Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Fett - for mye? For lite?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 17-08-11, 13:06   #1
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Fett - for mye? For lite?

Jeg ser at flere skriver at de har problemer med å få i seg nok fett. Jeg har ikke det - er glad i både majones, rømme, fløte og alt annet sånt.

Så leser jeg at flere bruker cocosa og udos choice, dels for å få i seg nok fett, men såvidt jeg forstår også fordi det generelt er helsefremmende (bedre hud feks.).

Så ba blir spørsmålet mitt: hvis jeg ligger på ca 70% fett (det er iallfall målet) pr dag, bør jeg da erstatte noe av denne fettmengden med cocosa og udos choice? Dvs. at maten jeg spiser i løpet av dagen rett og slett må være magrere? Eller kan jeg ta disse sunne fettkildene på toppen av det andre?

Jeg spør fordi jeg ser at jeg gjerne får i meg for mange kalorier (spiser for mye?) når jeg listefører det jeg spiser på diett.no (selv om det blir litt unøyaktig fordi målene tildels er rare). Og da trenger jeg på et vis ikke å putte i meg enda flere kalorier, noe jeg gjør hvis jeg spiser disse oljene. Jeg ser og at det hevdes at man spiser mindre - og på en måte gjør jeg det (holder fint med 3 måltider f.eks), men energimengden blir altså ofte for høy (og jada - målet er jo å gå ned, ikke bli der jeg er...)

hvis noen har noen tanker rundt dette blir jeg glad!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 13:16   #2
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: fett - for mye? for lite?

Hva spiser du vanligvis? Og hvor mye kcal inntar du vanligvis pr dag?

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 13:38   #3
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: fett - for mye? for lite?

Takk for rask tilbakemelding - skal forsøke å svare ordentlig: Ut fra det jeg får ut av diett.no så ligger jeg på mellom 1800 og 2500 kcal. Dette ER for mye for vektnedgang, det både vet jeg og kjenner jeg.....

Gårsdagen så f.eks slik ut:
frokost: Muesli - Hexebergs oppskrift, en knapp dl sammen med 2-3 ss gresk youghurt og sukrin. Te med melk + lite glass tomatjuice.

Lunsj: en porsjon kjøttdeigcurry* + salat (salatblader, tomat, ferske sjampinjonger, oliven)

Middag: Rømmegrøt, igjen Hexeberg oppskrift (1/2 beger rømme, 1 dl fløte, 1/2 ss jbk, smørøye)

Etter trening: en pakke cherrytomater (dulciata) + ca 100 g peanøtter

(Kjøttdeigcurry til 4 porsjoner: 400 g kjøttdeig + 2 løk + boks tomater + currypaste (1/2 glass) + gresk youghurt og frisk oregano).

I dag (som også er en "normal"dag) har jeg spist:
Frokost: 2 speilegg stekt i litt smør m ca 60 g hvitost, te og tomatjuice.
Lunsj: salat ala gårsdagens, + 1 kokt egg, en kantineporsjon reker og porsjonspakke majones
Middag blir kjøttkaker med noe kål (enten stekt i olivenolje eller coleslaw, ettersom hva jeg har lyst på når jeg kommer hjem)

Drikker vanligvis 2-3 kopper kaffe m. melk i løpet av dagen + vann

Frokost/lunsj er variasjoner av det ovennevte, mens middag er både kjøtt og fisk og grønnsaker, gjerne gryteaktige ting med rømme/creme fraiche ol i sausen. Er glad i å lage mat, lager stort sett alt sjøl.

Jeg tror ikke at jeg spiser kjempeporsjoner, men helt vanlige. Jeg trenger ikke mellommåltider, er mett lenge på det jeg spiser nå.

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-08-11, 20:39   #4
Noenkiloformye
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Innlegg: 284
Noenkiloformye er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Hvor mye kcal skal du ifølge diett.no få i deg hver dag?

Noenkiloformye er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert. Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 09:19   #5
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Ifølge diett.no skal jeg ha ca 2000 kcl daglig - ut fra vekt, alder og aktivitetsnivå. Og når jeg registrere og ligger på rundt det så holder jeg jo vekta - det er greit, men jeg vil gjerne gå litt ned.

Dessuten syns jeg det er vanskelig å få lagt inn korrekte mål på matvarer, føler at jeg får en ca oversikt over fett/proteiner/karbo iløpet av dagen, men det blir for overfladisk.

Men altså - mer eller mindre fett?

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 10:27   #6
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Er du i ketose? Ser ut som du er på moderat lavkarbo. Jeg ville kanskje senket kalori-inntaket tilsvarende, om du velger å legge til oljene.

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 11:28   #7
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett - for mye? For lite?

Hva med å bytte ut h-melka med en teskje cocosa? Da ligger du mindre i karber også. Om du forsøker å bruke fettkilder uten karbohydratinnhold vil også det antakeligvis hjelpe på vekta. En fordel med cocosa er at om du spiser litt før et måltid inntar du mindre posjon og øker forbrenningen. Så da får du ned kaloritallet.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:04   #8
Mammarosa
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 156
Mammarosa er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Apropos kcal på diett.no. Skal man holde seg innenfor "maks" når man er på lavkarbo? Min viser at jeg skal ha i meg rundt 2200 kcal pr dag. Skal jeg spise innenfor dette?

Sorry trådkupping

__________________


Mammarosa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ***LCHF*** Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 12:59   #9
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Hva med å bytte ut h-melka med en teskje cocosa? Da ligger du mindre i karber også. Om du forsøker å bruke fettkilder uten karbohydratinnhold vil også det antakeligvis hjelpe på vekta. En fordel med cocosa er at om du spiser litt før et måltid inntar du mindre posjon og øker forbrenningen. Så da får du ned kaloritallet.

Hvis jeg forstår deg riktig så bør jeg øke fettinntaket/evt endre sammensetningen sånn at kildene til fett samtidig har mindre karber? evt. og at jeg reduserer karboinntaket?

cocosa er vel muligens ikke helt det samme som melk i kaffen, men bør kanskje gå over til fløte??

uff - jeg blir så lei når jeg må måle/veie/regne ut innhold i mat! Jeg ender med å føle at alt rundt mat bare blir mas......

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 17:17   #10
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Regn ut kcal/fett/prot/karbo på noen retter og veksle mellom de rettene så slipper du å regne hele tiden :-)

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 17:48   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett - for mye? For lite?

Ser du noe behov for å bytte ut noe av fettet med cocosa/udo`s?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:01   #12
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Alle andre gjør det

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:03   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett - for mye? For lite?

Who cares about alle andre. Hvis man er fornøyd med opplegget så ser jeg ikke noe behov for cocosa/udosopplegget. Men hvis man har spesielt magefett som er gjenstridig er det jo greit å prøve det.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:06   #14
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Hvis jeg forstår deg riktig så bør jeg øke fettinntaket/evt endre sammensetningen sånn at kildene til fett samtidig har mindre karber? evt. og at jeg reduserer karboinntaket?

Du må selv bestemme hvilken lavkarbo-filosofi du vil følge.

Vil du være i ketose kutter du på karbene og øker på fett.
Vil du ha en mer moderat livsstil kan du tillate deg selv noen flere karber, men ikke så mye fett.

Hvordan ønsker du å leve?

Uansett hvilken metode du velger vil jeg anbefale deg å prøve å få i deg mest av de gode fettstoffene f. eks fra fisk og nøtter, og spise mest mulig naturlig

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:09   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett - for mye? For lite?

Måååå man velge en lavkarbofilosofi?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:10   #16
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Men hvis man har spesielt magefett som er gjenstridig er det jo greit å prøve det.

Er det noen det har funket for her inne? Som har mistet gjenstridig magefett uten å legge om kost/trening, kun ved å begynne med disse oljene?

Og hvorfor funker det? Kan man like gjerne ta noen ts rapsolje?

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:11   #17
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av unaturligslank, her.

Er det noen det har funket for her inne? Som har mistet gjenstridig magefett uten å legge om kost/trening, kun ved å begynne med disse oljene?

Og hvorfor funker det? Kan man like gjerne ta noen ts rapsolje?

Finn Udo`s/cocosatråden og finn svar på dine spørsmål. Jeg har ikke fulgt med der, så det vet jeg ikke, men finnes da en laaaaaaaaaaaaang tråd med folk som tester ut detta.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:12   #18
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Måååå man velge en lavkarbofilosofi?

Hehe, man burde vel i alle fall vite om en vil være i ketose eller ikke. Ha en viss formening om hvor mye karber/fett man vil spise. Det går vel ikke så bra om man spiser mye av begge?

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 18:15   #19
unaturligslank
Medlem
 
unaturligslank sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 428
unaturligslank er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Hovedpoenget var vel egentlig at hun må bestemme selv. Lite poeng i å ta i mot råd fra en ketose-tilhenger om man selv er fedonist, og vice versa. Man kan også oppleve å få mange motstridene råd...

__________________
Dag 0 dager uten sprekk!!


unaturligslank er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman 50+ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 19:33   #20
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av suverene severina, her.

Hvis jeg forstår deg riktig så bør jeg øke fettinntaket/evt endre sammensetningen sånn at kildene til fett samtidig har mindre karber? evt. og at jeg reduserer karboinntaket?

cocosa er vel muligens ikke helt det samme som melk i kaffen, men bør kanskje gå over til fløte??

uff - jeg blir så lei når jeg må måle/veie/regne ut innhold i mat! Jeg ender med å føle at alt rundt mat bare blir mas......

Jeg tror du forstår meg riktig ja. Cocosa er det mange som drikker i kaffen sin, noen i tillegg til fløte. Fløte er bedre enn melk om du skal velge fett som hovedenergikilde,ja. Det er en del pes i begynnelsen, men når du vet hva det du spiser inneholder går det greiere. Kunnskapen om kosthold du erverver deg er gull verdt om du vil ha gode resultater.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 21:57   #21
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Fett - for mye? For lite?

Takk for mange tilbakemeldinger!

Min lavkarbo retning er vel mer i tråd med Hexeberg, har beveget meg mot det fra South Beach. Nå forsøker jeg å ha % fordelingen på fett proteiner og karbo på ca: 70 - 20 - 5. Jeg har ikke noen ambisjon om å gå i ketose, ser ikke at jeg bør/må det for å gå ned de kiloene jeg vil.

Jeg har også fått med meg at jo mere fett jo mindre karbo kan man spise. Men jeg vil altså gjerne spise mat - og ordentlige måltider, men føler at jeg da lett ender med en fordeling som gir litt for lite fett, og litt for mye karbo. Det er liksom ikke det samme å spise et par skjeer olje- lite måltidskos da, liksom....

Men - hadde en interessant observarsjon på meg selv i dag. Dro rett på trening fra jobb, uten å spise mer etter lunsj (luns var 2 kjøttkaker lagd på kjøttdeig + en god porsjon coleslaw). Jeg hadde INGEN problemer med å trene. Kjente at jeg var sulten på slutten, men jeg var ikke i nærheten av den totale tomhetsfølelsen, på grensen til skjelving som jeg har vært i tider med mer "vanlig" kosthold. Og det var i grunn en veldig positiv opplevelse!

Jeg lager omtrent all mat fra grunnen, det har jeg gjort lenge, siden jeg syns halvfabrikata/ferdigmat ikke smaker noe særlig (og da mener jeg ikke vondt, men rett og slett ingenting). Jeg skal fortsette med det - men får se litt mer i kokebøker, det dumme med Hexeberg sin er at hun ikke har satt opp fordelingen fett-protein-karbo ved oppskriftene sine.

hvis det er flere som har tanker rundt dette så setter jeg pris på mer info - alt kan jo brukes!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:03   #22
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Fett - for mye? For lite?

Opprinnelig lagt inn av Mammarosa, her.

Apropos kcal på diett.no. Skal man holde seg innenfor "maks" når man er på lavkarbo? Min viser at jeg skal ha i meg rundt 2200 kcal pr dag. Skal jeg spise innenfor dette?

Sorry trådkupping

Kostholdsfilosofien din sier "on my own" - litt vanskelig og veilede i forhold til kalorier da Generelt på lavkarbo skal man kun tenke på kh-protein-fett inntaket

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 18-08-11, 22:09   #23
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Fett - for mye? For lite?

70 20 5, skriver du. Mener du da at 5 står for karbo er jo det lite og veldig likt ketolyse,da.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
For lite fett? scubadoo Spørsmål og svar 3 26-04-11 08:29
For lite fett? Queen of Wands Induksjonen 11 27-06-10 22:43
For lite fett lille74 Ketolysekuren 12 12-08-09 20:26
Får i meg for lite fett. Miriam Lavkarbo generelt 32 10-06-06 12:34
For lite fett? lekenlett Spørsmål og svar 7 12-04-06 12:06


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no