Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Svensk vs Norsk Lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-10, 19:25   #1
Liza EE
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 22
Liza EE er på en erverdig vei
Question

Svensk vs Norsk Lavkarbo

Jeg har lest meg litt opp på svenske lavkarbosider, bla Annica Dahlqvist, og der sier de at melkeprodukter er tillatt, se under:
( fil =syrnet melk, keso= cottagecheese, grädde=fløte)
LCHF

Du kan äta:


Mjölkprodukter. Exempelvis mjölk, fil, creme fraiche, yoghurt, keso och grädde. Ost går alldeles utmärkt att äta. Välj så feta produkter som möjligt och håll koll på så de inte är sockrade.
Smör. Det skall vara riktigt smör och inget margarin! Margarin är kemiskt framställt.
Ägg. Ägg har lågt innehåll av kolhydrater men innehåller desto mer fett och protein. Alla former går bra, kokt som stekt.
Fisk. Försök att äta så fet fisk som möjligt. Här finns rikligt med protein och nyttigt fett som exempelvis omega-3.
Skaldjur. Gott och nyttigt!
Kött. Alla typer av kött går bra; fläsk, lamm, nöt osv.
Charkprodukter. Hålla bara koll på så de inte innehåller allt för mycket kolhydrater.
Fågel. Kyckling och kalkon passar bra i en LCHF kost.
Linfrö.
Kål. Här finns mycket att välja på; vitkål, brunkål, grönkål, brysselkål osv. Bra som ersättning till potatis.
Grönsaker som växer ovan jord. Exempelvis sparris, broccoli, squash och spenat.
Alla sorter av grönsallad går bra.
Lök och tomat. Innehåller något mer kolhydrater men fungerar bra.
Såser. Gör så feta och goda såser som möjligt. Såsen är oftast den som ger LCHF kosten det lilla extra i smakväg. Håll lite koll på andelen kolhydrater då du köper färdiga såser.

Norsk Lavkarbo sier at melkeprodukter skal man holde seg unna.. Så hva er riktig?

Liza EE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:30   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Liza EE, her.

Norsk Lavkarbo sier at melkeprodukter skal man holde seg unna.. Så hva er riktig?

Hvor står det?
MELK skal man holde seg unna, for det inneholder alt for mye karbohydrater.
De fleste kan spise ost, fløte, rømme og cottage cheese, men for NOEN kan det hindre vektnedgang. Man må selv prøve seg fram.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:45   #3
Liza EE
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 22
Liza EE er på en erverdig vei

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Synes det er en gjenganger i trådene her på forumet at melkeprodukter ( yougurt, syrnet melk etc) gjør at man ikke går ned i vekt, og det er vel hele poenget? Derfor synes jeg det er rart at alle svenske nettsider og bøker sier at man kan spise melkeprodukter for å redusere vekten.

Liza EE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:48   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Liza EE, her.

Synes det er en gjenganger i trådene her på forumet at melkeprodukter ( yougurt, syrnet melk etc) gjør at man ikke går ned i vekt, og det er vel hele poenget? Derfor synes jeg det er rart at alle svenske nettsider og bøker sier at man kan spise melkeprodukter for å redusere vekten.

Det spørs vel helt hvilken filosofi man følger Du og alle andre må jo bare følge den filosofien dere har valgt dere. Er syrnet melk og yoghurt lov der, så er det bare til å spise. Følger man f.eks Ketolyse eller Atkins skal man ikke ha det

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:54   #5
Liza EE
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 22
Liza EE er på en erverdig vei

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Jeg må si at jeg er veldig forvirret. Hva er forskjell på lavkarbo og ketolyse da?

Liza EE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:56   #6
Modezty
Seniormedlem
 
Modezty sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Alder: 54
Innlegg: 569
Modezty har en fantastisk aura rundt segModezty har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Liza EE, her.

Jeg må si at jeg er veldig forvirret. Hva er forskjell på lavkarbo og ketolyse da?

Sikkert mange som kan dette bedre enn meg, jeg er nybegynner på lavkarbo/ketolyse.

Det som er hovedforskjellen er at når man går på ketolysekuren så går kroppen i ketose, mens den ikke gjør det med generell lavkarbokosthold.

__________________
Modezty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto, fri for gluten, egg og melk Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:57   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Ketolyse er en spesiell lavkarboDIETT hvor karbene skal holdes på et visst nivå, mens LAVKARBO er en helt svær betegnelse på masse forskjellige retninger hvor karbohydratene skal kuttes ned på. Det finnes mange forskjellige dietter. Noen fokuserer på GI og der f.eks kan det være lov med litt H-melk eller litt yoghurt uten tilsatt sukker, så lenge du holder en riktig balanse på måltidet

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:58   #8
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Liza EE, her.

Jeg må si at jeg er veldig forvirret. Hva er forskjell på lavkarbo og ketolyse da?

Ketolyse er lavkarbo men lavkarbo er ikke bare ketolyse, sjekk denne tråden beregnet på nykommere i lavkarbo verdenen, http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 19:58   #9
Liza EE
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 22
Liza EE er på en erverdig vei

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

men målet med lavkarbokosthold er jo at man skal gå over til å forbrenne fett i stedet for karbo for å gå ned i vekt, og det gjør man vel med begge ?

Liza EE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:02   #10
camryn
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Kringsatt av fiender
Innlegg: 312
camryn er ny på veien

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Men det er da ingen "Norsk lavkarbofilosofi", det er massevis av forskjellige filosofier. Om du leser litt her inne på forumet under Kostholdsfilosofier, så ser du at det er ganske store forskjellar. Og dei forskjellige filosofiane er ikkje berre norsk, det har dei i Sverige og overalt ellers.
Mjølkeprodukter er stort sett tillatt, fløyte, rømme, ost osv, men for -nokre- vil mjølkeprodukter hindre vektnedgang, for andre kan f.eks tomat gjere det same og då må dei vere forsiktige med det.

Les linken til arnakristin, der står det masse nyttig når du er ny. Lykke til!

__________________

camryn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:03   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Liza EE, her.

men målet med lavkarbokosthold er jo at man skal gå over til å forbrenne fett i stedet for karbo for å gå ned i vekt, og det gjør man vel med begge ?

ja, men det du spør om i denne tråden er vel om hvorfor "svensk" lavkarbo, som du kaller det tillater det og det og "norsk" lavkarbo ikke gjør det?

Som sagt. Du velger hva du vil følge og da er det bare til å følge "reglene" i den dietten, evt følge dine egne lavkarbovennlige regler i en egenkomponert variant.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:18   #12
Liza EE
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Bergen
Innlegg: 22
Liza EE er på en erverdig vei

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Tusen takk for svar alle sammen.. Jeg skjønner at jeg er litt "fersk" i gamet.. Får gjøre mitt beste

Liza EE er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:21   #13
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Målet med lavkarbo handler ikke nødvendigvis alltid å gå ned i vekt heller... Det er for utrolig mange her inne og andre steder en livsstil.

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 09-02-10, 20:27   #14
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Svensk vs Norsk Lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Liza EE, her.

men målet med lavkarbokosthold er jo at man skal gå over til å forbrenne fett i stedet for karbo for å gå ned i vekt, og det gjør man vel med begge ?

Veldig enkelt sagt kan dette kanskje stemme.. Det finnes dessverre ikke noen annen løsning enn å tilegne seg kunnskap, om man vil forstå dette. Sjekk linken som Arnakristin postet, det er mye viktig informasjon å hente der. Mer servert enn det er i den tråden, får man det ikke.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Svensk triatlonstjerne skriver om lavkarbo cillesnuppa Trening 17 01-03-09 11:59
Norsk Medisterfarse = Svensk Fleskfars ? Philippa Middag 1 22-02-08 17:02
Svensk og Norsk fløte elian Lavkarbo generelt 7 17-01-08 09:37
Helt utrolig - se forskjellen på norsk og svensk SPEKTRO her: Iset Generell ernæringsdebatt 24 24-09-05 11:49
Enda en lavkarbo-bok på norsk! Betta Lavkarbobøker 3 24-05-04 05:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no