Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold > Induksjonen

Ny på atkins, noen spørsmål ...

Induksjonen De første 14 dagene med Atkins

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 01-01-08, 09:37   #1
Yunapjuna
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Yunapjuna er på en erverdig vei

Ny på atkins, noen spørsmål ...

Som mitt nyttårsforsett er jeg i dag kjempeklar for å gå over på atkins
Men jeg et par spørsmål...

Dette med alkohol virker litt trøblete. Pleier å gå ut to ganger i uken. Det er en del av det sosiale livet mitt (som enslig jente på 23). Har tenkt å redusere til en gang i uken nå, og kun sprit+pepsi max... Siden sprit inneholder 0 karb holder jeg meg vel fortsatt i ketose?
Har forstått det slik at alkohol forsinker vekttapet litt, men hjelper det da å f.eks. forlenge induksjonen en uke eller to?
Hva med VVT? Er det like strengt her eller kan man unne seg en fest av og til?

Hvor lang tid tar det forresten å komme over i ketose? Hvilke bøker anbefales kjøpt?

Takker for svar

Yunapjuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 10:29   #2
Eilan
Seniormedlem
 
Eilan sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 1.593
Eilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt avEilan har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Boken til Atkins, men den har du vel? Følg den, du, så er du trygg. Ingen alkohol anbefales i begynnelsen, så om du ikke går ned noe, kan det være alkoholen. Noen tåler det, andre ikke.
Hvor lang tid du bruker på å komme i ketose er individuelt.
Lykke til!

__________________
Be still now
Eilan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren mat, the lavkarbo way Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 11:15   #3
Yunapjuna
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Yunapjuna er på en erverdig vei

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Takk for svar. Jeg skal prøve meg litt fram med alkohol da. Håper ihvertfall at det skal fungere på VVT.
Kjøper atkins for life og new diet revolution for life nå!
Ser at det har vært noe debatt ang. de norske utgavene, så da blir det engelsk på meg denne gang.

Yunapjuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 12:14   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Hei og velkommen !
Vil absolutt anbefale den engelske 2002 (eller 2003 utgaven - det er den samme).

Når det gjelder alkohol må du egentlig bestemme deg for hva du vil. Skal du følge Atkins må du klare deg uten alkohol iallefall de første 14 dagene. Induksjon med alkohol er absolutt IKKE vits i. Det funker rett og slett ikke.
Når kroppen brenner alkohol, brenner den ikke fett. Når den ikke brenner fett er du ikke i ketose, uansett hva stix viser. Alkohol er dehydrerende og det er i tilfelle derfor en får utslag på stix når man har drukket.

Etter induksjon går du over på vedvarende (VVT). Alkoholen virker på samme måte der, men du kan godt ta en drink (sukkerfritt blandevann) eller et glass tørr vin av og til uten å ødelegge noe. Men å drikke seg full en gang pr uke ødelegger det du bygger opp i uka. Det går greitt på vedlikeholdskosthold, men når du er i en slankeperiode ødelegger du for deg selv.

Du må altså velge om du vil ta av eller om du vil drikke hver uke.

Jeg kommer sikkert til å få kommentarer på hvorfor jeg er så "streng". MEN det er ikke JEG som er streng, det er hva Atkins dreier seg om. Vekttap. Du må være realistisk og villig til å "ofre" litt. Skal du ta av må du være villig til å følge reglene. Her inne ser vi stadig vekk for som sier "ja, men bare litt kan vel ikke skade"... JO - det skader. Jeg kan godt si "bare drikk og kos deg du" - men da tar du ikke av. Så spørs det bare hva som er viktigst for deg .......


__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 19:36   #5
Yunapjuna
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Yunapjuna er på en erverdig vei

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Ok, tror jeg må tenke litt over dette... Vil vedlikehold si når man har oppnådd idealvekten? Skal ned ca. 15 kg så det kan jo ta noen måneder. Men det vil nok være verdt det.

Yunapjuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 19:54   #6
themommy
Medlem
 
themommy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Finnmark
Alder: 39
Innlegg: 54
themommy er på en erverdig vei

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Hvis du er kjempe flink i 3-4 mnd, så er det ikke umulig at du er i mål og kan begynne å utvide horisonten litt... det er ikke så lenge det....

themommy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: karbohydratkontrollert kosthold Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 20:41   #7
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Yunapjuna, her.

Ok, tror jeg må tenke litt over dette... Vil vedlikehold si når man har oppnådd idealvekten?

Ja, da har du nått målet ditt og du skal vedlikeholde/holde vekten. Du tar ikke av mer. Men du må allikevel passe på. Uskeielser koster alltid. Du kan aldri gå tilbake til slik du spiste før. Dette er en livsstil ! Så lenge du holder deg til ren sprit, sukkerfritt blandevann og tørr vin når du drikker bør det ikke være noe problem å "opprettholde" festingen.

Bare husk at alkoholen virker mye fortere og du tåler mye mindre når du er i ketose !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 17:50   #8
Yunapjuna
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Yunapjuna er på en erverdig vei

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Lurer på en ting til...
Var i butikken og så etter matvarer i dag, men det var lite å velge mellom... Mente blant annet at jeg hadde lest at det gikk greit å spise seterrømme, men her var det 2g karb/100g... Går det virkelig greit?
Ellers var det glukose i alt mulig... Pølser, bacon, laks... :S
Endte opp med kyllingfilet, salat, seterrømme (?), peppermakrell, sild og tunfisk.
Men har dere forslag til andre matvarer? Hvor mange karb er max per 100 g?

Yunapjuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 18:28   #9
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål ...

Hei!

En ting ang alkohol: husk at man blir billig i drift i ketolyse, man tåler omtrent halvparten av ellers. Så om du drikker lite ute så kjenner du det godt nok...

Lavkarbomat: Ren mat/kjøtt. Egg er jo fabelaktig. Du kan spise 20kh i induksjonen. Bakerst i Atkinsboka er en ordentlig fin tabell over kh.
Alle grønnsakene på HP sin liste. Mitt tips: se etter kalkun på salg!
Juleribbe på salg? Har butikkene de fryste så kan du jo bare steke opp litt og ha ferdiglaga i frysen? Evt få slakteren til å skjære opp ribba i overkommelige biter.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 19:49   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål...

Opprinnelig lagt inn av Yunapjuna, her.

Var i butikken og så etter matvarer i dag, men det var lite å velge mellom... Mente blant annet at jeg hadde lest at det gikk greit å spise seterrømme, men her var det 2g karb/100g... Går det virkelig greit?

2 g karbo pr 100 gram er veldig lite det altså ! En boks seterrømme er 300 gram ! Du skal ikke spise mer enn 100 gram uansett.

Som en tommelfingerregel: Du bør velge varer som inneholder under 5 karber pr 100 gram. Da går det som regel greitt.

Ang. glukose - du kan godt spise varer som inneholder litt glukose. Det er ikke skadelig så lenge du holder deg lavt i karber. Det er urealistisk å tro at man kan komme utenom. Bacon og røkelaks er OK. Om du velger pølser hos pølsemaker eller slakter kan du spise det også. De er naturlig lavkarbo. Men Gilde sine ville jeg holde meg unna. De inneholder mye annet rart.

Ikke heng deg oppi hva du ikke kan spise. Konsentrer deg om hva du KAN spise. Rent kjøtt, kylling, fisk, skalldyr og et stort utvalg grønnsaker. Da har du basisen i kostholdet !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 21:34   #11
Yunapjuna
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 39
Innlegg: 5
Yunapjuna er på en erverdig vei

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål ...

takk for oppklaring i diverse spørsmål men hvorfor er det sagt at man ikke skal spise mer enn 100g? trodde man skulle spise seg passe mett jeg. hva det enn måtte være.

Yunapjuna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 21:38   #12
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål ...

Joda, man kan spise mye, inkl salatgrønnsaker (se HP sin liste på Atkinsunderforumet) og alle proteinkildene! Melkeprodukter kan man spise passelig av, alt ettersom. Som fløte og rømme (6ss per dag), ost (75g) etc. Jeg har ikke vært sulten en plass på denne kuren!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-01-08, 19:58   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny på atkins, noen spørsmål ...

Opprinnelig lagt inn av Yunapjuna, her.

men hvorfor er det sagt at man ikke skal spise mer enn 100g? trodde man skulle spise seg passe mett jeg. hva det enn måtte være.

Da tror jeg nesten du bør lese boka før du begynner (eller iallefall linkene, se under). Du har misforstått om du kan spise så mye du vil på Atkins. Du bør absolut ikke hive innpå med rømme nei. Du kan ikke spise 100 gram heller. Utalte meg litt sleivete i svaret. Beklager det. Faktisk sier Atkins max 30 gram pr dag.


Sitat:

Matvarer med spesielle hensyn
For å ha litt ekstra variasjon, kan du spise 10 til 20 olivener per dag, en halv liten avokado, 30ml seterrømme (2ss) eller 90ml usøtet kremfløte (6ss), så vel som 2 til 3 spiseskjeer med sitron eller lime juice. Men vær oppmerksom på at disse matvarene noen ganger kan redusere vekttap hos noen personer, og kanskje må unngåes de første 2 ukene. Hvis det virker som at vekten går sakte ned, så modererer du ditt inntak av disse matvarene.


Her har du linker til det viktigste som MÅ leses før du begynner:

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen praktiske spørsmål Robyn Ketolysekuren 9 06-07-07 11:26
Noen spørsmål fra en nybegynner annemo Spørsmål og svar 3 15-06-07 14:52
Noen her som går på Atkins som kan legge liste over hva de spiser de forskjelige dag? Aadna Spørsmål og svar 4 11-08-06 19:05
Noen spørsmål: nalana Optimal Ernæring 3 09-08-06 10:17
Noen spørsmål - noen som kan svare? Mokia Lavkarbo generelt 3 08-01-05 13:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no