tror han har litt igjen å lære...

HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 12:25   #4
Aline
Admin
 
Aline sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 15.345
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

jaja... godt at vi her inne på sb (gjelder vel egentlig ikke meg lenger.... ) kan få vite dette av dere !! det tok litt tid for meg å venne meg til tanken med at smør er bedre enn margarin... !!

__________________
Aline

Nybegynnerinfo!


Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-12-04, 19:14   #5
smosje
Seniormedlem
 
smosje sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 1.334
smosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisksmosje er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av aline

spør du meg så hadde det vel vært bedre om en her inne hadde gjort den jobben
ikke fordi hun har gjort en dårlig jobb... tror jeg?? har brukt få av oppskriftene,.. men hun er vel mere på GR bølgen vil jeg tro... uten at jeg har noe grunnlag for å tro det..

Det er nemlig inntrykket jeg sitter med også..

Opprinnelig lagt inn av aline

også lurer jeg veldig på dette med mager ricotta... jeg forstod det sånn at det var snakk om ricotta, som er en mager ost (10 gr fett pr 100 gr) og ikke en mager utgave...?? men det virker som mange andre mener man skal kjøpe mager-ricotta...

Ricotta er i seg selv en fet og søt ost - derfor egner den seg som dessertost, den ligner en del på Marscapone, og de er begge ganske så fete. Derfor skal man spise den magre varianten (som rømme vs lett-rømme). Men mager ricotta finnes så vidt jeg vet ikke i Norge, så derfor bytter vi det ut med kesam. Kan også bruke naturell yoghurt, spør du meg! Men Agatston vil at vi skal spise lett-yoghurt, men det finnes heller ikke i Norge, bortsett fra yoplait, men den har frukt, og det skal man unngå i allefall på fase 1 om det her i (har skrevet noe lengre om yoghurt i en annen tråd).
Men altså - vanlig Ricotta er alt for søt og fet.

Opprinnelig lagt inn av aline

forhåpentligvis så er resten av boka (del 1) kun en oversetning og ikke en omskrivning!!!!

Håper det.

Opprinnelig lagt inn av aline

tror det var HP som påpekte at boka anbefalte lettmargarin, og det er vel kanskje espelid..? ikke vet jeg...

Riktig som HP sier her, at det er Agatston selv. Han er hertespesialist, og tenker mye på hva 'det usunne fettet' (mettet) gjør meg hjertet. Og det er jo sant, da, at det er meget usunt i for store mengder, da det gjør det mye vanskeligere for hjertet og blodveiene. Men han sier også spesifikt at hans kostholdsplan er primært laget for hjertepasienter, og at folk som er normalt friske må huske på det når de leser boken. Det er mye vi kan tillate oss som hjertepasientene hans ikke burde - som f.eks meierismør. For oss er det mye bedre (jippi!), men for folk med alt for høyt mettet fettinnhold i kosten fra før, tilstoppet blodomløp og fett som stenger for livsvikitge organsystemer, da er det mye viktigere å få ned det mettete fettinntaket drastisk, i stedet for å bry seg om transfett og slike ting, som vi normalt friske har større nytte av å være obs på.
Det tror altså jeg er grunnen

__________________
- - The most important thing to bear in mind is not to become obsessed with weight or body shape - -
smosje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Økologisk, naturlig, supermat Svar med sitat
Gammel 21-12-04, 07:02   #6
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Har du hørt om det franske paradokse? Franskmenn er de som spiser mest mettet fett og da i hovedsak som ost, men alikevel er de på bunn når det gjelder hjerte og karsykdommer...

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 21-12-04, 12:39   #7
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Vil bare minne på at hovedkilden til mettet fett i vestlig kosthold er margarin...

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 22-12-04, 05:31   #8
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kristian

Har du hørt om det franske paradokse? Franskmenn er de som spiser mest mettet fett og da i hovedsak som ost, men alikevel er de på bunn når det gjelder hjerte og karsykdommer...

Hmm.. så da mener du at mettet fett er sunt, eller?

Ikke surt ment altså, jeg lurer..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 22-12-04, 08:48   #9
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 56
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Hmm.. så da mener du at mettet fett er sunt, eller?

Ikke surt ment altså, jeg lurer..

Helt klart, vi trenger enumetta, flerumetta og metta fett. poenget er at det er ikke mettet fett som er årsaken til hjertesykdommer men det er de raske karbohydratene som siktet hvetemel og sukker, derfor kan vi se så sprikende resultat når det gjelder undersøkelser basert på fett som syndebukk.
Franskmenn spiser mest ost men samtidig mindre fett totalt enn andre vestlige. Dermed så spiser de svært lite av det farlige margarinen

Men nå har vel mofedilla lagt seg.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 
Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En liten bønn vedr. oppskrifter .... Felix Oppskrifter 7 29-11-04 18:13
Etterlyser brødoppskrift, og tipser om andre oppskrifter aveline Spørsmål om matvarer og oppskrifter 7 24-11-04 11:13
Søtsaker og oppskrifter... Kanel Generell diskusjon 14 13-11-04 12:32
Sunne oppskrifter på barnemat? Iset Barns kosthold 10 07-11-04 09:19
"Oversette" oppskrifter til lavkarbo Marianne Oppskrifter 4 20-10-04 17:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no