Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-07-11, 23:43   #1
grønnsak
Juniormedlem
 
grønnsak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
grønnsak er på en erverdig vei

Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Jeg begynte på denne ketolyse-kuren i dag. Dvs, jeg bestilte bok, tabeletter osv i går men tyvstarta hele greia i dag likevel i påvente av boka.

Jeg vil bare høre fra dere om jeg tenker riktig så langt. Jeg er altså en mann på 100 kg og skal ned til 85.

I dag spiste jeg:
Frokost: 3 kokte egg med litt salt
Lunsj: 1 boks makrell i tomat pluss noe skinke/salat/tomat
Mellommåltid: 1 boks makrell i tomat
Middag: Kyllingsalat
Kvelds: 3 kokte egg med litt salt
Generellt: Drakk en del vann og kanskje 6-7 kopper kaffe gjennom dagen

Nå vet jeg at dette kanskje ble litt ensformig kosthold, men jeg grep liksom fatt i det jeg hadde for hånden av mat siden jeg tyvstartet.
Så da lurer jeg på, tenker jeg i det minste sånn halvveis riktig?

grønnsak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 23:49   #2
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Lite fett og lite grønnsaker...
Ellers ser det ut til at du er på rett spor.

Ville hatt majones på eggene og majones på makrellen.
Håper at du har en oljebasert dressing på kyllingsalaten.

Fint at du har bestilt boken

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-07-11, 23:58   #3
grønnsak
Juniormedlem
 
grønnsak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
grønnsak er på en erverdig vei

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Ville hatt majones på eggene og majones på makrellen.
Håper at du har en oljebasert dressing på kyllingsalaten.

Takk for svar.
Jeg vil forøvrig si, før jeg får flere tips, at jeg ikke spiser majones eller noen former for dressing. Ikke ti ville hester kan få meg til å spise det, jeg liker det rett og slett ikke. Det samme gjelder feks cottage cheese og rømme.

Jeg er litt sær sånn

grønnsak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 00:08   #4
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Hjemmelaget da??
Av oljedressing tenker jeg på en du lager av extra virgin olivenolje, eddik eller balsamicoeddik evt salt, pepper og andre krydderier.

Kjøper ikke dressinger her i huset heller, men må innrømme at majonesen blir kjøpt.

Se på oppskriftsdelen av forumet her, det er mange gode sauser og dressinger du lager selv.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 00:16   #5
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Stek maten i smør, eller hell smelta smør over maten
Liker du ikke smør, bruk olje eller cocosa
Fett må til!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 00:26   #6
grønnsak
Juniormedlem
 
grønnsak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
grønnsak er på en erverdig vei

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Stekt smør skal jeg takle ja, men jeg må innrømme at det sitter langt inne for meg og begynne med mere fett for å gå ned. Det virker liksom så ulogisk.

Jeg har forøvrig begynt å trene ganske mye, har det noen betydning?

grønnsak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 00:37   #7
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Opprinnelig lagt inn av grønnsak, her.

Stekt smør skal jeg takle ja, men jeg må innrømme at det sitter langt inne for meg og begynne med mere fett for å gå ned. Det virker liksom så ulogisk.

Jeg har forøvrig begynt å trene ganske mye, har det noen betydning?

Jeg hadde også store problemer med fett!!
Men jeg har en samboer som jeg har FORA med fett i 1 år, og han har gått ned 26 kilo!! Da må jeg jo bare tro!
Jeg spiser fett ja!!
Og ja, jeg går ned i vekt!

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:41   #8
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Opprinnelig lagt inn av grønnsak, her.

Stekt smør skal jeg takle ja, men jeg må innrømme at det sitter langt inne for meg og begynne med mere fett for å gå ned. Det virker liksom så ulogisk.

Jeg har forøvrig begynt å trene ganske mye, har det noen betydning?

Ang. trening og ketolyse, så må du være obs på at kroppen ikke er helt "seg selv" mens den holder på med å omstille forbrenningen fra karbohydrater og over på fett.
Bly i beina, tretthet, svimmel og kvalm, bomull i hodet og hodepine, alt dette er vanlig å oppleve når kroppen ikke får karber. Men det går over.

Bare tren det du orker (eller er komfortabel med). Torkil anbefaler ikke hard trening på ketolyse, men det tror jeg er mest for de som er veldig overvektig.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:43   #9
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Avokado er forøvrig en god fettkilde.

Husk at karbene dine skal i hovedsak komme fra grønnsaker

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 10:59   #10
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Det mangler definitivt fett ja! Stek egga i godt med fett, spis gjerne bacon til.
Andre gode, naturlige fettkilder er nakkekoteletter, entrecote og fet fisk. Få på en god klatt med kryddersmør feks, eller bearnaise?, så begynner det å hjelpe

Omeletter med masse ost, gratinert med ost på, koke ut panna med fløte, fløte i kaffen...

Finnes mange gode fettkilder, man må bare tenke litt annerledes

En tommelfingerregel er 5% karbohydrater, 20% protein og 75% fett

Lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 11:21   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Det handler om vane 99% av de her inne slet med og endre tankegang og smaksvaner i forbindelse med økt fettinntak

Du må da ihvertfall huske på at spiser du så lite karbohydrater som du gjør MÅ du øke på med fettinntaket! Blir det vanskelig - finn deg en mellom-retning som feks Fedon Lindberg først - der kan du lære mye om og finne mat med godt fett i i starten. Makrell, laks, ørret, avocado, entrecote, nakkekotelett, grillet kylling MED skinnet, nøtter osv.
Liker du ikke majones, ha smør på det kokte egget ditt.

Liker du til vanlig potetsalater og italiensk salat og slikt? Italiensk salat kan du spise - etterhvert kan du lage den selv også (smaker bedre). Potetsalat kan du lage selv også - bare erstatt potet med kokte blomkålbiter. Begge disse har majones som base, men den er blandet med feks creme fraiche, og med masse urter i så blir det ikke som å spise ren majones Du kan forsøke med en fløteskvett i kaffen - og/eller cocosa som du allerede er anbefalt også

Dette handler om vane - og vaner er vonde og vende, men har man kunnskapen og viljen og ønske om endring, vil det gå seg til over tid. Vedder på at om 6 mnd så har du et helt annet forhold til majones og rømme enn du har idag

Les boka om og om igjen til du skjønner prinsippet - det sitter litt langt inne for de fleste i starten Du er ihvertfall godt i gang!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 22:53   #12
grønnsak
Juniormedlem
 
grønnsak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
grønnsak er på en erverdig vei

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Takk for alle tips så langt. Det går relativt bra på en måte da for jeg har gått ned 2.7 kg siden mandag. Jeg vet selvsagt at mye av det bare er endret væskebalanse osv men det er inspirerende likevel.

Jeg merker godt at jeg er slapp nå. Var litt slapp i går og enda slappere i dag. Jeg har jo ennå ikke fått boka, men den kommer nok i morra eller Lørdag.

Det ble nok en dag som var ganske ensformig i dag, men jeg liker jo likevel det jeg spiste da.
Frokost: makrell i tomat
Lunsj: litt salat pluss makrell i tomat
Mellommåltid: makrell i tomat (jada, min tredje i dag )
Middag: En ganske stor omelett med ost og salat

Sånn ellers har det blitt 5-6 kopper kaffe, et par liter vann og fun light saft. Safta inneholder jo søtningsmiddel så jeg er usikker på om det er riktig å spise. Kaffe hører jeg litt motstridende meldinger om.

Jeg har forøvrig trent godt hver dag, men i dag merket jeg at treninga var ekstra tung da jeg gikk fullstendig tom for energi. Det går vel over får jeg håpe.

Så, har dere noen meninger om det jeg hadde i meg i dag og kanskje noen tips for morradagen. Jeg kan jo ikke spise makrell i tomat fra morgen til kveld.... Makrell i tomat inneholder vel likevel litt fett så det må jo være bra å spise?

Og til deg som lurte på om jeg likte potetsalat: Desverre nei.

grønnsak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:06   #13
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Opprinnelig lagt inn av grønnsak, her.

Takk for alle tips så langt. Det går relativt bra på en måte da for jeg har gått ned 2.7 kg siden mandag. Jeg vet selvsagt at mye av det bare er endret væskebalanse osv men det er inspirerende likevel.

Jeg merker godt at jeg er slapp nå. Var litt slapp i går og enda slappere i dag. Jeg har jo ennå ikke fått boka, men den kommer nok i morra eller Lørdag.

Det ble nok en dag som var ganske ensformig i dag, men jeg liker jo likevel det jeg spiste da.
Frokost: makrell i tomat
Lunsj: litt salat pluss makrell i tomat
Mellommåltid: makrell i tomat (jada, min tredje i dag )
Middag: En ganske stor omelett med ost og salat

Sånn ellers har det blitt 5-6 kopper kaffe, et par liter vann og fun light saft. Safta inneholder jo søtningsmiddel så jeg er usikker på om det er riktig å spise. Kaffe hører jeg litt motstridende meldinger om.

Jeg har forøvrig trent godt hver dag, men i dag merket jeg at treninga var ekstra tung da jeg gikk fullstendig tom for energi. Det går vel over får jeg håpe.

Så, har dere noen meninger om det jeg hadde i meg i dag og kanskje noen tips for morradagen. Jeg kan jo ikke spise makrell i tomat fra morgen til kveld.... Makrell i tomat inneholder vel likevel litt fett så det må jo være bra å spise?

Og til deg som lurte på om jeg likte potetsalat: Desverre nei.

Du spiser ALTFOR lite mat til at du burde trene - du risikerer og svime av....forutenom at du spiser lite fett - spiser du også altfor lite proteiner. Proteiner er livsviktig og spise nok av - siden det er essensielle aminosyrer kroppen kun kan få om du spiser de - kroppen kan ikke lage de selv. Kjøtt, fisk, fugl og sjømat er gode animalske proteinkilder.

Spis grillet kylling med skinnet på, reker blandet i avokado, ha skinke/spekeskinke i omeletten din, spis en nakkekotelett eller to!, røykalaks og eggerøre, kokt/stekt laks osv.

Makrell i tomat inneholder ikke mye karbo - men spiser du tre bokser hver dag blir det allikevel en del - bare så du er obs på det (tomatsausen).

Mens du venter på boka kan du fint spise etter lavkarbo på 3 minutter, varier mer og spise mer proteiner! Kok grønnsaker og spise et par håndfuller til minst ett, kanskje helst to måltid. Salat er ikke nok

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:19   #14
grønnsak
Juniormedlem
 
grønnsak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
grønnsak er på en erverdig vei

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Ok, jeg burde sikkert spise mer proteiner, trodde det var nok av de i makrell i tomaten jeg siden det er fiskk liksom. Jeg planla forøvrig bacon til omeletten men glemte å kjøpe så det ble skinke istedet.

grønnsak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 08:31   #15
grønnsak
Juniormedlem
 
grønnsak sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 13
grønnsak er på en erverdig vei

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Jeg har har noen dager nå der jeg har følt meg veldig slapp men i går og i dag føler jeg meg litt bedre.

Jeg har nå holdt på siden mandag (5 dager med lavkarbo) og foreløpig har jeg gått ned 4.3 kg. Jeg forstår jo at det vil flate ut men jeg er veldig fornøyd til nå.

grønnsak er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse og trening Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 15:39   #16
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Sjekk om tomaten i makrellboksen er ren tomat eller ketchupaktig saus med sukker. Røkt laks eller ørret er også lettvint, men tallene for fettinnhold stemmer ikke på mange av pakkene. Det står ofte 8 istedenfor 18 g fett etc. så det er mye mer fett, og kanskje også kalorier, enn angitt.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 09-07-11, 16:34   #17
Petra71
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 35
Petra71 er på en erverdig vei

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Om man spiser makrell i tomat har jeg lest inne på ketolyse forumet at man skal la sausen ligge igjen

__________________


Petra71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 10:19   #18
Tiril77
Seniormedlem
 
Tiril77 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Østfold
Alder: 46
Innlegg: 573
Tiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snillTiril77 er virkelig snill

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Jeg har gått ned 18 kg på din metode. .Jeg også har nok spist altfor lite fett forhold til hva jeg burde, men det har da funket for meg på den måten også.. Jeg greier rett og slett ikke å få i meg alt dette fettet.. Men har prøvd å få i meg litt oljedressinger og bruker litt mere smør. Nå trener jeg mye i tilegg, og sluttet å røyke i januar, så vekta har stått ganske stille leeenge nå. men jeg ser jo helt klart at kroppen forandrer seg

Lykke til

__________________


Tiril77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Pluss size Atkins... Eller noe sånn :P Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 10:26   #19
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Jeg begynte i dag, gjør jeg det riktig?

Jeg drikker mye kaffe hver dag og det har ikke stoppet vektnedgangen min iallefall......så bare kos deg m kaffe du.....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Gjør jeg det riktig? bobo-mamma Generell diskusjon 0 12-05-11 21:18
Gjør jeg det riktig? Photobscura Spørsmål og svar 19 28-11-06 16:21
Gjør jeg det riktig nå? nita58 Ketolysekuren 7 05-10-06 12:27
gjør eg riktig? Sonna Atkins kosthold 6 01-09-04 14:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no