Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-08-10, 02:20   #1
karljohan92
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 4
karljohan92 er på en erverdig vei

Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Hei! Jeg har naa i litt over et haalvt aar hatt en diett hvor jeg har spist ca. 1000-1500kcal under mitt dagsbehov, og jeg har spist veldig begrenset med karbohydrater. Jeg har naa nadd en tilfredstillende vekt.

De siste gangene jeg har spist masse karbo men fremdeles under det egentlige dagsbehovet mitt, saa har jeg gaatt opp 1,5 kg i vekt. Dette regner jeg dog med er vann. Eller?
Men jeg er jo redd for og gjore dette 2 ganger paa rad, vil jo ikke gaa opp 3 kg paa 2 dager heller.

Saa saken er, hvordan kan jeg begynne og spise flere maaltider hver dag, og karbohydrater uten og gaa opp i vekt? Er det slik at naa naar jeg skal begynne og spise opp mot kca-behovet mitt og karbo saa vil jeg smelle opp i vekt uansett hva jeg gjor? Jeg burde jo egentlig kunne spise det daglige kcal-behovet mitt da ink. karbo uten og gaa opp, men tydligvis ikke...

Så noen tips ville vært topp!

Takk for svar!

karljohan92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 08:43   #2
barfor
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Telemark
Alder: 42
Innlegg: 83
barfor er på en erverdig vei

Sv: Begynne og spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Burde være naturlig at det er vannvekt med tanke på hvor raskt den forsvinner for mange når de kutter ut karbohydratene. Men hvorfor ikke heller begynne gradvis med normalt kosthold igjen istedenfor for å hoppe rett tilbake til det? Skulle tro at det ville være lettere å unngå at vekta hopper opp på den måten.
Vil selvfølgelig anbefale en generell lavkarbo diett, men høres ut som du har bestemt deg angående det?

__________________


barfor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 10:14   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Begynne og spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av karljohan92, her.

Saa saken er, hvordan kan jeg begynne og spise flere maaltider hver dag, og karbohydrater uten og gaa opp i vekt? Er det slik at naa naar jeg skal begynne og spise opp mot kca-behovet mitt og karbo saa vil jeg smelle opp i vekt uansett hva jeg gjor? Jeg burde jo egentlig kunne spise det daglige kcal-behovet mitt da ink. karbo uten og gaa opp, men tydligvis ikke...

Hvorfor gikk du opp i vekt i utgangspunktet? Hva tror du skjer om du går tilbake til det gamle kostholdet igjen? Jepp. Du fyker opp i vekt igjen. Du kan rett og slett ikke gå tilbake til ditt gamle kosthold og holde den nye vekta, det er en viss sammenheng der... Det er akkurat derfor veldig mange raser opp i vekt etter endt slankekur, det nytter ikke å slanke seg og så gå tilbake til det man pleide å spise før i samme mengder i alle fall. En livsvarig kostendring er det som må til, med åpninger for å kunne skeie ut av og til, men "av og til" må ikke bli for ofte!

Du kan prøve å tilføre litt karbohydrater, men da kutte ned på fettet. At du har ligget 1000-1500 kcal under ditt daglige kcal-behov høres helt villt ut forøvrig - du må ha sulteforet deg???

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 10:19   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Begynne og spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Mener du at du skal gå tilbake til det kostholdet du hadde før du gikk ned i vekt? Som TrillTrall sier, så er det gjerne oppskriften på å legge på seg igjen ... .
Hadde jeg vært deg hadde jeg tilført karbohydrater tilsvarende pluss minus fem gram i uka inntil du ser at vekten bli påvirket, og bli ca der. Begynn med mer grønnsaker, videre bær og nøtter, frø, belgefrukt, til sist kanskje litt frukt og fullkornsvarianter av pasta og ris, dersom du ønsker å tilføre det i kosten igjen.
Det er ikke uvanlig at man legger på seg en kg eller to under vektstabilisering. Med mindre du går tilbake til høykarbokosthold så vil du nok mest sannsynlig ikke gå opp noe mer enn det.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 11:04   #5
karljohan92
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 4
karljohan92 er på en erverdig vei

Sv: Begynne og spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Nå syntes jeg dere er litt kritske her. Jeg skal ikke gå tilbake til mitt Gamle ekstemhøykatbokosthold, men vil gjerne kunne ha chips, og snop på Lørdagene feks, spise litt brød og pasta og slikt. Jeg burde da kunne det uten og gå noe særlig opp i vekt vel? Jeg mener de som et slanke fra før spiser jo karbo som det passer dem.

karljohan92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 11:12   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Begynne og spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av karljohan92, her.

Nå syntes jeg dere er litt kritske her. Jeg skal ikke gå tilbake til mitt Gamle ekstemhøykatbokosthold, men vil gjerne kunne ha chips, og snop på Lørdagene feks, spise litt brød og pasta og slikt. Jeg burde da kunne det uten og gå noe særlig opp i vekt vel? Jeg mener de som et slanke fra før spiser jo karbo som det passer dem.

Ikke meninga å være kritisk, altså . Det kom kanskje ikke klart nok fram hva du hadde tenkt?!
Du må nesten bare prøve deg fram! Det som dessverre er forskjellen er jo at slanke mennesker som kan spise sånne ting fritt, gjerne har en helt annen metabolisme enn vi som har lett for å legge på oss ... Men igjen, jeg er nok mye sunnere enn en person som veier ti kg mindre enn meg og spiser mat med mye sukker og tilsetningsstoffer .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 11:28   #7
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Smile

Sv: Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Hvis du ser til Dr. Dalquist (tror det er sånn det staves) så sier hun at dersom du først har blitt syk av høykarbo kosten, dvs overvektig, diabetes eller andre ting, så vil det å leve på høykarbo være vanskelig, også etter ønsket målvekt. Altså om du går på en lavkalori slankekur, så vil du også da gå opp i vekt om du igjen begynner å spise snop hver helg!

Det er ganske enkelt slik at noen har en bedre metabolisme for å forbrenne karbohydrater, selv om det ikke er det den mest optimale kosten, disse er tynne og forblir det av denne grunn. Samme gjelder de som trener mye, fordi høyt aktivitetsnivå påvirker insulinproduksjonen.

Meen nå vil jo høyt fettinntak minske søtbehovet, hvorfor ønske å gå tilbake til sukkeravhengighet.. I mitt hode, så er det å være avhengig av noe bare ukomfortabelt, men jeg følte meg avhengig av sukker før jeg bynnte på lchf og var en av grunnen til at jeg valgte å legge om kostholdet mitt. Det trenger jo ikke å være slikt i ditt tilfelle!

Men du ser selv, litt snop i sosiale samenhenger å ei skive på farten.. joda jeg ser det praktiske i det, men lchf kan jo være opp mot 150 pr døgn.. så det er jo egentlig bare å tenke mengder.. å det burde man jo uansett dersom man har lett for å legge på seg.

Men som sagt over, det kan nok være lurt å ta det gradvis å se hvordan kroppen reager. Kanskje med litt aktivitet samtidig.

Nb; ligger også på 1000kkalorier under med mitt aktivitetsnivå.. det er ikke spesiellt vanskelig.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 12:02   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Det er ikke alle som slanker seg med lavkarbo som har gått opp fordi at de har spist karbohydrater før.
Er flere som velger lavkarbo, selvom karber ikke har en dritt med vektoppgangen å gjøre. Det går ann å legge på seg av å bevege seg for lite og spise for mye, selvom det er stooooor fyfy å påstå noe sånt, her inne.

Så det er ikke alle som kommer til å fyke opp i vekt bare fordi at de innfører karber igjen. Finnes andre uvaner man kanskje hadde før, som man har klart å kutte ut underveis i slankingen.

Men har du ikke forandra noe som med tankegangen og vanene så går du jo opp igjen..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 15:52   #9
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av karljohan92, her.

De siste gangene jeg har spist masse karbo men fremdeles under det egentlige dagsbehovet mitt, saa har jeg gaatt opp 1,5 kg i vekt. Dette regner jeg dog med er vann. Eller?
Men jeg er jo redd for og gjore dette 2 ganger paa rad, vil jo ikke gaa opp 3 kg paa 2 dager heller.

Først og fremst gratulerer med vekttap og oppnådd idealvekt, det høres supert ut .

Jeg lurer på en ting som ble litt utydelig for meg. Du skriver noe om ditt dagsbehov for karbohydrater. Forstår jeg deg rett at du tenker at du trenger en viss mengde karbo pr dag?

Selv har jeg levd i ketose i 10 måneder med 20 karb om dagen. For øyeblikket lever jeg på 0 karbo. Jeg fungerer utmerket uten karbo. Kroppen kompenserer for den glukosen den trenger.

Når det gjelder å introdusere noen høykarboprodukter igjen som snacks i helger er vi jo veldig forskjellige. Det kan være 2 risker, det ene er at du legger på deg, det andre at du kan få søtsug. Jeg synes ihvertfall det høres leit ut hvis du legger på deg igjen i og med at dette er andre gang du slanker deg. Manges erfaring, spes kvinner, er at det blir vanskeligere for hver runde. Hadde jeg vist det jeg vet i dag da jeg var i 20 åra hadde jeg voktet meg vel for jojo slanking, og holdt meg til lavkarbo hele tiden.

Jeg synes forslaget du fikk om å introdusere 5 karb i uka, for å se hvor grensa de går før du legger på deg høres veldig fornuftig ut. Vil også oppfordre deg til å legge merke til om du også opplever andre endringer. Jeg har på lavkarbo blitt kvitt en haug av helseproblemer og fått så mye mer overskudd. Jeg ville ikke gitt slipp på disse fordelene for å kunne spise høykarboprodukter. Finnes jo så mange lavkarboalternativer til det meste, sukkerfrie kaker og sjokolade og bacongull istedet for potetgull. Hjemmelaga proteinbrød og knekkebrød istedet for høykarbo butikkvarianter.

Ønsker deg uansett lykke til og håper du finner ut hva som passer for deg .

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 20:42   #10
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Å ville spise godteri ukentlig høres ut som en dristig plan. Om du virkelig vil holde deg slank hvorfor legge sånne sånne planer? Hvorfor risikere å gå opp i vekt og å bekymre seg om å kanskje gå opp i vekt? Er det ikke bedre å legge til seg varige vaner kroppen og smaken din trives med? Som andre påpeker: å sammenligne seg med andres kropper er ikke lurt og det å innføre litt og litt karbohydrater vil jeg også anbefale. Hva med sukkerfritt? Tyggis og Ifa etc. om du "må" ha noe søtt? Sukker er jo det verste du kan få i deg om du skal holde vekten! Anbefaler deg å lese hva Atkins skriver om det du spør om. Jeg vet ikke om du legger på deg 3 kg vann eller 1,5. Det kan du jo finne ut i løpet av få dager. Selv misliker jeg sterkt det vannet under huden så jeg unngår karbohydrater som gjør at vannet legger seg der. Spiser kun grønnsaker og sopp av matvarer som har karbohydrater i selv om jeg har nådd ønsket vekt. Har det fint med det. Men det er meg.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 09-08-10, 10:55   #11
jvb
Seniormedlem
 
jvb sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 47
Innlegg: 634
jvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlysjvb er et fyrlys

Sv: Begynne å spise karbo igjen, hvordan ikke gå opp i vekt?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Det er ikke alle som slanker seg med lavkarbo som har gått opp fordi at de har spist karbohydrater før.
Er flere som velger lavkarbo, selvom karber ikke har en dritt med vektoppgangen å gjøre. Det går ann å legge på seg av å bevege seg for lite og spise for mye, selvom det er stooooor fyfy å påstå noe sånt, her inne.

Så det er ikke alle som kommer til å fyke opp i vekt bare fordi at de innfører karber igjen. Finnes andre uvaner man kanskje hadde før, som man har klart å kutte ut underveis i slankingen.

Men har du ikke forandra noe som med tankegangen og vanene så går du jo opp igjen..

Det er ikke stor fyfy å påstå noe sånt her inne - tvert imot termodynamikkens første lov er alfa og omega. Du har bare ikke skjønt hvordan det virker, og at insulinresistens er det viktigste momentet.

Selvfølgelig kan "livsstilssykdommer" trigges av psykologiske faktorer. Man har blitt dumpa, og velter seg i chips og is. Det er er forsatt insulinet som gjør deg feit. Hadde man trøstespist en kilo med soppstuing og en biff hadde man ikke blitt feit. Uten insulin, ingen effektiv fettlagring.

Sammensetningen i det vi spiser påvirker derimot hvordan kroppen behandler kaloriene vi spiser, og hvor mye den forbrenner. Se f.eks. tråden til Pål Jåbekk (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23656).

Og nei; ingen har helt lik metabolisme - men det er forsatt uten unntak insulin som gjør folk feite, vedvarende høyt insulinnivå som fører til insulinresistens og vedvarende høyt insulinnivå som fører til diabetes og vanskeligheter med å forbrenne fett.

__________________
You think it's FOOD you're eating?
jvb er avlogget   Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD Svar med sitat
Svar

Emneord
spise karbo igjen


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Begynne på ketolysekuren igjen? smily79 Ketolysekuren 1 22-10-08 09:42
Ikke ned i vekt, men i cm, hvordan er det mulig? Nynne Lavkarbo generelt 11 01-04-08 20:07
Hvordan begynne? Sanko Ketolysekuren 2 26-01-08 14:24
Hvordan bør jeg begynne å trene? Skrible Trening 9 29-12-07 02:47
Hjelp. Hvordan blir jeg mett, samtidig som at jeg ikke vil spise for mye protein? Lollypop! Ketolysekuren 86 15-09-07 21:56


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no