Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Negative venner/familie ...

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-02-10, 13:39   #1
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Negative venner/familie ...

Huff blir så lei meg, nå har jeg klart å gå ned 19 kilo på lavkarbo, og så sitter vi der da på lørdag: min mor,min mann og jeg og barna og koser oss- når jeg kommer med godteri til barna kommer det surleppet fra min mor: "Det blir vel ikke stående lenge det der hvis du skal ha det ved siden av deg!" Kjente jeg ble så sint- hun har jo sett hvor flink jeg har vært det siste halvåret!! Og sier hun som på en kveld spiste opp nesten en hel kake alene!! (hun er forøvrig 152 cm høy og 92 kg- DVS kraftig overvektig...) Og hvis vi legger en pose mørk sjokolade på bordet spiser vi kanskje to biter hver mannen min og jeg, og så VIPS er resten borte!! Slukt av min mor...Det er ikke bare denne kommentren, men jeg får høre slik som: Blir du tynnere nå blir du bare stygg etc,etc...- Jeg støttet henne og sa bare fine ting til henne når hun gikk ned 25 kilo for to år siden!!( har forøvrig kommet på igjen nå)synest det er kjipt, særlig siden det er mora mi..... Og for å toppe det hele var jeg på symøte på tirsdag og da fortalte jeg vennene mine at jeg skal fikse på tennene, jeg har to VELDIG skjeve FORtenner- og da kommer det UNISONT fra alle sammen: NEI!! HERREGUD!! hva blir det neste nå?? Skal du legge silikon i brystene og fettsuges også, skal du liksom forandre hele deg du nå da- blitt tynn og greier?? Det blir jo ikke DU hvis du ordner tennene dine, det er jo de som er deg! HALLOOOO: Jeg defineres vel ikke som person av om jeg har skjeve tenner eller ikke?? Blir jeg plutselig kjedelig og en grå mus da hvis jeg får rette tenner?? Eller ?? Og om jeg ville ha fikset mer på kroppen min hva så?? Jeg dømmer ikke folk som har gjort det - hva har det å si??
Åhh kjenner jeg blir sååå frustrert, trodde de skulle bli glade på mine vegne, og så blir jeg bare bombardert med negativ feedback....hmppphh..

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:42   #2
StegforSteg
Seniormedlem
 
StegforSteg sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansund
Alder: 45
Innlegg: 2.222
StegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snillStegforSteg er virkelig snill

Sv: Negative venner/familie...

Jeg tror det er misunnelse jeg - og er veldig typisk

__________________


Mål til påske:


StegforSteg er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:47   #3
Jonblund
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Vestby
Innlegg: 28
Jonblund er på en erverdig vei

Sv: Negative venner/familie...

Hei.

Synes det er leit at familie skal holde på slikt. Men det er noe som heter at av sine kjente man skal høre det

Husker jeg var på et møte ang jobben tidligere. Der sa de at når man rakket ned på andre eller baksnakket andre,var det mye som tydet på personen hadde dårlig selvbildet Tenk på det neste gang folk sier slikt.

__________________



------------------------------------------------

“Egenkjærligheten er begynnelsen på en livslang romanse” (Oscar Wilde)
Jonblund er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins som gikk over til Skaldeman Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:53   #4
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Negative venner/familie...

Jeg er helt enig at det ofte handler om dårlig selvtillit/vonde følelser hos den som kommenterer. Dersom man har det godt med seg selv og lever det livet man har lyst til å leve, så har man ikke behov for sure kommentarer til andre.
Det er selvfølgelig en helt annen greie hvis noen har seriøse bekymringer for noen som ser ut til å gå altfor fort ned i vekt, etc, men da tar man det opp seriøst og IKKE gjennom latterliggjøring eller sure kommentarer.
En tredje greie, er de folka som synes det er kjempemorsomt å gjøre narr av andre, som ikke mener det direkte vondt, men som rett og slett ikke klarer å se at det ikke er morsomt for den det gjelder.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 14:50   #5
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Negative venner/familie...

Opprinnelig lagt inn av SusieBlues, her.

En tredje greie, er de folka som synes det er kjempemorsomt å gjøre narr av andre, som ikke mener det direkte vondt, men som rett og slett ikke klarer å se at det ikke er morsomt for den det gjelder.

Det samme er det nok med alle kommentarer folk lirer av seg uten å i det hele tatt ha tenkt på hvordan det egentlig høres ut når de sier det høyt...
Så ikke ta det til deg, marithja, det er nok mest tanketomme kommentarer.
Dessuten er de fleste (ubevisst) skeptiske til forandringer, uansett hva det er.
Men moren din tok kaka () med sine kommentarer, da.

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:00   #6
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Negative venner/familie...

Først av alt - Gratulerer med flott nedgang Helt sikker på at dette er ren misunnelse. Den er jo som kjent større en seksualdriften her til lands

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 15:09   #7
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Negative venner/familie...

Gratulere med flott nedgang!
Er enig, det høres ut som de er misunnelige, din mor er nok lei seg for at hun
ikke klarte holde vekten nede, og på en rar måte ønsker hun at også du skal
mislykkes, slik at ikke hun er /var den eneste.
Og sy-gjengen ..tja de er vel redd du skal danke dem ut alle sammen! Liten selvtillit
har de hvertfall, uansett er de ikke gode mennesker, npr de ikke unner deg dette!
innerst inne har nok også de sine ting de ville rettet på om du turte.

Stå på og glem hva de sa,hvis du kan

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 16:04   #8
Jabba
Seniormedlem
 
Jabba sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 3.348
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Sv: Negative venner/familie ...

Så trist å lese dette! Synd at du måtte oppleve det! Trøst deg med at det bare er misunnelse! Gled deg til å få fikset på tennene dine du....

__________________
<A href="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wqoHp4L/" target=_blank>

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 16:15   #9
lionesse
Medlem
 
lionesse sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Spania
Innlegg: 315
lionesse har en fantastisk aura rundt seglionesse har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Negative venner/familie ...

Det skal god rygg til for å tåle andres medgang!

Sånn er det bare! Godt du har ryggrad til å gjennomskue det selv! Lykke til!

lionesse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egekomponert Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 16:53   #10
Fumle
Medlem
 
Fumle sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Vestfold
Alder: 37
Innlegg: 262
Fumle er ny på veien

Sv: Negative venner/familie ...

Opprinnelig lagt inn av Jabba, her.

Så trist å lese dette! Synd at du måtte oppleve det! Trøst deg med at det bare er misunnelse! Gled deg til å få fikset på tennene dine du....

Signerer og slenger over en kjempeklem i samme slengen!

__________________
Delmål 1: Termin 4/11-14. Holde seg vektstabil.
Fumle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo pga svangerskap :) Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 18:27   #11
marithja
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 47
Innlegg: 162
marithja har en fantastisk aura rundt segmarithja har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Negative venner/familie ...

Tusen takk alle sammen! Så snille dere er !! Ja det er nok missunnelse, men jeg hadde bare ikke trodd det skulle komme fra min mor og mine BESTE venner liksom....Kanskje fra andre som ikke kjenner meg så godt -men ikke av de nærmest meg liksom.....Menmen, deres problem -ikke mitt! Og jeg har prøvd da å hjelpe min mor i gang igjen, for hun røyker og veier for mye, har gikt (Jeg tror det er pga vekten)- så jeg har prøvd å få henne med meg men nei.....Lavkarbo er jo helt feil!! Det er da Libra som gjelder for henne, for det gikk hun ned på sist, så sitter hun da og har i seg 2 knekkebrød til frokost, 2 til lunsj og så spiser hun en sjokolade og så en stooor middag, og så restene av middagen, så mer sjokolade,eller kake, eller noe på kvelden før hun avslutter med litt kveldsmat....Og skjønner IKKE hvorfor hun legger på seg....sukk...Og hun er 58- regner med at hvis hun fortsetter slik lever hun maks i 10 år til... Og sånn går no dagan...

Men som sagt tusen takk til alle herlige mennesker inne her- det er så godt å få hjelp og støtte av dere alle sammen- hadde ikke klart dette uten alle tips og råd og alt jeg har fått her inne! Og i morgen håper jeg å ha nådd siste målet mitt

__________________


marithja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Thor Foseid- spis deg slank Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 19:05   #12
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: Negative venner/familie ...

Vart lei meg på dine vegner når eg las dette. Trist at folk føler dei må seie slikt! Spesielt si eiga mor! Men eg trur folk har veldig rett her, at det er mykje misunning ute og går. Utruleg at dei ikkje berre kan vere glade for deg! Du har jo vore (og er) kjempeflink!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 20:34   #13
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Negative venner/familie ...

Det er jo veldig mange som definerer seg ut fra andre personer. Om du alltid har vært den "tykke", er det dessverre mulig at det har gitt dem bedre selvfølelse. Det gjør dem IKKE til onde mennesker, det er dessverre slik vi mennesker er, at om bare andre er dummere/dårligere/styggere/tykkere e.l. føler man seg selv bedre.
Og om du nå har endret på dette forholdet, så kan det (ubevisst) gjøre dine venner usikre. De kan jo ikke akkurat klage på at du har blitt tynnere, men utsagn som:
Nå må du ikke bli hysterisk med dette da.
Nå må du ikke bli FOR tynn etc.
er akseptert som "sunn fornuft" og derfor noe man lett kan si, og egentlig bare reflekterer egen usikkerhet som er blitt større pga hva du har klart (og kanskje ikke de?). Og som lionesse sier: det er et stort menneske som tåler andres medgang.

Det med tennene - det kan jo hende det egentlig var godt ment. At de vil forsikre deg om at du ikke trenger å gjøre dette, at du er akseptert for den du er uten. Selvsagt skal du gjøre det om det er noe du ønsker, men likvel godt å vite at de andre liker deg som du ER.

Moren din har nok egentlig det samme problemet, og når man legger til egen "mislykkethet" kan det være ekstra tungt for henne. Som mor burde hun jo være like glad for alle ting som gjør deg glad som det du blir, men dessverre er hun nok bare et menneske hun også. Og de kommentarene hun sier om deg, det er vel kanskje de hun selv er mest redd for å høre?

Synes du har gjort en fantastisk jobb jeg. Så sterk du har vært som har klart dette, får du bare tenke at dette kan jeg heve meg over.

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 20:41   #14
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Negative venner/familie ...

Opprinnelig lagt inn av frkprym, her.

Det er jo veldig mange som definerer seg ut fra andre personer. Om du alltid har vært den "tykke", er det dessverre mulig at det har gitt dem bedre selvfølelse. Det gjør dem IKKE til onde mennesker, det er dessverre slik vi mennesker er, at om bare andre er dummere/dårligere/styggere/tykkere e.l. føler man seg selv bedre.
Og om du nå har endret på dette forholdet, så kan det (ubevisst) gjøre dine venner usikre. De kan jo ikke akkurat klage på at du har blitt tynnere, men utsagn som:
Nå må du ikke bli hysterisk med dette da.
Nå må du ikke bli FOR tynn etc.
er akseptert som "sunn fornuft" og derfor noe man lett kan si, og egentlig bare reflekterer egen usikkerhet som er blitt større pga hva du har klart (og kanskje ikke de?). Og som lionesse sier: det er et stort menneske som tåler andres medgang.

Det med tennene - det kan jo hende det egentlig var godt ment. At de vil forsikre deg om at du ikke trenger å gjøre dette, at du er akseptert for den du er uten. Selvsagt skal du gjøre det om det er noe du ønsker, men likvel godt å vite at de andre liker deg som du ER.

Moren din har nok egentlig det samme problemet, og når man legger til egen "mislykkethet" kan det være ekstra tungt for henne. Som mor burde hun jo være like glad for alle ting som gjør deg glad som det du blir, men dessverre er hun nok bare et menneske hun også. Og de kommentarene hun sier om deg, det er vel kanskje de hun selv er mest redd for å høre?

Synes du har gjort en fantastisk jobb jeg. Så sterk du har vært som har klart dette, får du bare tenke at dette kan jeg heve meg over.

Veldig klokt og godt skrevet!!!

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 21:16   #15
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Negative venner/familie ...

Jepp! Enig! Dette er MOTSATT av realtivitetsteorien til Einstein. ALLE trenger ha noe å forholde seg til.. "Hvis forholdningsgrunnlaget endrer seg.. hvor står JEG da???" Når DU blir tynnere vil den MOTSATTE relativitetsteorien føre til at de føler seg større... Bare slik det er..

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 15:03   #16
andfra
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3
andfra er på en erverdig vei

Sv: Negative venner/familie ...

Ein skal alltid ha med seg i tankane at: " Ein vert ikkje profet i eiga bygd!"
Det sam gjeld med sine næraste.
Når ein tek eit valg som er helsebringande for seg sjølv, så bygg på den tanken og tru på det du sjølv gjer. Kjempeflink har du vore!
Lykke til vidare:-)

andfra er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 15:36   #17
nomma
Seniormedlem
 
nomma sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Trøndelag
Alder: 51
Innlegg: 1.942
nomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt liktnomma er veldig godt likt

Sv: Negative venner/familie ...

Kjenner meg igjen i det du skriver, har/hadde også en mor som kan komme med slike kommentarer. Jeg har jobbet med meg selv, slik at jeg tørr å spørre henne om hvorfor hun gir meg sånne kommentarer. Det har ført til at hun begynt å tenke over hva hun sier.
Det har blitt mindre slike komentarer

__________________
Ho Nomma



"her we go again"
nomma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-02-10, 19:43   #18
moochie
Medlem
 
moochie sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Haugesund
Alder: 41
Innlegg: 54
moochie er på en erverdig vei

Sv: Negative venner/familie ...

Innom med en på en søndagkveld!

Det er godt mulig det er din mors egen usikkerhet som snakker, og at hun egentlig ikke mener det "så ille", men det bare kommer ut..

Når det gjelder venninnene dine, vil jeg tro de ikke mener det, annet enn at de er glad i deg for den du er, men det har ofte en tendens å bli feiltolket, og iallefall hvis det er flere som sier det samtidig.

Stå på, du har vært råflink!!

moochie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 08-02-10, 18:48   #19
LiMe
Medlem
 
LiMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Nordland
Innlegg: 138
LiMe er på en erverdig vei

Sv: Negative venner/familie ...

Ja, desverre. Jeg har opplevd at folk har blitt nesten provosert over at jeg ikke vil spise kaker i selskap!!! Forstå det den som kan. Men det er bare til å le av, det er jeg selv som merker at helsa blir bedre og kiloene borte!

__________________




Lille Meg
LiMe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse tidligere, nå lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 12:35   #20
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Negative venner/familie ...

Det er dessverre mange som har vent seg til å komme med slike kommentarer for liksom å "sette deg på plass", og dermed få avledet oppmerksomheten for sine egne ting og problemer. Men det virker bare når du tar det i mot. For hver gang du kommer med helt klare tilbakemeldinger på hva de sier, og eventuelt også spør om de mener at du må mislykkes i dette eller hint for at de skal ha det bra, så kommer det færre kommentarer. Det er veldig viktig å si fra pent, og ikke "ta igjen". Vær direkte og saklig.

Det er nok ikke alle slike kommentarer som menes negativt; selv om man kan oppfatte det sånn der og da, f.eks. det som vennene dine sa. De mente kanskje bare at det ikke var nødvendig; at du var fin som du var, at du kanskje til og med fornektet alt som var litt "annerledes" ved deg selv, og dermed måtte fikses på. Vi kan alle oppleve å si ting i beste mening, men som mottakeren likevel oppfatter som negativt. Vi kan ikke alltid forstå alt umiddelbart, så da er det greit å kunne spørre. Hva mente du/dere med det? Og kanskje også tenke over hvorfor man tok det og det ille opp.
Men det er helt opp til oss selv å ta våre egne valg og stå for dem.
Ta i mot støtte og velvilje fra dem som tilbyr det, og bruk energien din på dem i stedet for alle som mukker over forandringene du setter ut i livet. Med litt tid, kan de godt forandre oppfatning.

__________________
Maninas metode
Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 13:21   #21
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Negative venner/familie ...

Opprinnelig lagt inn av LiMe, her.

Ja, desverre. Jeg har opplevd at folk har blitt nesten provosert over at jeg ikke vil spise kaker i selskap!!! Forstå det den som kan. Men det er bare til å le av, det er jeg selv som merker at helsa blir bedre og kiloene borte!

Kjenner meg litt igjen i det der, men jeg lurer på om det kan ha litt å gjøre med at vi signaliserer "Jeg spiser sunt, du spiser usunt" ?

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-10, 19:50   #22
frkprym
Medlem
 
frkprym sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Røyken
Alder: 48
Innlegg: 213
frkprym er ny på veien

Sv: Negative venner/familie ...

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Kjenner meg litt igjen i det der, men jeg lurer på om det kan ha litt å gjøre med at vi signaliserer "Jeg spiser sunt, du spiser usunt" ?

Det er litt som forbrytelser - om vi alle er med på det, kan ingen angi de andre for de er medskyldige. Men om én står og ser på, da blir det utrygt. Dermed: om DU ikke spiser ødelegger du nytelsen for andre, og det er jo dårlig gjort!

(Ekte logikk, ikke vær tykk, ikke vær tynn, ikke spis usunt, men ikke våg å spise sunt for da må jeg også. Bare vær akkurat som det passer MEG)

__________________
Du spør meg hva jeg ler av, lille venn. Jeg ler fordi jeg lever, simpelthen.(André Bjerke)
frkprym er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:50   #23
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Negative venner/familie ...

Mye klokt som er skrevet her. For mange er det et megatiltak å sette igang med livsstilsforandringer. Mange har gått rundt å tenkt at det burde de gjøre. Kan derfor være et sjokk at andre klarer nettopp det de selv så gjerne skulle ha gjort. Så egentlig er kanskje budskapet myntet på dem selv og ikke på deg.

Vi mennesker er noen forundelige greier. Jeg får også masse kommentarer på at jeg ikke spiser kaker sammen med resten av familien. Kommentarene varierer fra at det syndt på meg til at det er syndt på de fordi jeg ikke spiser deres kaker. Jeg svarer konsekvent at det var før det evt var syndt på meg. Når mitt blodsukker svingte fortere enn været på fjellet, hvor jeg fikk føling av lavt blodsukker. Da hadde jeg det ikke bra. Nå derimot har jeg det helt supert. Det er ikke en forsakelse for meg å ikke spise kake. Jeg spiser så utrolig mye annet godt.

En liten metafor jeg noen ganger bruker:
De fleste som har vært i Thailand kommer hjem og skryter uhemmet av maten der. De har virkelig stor kost seg der. Selv om de der ikke har spist poteter og brød så har det jo ikke vært syndt på dem. De har jo fråtset i annen god mat. Slik er det for meg også. Ja det er en del ting jeg ikke spiser, men du verden så mye annet godt jeg spiser og storkoser meg meg. Så hvem skal definere hva som er "normal" mat eller ikke?

Lykke til videre, du har vært kjempeflink

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 11:56   #24
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Negative venner/familie ...

For noen kan det være lettere å ha en grunn som man kan presentere. Rett og slett for å slippe kommentarer om slanking.
Jeg sier gjerne som sant er at hvis jeg spiser kaker i dag, så blir jeg ikke noe koselig å være i hus med i morgen. Jeg blir rett og slett humørsyk/deprimert dagen etter pga blodsukkersvingningene. Dette blir ikke møtt med protester fordi min mann sitter ved siden av og nikker seg enig.
Mitt inntrykk er at folk lettere forholder seg til slike bivirkninger, fordi de ikke har noe greie på det (og hvis de faktisk har greie på det, så vet de at det er sant). Men dersom man bruker slanking som argument, så er det veldig mange som føler at de har bedre greie på det enn den det gjelder og da ender man gjerne opp i en lang diskusjon.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-03-10, 22:11   #25
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Negative venner/familie ...

Høres ut som du har et veldig tett forhold til mora di. Litt for tett,kanskje? Siden dere henger dere opp i hverandres spisevaner mener jeg. Får dere "luft"? Kjærlighet trenger plass mellom mennesker og kveles om det blir for tett. For tett på ser man dessuten ikke hverandre heller fordi man får så begrenset perspektiv, og da er det lett at man sier det man tenker om seg og sitt om andres saker. Symbiose kalles det.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Negative kalorier Nike Generell ernæringsdebatt 14 30-11-09 14:57
Mest negative artikkel Bergen27 Spørsmål og svar 14 29-07-08 19:19
Venner og sånn Pearl Forumrelaterte spørsmål og tilbakemeldinger 15 24-07-08 17:30
Mange negative symptomer bride07 Ketolysekuren 14 26-02-07 21:13
Nye msn venner. Marit Generell diskusjon 10 10-09-04 22:39


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no