Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-01-11, 17:42   #1
Midnight Choir
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 97
Midnight Choir er ny på veien

Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Jeg har holdt på med Ketolyse siden 3.januar og har hatt litt vektnedgang, samtidig som det varierer opp- og nedover stadig vekk. Er mye plaget med vann i kroppen ettersom jeg har vært uhyre forsiktig med salt i mange år, og ser at vannet påvirker prosessen. Men; når bør jeg ha inntatt kveldens siste måltid? "Vanlig" tommelfingeregel er vel kl.20,men har dere noen erfaringer? Jeg trente hardt i går kveld og tenkte jeg skulle fylle opp "lagrene" etterpå, men jeg tror 3 egg + bacon kl.22 ikke akkurat bidro til at vekta sank i dag tidlig...

Midnight Choir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:47   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Det spiller ingen rolle når du spiser dagens siste måltid. På ketolyse spiser du når du er sulten til du er passe mett. Dersom du er en av de som sover dårligere på full mage, så kan du jo prøve å beregne det sånn at du spiser senest et par timer før du legger deg, ellers er det ingenting å tenke på. Du legger ikke på deg av bacon og egg med mindre du typ spiser loff til! Det er ingen lagre å fylle som du selv antyder, hehe, med lavkarbokosthold gir du cellene næring, du fyller ikke lagrene, sånn som på et karbobasert kosthold .
Om du er plaget med mye vann i kroppen, pass på å drikke nok vann! Med vann skal vann fordrives .
Ellers er løvetannte ganske vanndrivende.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 17:50   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Om jeg er sulten kl. 22, og det hender, så spiser jeg et lite og lett måltid, jeg stapper ikke innpå 3 egg og en pakke bacon akkurat. Da tar jeg gjerne litt yoghurt naturell med en skje sukkerfritt bringebærsyltetøy og litt selvlaget kornfrøblanding oppi. Evt. en rugsprø eller to med smør og makrell i tomat.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 18:40   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Om jeg er sulten kl. 22, og det hender, så spiser jeg et lite og lett måltid, jeg stapper ikke innpå 3 egg og en pakke bacon akkurat. Da tar jeg gjerne litt yoghurt naturell med en skje sukkerfritt bringebærsyltetøy og litt selvlaget kornfrøblanding oppi. Evt. en rugsprø eller to med smør og makrell i tomat.

Nå går jo trådstarter på ketolyse, da. Så verken jordbærsyltetøy eller korn/frø eller ryvita er adekvat ketolysemat! Viktig å se på filosofien til den man svarer .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 18:53   #5
Midnight Choir
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 97
Midnight Choir er ny på veien

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Takk for rådene, og uansett skal jeg nok leve godt med å legge "egg og bacon på hylla" så sent om kvelden Og jeg er ikke så sikker på at jeg var spesielt sulten heller, så hva hensikten var....tja... Er nok litt for vant til at blodsukkeret svinger noe voldsomt, og at jeg nesten impulsivt hiver i meg noe før jeg går helt i bånn.

Midnight Choir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:10   #6
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Det jeg pleier å lage meg på kvelden om jeg er litt fysen er følgene:

Slenger 2 egg i blendern
30 gram frosne bringebær
1/3 boks med cottage cheese
1-2dl fun light med bringebærsmak
0,5 ts med vaniljepulver, event en del dråper vaniljeessens
1 ts søtning, feks natreen.

Kjører dette på fullt og vanner den ut til riktig konsistens med vann Smaker nyyyyyyyyyydelig.

Denne metter og demper søtsuget

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:15   #7
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Åh, jeg spiser gjerne et par egg om det fyser nær leggetid, men jeg dropper nok bacon - salt mat rett før leggetid har en tendens til å komme tilbake i form av stive vann-fingre om morgenen.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:27   #8
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av Midnight Choir, her.

.... jeg tror 3 egg + bacon kl.22 ikke akkurat bidro til at vekta sank i dag tidlig...

Du har nok helt rett.. Tykktarmen har nok blitt tyngre.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:38   #9
Stine
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 68
Stine er på en erverdig vei

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Min erfaring er at det å spise et større måltid på Kvelden ikke er særlig gunstig i forhold til vektnedgangen . Jeg har også mindre og mindre behov for mat på kvelden , selv etter bare 2 uker på kuren . Har jeg lyst på noe,skjærer jeg meg kanskje noen skiver norwegia og ruller inn noen skiver med baguettskinke

__________________


Stine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 19:47   #10
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av Kristine, her.

Min erfaring er at det å spise et større måltid på Kvelden ikke er særlig gunstig i forhold til vektnedgangen . Jeg har også mindre og mindre behov for mat på kvelden , selv etter bare 2 uker på kuren . Har jeg lyst på noe,skjærer jeg meg kanskje noen skiver norwegia og ruller inn noen skiver med baguettskinke

Jeg spise ofte middag sent om kvelden. Spiser som regel frokost og lunsj på jobb også middag i 8-9 tia på kvelden.

Ikke merka noe negativt på vekta. Er ikke smart å veie seg om morran såklart

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 20:50   #11
Midnight Choir
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 97
Midnight Choir er ny på veien

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Åh, jeg spiser gjerne et par egg om det fyser nær leggetid, men jeg dropper nok bacon - salt mat rett før leggetid har en tendens til å komme tilbake i form av stive vann-fingre om morgenen.


Ja, jeg er temmelig sikker på at der er en sammenheng

Midnight Choir er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-01-11, 23:05   #12
blucher
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 813
blucher er på en erverdig vei

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Mulig det har noe å si for morgenvekta, dersom man har spist veldig sent kvelden før, men for forbrenning og slanking generelt, tror ikke jeg det spiller så stor rolle.
Jeg er så innmari glad i spekemat, så jeg tar gjerne det, men best er det nok hvis jeg har en minibabybelost eller to på lur. Evt. en liten håndfull nøtter. Dette er hvis jeg har spist dagens middag om ettermiddagen. Hvis det blir noe enkelt om ettermiddagen, så kan jeg godt spise middag i 21-tiden om kvelden.

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 00:08   #13
babydoll
Medlem
 
babydoll sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 245
babydoll er ny på veien

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Jeg spiser gjerne middag veldig sent, rett og slett fordi jeg ikke blir sulten før sent. Men frokost kl 9 og lunsj rundt 2-3 er jeg ikke sulten igjen før 8-9 om kvelden. Jeg går ned jevnt og trutt likevel!

Om jeg skulle nå være oppe lenge, evt. spise middag tidligere spiser jeg som regel litt middagsrester til kvelds.

babydoll er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - langtidsperspektiv Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 01:20   #14
kake
Juniormedlem
 
kake sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Oslo
Alder: 43
Innlegg: 17
kake er på en erverdig vei

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Noe av det viktigste poenget med lavkarbo som livsstil er jo å slippe å føle seg skyldig for å spise. Så lenge du spiser riktig og fornuftig så spiller det ingen rolle når du spiser. Jeg har hørt dette med "ikke spis etter kl XX" flere ganger, men det har aldri vært forklart hvorfor. Jeg er ganske sikker på at det er en myte, og det er på tide å ta livet av den. Den første gangen jeg hørte det så var det et absurd tidspunktet som kl 18 eller noe... da måtte jeg bare le, men vedkommende var dødsens seriøs og jeg måtte bare slutte å protestere for ikke å havne i en krangel. Det er jo faktisk slik at ikke alle legger seg samtidig heller... så et allmennt tidspunkt for siste måltid strider mot all logikk.

__________________


kake er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under utprøving Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 07:40   #15
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nå går jo trådstarter på ketolyse, da. Så verken jordbærsyltetøy eller korn/frø eller ryvita er adekvat ketolysemat! Viktig å se på filosofien til den man svarer .

Ooops.... Men hovedpoenget mitt var forsåvidt at et lite og lett måltid kan være bedre så sent på kvelden enn et stort egg-og-bacon-måltid. *fossror*

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 08:46   #16
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Ooops.... Men hovedpoenget mitt var forsåvidt at et lite og lett måltid kan være bedre så sent på kvelden enn et stort egg-og-bacon-måltid. *fossror*

Hehe, ja. Ser den! Det er jo litt som 157cm sier, kanskje droppe baconet.
Jeg for min del spiser gjerne en nakkekotelett med kokte grønnsaker og hjemmelaget bearnaise kl ti. Men jeg kan ikke legge meg rett etter, for da får jeg mareritt, så det er i grunn det eneste å tenke på for meg.
Jeg har også hørt det å ikke spise etter kl seks. Det kan jeg strekke meg til å si at stemmer dersom man er preskolealder og legger seg kl åtte ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:25   #17
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har også hørt det å ikke spise etter kl seks. Det kan jeg strekke meg til å si at stemmer dersom man er preskolealder og legger seg kl åtte ...

... eller hvis du er på en diett hvor du "skal" gå sulten .

Jeg er sjelden i seng før kl 24 og hvis siste måltid er inntatt før 18, ja da er jeg sulten før 22. Eller rettere sagt, det var i alle fall hovedregelen da jeg gikk på høykarbo.

Nå tar jeg gjerne en kveldssnacks i tidsrommet 20-22+ alt etter som.


Har man veiing om morgenen vil vekta kanskje ikke vise så mye ned, men man må jo huske på at man har mer innhold i tarmene enn man vanligvis har.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 20-01-11, 09:26   #18
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Når bør siste måltid om kvelden være inntatt?

Ettersom jeg så godt som alltid er sulten i ni- titida, og alltid veier meg på morran, så blir jo det relativt i forhodlt til vekta også, da.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Siste måltid xCamilla Ketolysekuren 8 02-04-09 21:38
Må man spise siste måltid innen kl 19 eller noe på ketolyse? miss_chica Ketolysekuren 5 04-01-09 22:41
Frokostpannekake inntatt geysirland Ketolysekuren 1 29-08-07 09:27
Når bør jeg spise siste måltid på kvelden? Tittentei Ketolysekuren 7 28-08-07 21:30
Siste måltid pr dag. Ariel Lavkarbo generelt 7 08-11-06 16:37


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no