Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-02-11, 23:51   #1
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Hei
Jeg er helt ny her, og prøver å finne litt ut av ting,....
Men nå skulle jeg gjerne hatt litt hjelp til å finne ut av hva jeg kan spise til middag for å være i ketose.
Jeg er i ketose nå, men det er fordi jeg går på pulver. Nå skal jeg gå over til ett måltid, men uten å gå ut av ketosen.

Er det noen som kan hjelpe meg med noen middagsforslag, så er jeg veldig takknemlig.

pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 04:40   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Hei. Dette forumet er fullt av gode oppskrifter og måltidsidéer som passer for en ketogen diett.

Du kan for eksempel ta utgangspunkt i denne "Ting du kan og ikke kan spise"-listen: http://lillemaane.com/lchf/lavkarbo3minutter.pdf

Eller bare tenk veldig enkelt. Om du setter sammen et måltid av et stykke kjøtt eller fet fisk, noe grønnsaker som vokser over jorda (blomkål, asparges, spinat, brokkoli, etc) - og har godt med ekte smør til - da har du et strålende ketose-måltid allerede.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 16:16   #3
remern
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 12
remern er ny på veien

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Biff er jo veldig godt da. Spessielt med masse ost på. Ellers er jo ørret og eller laks godt da

__________________
http://karbofri.wordpress.com/
remern er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 16:22   #4
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Tusen takk for svar. Den linken varveldig nyttig
Skal sjekke ketogene oppskrifter her på forumet

pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 16:40   #5
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Bare en liten tanke jeg gjør meg. Du sier du går på pulverdiett nå, men skal gå over til å ha ett måltid om dagen. Ofte er grunnen til at du er i ketose nå ikke at du ligger lavt på karbohydrater, men lavt på kalorier. Disse pulverkurene har ofte opp mot 100 kh i døgnet, og 700-800 kalorier.

Hvis du nå spiser mat uten karbohydrater til middag, men dem er veldig kaloririke tror jeg du faktisk vil falle ut av ketose. Om du feks dropper en pulver shake og da kommer på feks 50-60 kh i døgnet av pulveret. Også spiser du en middag så du kommer oppi 1100-1200 kalorier kan du falle ut av ketose. Ikke fordi du spiste for mye karbohydrater, men fordi du spiste for mange kalorier.

Noen må gjerne arrestere meg hvis jeg tar feil her altså, men det er værtfall slik jeg har forstått dette.

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:48   #6
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Hmm.. det er jo en tanke.
På posen står det at det blir 53 kh for en dagsdose = 5 poser.
Idag har jeg tatt 4 poser og så har jeg spist en kalkunfilet (150gr), ca 100 gr linsestuing og blomkål+brokkoli bakt i ovn med CF og litt revet ost.

Tror du jeg kommer ut av ketosen da? Jeg skal sjekke med sånn ketostix når jeg legger meg, men som jeg skjønner av det jeg har lest, kan sånne stix vise lyst men man kan likevel være i ketose?
Blir litt forvirra av dette jeg

__________________


pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 04-02-11, 23:57   #7
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av pepsimia, her.

Hmm.. det er jo en tanke.
På posen står det at det blir 53 kh for en dagsdose = 5 poser.
Idag har jeg tatt 4 poser og så har jeg spist en kalkunfilet (150gr), ca 100 gr linsestuing og blomkål+brokkoli bakt i ovn med CF og litt revet ost.

Tror du jeg kommer ut av ketosen da? Jeg skal sjekke med sånn ketostix når jeg legger meg, men som jeg skjønner av det jeg har lest, kan sånne stix vise lyst men man kan likevel være i ketose?
Blir litt forvirra av dette jeg

Veldig vanskelig å vite dette her. Men det kan nok godt hende du faller ut av ketose med 42,4 kh fra posene. Linsestuing? Jeg mente linser har MYE kh.
Men du er nok godt over 50 kh om dagen. Og kommer du over kalorigrensen så faller du ut av ketose.

Du skal måle på kvelden, ca to timer etter siste måltid. Er den lyse lyse rosa er du i ketose. Spiller ingen rolle hvor mye ketoner du har, bare du har ketoner.

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 00:24   #8
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Takk for svar.
Da vet jeg hvertfall at jeg skal holde meg unna linsestuing da
Hvis jeg nå er ute av ketose, hvor lang tid vil det ta for at jeg er tilbake igjen da?
I morgen er planen å spise biff med bernaise, salat og resten av grønnsakene fra i dag + de 4 posene. Er det et greit lavkarbo måltid?

__________________


pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:16   #9
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

jeg testet med ketostix, og den viste at jeg var på den tredje nederste fargen, så da er jeg vel fortsatt i ketose da?

__________________


pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 12:25   #10
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Og så lurer jeg på en ting til... er det under 30kh pr dag man skal holde seg?

__________________


pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 13:14   #11
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av pepsimia, her.

Og så lurer jeg på en ting til... er det under 30kh pr dag man skal holde seg?

Det spørs hvilken retning du vil følge....Vil du følge Ketolyse bør du ligge på ca 15-20 karber til dagen

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 13:40   #12
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Takk
Jeg følger Easylife (veldig omdiskutert her inne har jeg skjønt *hehe*), men jeg tenkte at nå som jeg skal spise ett måltid om dagen, vil jeg tilnærme meg ketolysekuren/lavkarbo, og da er det likegreit å innføre de matvanene med en gang

__________________


pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 14:59   #13
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Bare en liten tanke jeg gjør meg. Du sier du går på pulverdiett nå, men skal gå over til å ha ett måltid om dagen. Ofte er grunnen til at du er i ketose nå ikke at du ligger lavt på karbohydrater, men lavt på kalorier. Disse pulverkurene har ofte opp mot 100 kh i døgnet, og 700-800 kalorier.

Hvis du nå spiser mat uten karbohydrater til middag, men dem er veldig kaloririke tror jeg du faktisk vil falle ut av ketose. Om du feks dropper en pulver shake og da kommer på feks 50-60 kh i døgnet av pulveret. Også spiser du en middag så du kommer oppi 1100-1200 kalorier kan du falle ut av ketose. Ikke fordi du spiste for mye karbohydrater, men fordi du spiste for mange kalorier.

Noen må gjerne arrestere meg hvis jeg tar feil her altså, men det er værtfall slik jeg har forstått dette.

Marius

Hva er dette??? Det er da ikke noen sammenheng mellom kalorier og ketose???

Du kan innta masse kalorier og fortsatt være i ketose. Du faller ut av ketose når du får i deg for mye karbohydrater. Grensen for hva som er "for mye" er individuelt.

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 15:01   #14
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Hva er dette??? Det er da ikke noen sammenheng mellom kalorier og ketose???

Du kan innta masse kalorier og fortsatt være i ketose. Du faller ut av ketose når du får i deg for mye karbohydrater. Grensen for hva som er "for mye" er individuelt.

Man kan også komme i ketose hvis man har et stort kaloriunderskudd.

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 15:04   #15
Løvetann
Medlem
 
Løvetann sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Bor på landet
Innlegg: 471
Løvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt liktLøvetann er veldig godt likt

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av pepsimia, her.

Jeg skal sjekke med sånn ketostix når jeg legger meg, men som jeg skjønner av det jeg har lest, kan sånne stix vise lyst men man kan likevel være i ketose?
Blir litt forvirra av dette jeg

Det er en fargeskala på ketostixene. Hvis det er fargeutslag, er du i ketose (også om du er i den lyse enden av skalaen).

Mange sier det ikke spiller noen rolle om fargen er lys eller mørk. Min erfaring er at fettforbrenningen er mer effektiv når fargeutslaget er mørkt. Men stort vanninntak, trening og andre faktorer kan gjøre at utslaget er lysere, derfor er det man ikke skal være altfor opptatt av fargen.

Hvis det ikke vises noe som helst fargeutslag, er du sannsynligvis ikke i ketose.

Stixen skal brukes minst to timer etter måltid, helst om kvelden.

Lykke til!

__________________
Skriver om hverdagen min på ketolysekur her: http://fruloevetannsdiett.blogspot.com/



Løvetann er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tida pause. Ellers lavkarbo/ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 15:04   #16
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Hva er dette??? Det er da ikke noen sammenheng mellom kalorier og ketose???

Du kan innta masse kalorier og fortsatt være i ketose. Du faller ut av ketose når du får i deg for mye karbohydrater. Grensen for hva som er "for mye" er individuelt.

Det er nok en STOR sammenheng mellom kalorier og ketose ja.
Men som du skriver er det riktig at du kan være i ketose uavhengig av hvor mange kcal du spiser hvis karbohydratinntaket er lite nok.

MEN, du kan også være i ketose på ganske så mange karbohydrater om kalori inntaket er lite nok. DVS at det ikke er karbohydratene som gjør at du går i ketose, men kaloriunderskuddet.

Og ettersom han her går på pulverkur fra easylife, så er det mest sansynlig kaloriunderskuddet som gjør at han går i ketose. For easylife pulveret ligger på rundt 50-60 kh i døgnet.

Når han nå slenger på en middag som kan gjøre at kalori inntaket han søker ganske dramatisk. Mener det var 700 eller 800 kcal det pulveret gir i døgnet. Og som sagt når han spiser en middag med kanskje 400 så er han plutselig oppi 1200 kcal. Mens karbohydratinntaket fortsatt er på 50-60 kh. Da kan han falle ut av ketose ettersom han i utgangspunktet ligger for høyt på karbo inntaket.

Mulig dette var litt innviklet forklart. Men det er uansett ikke kun karbo inntaket som gjør at du går i ketose. Det kan også underskud av kalorier gjør.
Men det er også som sagt riktig at om du ligger på feks 15 kh i døgnet og 4000 kcal vil du fortsatt være i ketose.

Men spiser du bare karbohydrater og kaloriintaket er på godt under 1000 kan du fortsatt komme i ketose.

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 15:07   #17
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Løvetann, her.

Det er en fargeskala på ketostixene. Hvis det er fargeutslag, er du i ketose (også om du er i den lyse enden av skalaen).

Mange sier det ikke spiller noen rolle om fargen er lys eller mørk. Min erfaring er at fettforbrenningen er mer effektiv når fargeutslaget er mørkt. Men stort vanninntak, trening og andre faktorer kan gjøre at utslaget er lysere, derfor er det man ikke skal være altfor opptatt av fargen.

Hvis det ikke vises noe som helst fargeutslag, er du sannsynligvis ikke i ketose.

Stixen skal brukes minst to timer etter måltid, helst om kvelden.

Lykke til!

Dette er heller ikke helt riktig. Ketostixene sier bare hva som foregår i urinen. Om det er overskudd av ketoner i kroppen som skilles ut i urinen. Du kan være i ketose uten utslag, og du kan også ikke være i ketose med utslag.

Feks, om du spiser en sjokolade midt på dagen. Kan det fortsatt være ketoner i urinen din som gjør at du får utslag på kvelden.
Det kan også være så lite ketoner i kroppen at det ikke skilles ut i urinen, du er fortsatt i ketose.

Så disse ketosestixene er ingen fasit, bare en hjelp.

Marius

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:26   #18
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Men spiser du bare karbohydrater og kaloriintaket er på godt under 1000 kan du fortsatt komme i ketose.

Marius

Om dette tlfellet er alt jeg har trodd på om ketose helt feil...........
Torkil, eller noen andre med greie på dette?

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:29   #19
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Om dette tlfellet er alt jeg har trodd på om ketose helt feil...........
Torkil, eller noen andre med greie på dette?

Dette står flere steder på forumet. Spesielt på sidene hvor pulverkurer blir diskutert. Er mange der som spør hvorfor dem kan være i ketose når pulveret dem spiser har så utrolig mye karbohydrater. Og da er svaret at kalori inntaket ligger på 700kcal feks.

Bare å søke rundt så ser du det flere steder.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:33   #20
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Om dette tlfellet er alt jeg har trodd på om ketose helt feil...........

Det er ingenting magisk med ketoise, og alle er i det mange ganger i løpet av livet. Som Marjusen sier kan man komme i ketose av lavt kaloriunderskudd. Dvs at mange er i ketose når de er syke, eller til og med en lang natts søvn kan gi ketose4. Mange graivde er f.eks i ketose fordi de får i seg for lite næring pga kvalme.
MEN, det er ikke kostindusert ketose, men en mer usunn variant.
Ketose oppstår jo rett og slett når kroppen ikke har mer karbohydrater å brenne på.
Alt du har ønsket å vite om ketose: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2092

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-02-11, 16:52   #21
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Dette står flere steder på forumet. Spesielt på sidene hvor pulverkurer blir diskutert. Er mange der som spør hvorfor dem kan være i ketose når pulveret dem spiser har så utrolig mye karbohydrater. Og da er svaret at kalori inntaket ligger på 700kcal feks.

Bare å søke rundt så ser du det flere steder.

Kaloriinntaket på 700 ja, men da er det jo forholdet mellom protein, fett og karbohydrater som er avgjørende - ikke at det bare er karbohydrater i pulveret. Da kunne de jo spist sukker tilsvarende 700kcal. og fått samme resultat, bare billigere.... ..Det blir forøvrig 175g sukker som har 175g kh., om noen vil prøve..

Tror ikke at så mange av dem på pulverkuren er i ketose konstant på 175 g kh..

Om man, som du skriver, bare inntar karbohydrater og det tilsvarer et kaloriinntak på 1000 kcal har man altså inntatt 250g sukker /250g karbohydrater. Vis meg gjerne den som er i ketose ved de mengdene kh..

__________________



Sist redigert av Bestemamma : 05-02-11 kl 18:13.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 12:33   #22
pepsimia
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lier
Innlegg: 16
pepsimia er på en erverdig vei

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Her var det mye interessant lesing.
Jeg kan informere at en døgndose pulver (5 poser)
= 540kcal
= 51,2 kh

Når jeg nå erstatter en pose med middag, kan jeg trekke fra 10,2kh + legge til de antall kh jeg spiser i middagen (det blir nok forhåpentligvis mindre enn 10,2g).

Nå skal det vel også sies at jeg aldri har blitt fortalt at dette skal være en form for ketolysekur, men at det skal være en kickstart, og at hele opplegget går ut på at det skal være en livsstilsendring med tilnærming til vanlig mat + trening.
Grunnen til at jeg ønsker å kutte ut karbsene er fordi jeg vet at jeg er utsatt for å legge på meg pga det (tatt blodprøve hos lege).
Det jeg merker ved å gå på kuren er at jeg er sulten hver 3-4.time, noe jeg håper vil gjøre at jeg får en fast rytme på matinntaket. Dessuten håper jeg at jeg får rytme og lyst til å trene. Nå trener jeg bare fordi jeg MÅ, har jo aldri likt det *hehe*

__________________


pepsimia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: EasyLife Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 15:01   #23
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av pepsimia, her.

Her var det mye interessant lesing.
Jeg kan informere at en døgndose pulver (5 poser)
= 540kcal
= 51,2 kh

Når jeg nå erstatter en pose med middag, kan jeg trekke fra 10,2kh + legge til de antall kh jeg spiser i middagen (det blir nok forhåpentligvis mindre enn 10,2g).

Nå skal det vel også sies at jeg aldri har blitt fortalt at dette skal være en form for ketolysekur, men at det skal være en kickstart, og at hele opplegget går ut på at det skal være en livsstilsendring med tilnærming til vanlig mat + trening.
Grunnen til at jeg ønsker å kutte ut karbsene er fordi jeg vet at jeg er utsatt for å legge på meg pga det (tatt blodprøve hos lege).
Det jeg merker ved å gå på kuren er at jeg er sulten hver 3-4.time, noe jeg håper vil gjøre at jeg får en fast rytme på matinntaket. Dessuten håper jeg at jeg får rytme og lyst til å trene. Nå trener jeg bare fordi jeg MÅ, har jo aldri likt det *hehe*

Som Torkil sa i et innlegg her, kh-innholdet er for høyt i forhold til den totale energimengden per dag. Etter min mening kan en risikere ikke å komme i ketose og gå sulten. Om det er meningen at en skal komme i ketose vet jeg jo ikke, jeg har ikke tatt kuren.

Du tar opp to viktige problemstillinger her, lysten til å trene og sultstabilisering.
Når det gjelder det første er det bare å ta seg selv i nakken og si at du gjør dette for ditt eget beste. Når du begynner å trene vil lysten til å trene mer komme av seg selv. Det er et hormon som trå til og gjør at du føler en slags tilfredsstillelse ved å trene. Jeg taler av egen erfaring
Den andre delen - sultstabilisering, er du jo selv inne på gjør at du får styrt sultfølelsen din inn i et bedre mønster. Kuren er jo et opplegg som er styrt fra a til å så du skulle vel egentlig være i trygge hender så lenge kuren varer. Hva som skjer etterpå får tiden vise, men forhåpentligvis har du til den tid lært hva som skal til for å holde på de gode vanene.

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 15:16   #24
otika
Medlem
 
otika sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 461
otika har en fantastisk aura rundt segotika har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Trur jeg skjønner litt mere av dette med ketoner,for jeg veit at hvis jeg har spysyken,men får i meg masse cola og annet "sukkersnop" så kan jeg fortsatt slå ut på stixen men da har jeg sannsynlig ikke særlig mye kalorier i kroppen ,skjønte jeg det riktig ?

__________________
Otika

Otiki

otika er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1800 kcal, 150 gr fett og maks 20 gr karbo Svar med sitat
Gammel 06-02-11, 15:39   #25
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva kan man spise til middag for å være i ketose?

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Dvs at mange er i ketose når de er syke, eller til og med en lang natts søvn kan gi ketose.

Jentungen her går i ketose når hun har oppkastsyke f.eks. Selv om det eneste hun får i seg er noen mariekjeks (=masse karber) og litt saft så er ånden hennes ikke til å ta feil av...

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tilbehør til middag? Er det grønnsaker man kan spise så mye man vil av? purple Induksjonen 15 14-01-10 22:41
Må man spise mye fett for å være i ketose? Lisekir Lavkarbo generelt 6 08-04-08 16:02
Må man være i ketose for å spise mye fett? Iset Lavkarbo generelt 2 08-04-08 13:25
BØR jeg spise/eller la være å spise skinnet på den grillede kyllingen? Tette80 Ketolysekuren 2 27-04-07 09:13
Kan jeg spise dette til middag i kveld? *Tussi* Ketolysekuren 6 05-05-05 20:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no