Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva skal jeg gjøre?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 20-02-11, 15:22   #1
Fruktis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Odaln.
Alder: 42
Innlegg: 12
Fruktis er på en erverdig vei

Hva skal jeg gjøre?

Hei alle brukere...
Jeg har tidligere vært veldig stor. Slanket meg 40 kilo med å følge Grete Roede sin filosofi for noen år tilbake. Jeg trener, glad i sunn mat, og selvfølgelig karbohydrater..

Etter et samboerbrudd, skolegang, livet på halv tolv en stund har vekta gått opp 8 kilo, som jeg må få av meg.
Jeg reagerer en del på brød, og tror at magen min har det bedre uten.. Har fått beskjed om at jeg burde prøve ketolyse kuren.

Men jeg lurer da på om man ikke kan spise frukt, og yoghurt som jeg har brukt til mellom måltider.. ikke tyggis og slike ting? Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Og syns det virker så vanskelig. Kan jeg spise så mye grønnsaker jeg vil? det er jo karbohydrater i det også? Og jeg er ganske aktiv og er vant til å spise "mye" da..

Kan noen fortelle meg litt? Hvordan er det hvis man blir bedt bort på pizza og taco og slik.. kan man aldri gjøre det da hvis man skal holde deg i ketose.. Og hva med å ta seg en fest innimellom? Jeg er jo ikke utgammel enda.. Jeg trenger sååå sårt hjelp.. Er så fornøyd av å høre at man hele tiden er for feit, og ikke feit nok for å få hjelp... er motstander av slankeoperasjoner, og vet ikke hvor jeg skal starte..

Veier 82 eller noe, og det minste jeg veide er 74.... og vil gjerne dit igjen da buksene mine ikke passer som de skal lenger.. SUKK!!

Fruktis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rådløs Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:27   #2
Tittit
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Hei
velkommen.
denne linken burde du lese,veldig nyttig:

http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

  Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 15:45   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Hei alle brukere...
Jeg har tidligere vært veldig stor. Slanket meg 40 kilo med å følge Grete Roede sin filosofi for noen år tilbake. Jeg trener, glad i sunn mat, og selvfølgelig karbohydrater..

Etter et samboerbrudd, skolegang, livet på halv tolv en stund har vekta gått opp 8 kilo, som jeg må få av meg.
Jeg reagerer en del på brød, og tror at magen min har det bedre uten.. Har fått beskjed om at jeg burde prøve ketolyse kuren.

Men jeg lurer da på om man ikke kan spise frukt, og yoghurt som jeg har brukt til mellom måltider.. ikke tyggis og slike ting? Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre.. Og syns det virker så vanskelig. Kan jeg spise så mye grønnsaker jeg vil? det er jo karbohydrater i det også? Og jeg er ganske aktiv og er vant til å spise "mye" da..

Kan noen fortelle meg litt? Hvordan er det hvis man blir bedt bort på pizza og taco og slik.. kan man aldri gjøre det da hvis man skal holde deg i ketose.. Og hva med å ta seg en fest innimellom? Jeg er jo ikke utgammel enda.. Jeg trenger sååå sårt hjelp.. Er så fornøyd av å høre at man hele tiden er for feit, og ikke feit nok for å få hjelp... er motstander av slankeoperasjoner, og vet ikke hvor jeg skal starte..

Veier 82 eller noe, og det minste jeg veide er 74.... og vil gjerne dit igjen da buksene mine ikke passer som de skal lenger.. SUKK!!

Jeg vil bare si velkommen - og at det er ikke uvanlig å tenke slik du gjør - "hva med alt jeg IKKE kan spise!" Etter en tid finner du ut at begrensningene ikke er så alvorlige som du tror
Taco kan du forresten spise helt fint - bare dropp skjellet! Pizza er det litt verre med - men stort sett all annen mat kan du fint spise. Det handler om å redusere karboinntaket og øke fettinntaket. Da må man venne seg på å spise mer pålegg enn brød for å si det enkelt -dvs spise MER av det godt Ta feks en lunsjbuffet - spiser ikke du også der LITT brød - og MASSE pålegg? Nå kan du gjøre det på heltid og kroppen din vil takke deg

Den lille pdf'en du fikk fra Titti76 er et glimrende utgangspunkt. Skriv den ut og begynn å lev etter den allerede idag. Ikke vær hard mot deg selv - du MÅ ikke gjøre alt helt riktig fra dag 1! Det handler veldig mye om å endre tankesett, og SE mer av den maten man har holdt seg unna på feks Grete Roede kurs.

Begynn generelt - og sett deg en dag for hvor du ønsker å begynne ketolysekuren. Den inneholder lite karbo - så treningen kan bli litt tøff et par uker - mulig du må redusere intensiteten - men dette vil gjelde i en kortere periode der du skal ned i vekt.

Begynn allerede nå å se for deg et kosthold som du kan leve med resten av livet - et kosthold som gjør at du holder vekten. Dette blir ganske sikkert et med mer karbo enn ketolyse - men med mindre karbo enn Grete Roede. Vi føler oss alle vel med forskjellig inntak av karbo - og over tid så vil du finne ut hvor din komfort-sone ligger

Ønsker deg så mye lykke til - lån ketolyseboka på biblioteket før du bestemmer deg hvilken vei du ønsker å gå - det finnes også andre bøker om lavkarbo der, feks skaldemans og hexeberg.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 16:00   #4
Fruktis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Odaln.
Alder: 42
Innlegg: 12
Fruktis er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Namen, så gode dere er da!! takk for svar så fort.. Jeg føler meg altså såå maktesløs at jeg ikke vet hvilken ende jeg skal stare i, og hvilken trå jeg skal følge.. Jeg sitter her inne og leser litt, og det ser så umulig ut å regne ut hvor mye karbohydrater det er i det jeg spiser.. for jeg kan ikke regne noe særlig kjapt... så jeg må liksom ha det inn med t-skje og vel så det.. så jeg får bare si tusen takk så lenge, så må jeg nok spørre mer underveis..

Fruktis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rådløs Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 17:20   #5
Kitsu
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.466
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Namen, så gode dere er da!! takk for svar så fort.. Jeg føler meg altså såå maktesløs at jeg ikke vet hvilken ende jeg skal stare i, og hvilken trå jeg skal følge.. Jeg sitter her inne og leser litt, og det ser så umulig ut å regne ut hvor mye karbohydrater det er i det jeg spiser.. for jeg kan ikke regne noe særlig kjapt... så jeg må liksom ha det inn med t-skje og vel så det.. så jeg får bare si tusen takk så lenge, så må jeg nok spørre mer underveis..

Diett.no er en fin side hvor du skriver inn det du spiser og den regner ut karboinnhold etc. Fin i starten, men du må måle mengder mat.

__________________
~*~

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:14   #6
Lissie92
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 16
Lissie92 er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Hei hei og velkommen!
Først og fremst vil jeg oppfordre deg til å tilegne deg kunnskap. Lavkarbo (enten det er ala Skaldermann, Lutz, Ketolysekuren eller andre), går kort og godt ut på å redusere inntaket av karbohydrater, og da er det naturlig å erstatte disse med fett. Dette gjør at mange sier at de spiser LCHF (low carb high fat)...

Det er selvsagt mange ulemper med kostholdet, som med Grete Roede, nutrilett, vektklubb og liknende. Verden i dag er tilrettelagt for å leve usunt, og det vil alltid være lettest. Derfor handler det om å ta et valg, om å leve sunnere, ha bedre livskvalitet og føle seg bra. Etter du har tatt dette valget, handler det om å velge hva man vil klare best. Selv takler jeg ikke å være sulten, og velger derfor lavkarbo, for da er jeg alltid mett og god. Enkelt og greit.

Taco kan du helt fint spise. Erstatt krydderet med hjemmelaget kryddermiks, kutt ut lefser og skjell, og lag generelt hele retten fra bunn. Pizza kan du også spise, dersom du lager din egen bunn. Søk i forumet her eller les blogger for å finne oppskrifter, kan anbefale:
Lilalife, LCHF-bloggen, Lena Beatrice og Lones verden. Her vil du finne masse oppskrifter, tips og triks og ikke minst lenker til ennå fler lavkarboblogger.

Når det gjelder fest, velg vin med lite restsukker eller sprit og sukkerfritt blandevann. Vinvalg kan de hjelpe deg med på polet, men vær obs på at i ketose tåler man ofte mye mindre akohol. Angående tyggis og sånn, kjøp fribol halsdrops du får kjøpt på apoteket og store, sukkerfrie IFA.

Hvis du synes det er slitsomt å telle karbo, prøv å lese innholdsfortegnelser. Over 5 gram karbo pr. 100 gram er for mye, og det kan du bare legge fra deg. Dersom det er mer enn 1-2 gram per 100 gram, tenk litt på hvor mye du har tenkt til å spise av det, og regn ut sånn cirka, det er ikke så vanskelig når du kommer inn i det

Masse lykke til!

Lissie92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponer LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 18:56   #7
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Namen, så gode dere er da!! takk for svar så fort.. Jeg føler meg altså såå maktesløs at jeg ikke vet hvilken ende jeg skal stare i, og hvilken trå jeg skal følge.. Jeg sitter her inne og leser litt, og det ser så umulig ut å regne ut hvor mye karbohydrater det er i det jeg spiser.. for jeg kan ikke regne noe særlig kjapt... så jeg må liksom ha det inn med t-skje og vel så det.. så jeg får bare si tusen takk så lenge, så må jeg nok spørre mer underveis..


Generell regel, alt med under 5 karbo pr. 100g er greit. Se på innholdsfortegnelsem, det meste har pr. 100g noen har i tillegg pr porsjon.
Tenk ca max 20 pr dag, litt høyere er greit om du ikke vil hurtig ned, men da snakker vi ikke ketolysekuren, men generell lavkarbo.

ellers frukt, lite men igjen avhengig av hvilket nivå du vil ligge på, men alikavel begrenset da er MYE fruksukker i frukt. Bruk matvaretabellen. Finnes på nett bare å søk på google.

Grønnsaker = viktig og lavkarbovennlig. Jo inneholde karbo, men ikke store mengder. Men unngå potet og mais og begrens alle grønnsaker som vokser under jorda. Brokkoli og blomkål er supert f.ex

Ellers hiv innpå kjøtt, fisk og fett-jo mer fett jop lengre mett og jo fortere kommer fett forbreninga i gang, også av fett på engen kropp. Men unngå for mye ferdimat som pølse og karbonader - les på innholdsfortegnelsen og du vil se at de tilsetningene inneholder karbo. Pølse = 6 karbo pr 100g. rent kjøtt = 0karbo

så kan du velge retningslinje videre senere. Å husk det er en livstil, alt forsinner ikke over natta

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 06:46   #8
Fruktis
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Odaln.
Alder: 42
Innlegg: 12
Fruktis er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Hmmnm. takk for veldig mye svar Ingen sak å komme hit med en haug spørsmål. Men regner med de fleste her vet hva det er å ha noen kilo for mye her og der... Men det er greit slik med tanke på at matvarene skal ha under 5 gram karbo.. Men hvor mye spiser dere til hvert måltid da? uante mengder, bare det ikke blir for mye karbo? skal se litt i disse journalene og se hva de har spist.. Syns det høres så vanskelig ut å tenke hvor mye karbo det er i så så mye brokkoli for eksempel.. og vite hvor mye jeg skal spise pr måltid.. Men får man satt seg inn i det, så blir det vel omtrent som grete roede, bare motsatt da..
Så yoghurt er fy mat det da, ser noen spiser 0,1 % til frokost?

Hva blir brukt som mellommåtid hvis man er på farten her da? en bar for eksempel? nøtter? må jo erstatte frukten min på jobb med noe.. og yoghurten og trolig da..

Uansett, tusen takk jenter.. Dette var et supert sted å humpe innom.. HEr forblir jeg nok en god stund tenker jeg.. Men er det slik at dere tenker å leve lav karbo hele livet? eller hvordan gjøres en overgang til vanlig kost? eller skal man faktisk kjøre en middel vei resten av livet?

En god dag ønskes dere alle... : ) Og ser at dere er flinke alle sammen her.. Det står det jammen respekt av!!

Fruktis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rådløs Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 07:18   #9
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Så yoghurt er fy mat det da, ser noen spiser 0,1 % til frokost?

Hva blir brukt som mellommåtid hvis man er på farten her da? en bar for eksempel? nøtter? må jo erstatte frukten min på jobb med noe.. og yoghurten og trolig da..
En god dag ønskes dere alle... : ) Og ser at dere er flinke alle sammen her.. Det står det jammen respekt av!!

Jeg bruker mye Skyr i stedet for yoghurt, men så spiser jeg ikke ketolysekost for tiden heller. Et beger inneholder 6 gr karber, og den metter MYE bedre enn yoghurt Lett å ta i farten, det følger med skje og allting

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 08:11   #10
Fredrikke07
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 43
Innlegg: 282
Fredrikke07 har en fantastisk aura rundt segFredrikke07 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skal jeg gjøre?

Ser du har fått mange fine svar!

Tenkte bare at du kanskje også burde sette deg inn i fedon og se om det kan være noe for deg? Da ligger du jo en del høyere på karbo, men med mindre fett, og du trenger egentlig ikke å telle karbo, men kanskje lurt å telle grovt i begynnelsen til man blir "kjent" med matvarene. Du skal jo ikke ned så veldig mange kilo og da kan jo fedon funke absolutt like bra!

Jeg spiser etter Fedon, spes. nå som jeg er gravid så er det greit å ha et kosthold med mer karbo enn flere andre retninger, synes det er enklere å ha riktig mat tilgjengelig også. Ellers så er jo lchf-maten helt nydelig også da!

Når du sier det høres "pes" ut å regne karbo i f.eks. brokkoli, er det jo i følge matvareguiden 2,1 g karbo pr. 100, så du kan jo spise temmelig mye grønnsaker pr. dag. Synes jeg da!
Men som sagt, på på Fedon trenger du ikke telle i den forstand. Der kan du jo også spise f.eks. skyr eller yoplait. Og så er det jo så utrolig mange herlige oppskrifter her, sjekk ut noen av dem! I går spiste jeg innbakte pølser f.eks. og hadde bløtkake laget av en meget enkel oppskrift her inne. Så det er neimen ikke mye man må forsake.
Sikker på at du finner ut av det og ikke ser på det som håpløst bare du får satt deg inn i de ulike retningene og tatt et valg!

Masse lykke til!


Sist redigert av Fredrikke07 : 21-02-11 kl 08:15. Årsak: tilføyelse
Fredrikke07 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 16:25   #11
Lissie92
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 16
Lissie92 er på en erverdig vei

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Hmmnm. takk for veldig mye svar Ingen sak å komme hit med en haug spørsmål. Men regner med de fleste her vet hva det er å ha noen kilo for mye her og der... Men det er greit slik med tanke på at matvarene skal ha under 5 gram karbo.. Men hvor mye spiser dere til hvert måltid da? uante mengder, bare det ikke blir for mye karbo? skal se litt i disse journalene og se hva de har spist.. Syns det høres så vanskelig ut å tenke hvor mye karbo det er i så så mye brokkoli for eksempel.. og vite hvor mye jeg skal spise pr måltid.. Men får man satt seg inn i det, så blir det vel omtrent som grete roede, bare motsatt da..
Så yoghurt er fy mat det da, ser noen spiser 0,1 % til frokost?

Hva blir brukt som mellommåtid hvis man er på farten her da? en bar for eksempel? nøtter? må jo erstatte frukten min på jobb med noe.. og yoghurten og trolig da..

Uansett, tusen takk jenter.. Dette var et supert sted å humpe innom.. HEr forblir jeg nok en god stund tenker jeg.. Men er det slik at dere tenker å leve lav karbo hele livet? eller hvordan gjøres en overgang til vanlig kost? eller skal man faktisk kjøre en middel vei resten av livet?

En god dag ønskes dere alle... : ) Og ser at dere er flinke alle sammen her.. Det står det jammen respekt av!!

Spis så mye at du blir mett, men helst ikke stappmett. Alle har forskjellige måter å spise lavkarbo på, jeg spiser f.eks ikke frokost, og ender ofte på bare to måltider daglig, da må jeg spise mer per måltid enn de som spiser 4 ganger daglig. Føl deg frem og lytt til kroppen. Det viktigste er at du ikke går sulten.

Som snacks og mellommåltid liker hvertfall jeg nøtter (ikke cashew, de har mye karber), baconcrisp (sjekk at de har lite karbo), atkins-barer osv.. Det finnes også sukkerfri sjokolade dersom du er en sjokoladeperson, for eksempel sjokoladeprinsen sin som de har på velassorterte Meny-butikker. Savner du yoghurt veldig, så spis tyrkisk yoghurt. Du får den på noen få dagligvarebutikker og innvandrerbutikker.

Les ellers rundt på forumet. Det finnes oppskrifter på nesten alt, så du kommer forhåpentligvis ikke til å savne så mye etter en stund...

Lissie92 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponer LCHF Svar med sitat
Gammel 21-02-11, 17:59   #12
Nicpins
Seniormedlem
 
Nicpins sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Melhus
Alder: 53
Innlegg: 991
Nicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastiskNicpins er bare helt fantastisk

Sv: Hva skal jeg gjøre....

Opprinnelig lagt inn av Fruktis, her.

Hva blir brukt som mellommåtid hvis man er på farten her da? en bar for eksempel? nøtter? må jo erstatte frukten min på jobb med noe.. og yoghurten og trolig da..

Mellommåltid på farten er som regel ikke noe problem. Eller rettere sagt: det er som regel ikke behov for det. Hvis du spiser nok fett kjøtt og grønnsaker så blir du ikke så fort sulten igjen. Jeg kan fint gå hele arbeidsdagen på bare tre egg med bacon og smelta ost til frokost. Men det kommer etterhvert når kroppen får regulert seg litt.

Et par kalde kyllinglår i en plastboks i veska er finfin lunsjmat i alle fall.

Nicpins er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - 54 kg med Ketolyse og generell lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.... Nnem Mer enn 30 kg overvekt 3 30-01-11 12:16
Når vi skal på påskeferie, hva skal jeg gjøre da? Seba-stina Lavkarbo generelt 15 26-02-10 19:17
Jeg skal avslutte ketolyse. Men hvordan skal jeg gjøre videre ifht mat? *pippi m gutt og jente* Lavkarbo generelt 7 31-05-09 12:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no