Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-11, 21:48   #51
kthnk
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 192
kthnk er ny på veien

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Opprinnelig lagt inn av Anos, her.

Jeg tror ikke det, LibraGirl. Hun var den som foreslo at vi skulle treffes en helg og snakke mer. Hun virket veldig intressert og klar til å gjøre noe med det, noe hun tidligere har sett på som umulig.

Ja, jeg ville ikke snakke med kjæreste om det, det er mye bedre at det kommer direkte fra meg.

Til dere som hele tiden argumenterer med at hun muligens vil bli såret eller deprimert, så fatter jeg ikke hvordan dere kan tenke sånn. Altså, det er klart det kanskje kom til å skje, MEN når man er så overvektig så er det rett og slett verdt å risikere å såre noen, hvis man kanskje kan hjelpe.

Hun er 145kg og 154cm... Det sier seg selv.. Det er ganske alvorlig og hun trenger desperat å slanke seg. Det sa hun mer eller mindre selv.

Håper virkelig det går bra med dere og at hun tok det så bra som det virker som utfra det du sier. Ønsker deg og henne all lykke til!

Sånn generelt sett så er jeg enig med dem som mener at det er en meget privat sfære å tre inn i og at man ikke bør gjøre det før man kjenner vedkommende godt og har et gjensidig tillitsforhold (og kan forutsi reaksjonen). Det er ofte så utrolig mange andre faktorer i et sånt problem, utover vekten i seg selv.

Jeg tror ikke jeg under noen som helst omstendighet hadde tatt kontakt med en jeg ikke kjente, som hadde et stort kviseproblem, og fortalt henne at jeg hadde hatt det før og at jeg visste om noe som KANSKJE kunne hjelpe henne... Og da er, for meg iallfall, kviser ikke på langt nær så touchy som overvekt (selv om det er ille nok det også).

__________________
Kathinka

kthnk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo (max 20) Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 21:57   #52
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Håper virkelig det går bra med dere og at hun tok det så bra som det virker som utfra det du sier. Ønsker deg og henne all lykke til!

Sånn generelt sett så er jeg enig med dem som mener at det er en meget privat sfære å tre inn i og at man ikke bør gjøre det før man kjenner vedkommende godt og har et gjensidig tillitsforhold (og kan forutsi reaksjonen). Det er ofte så utrolig mange andre faktorer i et sånt problem, utover vekten i seg selv.

Jeg tror ikke jeg under noen som helst omstendighet hadde tatt kontakt med en jeg ikke kjente, som hadde et stort kviseproblem, og fortalt henne at jeg hadde hatt det før og at jeg visste om noe som KANSKJE kunne hjelpe henne... Og da er, for meg iallfall, kviser ikke på langt nær så touchy som overvekt (selv om det er ille nok det også).


Vet du om noe som kan hjelpe mot kviser? hehehe...

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 22:17   #53
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Opprinnelig lagt inn av kthnk, her.

Håper virkelig det går bra med dere og at hun tok det så bra som det virker som utfra det du sier. Ønsker deg og henne all lykke til!

Sånn generelt sett så er jeg enig med dem som mener at det er en meget privat sfære å tre inn i og at man ikke bør gjøre det før man kjenner vedkommende godt og har et gjensidig tillitsforhold (og kan forutsi reaksjonen). Det er ofte så utrolig mange andre faktorer i et sånt problem, utover vekten i seg selv.

Jeg tror ikke jeg under noen som helst omstendighet hadde tatt kontakt med en jeg ikke kjente, som hadde et stort kviseproblem, og fortalt henne at jeg hadde hatt det før og at jeg visste om noe som KANSKJE kunne hjelpe henne... Og da er, for meg iallfall, kviser ikke på langt nær så touchy som overvekt (selv om det er ille nok det også).


I mine øyne blir det litt rart å sammenligne et kviseproblem med overvekt i denne klassen (BMI 61). Det første er leit, det andre er dødelig.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-11, 22:22   #54
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Jeg reagerer på at du har lagt ut personlig informasjon om denne unge kvinnen her på forumet; du har jo opplyst hennes høyde og vekt, samt hva hun selv har sagt til deg om situasjonen sin + dine vurderinger av hennes framtidsutsikter basert på bilder fra FB.

Å legge ut slik personlig informasjon om andre på et medlemsforum som hvem som helst kan lese i, det mener jeg er et overtramp og en krenkelse av denne personen.

Vi må selvfølgelig bare komme med opplysninger om oss selv her på forumet, ikke om andre!

Norge er et lite land, og det er fort gjort at noen kan identifisere henne på bakgrunn av det du har skrevet. Eller at hun selv går inn på forumet via Google-søk og havner akkurat på denne tråden.

Jeg anbefaler at hele denne tråden blir slettet så fort som mulig.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 00:33   #55
Anos
Medlem
 
Anos sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 238
Anos er ny på veien

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Krenkelse? Jeg vil anbefalle deg å sette deg bedre inn i lover, rettigheter og personvern på nettet. Jeg er den siste som kommer til å henge noen ut på nettet og legge ut uønsket informasjon om noen på nett. Jeg er ikke dum - jeg har anbefalt henne lavkarbo. Et google søk på lavkarbo vil gi henne tusener av treff fra akkurat dette forumet.

Hvis hun virkelig vil sette seg inn i dette så vil hun garantert se dette forumet, og kanskje til og med lese denne tråden. Jeg var klar over det, så jeg klarte å skvise inn i samtalen at jeg hadde skrevet om dette på et forum. Jeg følte at det var ok å si det, da jeg tidligere hadde fortalt hun at jeg stusset veldig på om jeg skulle kontakte henne eller ei.

Vi hadde en samtale om dette, og om man burde gripe inn i lignende situasjoner eller ikke, når man ikke kjenner personen man vil hjelpe. Vi snakket lenge tidligere i dag. Jeg ville aldri skrevet noe jeg følte var upassende. Hun tar det med en god latter og synes det var helt ok.

Hun og jeg er helt anonym. Jeg legger ikke ut noe som helst slags personlig informasjon om meg selv på nettet. Ikke engang navn eller by. Pga det er hun også helt, helt anonym.

__________________
Dogs like bones, men like meat.
Anos er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 02:54   #56
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Hei.
Jeg synes det er flott og helt utrolig modig av deg
Men du kunne IKKE gjort det om du var en sylfide selv.
Det måtte være et tilbud om fellesskap og ikke en moraliserende pekefinger. Og jeg tenker at du kjenner deg selv godt nok til å vite hvordan mennesker reagerer på deg. HVilke gjorde at du hadde en trygghet og evne til å tilnærme deg en "fremmed" på en riktig måte.
Sterk overvekt er tungt å leve med psykisk og fysisk.
Det er det overhodet ingen tvil om.
En med så stor overvekt er ikke fornøyd med det innerst inne, det vet vi alle.
Det betyr ikke at man ikke kan være glad og fornøyd mye av tiden, fortrenging er en kjent og sterk mekanisme i oss, men overvekt er ikke bra for hverken selvbilde eller selvtillitt. Det kan gjøre en deprimert, selvfølgelig. Det kan skyldes psykiske vansker, selvfølgelig.
Og kan være dødlig....
Jeg er imponert!!
Nå tenker jeg at du er klok og sensitiv for måten du snakket med henne på. Bare det at du vil diskutere det her inne viser at du har reflektert mye rundt dette. Her har du blitt møtt med mange meninger, hvilke har bidratt til at du har tenkt frem og tilbake for derpå ha tatt et valg.
Det er få som tør å rekke ut en hånd.
En selvskader vil skade seg pga den indre smerten som kan føles noe lettere med litt fysisk smerte. Det er et problem som ikke du har startet, og det er litt drøyt å si at ditt initiativ kan få en annen til å kutte seg. Det kan jo føre til noen ekstra kutt fordi det ble litt mye følelsesmessig å deale med, men jeg tenker jo mer at det ble en unnskyldning til å kunne kutte seg igjen, enn årsaken (for det ligger inni kutteren).... Man kan jo ikke være redde for å bry seg fordi det kan føre til flere kutt. Kanskje litt omsorg fra noen etterhvert vil begrense kuttene?? Det er da ikke slik i psykiatrien at fortielse om problemene løser psykiske vansker. Og man vet da veldig godt at et fellesskap rundt problemene sine, være på likefot, er det som er løsningen....
Skal man f.eks få hjelp hos en psykolog så må man føle at man virkelig blir forstått.
Gruppeterapi er vel anvendt som behandling.

Dette forumet er jo en form for gedigen gruppeterapi hvor man anonymt kan være personlig innenfor et begrenset område. Vekt og kosthold på godt og vondt. Jeg vil ikke kjenne igjen noen av dere selv om dere har sagt høyde og vekt, såpass stort er da Norge, og nok folk med mye overvekt...
Du har tilbydt et menneske et fellesskap som hun kan klare å ta imot. Kanskje er hun ikke rede, men jeg er helt sikker på at hun vil ta det som en omsorgsopplevelse fordi du er du

Jeg håper dette er starten på et fantastisk vennskap
Og ønsker henne hjertlig velkommen hit til dette utrolige forumet.
Selv om jeg er junior..

Jeg vil bare påpeke at kutting er ikke det samme som suicidalitet. Selv om noen også kan bli/være det. Det er forferdelig å leve tett på mennesker med alvorlig psykiske vansker, en stor stressfaktor (som også kan være en årsak til overvekt hos de pårørende...kremt..jamf. stress og overvekt.) Selv om man er i kronisk stress for at det skal gå gæernt med de man er glad i, så vil jeg likevel mene at å møte noen som forstår, er det viktigste man kan møte når livet er utfordrene. OM man selv er syk eller pårørende.

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 03:00   #57
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Og en ting til..
Her inne vil hun også kunne møte mange hun vil kjenne seg igjen i.
Selv synes jeg det er fantastsik med alle seniorenes kunnskap, trygghet og kontroll over livet. Det gir håp!!! Kanskje jeg også kan bli slik en dag)

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 03:08   #58
solsikke123
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 74
solsikke123 er på en erverdig vei

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

å kjære vene, formulerte meg dumt om kutting "litt omsorg kan føre til mindre kutting"..jeg mente IKKE at en som kutter seg mangler omsorg, men at det noen ganger er andre enn man tror (heller enn en selv, som man håper) som er riktig hjelp. Det er ikke alltid de nærmeste får det til selv om man gir alt og mer enn alt!!!

...får jo inderlig håpe at det ikke er slike ting i denne saken da

__________________


solsikke123 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 04:52   #59
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Jeg er enig i at det var et gedigent overtramp du gjorde der.

Men jeg er også veldig enig i at man er nødt til å bry seg. Det er jo et evig tema at her i norge er vi så kalde, vi sitter alle på hver vår tue og tør knapt invitere naboen på en kaffe. Kanskje det er bedre å være litt upolitisk og uhøflig, i bytte mot en ærlig håndrekning og ønske om å hjelpe.

Jeg har litt samme dilemma selv, ettersom min svigermor er sykelig overvektig. Der har det føltes helt uakseptabelt å blande seg inn, men jeg er enormt frustrert på min kjære og hans familie som møter saken med en "det er hennes liv, vi vil ikke prate om det"-innstilling. Jeg føler veldig at hun ties rett i grava.

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 10:46   #60
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Jeg tenker med resultatet som kom utav det at du har god intuisjon og at dette bare var positivt Av og til må man våge og bry seg litt ekstra...

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 11:37   #61
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Opprinnelig lagt inn av Mear, her.

Jeg har litt samme dilemma selv, ettersom min svigermor er sykelig overvektig. Der har det føltes helt uakseptabelt å blande seg inn, men jeg er enormt frustrert på min kjære og hans familie som møter saken med en "det er hennes liv, vi vil ikke prate om det"-innstilling. Jeg føler veldig at hun ties rett i grava.

Hva slags forhold har du til din svigermor da? Er dere såpass nære at du kan gi henne f.eks. Sofie Hexebergs bok, på tomannshånd og si at dersom hun vil snakke med deg om kosthold så er du der for henne? Eller vil hun bite hodet av deg om du gjør det?

Dama vet jo med all sannsynlighet at hun er helseskadelig overvektig - hun er jo ikke så dum!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 12:24   #62
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Jeg reagerer på at du har lagt ut personlig informasjon om denne unge kvinnen her på forumet; du har jo opplyst hennes høyde og vekt, samt hva hun selv har sagt til deg om situasjonen sin + dine vurderinger av hennes framtidsutsikter basert på bilder fra FB.

Å legge ut slik personlig informasjon om andre på et medlemsforum som hvem som helst kan lese i, det mener jeg er et overtramp og en krenkelse av denne personen.

Vi må selvfølgelig bare komme med opplysninger om oss selv her på forumet, ikke om andre!

Norge er et lite land, og det er fort gjort at noen kan identifisere henne på bakgrunn av det du har skrevet. Eller at hun selv går inn på forumet via Google-søk og havner akkurat på denne tråden.

Jeg anbefaler at hele denne tråden blir slettet så fort som mulig.

Hva er galt med tråden? Synes dette er et tema som trenger å bli diskutert, dette er plassen å gjøre det på! Alle kjenner seg litt igjen i det TS lurer på. Hvordan går man frem, og skal man i det hele tatt gjøre det? Meningene er mange og delte. At TS deler sine erfaringer er positivt.

Å angi høyde og vekt på en person ingen vet hvem er, hvor krenkende er det? Og før den jenta kommer seg på forumet, er sikkert dette glemt for lenge siden.

Jeg har kolleger og bekjente på forumet, men de vet ikke hvem jeg er. Jeg vil være annonym, og jeg legger ut personlig informasjon om meg selv som jeg ikke vil de skal lese eller vite. Selv om de vet at jeg er her, er vi litt for mange brukere til at man stikker seg ut så veldig. Og man viser ulike sider med seg selv.

Det er ingen som kan ordne opp i andres promlem eller overvekt, men å rekke ut en hjelpende hånd, slik at man kan dra "lasset sammen" er medmenneskelighet.

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 13:55   #63
Vegard L
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 407
Vegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt liktVegard L er veldig godt likt

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Jeg reagerer litt på hvorfor helsevesenet ikke er koblet inn i denne saken? For å screenes for fedmekirurgi må man ha en BMI på over 40. Hvis denne jenten virkelig har en BMI på 61, så skjønner jeg ikke at hun kan fungere i det daglige. Kroppen må rett og slett være for tung for beina hennes.

Med så mange problemer en så voldsom overvekt bringer med seg, så MÅ hun ha vært i kontakt med lege på et eller annet tidspunkt. Eventuelt så MÅ familien/kjæresten på et eller annet tidspunkt ha kontaktet lege.

Trådstarter: Dette er IKKE et menneske du skal ta med deg på trening. Fysisk aktivitet med en så høy kroppsvekt vil gjøre med skade enn godt. Det er heller ikke din jobb å "redde" henne. Hør med kjæresten om noen har vært i kontakt med lege/sykehus, og hvis ikke så må de kontaktes ASAP!

Vegard L er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, uprossesert mat... Svar med sitat
Gammel 12-06-11, 20:04   #64
Timiane
Seniormedlem
 
Timiane sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Lørenskog
Innlegg: 513
Timiane er en juvelTimiane er en juvelTimiane er en juvel

Sv: En bekjent trenger desperat å slanke seg!

Hvordan går det med dere?

__________________
Timiane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og redusert inntak av kunstige søtningsmidler og mere trim i hverdagen! Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bekjent slanket seg, men kan jeg snakke med henne om det? Anos Generell diskusjon 29 22-05-11 21:51
Min mann skal ut i skauen og leke med Softgun en hel helg - trenger desperat mattips! Iset Ketolysekuren 0 06-08-09 19:12
Trenger desperat hjelp her ... Tuppen Trening 15 30-01-08 02:45
Trenger desperat oppskrifter :( tinkerbell00 Ketolysekuren 11 15-10-07 12:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no