Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Ketosestix

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-07-10, 23:43   #1
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei
Question

Ketosestix

Leste info for nybegynnere, men skjønnte ikke hvorfor den ikke skulle gi utslag dersom det er lenge siden man har spist??

Selv var min positiv imorrest uten frokost pga veldig sen kveldsmat og derfor mangel på sult. Spiste heller ikke noe på dagen men drakk en kopp kaffe.. og sikkert 1 liter vann eller mer. Testet og den var negativ. Hvorfor var den negativ da.

Btw positiv igjen en stund etter middag.
Bare føler for å kontrolere nå i starten for å se hva jeg reagerer på, og finne mine "partystoppere".

Men betyr det at den ikke gir utslag når det er lenge siden man har spist at man ikke forbrenner, eller forberenner svært lite? Eller er det mengen vann som gjør at utslaget blir lavt?

Hadde blitt så glad for svar, liker ikke å ikke forstå.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 00:57   #2
Vintergumman
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Spydeberg
Innlegg: 154
Vintergumman er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Mål på kvelden, 2 timer etter siste måltid. Da får du et sikkert resultat. Ketostix fungerer nok ikke som en vekt som du kan tråkke på flere ganger om dagen. Det tar litt tid før ting skjer (mat forbrennes, ketoner utskilles) i magen din.
Dersom du måler om morgenen før frokost kan du få et positivt resultat selvom du ikke egentlig er i ketose. Og husk - alt utslag er utslag!!

Etter hva jeg kan se av det du oppgir, skal du ikke ha drukket så mye at et eventuellt resultat vil ha blitt utvannet.
Ett tips er å heller se etter partystoppere når du er mer vant med dietten og opplever en vektstagnasjon. Inntil da bør du bare nyte all den deilige maten du kan spise

Vintergumman er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse - trur eg Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 01:08   #3
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketosestix

Hei,
...og mange bruker gjerne et par dager på å komme i ketose. ...og som Vintergumman skriver, helt bortkastet å måle bortsett fra på kvelden minst to timer etter siste måltid. Dersom man måler etter at man har trent hardt så opplever enkelte at de ikke får utslag. Enkelte får ikke utslag selvom de er i ketose. Vil ikke stresse med stiksen så lenge du spiser riktig og du går ned i vekt. Man snakker ikke om vektplatå før vekta har stått bom stille i minst 4 uker og det er først da man går igjennom kostholdet for å luke ut eventuelle partystoppere.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 11:01   #4
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Sitat:

"Dersom du måler om morgenen før frokost kan du få et positivt resultat selvom du ikke egentlig er i ketose. Og husk - alt utslag er utslag!!"

Dette skjønnte jeg ikke, er et utslag et utslag, eller er det ikke det? Siden du sier jeg kan få utsalg på morgenen som ikke er reelt. Og vanskelig å se etter partystoppere når du ikke får utslag etter å ikke ha spist noe som helst.., bare vann. Men tar det ikke så tungt det var bare kjemien bak jeg var ute etter å forstå.

Spiser i stor grad greit, men var vel oppe i 100 igår.. så lite med utslag i dag ja.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 13:04   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketosestix

Etter mange timer faste (dvs etter en natt) kan kroppen ha begynt å produsere litt ketoner. Det betyr ikke at du er i ketose, altså en tillstand hvor kroppens hovedkilde til energi er ketoner.
Ketoner produseres også etter et fettrikt måltid og når man drikker alkohol.

Selv om du møter en brannbil på veien, så betyr det ikke at det brenner et sted, hvis du skjønner.

Ketostixs viser bare at man har ketoner i urinen, ikke hva som foregår ellers i kroppen. De er imidlertid en god indikasjon på at man er i fettforbrenningsmodus/ketose når man måler ca to timer etter dagens siste måltid og når man ellers spiser ketogent (mindre enn ca 40-50 g karber om dagen for de fleste)

Håper at dette var litt oppklarende.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 13:47   #6
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Kan noen hjelper meg? Jeg begynte på ketosekuren forrige mandag og var heldig nok å komme i ketose tirsdag - venninen min skjønner ikke at det kan være mulig....jeg har vært i ketose siden. Men lurer på om jeg gjøre noe galt? Jeg spiste frokost i 9:30 tiden i dag (1 stekt egg, 3 skiver bacon, 2 ss cottage cheese med 2 cherry tomater og 1 skive med diplomat ost) Jeg har drukket litt over 1 lt vann så langt og 2 kopp kaffe. Jeg målte nå og er ikke i ketose...har jeg spist feil mat, ikke spist nok (har ikke spist noe siden) for lite vann, eller?? Jeg har vært helt i mot denne typen kuren før men basert på litt egen lesing og en vennine som har gått ned 28 kilo har jeg bestemt meg å prøve. Jeg også bruker de 3 mineral tablettene...Please, jeg virkelig håper noen kan svare her. Jeg er ikke flink å stå på med kurer og vanligvis på første tegn at tingene ikke fungere, så slutter jeg. Håper noen kan hjelpe....

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 14:17   #7
Queen of Wands
Medlem
 
Queen of Wands sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 390
Queen of Wands er ny på veien

Sv: Ketosestix

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
. ...og som Vintergumman skriver, helt bortkastet å måle bortsett fra på kvelden minst to timer etter siste måltid.

Ikke noen vits å måle i hytt og pine.

__________________





5 kg til påske
Queen of Wands er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 19:34   #8
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Sitat:

Håper at dette var litt oppklarende.

Det var det! Takk =)

men kun på kvelden da!

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 19:43   #9
tjeldberg
Medlem
 
tjeldberg sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 176
tjeldberg er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Til Debz, bare å holde ut!! Selv har jeg ikke gått ned så mye ennu i kiloer, heller kan jeg ikke måle så ofte, eier heller ikke vekt. Men det merkes på klærne å oppblåsthet. Holdt på i tre uker nå, men med to utskjeielser.. (er så frykteli gla i sushi, men de innegolder alt for mye ris )

Å mine stix variere også uansett kosthold.. men de gir aldri utslag etter for mye carb.

__________________
Me out
tjeldberg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse og lchf Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 20:38   #10
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Takk Tjeldberg, jeg skal prøve å holde ut...jeg skulle egentlig ikke klage, jeg har jo gått ned 2.5 kilo fra mandag til torsdag - men ingenting siden. Jeg er bare så i tvil om hva jeg kan spise eller ikke. Om jeg spiser for lite fett osv...ønske det var en enkelt liste som sto bare "dette kan man spise"... Men takk for at du svarte

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 22:21   #11
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketosestix

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

ønske det var en enkelt liste som sto bare "dette kan man spise"...

Tja, du kan jo lese en av de trådene som er klistret av Arnakristin.... eller låne boken "Slank med ketolysekuren".

Helt kort og greit kan man si

  • at man skal spise reinest mulig mat (ikke halvfabrikata)
  • at man ikke bør spise noe med mer enn 5 gram karber pr 100 gram vare
  • at man ikke skal spise noe det står "light" på
  • at man ikke skal spise noe det står "0% fett" på
  • at man ikke skal spise noe som man ikke vet varedeklerasjonen på

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 22:48   #12
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Tusen takk for svaret!! Den hjelper veldig mye - bare den at du sa jeg kunne spise alt som er under 5 karb pr 100 gram er en stor hjelp. Men jeg regner med at det betyr bare litt av det.. Et lite spørsmål: blåbær er 6.2 karbs pr 100 gr. Er det lov da å spise 50 gram? Eller er alle bærene forbudt...Igjen, takk så mye for den listen

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 23:14   #13
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketosestix

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Tusen takk for svaret!! Den hjelper veldig mye - bare den at du sa jeg kunne spise alt som er under 5 karb pr 100 gram er en stor hjelp. Men jeg regner med at det betyr bare litt av det.. Et lite spørsmål: blåbær er 6.2 karbs pr 100 gr. Er det lov da å spise 50 gram? Eller er alle bærene forbudt...Igjen, takk så mye for den listen

Du kan omså spise 100 gram blåbær, men alt du spiser, inngår i dagens karboregnskap.
På ketolyse er det altså rundt 15g for kvinner og 20 g for menn.
Det er ikke noe poeng å ligge noe særlig under dette.

Vei maten i begynnelsen og før gjerne opp alt du spiser i en bok (eller et eller annet program på nettet). etter et par uker, sitter det i fingrene og du trenger ikke veie/notere mer

Ellers er alle grønnsaker som vokser over bakken lov (unntatt mais - minimais er ok) og så må man tenke på at løk har ganske mye karber og veier ganske mye.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 18-07-10, 23:21   #14
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Oi, løk ja! Jeg spiser rød løk i salatene - jeg trodde de var "safe" hmm det kan være et av problemene..også at jeg har brukt "fett fri" fransk dressing på salaten. Tror nok den "ikke spise fett" ligger langt inni meg - tenkt aldri over dressinga fordi det er det jeg pleide å spise. Men jeg så i dag at det er rundt 70 karbs pr 100. Selvfølgelig spiser jeg ikke 100 gram men har brukt en del pga ingen fett....jøss, det tar tid å forandre tankegangen Men jeg skal klare dette - dette er det første gang jeg har holdt ut med noe kur lenger en 2 dager...jeg ble ikke tildelt mye tålmodighet lol. Pluss 2.5 kg i under en uke hjelper mye! Takk igjen for hjelpen

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 16:29   #15
ketochic
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: storhaug
Innlegg: 11
ketochic er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

hei Hvor ofte e normalt å gå på toalettet,springer jo ti ganger fra morgen til kveld, drikker ca 2-3 liter vann om dagen

ketochic er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-07-10, 20:11   #16
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

hehe, jeg begynte på kuren forrige mandag, dvs ei uke siden. Jeg drikker omtrent samme mengden som deg og det var ikke mer enn jeg svelgte ned vannet også måtte jeg tisse. Det var helt sinnsykt, spesielt på jobb. Men det begynte å bli bedre i går, så det er ca ei uke at kroppen bruker for å skylle ut...det var mye bedre i dag. Dette er bare min opplevelse, men jeg tror nok det blir bedre etter hvert. Lykke til...

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 15:50   #17
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Jeg har et lite spørsmål...jeg har hørt mange ganger (jeg har til og med sagt det til andre basert på det ) at ketolyse er ketolyse...men hvis det er sant, hvorfor er det så mange steg i fargen på boksen?? Det må være bedre jo mørkere det er?? Jeg holder meg mellom den 2 og 3 nivå..

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 19:57   #18
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketosestix

Opprinnelig lagt inn av Debz, her.

Jeg har et lite spørsmål...jeg har hørt mange ganger (jeg har til og med sagt det til andre basert på det ) at ketolyse er ketolyse...men hvis det er sant, hvorfor er det så mange steg i fargen på boksen?? Det må være bedre jo mørkere det er?? Jeg holder meg mellom den 2 og 3 nivå..

Ketose er ketose. Ketolyse er et ord Torkil A. har satt sammen av ketose og lipolyse
Jeg tror grunnen til denne graderingen på stixene, er at ketostixene opprinnelig er lagd for å påvise ketoacidiose (eller hvordan det blir skrevet), altså en sykdomstilstand som også gir ketonlegemer i urinen.

For oss som er i kostholdsindusert ketose, betyr ikke antall ketonlegemer noe som helst i forhold til om kroppen er i fettforbrenningsmodus. Det vi påviser i urinen, er ketoner som ikke har blitt brukt til energi. Altså er det ikke noe poeng i å ha mest mulig ubrukte ketoner i urinen.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 20:02   #19
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Ketosestix

Tusen takk Gracella, utrolig fint forklart!

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 25-07-10, 20:26   #20
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Ketosestix

Bare hyggelig!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Svar

Emneord
ketosestix


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketosestix SunnhetMedSirrup Lavkarbo generelt 4 22-10-09 22:59
Hva er ketosestix? Posh Induksjonen 2 15-06-08 11:17
Ketosestix! geysirland Ketolysekuren 2 08-08-07 21:46
Ketosestix, når måler jeg? Lucia Ketolysekuren 6 07-06-07 09:17
Ketosestix? turid Andre dietter 7 11-05-07 19:36


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no