Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt > Nyheter / media

Drevon er på ferde igjen

Nyheter / media Her kan du dele og diskutere siste nytt fra media! :)

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-09-10, 17:38   #1
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Drevon er på ferde igjen

Nettmøte med Drevon igjen.

Jeg synes det er underholdende å lese hva Drevon svarer på nettmøter, men samtidig utrolig tragisk.

Sitat:

Diabetes av poteter og pasta?
Innsendt av: Kari, 05/09 - 2010 kl. 17:45

Hei, hvis man er normalvektig, kan man få diabetes type 2 av å spise mye raske karabohydrater som f.eks poteter og pasta? Eller er dette bare tull?"

Hei, Det er vel 20 % av de som får diabetes type 2 som er normalvektige. Vi vet relativt lite om hva årsakene er til at disse personene får diabetes. Det er få holdepunkter for at sukker eller raskt absorberbare karbohydrater i kosten er årsaken til diabetes hos normalvektige. Hilsen Christian A. Drevon

Og på neste spørsmål svarer han dette:

Sitat:

Forebygge diabetes?
Innsendt av: Ole, 05/09 - 2010 kl. 18:01

Hei, jeg har hørt at havregryn, for eksempel iform av havregrøt, bidrar til stabilt blodsukker og kan forebygge diabetes. Stemmer dette? "

Hei, Vi vet ikke om spesielle matvarer som havregryn kan forebygge utvikling av diabetes, men en normal kroppsvekt og grove kornprodukter ser ut til å kunne bidra til et stabilt blodsukker. Hilsen Christian A. Drevon

Nå må han se å bestemme seg. 20% av de som får diabetes er normalvektige... Viktig med stabilt blodsukker... Det er få holdepunkter for at sukker eller raskt absorberbare karbohydrater i kosten er årsaken til diabetes hos normalvektige...

Og denne her da... H*n sier jo at det hjalp med lavkarbo, men Drevon mener at fornuftig behandling betyr å peise på med insulin?

Sitat:

what to do???
Innsendt av: sukkerdilla, 05/09 - 2010 kl. 23:05

jeg er 28 år. slank og har alltid vært det, men har et blodsukker på langt over normalen. en fastlege fanget dette opp og da lå jeg på 17, gikk på null-karbodiett en måned og hadde da 7, som var en verdi fastlegen min ville jeg skulle havne på. jeg haaaater denne livsstilen, jeg klarer ikke å holde på den, jeg sprekker som om jeg var en narkoman og gumler potetgull og brød som en gal. nå har jeg gitt opp, nekter å gå til legen min og spiser hva jeg vil for ellers blir jeg kjempedeprimert. jeg er bittelitt mer forsiktig med sukker men klarer ikke gå over til egg og bacon istedet for brød. jeg skulle vært til sjekk hos legen for 3 måneder siden men tør ikke nå lenger for da får jeg bare kjeft, så jeg holder meg unna. jeg er absolutt ikke overvektig og skal ikke slankes men har vært ekstremt glad i snop, brus, brød og potetgull hele livet.. har levd sånn frem til februar i år.. hvordan kan jeg snu dette? det hjelper ikke å si at jeg kan bli blind, syk, død osv.. har vært hos øyelege og alt er bra der,og resten klarer jeg ikke å ta seriøst dessverre. jeg ser tynn og bra ut men er vel råtten på innsiden.. jeg har blodsukkerappart for å følge med, men vil ikke bruke det lenger og jeg har også en boks med metformin som snart er tom.. hvordan kan jeg klare å komme på rett kjøl?? innerst inne vet jeg jo at det er farlig å fortsette sånn her.... i tillegg opplever jeg ekstreme negative holdninger fra familie og venner, hvor sukkersyke sees på som en livsstilssykdom for de svake, fattige og feite....derfor kan jeg heller ikke prate med de om det, eller vise kostholdsendringer for de.. "

Hei, Det finnes flere typer diabetes enn type 2, og du har sannsynligvis en type 1 diabetes. Det er etter min mening ikke riktig å sette deg på en lavkarbo diett. Det var slikt man gjorde i den perioden man ikke hadde insulin tilgjengelig. Dersom din fastlege ikke har noe annet opplegg en lavkarbo og kjeft og tilby deg, ville jeg skiftet fastlege til en som er villig til å finne hva slags stoffskifteforstyrrelse du har, og dertter setter inn en moderne og fornuftig behandling. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Og så ser jeg at Kitt har vært inne og køddet litt med ham.

Sitat:

Frisk/symptomfri
Innsendt av: Kitt, 06/09 - 2010 kl. 08:51

Noen sier man kan spise seg frisk fra dia2, men det går vel ikke? Man kan spise seg symptomfri, men ikke frisk? Så lenge jeg spiser lavkarbo, har jeg HbA1c godt innenfor normalområdet. Spiser jeg etter Statens anbefalinger, må jeg ta masse medisiner og har en HbA1c på 8.5 Men uansett har jeg jo en dia2. Jeg er ikke frisk den ene måneden og syk igjen den neste, liksom!"

Hei, Jeg kjenner ikke ditt hele sykdomsbilde, men dersom det er overvekt som er årsak til din diabetes type 2, så kan man ofte bli frisk ved at man går ned i vekt. Det skal ofte ikke så mange kiloenes vektreduksjon til før man får en betydelig givinst i forhold til sitt blodsukker. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Sorry Kitt, du fikk ham IKKE til å innrømme at man kunne være symptomfri. Men du skal ha for forsøket!

Og så er det kanskje Licota som har vært på ferde her?

Sitat:

Forskning
Innsendt av: Kari, 06/09 - 2010 kl. 10:20

Hei, Diabetesforbundet hevder at fett er årsaken til diabetes. Kan du henvise til forskning som underbygger dette? Sunn fornuft tilsier jo at sukker er synderen, så det hadde vært interessant å lese noen kilder på dette."

Hei, I biologien og medisinen er det ikke alltid den umiddelbare assosiasjon som kommer nærmest sannheten. Det er en rekke studier som viser at den vanligste årsaken til diabetes type 2 er overvekt/fedme. Det vil si at kroppen ah et stort overskudd av energi i form av fett. Du kan lese om dette mange steder f eks et kapittel skrevet av en av våre fremste eksperter på diabetes professor og overlege Kristian F. Hanssen i Mat & Medisin, 2007, utgitt av Høyskoleforlaget. Hilsen Christian A. Drevon

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 17:42   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

*sukk*

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 17:49   #3
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Fy faen, for å si det på godt norsk. Hva feiler det dette mennesket? Jeg er så sjokkert nå at jeg vet ikke hva jeg skal si? Jeg måtte lese noe av dette høyt for mannen min, og han holdt på å gå i bakken. Er det bedre å pøse på med insulin enn å spise lavkarbo, når dette funker? HÆ???

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 17:54   #4
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon er på ferde igjen

Fy søren, og han kalller seg proffessor?
Hadde han slått opp på basic biokjemi og fysiologi, så burde han visst mer, men nei!! Jeg må si han holder seg oppdatert!
Jeg lurer på hva de ernæringsfolka lærer på skolen?

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 17:55   #5
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Drevon er på ferde igjen

Har'n fått smøring av legemiddelindustrien?
Til og med legen min på SIV, som egentlig ikke har lov til å anbefale lavkarbo av staten, ba meg fortsette med det da han så det virket.
Hvorfor havnet påvirknings"makta" alltid hos folk som ikke skulle hatt den..

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 17:58   #6
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: Drevon er på ferde igjen

Noen burde ta den mannen..

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:02   #7
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon er på ferde igjen

Sitat:

Kosthold uten sukker?
Innsendt av: Gastronomen, 05/09 - 2010 kl. 22:47

Om det er en tilstand der man har trøbbel med blodsukkeret, som diabetes, så synes det innelysende at et kosthold uten karbohydrater men med mye fett er det selvsagte svaret, spesielt nå som mettet fett er "friskmeldt"? Det er jo karbohydratene som får blodsukkeret til å stige..."

Hei, Det er faktisk ikke så enkelt som du sier. Den viktigste årsaken til at blodsukkeret stiger hos en overvektig diabetiker er nettopp at man har for mye energi som gjør at man ikke får forbrent det sukkeret man har spist, uansett om det er i moderate mengder. Likevel er det riktig som du påpeker at store mengder sukker til en diabetiker ikke er gunstig for en diabetiker. Forøvrig er ikke det mettede fettet gunstig å spise i store mengder. Hilsen Christian A. Drevon

wtf? og han klarer ikke å sette to og to sammen?!...

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:07   #8
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

wtf? og han klarer ikke å sette to og to sammen?!...

Nei, han er kognitivt utfordret. For sukker er jo noe heeelt annet enn poteter, ris, pasta og hvitt mel. Han har tydeligvis ikke fått med seg at 100g kokt potet påvirker blodsukkeret MER enn 100g rørsukker.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:09   #9
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon er på ferde igjen

Og han tror fortsatt at overvekt er årsak til diabetes....

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:09   #10
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Og han tror fortsatt at overvekt er årsak til diabetes....

Jepp, samtidig som han sier at 1 av 5 som får diabetes er normalvektige...

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 18:19   #11
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon er på ferde igjen

Her er en annen:

Sitat:

Diabetes 2, diett og kramper mm.
Innsendt av: , 06/09 - 2010 kl. 10:06

Hei Fikk diagnosen Diabetes 2 for ca 20mnd siden, har siden den gang gått ned mange Kg grunnet omlegging av kosthold til å unngå det meste av karbohydrater. Nå sliter jeg med kramper i leggene selv om jeg tar magnesium tilskudd, kan dette være diabetes relatert? Mitt andre spørsmål er: Har man større sjanse for å få pankreatitt ved å ha diabetes? Hvordan minsker jeg sjansen evnt. for dette? /Jon-Terje Bjørnerud"

Hei, Vedrørende ditt kosthold ville jeg redusere sukkerinntaket til det absultte minimum, men ikke karbohydrater generelt. Faren ved et karbohydratfattig norsk kosthold er at man spiser mye fete melke- og kjøttprodukter, og at kolesterolnivået i blodet derved går opp. Dette er ikke gunstig. Det viktige er derfor at du spiser passe lite av en blandet kost med som anbefales fra Ernæringsrådet. Vedrørende krampene vil jeg anbefale at du øker din fysiske aktivitet. Dersom du har høye nivåer av en spesiell type fettstoffer i blodet (triglyserider), øker risikoen for å få bukspyttkjertel betennelse (pankreatitt). Dessuten gir også et stort alkoholinntak økt risiko for å få pankreatitt. Lykke til! Hilsen Christian A. Drevon

Er lavkarbo bra alikevel eller ikke?

Vi må nok desverre vente til disse folka må dø ut før vi får et skifte...
Jeg kan fortelle dere hva de ernæringsfysiologene ikke hadde på skolen.... 101 kjemi...

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:01   #12
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Busted!
Må skaffe meg en pseudonym!

Jeg fikk jo f...meg ikke noe svar, da!!!

Helt genuint; kan man spise seg frisk, eller???

Jeg mener man bare kan spise seg symptomfri!!!
Diabetes er en kronisk diagnose! Til og med likningskontoret vet det. Man sender inn legeattest når man får diagnosen og så er det registrert for livstid!

Dersom en med epilepsi sover, spiser og lever etter boka, vil han ikke få anfall. Har han da ikke epilepsi?
Dersom en med diabetes2 sover, spiser og lever som man bør, slik at blodsukkeret er innenfor normalen, har man da ikke diabetes?

At jeg måtte disse han litt ang lavkarbo og Statens anbefalinger, det var bare litt på ert!
Vil jo fortsatt ha svar på spørsmålet mitt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:20   #13
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Helt genuint; kan man spise seg frisk, eller???

Jeg mener man bare kan spise seg symptomfri!!!

Dette har vi jo diskutert så fillene føyk ved en tidligere anledning.

Om du ønsker å kalle deg syk selv om du er symptomfri resten av livet, er vel helt opp til deg.

Jeg syns det er en mer positiv vinkling å kalle seg frisk hvis man ikke har symptomer på noen sykdom. Alt annet syns jeg er litt rart.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:26   #14
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dette har vi jo diskutert så fillene føyk ved en tidligere anledning.

Om du ønsker å kalle deg syk selv om du er symptomfri resten av livet, er vel helt opp til deg.

Jeg syns det er en mer positiv vinkling å kalle seg frisk hvis man ikke har symptomer på noen sykdom. Alt annet syns jeg er litt rart.


-

Nå var det jo ikke deg jeg spurte, men en professor i ernæring!

Og jeg er fortsatt ikke interessert i å kalle meg syk, det er KUN dine ord!!!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:30   #15
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Dette har vi jo diskutert så fillene føyk ved en tidligere anledning.

Om du ønsker å kalle deg syk selv om du er symptomfri resten av livet, er vel helt opp til deg.

Jeg syns det er en mer positiv vinkling å kalle seg frisk hvis man ikke har symptomer på noen sykdom. Alt annet syns jeg er litt rart.


-

Tja, siden du ikke kan spise deg til en normal insulinproduksjon igjen, så er du jo ikke egentlig frisk. Men du holder sykdommen i sjakk, og det er positivt.

Finnes det egentlig noe ord for det? For man er jo ikke syk så lenge man spiser rett og ikke trenger å ta medisin.
Lavkarbo er bukspyttkjertelens protese, så og si.

Så, hvis det ikke finnes noe ord for denne tilstanden, skal vi lage et?

(Sorry at jeg hiver meg på "kuppingen" av en ellers artig tråd...)

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:32   #16
Licota
Seniormedlem
 
Licota sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.521
Licota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snillLicota er virkelig snill

Sv: Drevon er på ferde igjen

Jeg har nok ikke vært på ferde nei. Hehe. Tenkte jeg skulle lese igjennom hele nettmøtet nå.

Licota er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spise rent og fint, da blir kroppen glad! Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:35   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Licota, her.

Jeg har nok ikke vært på ferde nei. Hehe. Tenkte jeg skulle lese igjennom hele nettmøtet nå.

Finnes det andre som heter det samme som deg altså???

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:41   #18
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Siden man snakker om frisk/sympomfri av feks. diabetes, er det forskjell på dia1 og dia2, Kitt? Jeg fikk jo konstatert diabetes rett før vektoperasjonen min, men etterpå har det ikke vært spor etter den, sykehuset sier ble kvitt det under operasjonen og at GBP faktisk fjerner diabetes (2). Derfor snakker de også om å utvikle en GBP-variant kun mot diabetes.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 19:51   #19
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Jeg fikk jo svar, men....

Sitat:

Forskning
Innsendt av: Kari, 06/09 - 2010 kl. 10:20

Hei, Diabetesforbundet hevder at fett er årsaken til diabetes. Kan du henvise til forskning som underbygger dette? Sunn fornuft tilsier jo at sukker er synderen, så det hadde vært interessant å lese noen kilder på dette."
Hei, I biologien og medisinen er det ikke alltid den umiddelbare assosiasjon som kommer nærmest sannheten. Det er en rekke studier som viser at den vanligste årsaken til diabetes type 2 er overvekt/fedme. Det vil si at kroppen ah et stort overskudd av energi i form av fett. Du kan lese om dette mange steder f eks et kapittel skrevet av en av våre fremste eksperter på diabetes professor og overlege Kristian F. Hanssen i Mat & Medisin, 2007, utgitt av Høyskoleforlaget. Hilsen Christian A. Drevon

Goddag mann økseskaft liksom! Jeg spurte jo ikke om hva som gjør deg feit, jeg spurte hvilken forskning som underbygger att fettet er farlig! *##*%? Gjøk!*

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:15   #20
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Tja, siden du ikke kan spise deg til en normal insulinproduksjon igjen, så er du jo ikke egentlig frisk. Men du holder sykdommen i sjakk, og det er positivt.

Det er ikke noe galt med insulinproduksjonen ved diabetes 2.


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:18   #21
Greddy
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 40
Innlegg: 340
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Drevon er på ferde igjen

Etter hva jeg har forstått...

Forskjellen mellom diabetes 1 og 2, er:
Diabettes 1 er en autoimmun sykdom, hvor immunforsvaret angriper betacellene i bukspyttkjertelen, kalles også langerhanske øyer. Denne sykdommen får vi ved svært ung alder. Når immunforsvaret angriper disse cellene, er de borte vekk. Personer med D1 vil ikke kunne produsere insulin på egenhånd mer. De har sykdommen for resten av livet.

Diabettes 2 er litt annerledes hvor vi har cellene i kroppen blir mindre lydige på insulin som vi produsere, etter en lang tid med kosthold full av karbohydrater, dette er hva vi kaller pre-diabetic stadiet. For å kompensere dette ulydigheten, må kroppen produsere mer insulin for å senke blodsukkernivået. Den tvinger cellene til å spise mer glukose, overskuddet som er igjen etter at cellene er mette, føres inn i fettcellene. Fettcellene kan høre ennå på insulinet. Problemet her er at kroppen må overprodusere insulin, slik at dette overbelaster betacellene i bukkspyttkjertelen. Overproduksjon av insulin fører også at blodsukkernivået går for langt ned, slik at cellene som skal ha næring sulter. Derfor må personen spise mer for at cellene skal ha næring igjen selv om det var noe få timer siden vedkommende spiste. Men tilbake til poenget, overproduksjon av insulin sliter på betacellene, og når du overkjører disse betacelle, vil de etterhvert dø ut, og bam, personen har nå diabetes. H*n kan ikke produsere insulin mer, eller veldig lite insulin (ikke nok til å redusere blodsukkeret)
Denne sykdommen utvikler seg etter en livslang kosthold bestående rik av karbohydrater, og skjer ofte hos eldre folk. De som har fått D2 og brent betacellene og ikke har noe igjen, de har D2 for livet. Hjelper lite med kostholdendring, bortsett fra å spise seg fri fra symptonene. De som har fått D2 og har litt igjen av betacellene, hvor insulin produksjonen er av beskjeden grad, kan bli friske igjen.

Dette har jeg lest fra ulike kilder av lavkarbobøker/nettsider, wiki og diverse medisin sider og lagt to og to sammen.

__________________


Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 20:18   #22
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg fikk jo svar, men....


Goddag mann økseskaft liksom! Jeg spurte jo ikke om hva som gjør deg feit, jeg spurte hvilken forskning som underbygger att fettet er farlig! *##*%? Gjøk!*


Drevon har bestemt seg for hva han mener. Ingenting i hele verden kan få ham til å endre oppfatning.

Så mye for et nysgjerrig og åpent forskersinn...


-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:14   #23
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Drevon er på ferde igjen

Men hvordan kan han fremdeles dra inn dette med fett og kolesterol når til og med Ernæringsrådet nå i sine reviderte kostholdsråd sier at fett IKKE gir hjertesykdom og høyt kolesterol allikevel og at lavkarbo er fint for de som har diabetes, feks? Han går jo til og med imot Ernæringsrådet nå??

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:43   #24
Gracella
Seniormedlem
 
Gracella sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Innlegg: 2.881
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Etter hva jeg har forstått...

Forskjellen mellom diabetes 1 og 2, er:
Diabettes 1 er en autoimmun sykdom, hvor immunforsvaret angriper betacellene i bukspyttkjertelen, kalles også langerhanske øyer. Denne sykdommen får vi ved svært ung alder. Når immunforsvaret angriper disse cellene, er de borte vekk. Personer med D1 vil ikke kunne produsere insulin på egenhånd mer. De har sykdommen for resten av livet.

Diabettes 2 er litt annerledes hvor vi har cellene i kroppen blir mindre lydige på insulin som vi produsere, etter en lang tid med kosthold full av karbohydrater, dette er hva vi kaller pre-diabetic stadiet. For å kompensere dette ulydigheten, må kroppen produsere mer insulin for å senke blodsukkernivået. Den tvinger cellene til å spise mer glukose, overskuddet som er igjen etter at cellene er mette, føres inn i fettcellene. Fettcellene kan høre ennå på insulinet. Problemet her er at kroppen må overprodusere insulin, slik at dette overbelaster betacellene i bukkspyttkjertelen. Overproduksjon av insulin fører også at blodsukkernivået går for langt ned, slik at cellene som skal ha næring sulter. Derfor må personen spise mer for at cellene skal ha næring igjen selv om det var noe få timer siden vedkommende spiste. Men tilbake til poenget, overproduksjon av insulin sliter på betacellene, og når du overkjører disse betacelle, vil de etterhvert dø ut, og bam, personen har nå diabetes. H*n kan ikke produsere insulin mer, eller veldig lite insulin (ikke nok til å redusere blodsukkeret)
Denne sykdommen utvikler seg etter en livslang kosthold bestående rik av karbohydrater, og skjer ofte hos eldre folk. De som har fått D2 og brent betacellene og ikke har noe igjen, de har D2 for livet. Hjelper lite med kostholdendring, bortsett fra å spise seg fri fra symptonene. De som har fått D2 og har litt igjen av betacellene, hvor insulin produksjonen er av beskjeden grad, kan bli friske igjen.

Dette har jeg lest fra ulike kilder av lavkarbobøker/nettsider, wiki og diverse medisin sider og lagt to og to sammen.

Ja, se der, der lærte jeg noe i dag også
Takker!!

__________________
”Hvis det ikke er meningen at vi skal spise dyr, hvorfor er de da lagd av kjøtt?”-Homer Simpson

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 06-09-10, 21:50   #25
Debz
Medlem
 
Debz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Kristiansand
Innlegg: 373
Debz er på en erverdig vei

Sv: Drevon er på ferde igjen

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Etter hva jeg har forstått...

Forskjellen mellom diabetes 1 og 2, er:
Diabettes 1 er en autoimmun sykdom, hvor immunforsvaret angriper betacellene i bukspyttkjertelen, kalles også langerhanske øyer. Denne sykdommen får vi ved svært ung alder. Når immunforsvaret angriper disse cellene, er de borte vekk. Personer med D1 vil ikke kunne produsere insulin på egenhånd mer. De har sykdommen for resten av livet.

Diabettes 2 er litt annerledes hvor vi har cellene i kroppen blir mindre lydige på insulin som vi produsere, etter en lang tid med kosthold full av karbohydrater, dette er hva vi kaller pre-diabetic stadiet. For å kompensere dette ulydigheten, må kroppen produsere mer insulin for å senke blodsukkernivået. Den tvinger cellene til å spise mer glukose, overskuddet som er igjen etter at cellene er mette, føres inn i fettcellene. Fettcellene kan høre ennå på insulinet. Problemet her er at kroppen må overprodusere insulin, slik at dette overbelaster betacellene i bukkspyttkjertelen. Overproduksjon av insulin fører også at blodsukkernivået går for langt ned, slik at cellene som skal ha næring sulter. Derfor må personen spise mer for at cellene skal ha næring igjen selv om det var noe få timer siden vedkommende spiste. Men tilbake til poenget, overproduksjon av insulin sliter på betacellene, og når du overkjører disse betacelle, vil de etterhvert dø ut, og bam, personen har nå diabetes. H*n kan ikke produsere insulin mer, eller veldig lite insulin (ikke nok til å redusere blodsukkeret)
Denne sykdommen utvikler seg etter en livslang kosthold bestående rik av karbohydrater, og skjer ofte hos eldre folk. De som har fått D2 og brent betacellene og ikke har noe igjen, de har D2 for livet. Hjelper lite med kostholdendring, bortsett fra å spise seg fri fra symptonene. De som har fått D2 og har litt igjen av betacellene, hvor insulin produksjonen er av beskjeden grad, kan bli friske igjen.

Dette har jeg lest fra ulike kilder av lavkarbobøker/nettsider, wiki og diverse medisin sider og lagt to og to sammen.

Man trenger ikke være svært ung for å få diabetes 1 - min mann fikk det når han var 33. Det kan skje i alle alder opp til rundt 35...kan ikke spise seg frisk fra den, dessverre. Arv har mye å si også...

__________________


Debz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Christan Drevon viet60 Ketolysekuren 4 10-12-09 00:55
Drevon og mellommåltider janmesi Livets lyse side 5 21-07-07 17:14
Drevon direkte på VG! janmesi Lavkarbo generelt 2 06-02-06 08:57
Christian Drevon slår til igjen... Iset Generell diskusjon 6 06-02-06 00:06
Overrasket Drevon 205gti16v Nyheter / media 31 09-12-05 10:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no